Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil ineens stoppen met turnen


CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-09-2021 om 14:06

Plantenbak schreef op 18-09-2021 om 13:57:

[..]

En de trainers dan? Denk jij dat die het leuk vinden om 1 kind in de groep te hebben die er geen zin meer in heeft. Enig idee hoe zelfs maar 1 kind de groepsdynamiek kan verzieken.

Ik zou met dochter bespreken waarom ze wil stoppen. En waarom dan nu en niet in mei voordat het nieuwe seizoen begon? Wat is er veranderd? En wat kan daar eventueel aan gedaan worden? Nog even proberen kan altijd natuurlijk maar wil een kind echt niet meer dan heeft het geen zin om het te dwingen.

Wij vroegen altijd aan onze kinderen in mei of ze door wilden gaan. Zo niet dan kinden wij opzeggen. Toch ging het bij ons ook 1 keer mis. Mijn zoon zat op voetbal en een teamsport paste niet bij hem. Gewoon echt, helemaal niet. Hij is toen ook gestopt. Wij kregen toen ook te horen dat hij het seizoen moest afmaken maar waarom? Trainen vond hij nog wel leuk. Wedstrijden echt niet. Hij was niet eens slecht maar hij bekeek de wedstrijd en als hij vond dat het niks werd deed hij ook niks meer. Gewoon niks. Hij is gestopt en geswitcht naar atletiek en daar uiteindelijk heel erg goed in geworden. Sprinten en horden was zijn ding. Niet voetbal.

Wat de trainers vinden is toch niet belangrijk? Die kunnen dochter evt aanspreken op evt vervelend gedrag maar om nou te zeggen dat het sneu is voor de trainers vind ik raar.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-09-2021 om 14:28

BlueHeart schreef op 18-09-2021 om 14:06:

[..]

Wat de trainers vinden is toch niet belangrijk? Die kunnen dochter evt aanspreken op evt vervelend gedrag maar om nou te zeggen dat het sneu is voor de trainers vind ik raar.


Ik vind dat wel een lastig punt. Mijn eigen tiener zit op een sport waarvoor ze drie keer per week traint. Maar ze is op de sport uitgekeken en gaat er nu eigenlijk vooral naartoe om uitgebreid met haar vriendinnen daar bij te kletsen. Ze komt vervolgens verontwaardigd thuis omdat ze door de trainers wordt aangesproken op haar eindeloze geklets en gegiechel. Maar ik snap die trainers heel goed eigenlijk en dat zeg ik ook steeds tegen mijn kind. Als ik haar verhalen hoor, lijkt ze echt de gangmaker te zijn en sleept dan minimaal drie anderen mee. Ik vind dat niet wenselijk en ik heb dan ook gezegd dat ze eraf moet als ze het plezier in de sport niet terugvindt dit seizoen. 

Een heel jaar vooruitbetalen vind ik wel lang trouwens. Mijn kinderen hebben best veel verschillende activiteiten gedaan, maar ik heb nooit langer dan een halfjaar vooruit hoeven te betalen. 

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

18-09-2021 om 14:33

Wednesday schreef op 18-09-2021 om 14:28:

[..]


Ik vind dat wel een lastig punt. Mijn eigen tiener zit op een sport waarvoor ze drie keer per week traint. Maar ze is op de sport uitgekeken en gaat er nu eigenlijk vooral naartoe om uitgebreid met haar vriendinnen daar bij te kletsen. Ze komt vervolgens verontwaardigd thuis omdat ze door de trainers wordt aangesproken op haar eindeloze geklets en gegiechel. Maar ik snap die trainers heel goed eigenlijk en dat zeg ik ook steeds tegen mijn kind. Als ik haar verhalen hoor, lijkt ze echt de gangmaker te zijn en sleept dan minimaal drie anderen mee. Ik vind dat niet wenselijk en ik heb dan ook gezegd dat ze eraf moet als ze het plezier in de sport niet terugvindt dit seizoen.

Een heel jaar vooruitbetalen vind ik wel lang trouwens. Mijn kinderen hebben best veel verschillende activiteiten gedaan, maar ik heb nooit langer dan een halfjaar vooruit hoeven te betalen.

Ja dat is ook irritant, maar het is aan de trainers om daar iets van te zeggen. Hier betaal je meestal wel een heel jaar vooruit. Begrijpelijk ook wel bij teamsporten

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-09-2021 om 14:42

BlueHeart schreef op 18-09-2021 om 14:33:

[..]

Ja dat is ook irritant, maar het is aan de trainers om daar iets van te zeggen. Hier betaal je meestal wel een heel jaar vooruit. Begrijpelijk ook wel bij teamsporten


Ongeveer het enige wat mijn kinderen niet hebben gedaan zijn teamsporten, dus  misschien dat ik het daarom niet herken 

dan

dan

18-09-2021 om 15:03

Ik zou, als ouder zijnde, wel de reden willen weten waarom ze er zo ineens mee wil stoppen. Zomaar geen zin meer hebben is toch anders dan wanneer ze wil stoppen omdat er iets raars of vervelends is gebeurd of zich niet prettig in haar vel voelt (veranderend lichaam). 

Moet ze zo'n strak pakje aan? Is ze recent ongesteld geworden. Moet ze daar douchen met de andere meiden? 

Moet ze in allerlei houdingen staan waar ze zich mogelijk ongemakkelijk bij voelt? Hoe is de sfeer onderling? Hoe is de sfeer tussen de trainers en de kinderen? 

Er kan zoveel aan de hand zijn. Schokkend hoeveel ouders hun kinderen dwingen nog een jaar naar een club te gaan, terwijl een kind dit niet wil. Je leert je kind hiermee vooral dat het over de eigen grenzen moet gaan en dat ze niet open met je kan praten, want jij dwingt alleen maar, wordt boos en hebt het over geld. 

dan

dan

18-09-2021 om 19:07

Lisa-Anna schreef op 16-09-2021 om 12:45:

[..]

Ik denk dat het de leeftijd is. Groep 8 is op die leeftijd dat ze de oudsten en grootsten zijn… Ze komt er ineens mee.

Weet je inmiddels al wat de reden is dat ze er ineens mee wil stoppen? 

Lisa-Anna

Lisa-Anna

19-09-2021 om 11:19 Topicstarter

Groenebroek schreef op 16-09-2021 om 14:45:

Wat raar dat je er gelijk een heel jaar aan vast zit.
De turnverenigingen hier in de regio heffen contributie per maand en houden een maand opzegtermijn aan.

Verschillende clubs hebben dat hier aangepast het afgelopen jaar waardoor je het niet meer maandelijks ermee kunt stoppen. Ik weet niet meer zo goed hoe het de vorige jaren met het turnen zat. Wel dat er jaarlijks opnieuw ingeschreven moet worden. 

Zo'n turnvereniging heeft meestal toch ook dansklasjes? Kan je als dat wel wat is niet afspreken dat ze daar het jaar afmaakt?

Ik vind het trouwens ook wel als een typisch leeftijdsdingetje overkomen vooral als dat zo ineens is. Maar volgens mij was het in mijn tijd meer dat als kinderen naar de middelbare school gaan of er net op gaan bepaalde bezigheden niet meer "cool" zijn.

Julali schreef op 18-09-2021 om 15:14:

Moet ze zo'n strak pakje aan? Is ze recent ongesteld geworden. Moet ze daar douchen met de andere meiden?

Moet ze in allerlei houdingen staan waar ze zich mogelijk ongemakkelijk bij voelt? Hoe is de sfeer onderling? Hoe is de sfeer tussen de trainers en de kinderen?

Er kan zoveel aan de hand zijn. Schokkend hoeveel ouders hun kinderen dwingen nog een jaar naar een club te gaan, terwijl een kind dit niet wil. Je leert je kind hiermee vooral dat het over de eigen grenzen moet gaan en dat ze niet open met je kan praten, want jij dwingt alleen maar, wordt boos en hebt het over geld.

Als dat het is zou ik er ook niet heen willen en dus al helemaal niet een kind dwingen er nog 40 weken heen te gaan.

Plantenbak schreef op 18-09-2021 om 13:57:

[..]

En de trainers dan? Denk jij dat die het leuk vinden om 1 kind in de groep te hebben die er geen zin meer in heeft. Enig idee hoe zelfs maar 1 kind de groepsdynamiek kan verzieken.


Die turnclub weet dat zelf ook en ze nemen zelf het risico daarop als je maar een keer per jaar kunt stoppen... Ik denk iig niet dat kinderen die niet komen opdagen thuis opgehaald worden.

Opzeggen voor het volgende jaar. Betalen moet je toch, dus als ze zich bedenkt, kan ze dan dit jaar nog gaan turnen. 

Ik heb zoals veel jonge meisjes op de basisschool een tijdje geturnd. De regel was dat als je gaat turnen je na (maximaal) vier jaar ervan af kan omdat je dan alles al kan. Ik weet niet hoe lang de dochter van Lisa-Anna al op turnen zit maar ik kan me voorstellen dat die het maken van koprollen en radslagen een beetje zat is. Zo spannend als de wedstrijden op TV zijn turnlessen niet.

Rondstruiner schreef op 16-09-2021 om 15:42:

Gezien alle misstanden in het turnen, zou ik een kind nooit dwingen. Praat met je kind, vraag waarom.


Ja joh misstanden in het turnen. Er is toch echt wel een verschil tussen wat jij noemt het professioneel/wedstrijdturnen met "echte" trainers, en het recreatieve turnen waar een paar pedagogisch medewerkers of tienermeisjes de leiding hebben.

Maity schreef op 19-09-2021 om 21:18:

[..]


Ja joh misstanden in het turnen. Er is toch echt wel een verschil tussen wat jij noemt het professioneel/wedstrijdturnen met "echte" trainers, en het recreatieve turnen waar een paar pedagogisch medewerkers of tienermeisjes de leiding hebben.

Als een bepaalde mentaliteit bij de sport "hoort" komt dat op alle niveaus terug, is mijn ervaring. Die documentaire "Turn!" vond ik ook vreselijk om te zien. Daar was overigens ook een heel jonge jongen bij die les gaf aan die kinderen...

Dus nee, ik heb er niet zoveel vertrouwen in als jij dat het beperkt blijft tot de "echte" trainers, in jouw woorden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.