Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil ineens stoppen met turnen

Mijn dochter van 11 zit in groep 8 en wil nu ineens stoppen met turnen. Ze zegt het héél zeker te weten. 
Het probleem is dat de vereniging eens per jaar een opzegmoment heeft en ik dus het hele jaar moet doorbetalen. 
Zij zeggen geen uitzondering te willen maken. 
Heeft iemand ervaring met hoe dit opgelost kan worden, anders dan de vereniging met 200 euro te spekken? 


Ik heb altijd als regel gesteld dat je in elk geval het jaar af moet maken, dat wisten ze van te voren. 
Waarom wil ze opeens stoppen? Is er iets gebeurd?

De wet van Dam geldt niet voor verenigingen. Dus als dit in hun regels staat, moet jij betalen. Voortaan betere afspraken met je kind maken.

Ik zou dochter het seizoen af laten maken. Ergens aan beginnen is ook afmaken. Tenzij er iets is gebeurd inderdaad.

Je hebt betaald dus ze gaat gewoon. Zo leert ze de consequenties van keuzes en de waarde van geld. Dat lijkt me heel nuttig.

Lisa-Anna

Lisa-Anna

16-09-2021 om 12:45 Topicstarter

Nowee schreef op 16-09-2021 om 12:41:

Ik heb altijd als regel gesteld dat je in elk geval het jaar af moet maken, dat wisten ze van te voren.
Waarom wil ze opeens stoppen? Is er iets gebeurd?

Ik denk dat het de leeftijd is. Groep 8 is op die leeftijd dat ze de oudsten en grootsten zijn… Ze komt er ineens mee.

Lisa-Anna

Lisa-Anna

16-09-2021 om 12:45 Topicstarter

Sunny_ schreef op 16-09-2021 om 12:43:

Je hebt betaald dus ze gaat gewoon. Zo leert ze de consequenties van keuzes en de waarde van geld. Dat lijkt me heel nuttig.

Vind ik ook maar gisteren vertikte ze het. En ik ga het niet 40 weken nog zo volhouden. Tenzij ze ineens bijdraait.

Of ze nu wel of niet gaat, betalen moet je toch. 

Sunny_ schreef op 16-09-2021 om 12:43:

Je hebt betaald dus ze gaat gewoon. Zo leert ze de consequenties van keuzes en de waarde van geld. Dat lijkt me heel nuttig.

Dat deden mijn ouders ook, en ik heb dat nooit gesnapt. Wel bij een teamsport: daar rekenen ze op je, zonder jou kan het team niet door, dus dat is voor de duur van het seizoen. Maar voor iets dat je individueel doet, voor jezelf, zonder team of dingen? Dan heb je toch vooral jezelf ermee als je haar dwingt? Dat geeft elke week gedoe, niemand heeft er lol aan. Ik zou haar laten stoppen. Maar: dan ook niet nu op een andere sport, want het budget is besteed aan turnen. Als je wat anders wilt ga je maar voetballen op het buurtveldje.

Bloemetjesolifant schreef op 16-09-2021 om 12:56:

[..]

Dat deden mijn ouders ook, en ik heb dat nooit gesnapt. Wel bij een teamsport: daar rekenen ze op je, zonder jou kan het team niet door, dus dat is voor de duur van het seizoen. Maar voor iets dat je individueel doet, voor jezelf, zonder team of dingen? Dan heb je toch vooral jezelf ermee als je haar dwingt? Dat geeft elke week gedoe, niemand heeft er lol aan. Ik zou haar laten stoppen. Maar: dan ook niet nu op een andere sport, want het budget is besteed aan turnen. Als je wat anders wilt ga je maar voetballen op het buurtveldje.


Nou ik vind het niet normaal dat je je kind leert dat het gewoon €200 door de afvoer kan spoelen. 

Sporten is gezond, het is een uurtje of wat per week; deal with it. Dan maar discussie.

Bloemetjesolifant schreef op 16-09-2021 om 12:56:

[..]

Dat deden mijn ouders ook, en ik heb dat nooit gesnapt. Wel bij een teamsport: daar rekenen ze op je, zonder jou kan het team niet door, dus dat is voor de duur van het seizoen. Maar voor iets dat je individueel doet, voor jezelf, zonder team of dingen? Dan heb je toch vooral jezelf ermee als je haar dwingt? Dat geeft elke week gedoe, niemand heeft er lol aan. Ik zou haar laten stoppen. Maar: dan ook niet nu op een andere sport, want het budget is besteed aan turnen. Als je wat anders wilt ga je maar voetballen op het buurtveldje.

Ik vind het feit dat er voor betaald is voldoende reden. Kind heeft die keus gemaakt, ouders hebben betaald. Conclusie: kind komt de afspraak gewoon na.

Nogmaals: tenzij ze aan kan geven dat er iets gebeurd is waarom ze niet meer wil.

Volgende keer aan het eind van het seizoen hier afspraken over maken met je kind.

Was ze eerst wel enthousiast? Is er iets gebeurd dat ze nu ineens wil stoppen en absoluut niet meer wil gaan? 

Kan het zijn dat het idee aan ongelukjes wanneer iemand ongesteld is, bij draagt aan de wens te stoppen?
In dat geval kan je haar ruimte geven om in die weken vrijaf te geven.

Verder gaat ze het wrs lichamelijk merken; door minder te turnen kan ze slappere spieren krijgen, dikkere boven benen etc. Liever afbouwen dan abrupt sporten; zo komt de €200 ook minder hard aan.

Flanagan schreef op 16-09-2021 om 13:23:

Kan het zijn dat het idee aan ongelukjes wanneer iemand ongesteld is, bij draagt aan de wens te stoppen?
In dat geval kan je haar ruimte geven om in die weken vrijaf te geven.

Verder gaat ze het wrs lichamelijk merken; door minder te turnen kan ze slappere spieren krijgen, dikkere boven benen etc. Liever afbouwen dan abrupt sporten; zo komt de €200 ook minder hard aan.

Dit zou ik vooral niet op deze manier zeggen tegen zo'n jonge meid 

Dat ze wil stoppen met turnen betekent niet dat ze niks meer doet, dus het zal allemaal wel meevallen. En al zou ze dikker worden, dat maakt haar niet minder. 

Stop met dit soort boodschappen geven aan zulke jonge meiden!

Waarom wil ze niet meer? Turnen hangt van misstanden aan elkaar. Misschien durft ze het niet eens te zeggen.

Als het een gevalletje ‘geen zin’ is zou ik proberen een compromis te vinden. Dat ze het zelf betaalt van haar spaargeld bijvoorbeeld, of dat ze het nog een half jaar doet en dan stopt. Of een kind dat het niet kan betalen in haar plaats. Doe je in ieder geval nog iets goeds met dat geld. Een jaar is lang, als je elke keer tegen heug en meug iets moet gaan doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.