Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil ineens stoppen met turnen


Zelfs bij veel teamsporten kan je je kind tussentijds in- en uitschrijven. Is het bijndat turnen de bedoeling dat kinderen elkaar eind het jaar opjutten om verder te gaan zodat ze uit gewoonte zich steeds maar weer aanmelden? 

Kan je niet anders het lidmaatschap van je kind op die van een ander laten zetten? Dat doen veel mensen met hun sportschoolabonnement. 

Eigenlijk zou bij misbruik of pesten de aanpak moeten zijn dat je dat aankaart en dat het hopelijk opgelost kan worden.
Maar dwingen om door te zetten is dan zeker geen optie.

Waar ik woon wordt vaak aan alle kinderen uit groep 5 tm 8 de mogelijkheid geboden is om bij een aantal sportverenigingen een aantal keer mee te doen bij speciale cursussen, een soort snuffelstages eigenlijk.
Dat kost dan een kleine bijdrage. Zo zijn mijn kinderen bij circus terecht gekomen, maar ze hebben ook meegedaan met streetdance, schaken, acrobatiek, voetbal en reddend zwemmen, nogal breed dus. Wel een leuke manier om met allerlei sporten en verenigingen kennis te maken.

hier zijn er ook naschoolse activiteiten voor een klein bedrag. Kinderen kunnen kennismaken met een sport, knutselen of kijkje achter de schermen. 

Bij sportclub van dochter mogen kinderen 5 gratis proeftrainingen doen. Daarna kun je strippenkaart voor 10 keer kopen of inschrijven. Volgens mij mag je wel pas na inschrijven meedoen aan wedstrijden.

als het een incasso was kan je die toch storneren? 

Soraya schreef op 01-10-2021 om 19:39:

als het een incasso was kan je die toch storneren?

Dat maakt niet dat de betaalverplichting vervalt. Heeft ze straks een incassobureau op haar dak. 

Lisa-Anna

Lisa-Anna

30-11-2021 om 10:26 Topicstarter

Minouk schreef op 22-09-2021 om 11:38:

Zelfs bij veel teamsporten kan je je kind tussentijds in- en uitschrijven. Is het bijndat turnen de bedoeling dat kinderen elkaar eind het jaar opjutten om verder te gaan zodat ze uit gewoonte zich steeds maar weer aanmelden?

Dat zou je denken. Ze moet nu tot de kerstvakantie nog komen en dat is uit coulance. 

Heb je nog gevraagd waarom ze ineens wil stoppen?

Lisa-Anna schreef op 30-11-2021 om 10:26:

[..]

Dat zou je denken. Ze moet nu tot de kerstvakantie nog komen en dat is uit coulance.

waarom zou ze moeten komen, dat is toch onzin bij een individuele sport. Als je de factuur maar betaald want daar draait de vereniging op.

Lisa-Anna schreef op 30-11-2021 om 10:26:

[..]

Dat zou je denken. Ze moet nu tot de kerstvakantie nog komen en dat is uit coulance.

Nee, jij moet tot de kerstvakantie betalen, je kind hoeft niet te komen. 

Ysenda schreef op 30-11-2021 om 12:31:

[..]

waarom zou ze moeten komen, dat is toch onzin bij een individuele sport. Als je de factuur maar betaald want daar draait de vereniging op.


Ik heb nooit dit probleem hier thuis gehad, maar als mijn kinderen ergens (via mij) een abonnement afsluiten komen ze niet weg met "ik heb geen zin meer ik kom niet meer".
Ik ken de achtergrond hier niet maar een 11-jarige kan toch wel begrijpen dat mama het turnen betaalt, dat dat geld kost en er dan van haar wordt verwacht dat ze erheen gaat en anders ervan af gaat?


Dit hele verhaal klinkt wel typisch als een domme actie van een puber die nog niet geleerd heeft dat een lidmaatschap geld kost en waarschijnlijk nog denkt dat als hij/zij NU iets leuk vindt dat over 30 jaar nog zo is.




A12345 schreef op 21-09-2021 om 11:07:

[..]

Dat doe ik ook niet. Het is vaak ook niet alleen het lidmaatschap, maar ook de spullen die je moet kopen. Sommige sporten zijn dan ook reteduur.

De regel is hier: waar je aan begint, dat maak je ook af. En willen ze ergens aan beginnen, dan eerst - zonder meteen alles uit de kast te halen - even aankijken of ze het echt leuk vinden.

Ik heb er een die veel "korte kennismakingscursussen schoolsport deed" en herken wel dat, ook al zijn het maximaal 10 lessen, je spullen moet kopen.

Al herinner ik mij vaag dat bij bijbetaling er spullen zoals een tennisracket en een judopak mogen worden geleend.

Bij ons thuis geldt ook dat als de kinderen ergens aan willen beginnen ze het ook afmaken. Met cursussen van 10x moet dat lukken en als er makkelijk kan worden opgezegd - en niet zoals TO maar 1x per jaar - moet het uitzitten van de opzegtermijn toch ook lukken? Ik ga zeker niet betalen voor clubjes waar mijn kind niet echt (meer) op wilde en dan dus niet meer komt opdagen.

Ik zat vroeger op dansen waar regelmatig meisjes zich niet afmeldden. Dan kwamen vaak een ander en ik als enige wel opdagen en werden we naar huis gestuurd, omdat de balletschool de les door laten gaan te duur vond. Soms meldden meisjes zich wel af en werd van tevoren aangekondigd dat de les niet door gaat, maar voorgaande heb ik vaak genoeg meegemaakt. De les is na maanden uiteindelijk opgeheven (samengevoegd met een andere groep) wegens dat er uiteindelijk bijna wekelijks te weinig leerlingen waren. Toen was het wel dat van die samengevoegde groep ineens iedereen zich uitschreef bij die balletschool (ik vanwege dat gedoe met steeds te weinig leerlingen les gaat niet door, anderen zagen na maanden in dat als ze toch regelmatig niet komen ze beter ermee kunnen stoppen)

Ik vind dat je je dochter best mag bijbrengen wat voor consequenties haar gedrag heeft. Voor de zomer vond ze turnen leuk genoeg om er mee verder te gaan, hoe waarschijnlijk is het dat dat nu 180 graden tegenovergesteld is?
Misschien is er in die groep van jouw dochter ook wel sprake van dat er eigenlijk nog net op het randje genoeg leerlingen zijn. Straks worden andere meisjes de dupe van dat je dochter niet (meer) komt opdagen. De turnvereniging had als je dochter tijdig had laten weten dat ze wil stoppen de groep eventueel kunnen samenvoegen met een andere.

En de waarde van geld mag je haar ook wel leren. Ik vind het respectloos richting de betaler (de ouder) om dan maar niet meer te komen. Kind zal nu inmiddels niet meer hoeven komen turnen omdat die na de kerst mocht stoppen, maar ik verbaas me enorm om sommige reacties in dit topic.

Minouk schreef op 22-09-2021 om 11:38:

Zelfs bij veel teamsporten kan je je kind tussentijds in- en uitschrijven. Is het bijndat turnen de bedoeling dat kinderen elkaar eind het jaar opjutten om verder te gaan zodat ze uit gewoonte zich steeds maar weer aanmelden?

Kan je niet anders het lidmaatschap van je kind op die van een ander laten zetten? Dat doen veel mensen met hun sportschoolabonnement.

Bij dat dansen van mij in de reactie hierboven was de opzegtermijn 1 maand. Toch werden de meeste abonnementen daar tegen de zomer opgezegd. Het was ook gewoon duidelijk dat je elke maand kon opzeggen, als je je inschreef moest je daar namelijk borg voor betalen.

Het toppunt bij het turnen ligt rond de 12 jaar en daarna gaat het alleen maar achteruit. Ik heb zelf vroeger geturnd en in de seniorengroep zaten we alleen maar te hangen.
Veel (meeste) turnverenigingen hebben tegenwoordig niet eens meer een seniorengroep. Daar is het vanaf 9/10 jaar klaar voor de meesten.

Als ik dit verhaal lees (meisje van 11) vermoed ik dat zij inmiddels de oudste van de groep danwel turnvereniging is en dat vernederend voor haar voelt.

Aliciia schreef op 12-03-2022 om 18:13:

Het toppunt bij het turnen ligt rond de 12 jaar en daarna gaat het alleen maar achteruit. Ik heb zelf vroeger geturnd en in de seniorengroep zaten we alleen maar te hangen.
Veel (meeste) turnverenigingen hebben tegenwoordig niet eens meer een seniorengroep. Daar is het vanaf 9/10 jaar klaar voor de meesten.

Als ik dit verhaal lees (meisje van 11) vermoed ik dat zij inmiddels de oudste van de groep danwel turnvereniging is en dat vernederend voor haar voelt.

Dit herken ik niet van de turnclub van mijn dochter. Bij de recreanten neemt het na twaalf wel behoorlijk af, maar die wat er wel nog blijven doen wel hun best.

Bij de selectie zijn er nog genoeg 12+ turnsters. En daar wordt zeker wel inzet verwacht. Het mag zeker gezellig zijn, maar er wordt ook gewerkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.