Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mama 78

mama 78

05-05-2009 om 15:37

Dochter wil gitaar leren spelen

Mijn dochter van 8 wil nu -na de blokfluit- ook gitaar leren spelen.
Kan zij gaan spelen op een gewone gitaar of moet ik echt zo'n 7/8 aanschaffen? Ligt dat aan de armlengte? En waar moet ik verder op letten?
Kan ik een gitaar bijv. ook bij de Kijkshop kopen?
Veel vragen maar ik hoop dat jullie me kunne adviseren. Bedankt alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

05-05-2009 om 15:55

Huren?

Hallo
Gaat ze les volgen bij een muziekschool? Wellicht kun je er daar eentje huren. Vooral ook omdat ze nog groeit en dus steeds een grotere gitaar nodig zal hebben.
succes

mama 78

mama 78

05-05-2009 om 16:44

Geen muziekschool

Nee, huren vind ik geen optie, al is dat wel een goed idee.

Saartje

Saartje

05-05-2009 om 19:54

Gitaar

Hoi mama78

Ik heb voor mijn zoon een signorita gitaar gekocht, dit heeft een iets kortere lengte en daardoor beter hanteerbaar. Gewone maat gaat ook wel maar is moeilijker. Prijs en kwaliteit hangen samen. Hoe wil ze het leren? Ik denk dat veel leraren een kijkshop gitaar te vals vinden klinken. maar gewoon om het zelf te proberen wel goed geneog.

succes

Saar

mama 78

mama 78

05-05-2009 om 20:52

Saar

Hoi Saar,
Dank voor je tip.
Je vroeg hoe ze het wil leren.
Ze wil de gewone noten leren (die kan ze al van het blokfluiten) maar ook akkoorden, zodat ze kan begeleiden bij liedjes.

Zorg wel

voor een goed instrument! Bij muziekinstrumenten is goedkoop vaak duurkoop. Beter een goede tweedehands dan een slechte nieuwe. Misschien kun je eens op een gitaarforum kijken, daar hebben ze vast wel tips over merken.

Coco

Coco

06-05-2009 om 09:25

Marktplaats!

Ik heb onlangs een goede harp gekocht via marktplaats (we praten wel over een veel hogere prijscategorie dan bij een gitaar). Voorwaarde is wel dat er iemand mee gaat om het instrument te keuren die er verstand van heeft (de harplerares was zo aardig om dat te doen voor ons). Zeker als het kleinere varianten van instrumenten betreft wordt er waarschijnlijk wel wat aangeboden, omdat kinderen daar "uitgroeien". Ik zou trouwens wel uitzoeken of ze echt een kleinere gitaar nodig heeft. Mijn broertje is destijds meteen op een grote begonnen. Die was als ik het me goed herinner tien, maar wel heel erg klein van stuk.
Er zijn ook veel sites waar speciaal tweedehands muziekinstrumenten worden aangeboden, maar (dit was althans met de harp het geval), daar is het aanbod vrij klein.

Saartje

Saartje

07-05-2009 om 09:22

Zonder leraar?

Hoi mama 78

Ik bedoelde dus hoe en niet wat. Met of zonder leraar. Wij hebben zelf gekozen voor huurkoop. Dit wil zeggen je betaald huur maar als je het instrument wil houden wordt de huur ervan afgetrokken. Onze gitaar kostte ongeveer 100 euro. maar rondvragen in kennissen familiekring levert vast wel een niet in gebruik zijnde gitaar op.

groet

saar

picobello

picobello

07-05-2009 om 12:57

Dochter

7, maar redelijk lang, heeft nu een 3/4 gitaar, kostte 69 euro in muziek winkel incl hoes.Hadden eerst 1/2 gitaar gekocht, dit was idd goedkoop is duurkoop want na 6 mnd konden we een grotere kopen. Volgens de muziekleraar kan ze tot 12 jaar hierop blijven spelen.
De muziekleraar ( is vriend) is ook meegeweest de muziekwinkel om de gitaar kopen, hij keurde zonder blikken of blozen de eerste 2 gitaren die de verkoper gaf af, waren vals ( en ik dat echt niet gehoord)
verkoper werd enigsinds pissig maar dat is een ander verhaal.
Is dus wel handig om evt iemand mee te nemen die er verstand van heeft.

mama 78

mama 78

07-05-2009 om 21:17

Picobello

Mijn dochter is 8 en ook lang. Je zou ze gerust 10 geven.
Hoe lang is (was) jouw dochter als ik vragen mag?
Stel dat ze zo uit een 3/4 gegroeid is...
In iedergeval nemen we dan maar geen 1/2.

picobello

picobello

08-05-2009 om 15:14

Ze is rond de 1.30

lang, met van de "slungelarmen".Daarmee kan ze de gitaar goed vasthouden, ze moet nog wel wat meer kracht in haar vingers ( en eelt) krijgen.Bij een te grote gitaar zou ze haar pols te veel moeten draaien en d

picobello

picobello

08-05-2009 om 15:17

Herkansing

ze zou haar pols te veel moeten draaien wat erg slecht is voor het gewricht.Ze moeten redelijk wat kracht in hun vingers krijgen om de snaren goed in te drukken. In het begin kon ze niet meer dan een half uurtje oefenen, nu gaat het al zeker een uur zonder zere vingers.

mama 78

mama 78

08-05-2009 om 23:27

Lesboek

Mijn dochter is 1.46...lang dus.
Heeft iemand nog een goede tip voor een leuk lesboek?

picobello

picobello

09-05-2009 om 11:39

Ik zou

zelf toch via muziekschool/leraar beginnen. Dit om zeker te weten dat ze de gitaar goed vast houd, goede speelhouding ect. Eenmaal slecht aangeleerd is moeilijk afgeleerd. Als ze echt wil leren spelen is de muziekschool geen slechte investering, blokfluit is toch heel wat anders dan een gitaar bespelen.

cecile_s

cecile_s

12-05-2009 om 19:23

Met leraar / boek/ opmeten goede gitaar

Volgens mij zou ik ook met een leraar gaan lessen. Ik kan zelf pianospelen (en kon blokfluit), maar als ik de boeken van gitaar zie (mijn dochter van 9 speelt ook sinds september) vind ik het toch wel heel ingewikkeld! Heel anders in elk geval.

Als je via een muziekschool (er zit verschil in prijs, dus vraag goed rond) te duur vindt (omdat je dat meteen voor een half jaar of jaar moet doen), kan je misschien een leraar vinden die een paar keer priveles kan geven, zodat ze in elk geval snapt hoe het bij gitaar werkt. Ik zou het wel heel knap vinden als ze het leert spelen zonder leraar!

Overigens speelt mijn dochter met de boeken Ik speel gitaar en dat zijn leuke liedjes, ook herkenbaar.
Wij hebben een nieuwe gitaar gekocht, maar de vriendin van mijn dochter heeft aan de muziekleraar gevraagd of hij niet iemand wist die een gitaar kwijt wilde en heeft een gitaar die eigenlijk veel duurder is dan die van ons voor een stuk minder kunnen kopen (ik geloof iets minder dan 100 euro).

Toen wij onze gitaar gingen uitzoeken bleek dat je je elleboog op de kast moet zetten en dan je onderarm langs de "arm" van de gitaar moet doen. De vingertoppen moesten dan tot ergens komen (onderaan de knopje geloof ik). Weet even niet meer hoe precies (als ik eraan denk vraag ik mijn dochter nog wel even hoe het zat). In elk geval, het luisterde vrij nauw. Een te grote kopen is niet handig, maar een te kleine ook niet.

Wel leuk dat ze gitaar wil spelen. Mijn dochter heeft op Koninginnedag gespeeld en geld ermee verdiend (eigen idee). Vond ze helemaal leuk natuurlijk .

Succes ermee.
Groetjes
Cecile

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.