Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil ineens stoppen met turnen


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 14:44

Valdemar schreef op 16-09-2021 om 14:38:

[..]

Je gaat voor 200 euro je kind toch niet een gans jaar dwingen om iets tegen haar zin te doen?
Eens met Bloemetjesolifant, laat gaan, probeer misschien te achterhalen waarom ze plots wilt stoppen en hanteer als consequentie geen andere buitenschoolse activiteit dit jaar.

En wat leert een kind daar dan van? Als je iets niet leuk vind hoef je het niet meer te doen? Het gaat maar over een jaar, na dit jaar is ze er dan vanaf en in het vervolg zal ze waarschijnlijk wel tijdig zeggen dat ze ergens geen zin in heeft. Maar om nu maar meteen te springen zou ik zeker niet doen.

Wat raar dat je er gelijk een heel jaar aan vast zit.
De turnverenigingen hier in de regio heffen contributie per maand en houden een maand opzegtermijn aan.

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 14:44:

[..]

En wat leert een kind daar dan van? Als je iets niet leuk vind hoef je het niet meer te doen? Het gaat maar over een jaar, na dit jaar is ze er dan vanaf en in het vervolg zal ze waarschijnlijk wel tijdig zeggen dat ze ergens geen zin in heeft. Maar om nu maar meteen te springen zou ik zeker niet doen.

Maar een jaar? Als je een jaar met dikke tegenzin ergens heen moet is de hele lol van sporten eraf en dat moet je toch juist niet willen?

Bij ons gold ook de regel dat je in principe het seizoen af maakte. Dat betekent echter niet dat we helemaal nooit niet mochten stoppen, als er een goede reden was. Ik heb ook een keer het seizoen niet afgemaakt, werd gepest en was er echt doodongelukkig. Mijn ouders gingen toen echt niet keihard aan die regel vasthouden, dat ik het seizoen moest afmaken. Wel kon ik toen geen andere sport doen, om de simpel reden dat je geld maar één keer kunt uitgeven.

Bij studie betaalden mijn ouders in principe één studie, maar je mocht echt wel een keer na het eerste jaar switchen als het gewoon een miskleun was. Maar dat niet 3x, dan konden we toch echt zelf gaan betalen.

Wat ik zou doen in de situatie van TO zou er van mij dus in het geheel afhangen van waarom dochter niet meer wil turnen.

Julali schreef op 16-09-2021 om 13:33:

[..]

Dit zou ik vooral niet op deze manier zeggen tegen zo'n jonge meid

Dat ze wil stoppen met turnen betekent niet dat ze niks meer doet, dus het zal allemaal wel meevallen. En al zou ze dikker worden, dat maakt haar niet minder.

Stop met dit soort boodschappen geven aan zulke jonge meiden!

Julali, ik vind dat je mijn reactie zwaar uit zijn verband trekt. Maar dat verbaast mij ook niets van jou.


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 15:00

Miraval schreef op 16-09-2021 om 14:47:

[..]

Maar een jaar? Als je een jaar met dikke tegenzin ergens heen moet is de hele lol van sporten eraf en dat moet je toch juist niet willen?

Zo lang duurt een jaar niet, het kind is 11 dus die kun je heus wel uitleggen dat je er al voor betaald hebt en ze gewoon heen gaat. Anders leren ze alleen maar dat ze overal mee weg komen. 

Die 200 euro ben je kwijt. Dat vind ik ook niet zo raar want zo'n club moet toch van te voren weten hoeveel leerlingen er zijn en hoeveel trainers ze nodig hebben etc. 

Of je dochter het seizoen moet afmaken is een andere vraag. Ik zou haar niet het hele jaar tegen haar zin in laten gaan maar ik zou haar ook niet laten stoppen bij de eerste keer geen zin. Je kan bijvoorbeeld afspreken om tot de kerst nog door te gaan en dan mag ze stoppen of iets dergelijks.

Ik zou wel haar eerlijk vertellen dat het geld kost en dat ze dus niet perse meteen wat anders kan gaan doen. Ik vind het wel belangrijk dat ze dit wel weten en daardoor ook zorgvuldig kiezen. 

Iets anders is natuurlijk als er bij die vereniging iets raars is gebeurd. Het is turnen en we weten nu allemaal dat daar rare dingen gebeuren. Dus in dat geval zou ze gelijk mogen stoppen uiteraard. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

16-09-2021 om 15:00

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 14:44:

[..]

En wat leert een kind daar dan van? Als je iets niet leuk vind hoef je het niet meer te doen? Het gaat maar over een jaar, na dit jaar is ze er dan vanaf en in het vervolg zal ze waarschijnlijk wel tijdig zeggen dat ze ergens geen zin in heeft. Maar om nu maar meteen te springen zou ik zeker niet doen.

Je bent vast vergeten hoelang een jaar kon duren in je jeugd. 
Dus neen ik zou haar niet dwingen, geen nieuwe buitenschoolse activiteit opstarten gedurende dat jaar lijkt me straf genoeg. 
(Trouwens, evengoed heeft ze valabele redenen om te stoppen: pestgedrag, handtastelijke coach, fysieke ongemakken, etc. Kun je niet opmaken uit de OP.)

Lisa-Anna, heb je nou al gevraagd aan je dochter wat precies de reden is?

En dat had ze niet voor de vakantie kunnen zeggen? Het lijkt me raar dat ze het van het ene op het andere moment helemaal niks meer vind. Ik zou wel uitzoeken of er niet wat speelt of is gebeurd. Ik vind ook niet dat je zomaar hoeft te zeggen 'is prima, zoek maar wat anders uit', want je kunt geld inderdaad maar een keer uitgeven en op die leeftijd snappen kinderen best dat ouders moeten werken voor dat geld en dat het niet niks is.

Flanagan schreef op 16-09-2021 om 14:51:

[..]

Julali, ik vind dat je mijn reactie zwaar uit zijn verband trekt. Maar dat verbaast mij ook niets van jou.


Je had het erover dat stoppen met turnen haar bovenbenen dikker zal maken, wat bedoel je daar dan mee? 

in ieder geval een stuk minder zwart-wit dan jij ervan maakt.
Mij ging het vooral om de stevigheid en de conditie van de spieren, zoals een hardloper merkt dat een pauze ook sporen na laat.

Flanagan schreef op 16-09-2021 om 15:19:

in ieder geval een stuk minder zwart-wit dan jij ervan maakt.
Mij ging het vooral om de stevigheid en de conditie van de spieren, zoals een hardloper merkt dat een pauze ook sporen na laat.

Ik ben het wel ermee eens dat dit geen handig argument is voor een meisje van 11. 

Sporten is hoe dan ook gezond. Ook voor het hoofd. Dat lijkt me voldoende info. 

Flanagan schreef op 16-09-2021 om 15:19:

in ieder geval een stuk minder zwart-wit dan jij ervan maakt.
Mij ging het vooral om de stevigheid en de conditie van de spieren, zoals een hardloper merkt dat een pauze ook sporen na laat.

Het gaat om een meisje van 11, niet om een topsporter die moet afbouwen, omdat het anders te snel gaat met de afbraak van spieren. 

Gezien alle misstanden in het turnen, zou ik een kind nooit dwingen. Praat met je kind, vraag waarom.

En wat een calvinistisch gedoe hier zeg. Als ik als volwassene iets dat ik voor de lol in mijn vrije tijd doe, niet meer leuk vind, dan stop ik er mee. Ook als ik nog moet betalen de rest van het jaar. Waarom moet zo'n kind het dan afmaken? Het is geen teamsport, ze laat niemand zitten. Je kunt natuurlijk prima zeggen: joh, de rest van het jaar is er dus geen budget voor een andere hobby of sport, dus je moet jezelf maar vermaken en bewegen/sporten op een andere manier. 

Dan leert ze wel dat zo'n sport geld kost, maar leer je haar ook dat haar welzijn niet ondergeschikt is aan geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.