Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter ziet als een berg op tegen middelbare school!

Mijn dochter is bijna 13 jaar en gaat na de zomervakantie naar de middelbare school. Helaas ziet ze hier als een berg tegenop ! Vaak ligt ze 's avonds te piekeren en soms te huilen. Ze denkt dat ze enorm veel huiswerk zal gaan krijgen, waardoor ze nergens anders meer tijd voor heeft. Verder geeft ze aan dat ze haar huidige vriendinnen enorm zal gaan missen en dat ze het niet leuk vindt dat ze tussen de middag niet meer thuis kan komen lunchen. Ik heb het idee dat het de 'angst voor het onbekende' is, maar wat het ook is: hoe kan ik haar op positievere gedachten brengen ? Ik heb haar al verteld dat ze ongetwijfeld even zal moeten wennen aan het begin, maar dat ze snel genoeg haar plekje daar zal vinden. Helaas kan dat haar niet opvrolijken.
Verder is het een vrolijke, spontane en sociale meid, veel vriendinnen, geen problemen thuis of op school. Ze gaat voor het overige 'huppelend' door het leven, daarom vind ik het zo jammer dat ze zich zo'n zorgen maakt over de brugklas.
Kan iemand mij helpen om haar hierin te steunen ? Mijn ideeen zijn zolangzamerhand opgeraakt.

Alvast hartelijk bedankt !
vriendelijke groeten,
Monada

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

15-04-2009 om 00:01

Boeken lezen, chatten, praten

Hoi monada

Wat naar voor je dochter. Gaat ze alleen naar een nieuwe school? Ik had voor mijn dochter een paar boeken over de brugklas gekocht/geleend oa van Caja Cazemier. Naar de brugklas, in de brugklas enz. Verder zijn er ook sites voor scholieren waar je kinderen naar hun mening kan vragen,http://forum.scholieren.com/. Maar jullie kennen toch ook wel een meisje dat vorig jaar naar de middelbare school is gegaan, bv nog van de lagere school of familie. Nodig haar eens uit op de thee en laat haar vertellen over hoe het is.

Mocht dit allemaal niet helpen dan moet je de middelbare school maar eens vragen of ze op bezoek kan komen en een keer kan meekijken.

groet

Saar

Pippin

Pippin

15-04-2009 om 09:28

Meelopen

Is er iemand die ze kent, die al op de school zit waar ze naar toe gaat? Dan kan ze daar misschien een keertje mee meelopen. In de pauze, of haar ophalen uit de school. Deze kan dan een boel dingen laten zien. Hoe het met de kluisjes werkt, waar ze naar toe kan met problemen, hoe goed begeleid ze worden.
Verder helpt het je dochter misschien, als ze hoort dat mijn dochter het ook allemaal heel erg eng vond en dat het haar erg is meegevallen.
Het huiswerk maken is niet leuk, maar wel te doen. Ik help dochter daar ook nog wel bij. (met het plannen dan) En verder vindt dochter dat ze meer begeleiding en aandacht krijgt als op de basisschool. (maar ze zat dan ook op een erg stomme basisschool)
Dochter vindt het vooral heerlijk dat ze nu in de klas zit met allemaal kinderen van 'haar' niveau (ongeveer). Dus het in de les zijn, is nu een stuk interessanter geworden voor haar.
Pippin

Tja

het leven is ook niet altijd makkelijk, leuk en kant en klaar veilig. Misschien is dit wel het leermoment waar ze haar hele leven profijt van zal hebben, ze zal er achter komen dat zij het type is wat heel snel in een niet leuke, niet kant en klaar veilige omgeving zich heel snel thuis zal voelen en haar mannetje zal staan en het dan ook nog eens gezellig maakt met nieuwe vriendinnen.

Misschien dus niet vrolijk proberen maken maar haar dit overdragen ? Dit zal ze vaker in het leven moeten doen, nieuw zijn op school, verhuizen, nieuwe relatie etc etc.

MRI

MRI

15-04-2009 om 23:03

Ik weet niet waar je woont

maar 'leren is zijn" in Zoetermeer heeft een soort training voor kids die van de lagere naar de middelbare school gaan. Een soort sociale vaardigheidstraining dus. Ik hoor er erg goede verhalen over. Ze steunen je bij jezelf te blijven en grenzen van jezelf en anderen te respecteren.

MR

T Slingerland

T Slingerland

16-04-2009 om 08:58

Niet alleen

Heeft ze het boek 'Hoe overleef ik de brugklas' van Francine Oomen al gelezen?

En google maar eens op 'brugklastraining'. Ze is duidelijk niet de enige die moeite heeft met de overstap naar het middelbaar onderwijs. Er is een hele markt in dat soort trainingen. Misschien is dat feit alleen al een troost voor haar (hoef je nog niet eens zo'n training te volgen); ze is echt niet de enige!

Jolijt

Jolijt

16-04-2009 om 13:11

Misschien

Alvast kennismaken met de mentor?
Onze brugklassers hebben voor de vakantie beiden een kennismakingsdag gehad, waarin ze de nieuwe klas en de mentor en juniormentoren alvast zagen, maar niet iedere school doet dat.
Verder zou ik het zo leuk mogelijk maken; vast een tas en leuke spullen uitkiezen.
Over het huiswerk kan ik alleen zeggen dat ik hier 2 keer teleurgestelde bruggers heb gehad; die hadden zich zo verheugd op huiswerk en nieuwe dingen en dat kwam allemaal maar heel langzaam op gang... voor haar wellicht een geruststelling?

Maylise

Maylise

17-04-2009 om 13:28

Hier ook

Mijn dochter in groep 8 zit enorm op tegen het naar de middelbare school gaan. Ze gaat naar een school waar ze inmiddels al drie keer is geweest (open dag in groep 7 en nogmaals in groep 8 en kennismaking twee weken geleden na de inschrijving) en waar ze zelf ook graag heen wil. Het grootste deel van haar klasgenootjes gaat ook naar deze school (60% denk ik) waaronder haar beste vriendinnen en ze komen ook bij elkaar in de klas. De voorwaarden zijn dus allemaal prima. Toch ziet ze er enorm tegen op. Ze vind het niet leuk om van de basisschool weg te gaan. Ze heeft al meerdere malen huilbuien gehad omdat ze daar niet meer op school zal zitten. Een paar dagen geleden was ze verdrietig omdat ze dan niet meer met haar broertje en nichtje naar school kan lopen. Dus ook om hele kleine dingen kan ze al een huilbui krijgen.

Verder is ze bang voor alles: dat ze geen aardige leraren krijgt, dat het te moeilijk zal zijn, dat de andere kinderen niet aardig zullen zijn.

Ze is een kind wat enorm op ziet tegen veranderingen & heel gevoelig is.

Er is nog een soort kennismakingsdag vlak voor de vakantie waarin ze alvast haar mentor kan ontmoeten. Dus hopelijk stelt dat haar wat gerust.

Verder weet ik niet zo goed wat ik er aan kan doen. Ik praat er regelmatig over met haar. Ze gaat helaas naar een andere school dan haar oudere broer. Zij is de eerste van de kinderen die naar deze school gaat en ik kan haar dus ook niks vertellen over de leraren of over hoe het gaat. Ze heeft inmiddels wel de website van de school helemaal doorgelezen en de schoolgids. Dat helpt haar wel want ze kent nu alle regels(en doet me denken aan Hermione van Harry Potter die Hogwarts: a history al helemaal uit haar hoofd kende voor ze naar Hogwarts ging)

Wat bij haar helpt is zoveel mogelijk te weten zien te komen over de nieuwe situatie. Hoe meer ze weet en hoe beter ze zich een voorstelling kan maken van de gang van zaken hoe geruster ze is over dingen.

Het afscheid van de lagere school is natuurlijk een complicerende factor en daar heeft ze ook heel moeilijk mee. Onder haar klasgenoten is er ook wel een deel die daar lekker dramatisch mee omgaat. Die kunnen zo heerlijk zuchtend roepen "ach we zullen nooit meer onder de bloesem van de bomen hier zitten, dat is nu echt de laatste keer" Helaas gaat ze daar heerlijk zwelgend in mee en dan natuuurlijk weer huilbuien thuis.

Maylise

monada

monada

17-04-2009 om 19:26 Topicstarter

Voor manda rijn

Hallo Manda Rijn, bedankt voor je nuchtere reactie. Zo denk ik er (overdag) ook over, maar als ik 's avonds op bed zit bij mijn huilende dochter, heb ik zo'n medelijden met haar. Ik kan me dan zo goed in haar verplaatsen dat ook bij mij de tranen in de ogen schieten (emotioneel tiepje waar het mijn kinderen betreft...) Je hebt helemaal gelijk; ik moet het meer zien als leermoment en haar daar ook proberen van te overtuigen. Hartelijk bedankt voor je advies en ik ga er zeker mee aan de slag !
vriendelijke groeten,
Monada

monada

monada

17-04-2009 om 19:27 Topicstarter

Voor mariarosa

Dankjewel voor je reactie.
Ik woon niet in de buurt van Zoetermeer maar ik ga zeker eens hier in de buurt informeren naar een dergelijke training.
Hartelijk bedankt !

monada

monada

17-04-2009 om 19:32 Topicstarter

Voor t. slingerland

Bedankt voor je reactie.
Ik heb haar al vaker op boeken gewezen over de brugklas, van Francine Oomen en ook van Caja Cazemier.
Toch binnenkort maar eens voor haar kopen.
Wie weet helpt het haar iets.

monada

monada

17-04-2009 om 19:38 Topicstarter

Voor saar

Hallo Saar, dankjewel voor je reactie en je tips.

Mijn dochter gaat niet alleen naar die nieuwe school, maar aangezien er negen brugklassen zijn, is het maar de vraag of ze bij bekenden in de klas komt.
Inmiddels heb ik wel gesproken met de moeder van een meisje dat nu in de brugklas zit. Zij vertelde hoe haar dochter die eerste tijd had beleefd en dat ze al snel haar plekje daar had gevonden. Ik wil het er niet elke dag met mijn dochter over hebben, maar als ik merk dat ze er weer over ligt te piekeren in bed, zal ik dat haar ook vertellen. En misschien is het inderdaad een idee om dat meisje eens op de thee te vragen. Op het forum van scholieren zal ik ook eens kijken. En op school is er in juni een kennismakingsavond met haar klasgenoten en mentor. Ik hoop dat dat helpt, maar vooralsnog heeft ze daar nu nog niet echt veel zin in...

Nogmaals bedankt !

monada

monada

17-04-2009 om 19:44 Topicstarter

Voor pippin

Dank je wel voor je reactie en je tips.

Ze heeft niet echt een vriendin die daar al op school zit, natuurlijk wel 'bekenden' die vorig jaar in groep 8 zaten (en zij nog in 7).
In onze vrienden- en familiekring zijn wij de eerste met een dochter in groep 8, dus ook daar is er helaas nog niemand bij wie we aan kunnen kloppen voor adviezen of ervaringen.
In juni is er wel een kennismakingsavond, ik hoop dat dat haar wat zal helpen, en dat die avond in ieder geval het 'enge' ervan af haalt.
Fijn dat jouw dochter het snel naar haar zin had op de nieuwe school. Eigenlijk hoor/lees je dat wel heel vaak; in het begin vinden ze het allemaal eng en spannend, maar na een paar weken beginnen ze zich al aardig thuis te voelen. Ik denk ook wel dat dat bij mijn dochter zo zal zijn, maar als ze zo'n huilbui heeft, is het moeilijk om haar daarvan te overtuigen.

Nogmaals bedankt voor je reactie !

monada

monada

17-04-2009 om 21:56 Topicstarter

Voor jolijt

Dank je wel voor je reactie; de school organiseert voor nieuwe brugklassers in juni een kennismakingsavond om de nieuwe klasgenoten en de mentor te leren kennen.Ik hoop ook dat dat de ergste 'angst' wegneemt.

Leuke spullen en een leuke tas kopen is zeker een goed idee ! Bedankt !

Jolijt

Jolijt

17-04-2009 om 22:43

Monada

Is er misschien iemand met wie ze graag in de klas wil komen? (en is dat wederzijds....!). In dat geval zou je zo snel mogelijk met de mentor kunnen bellen, als de klassen nog niet (helemaal) ingedeeld zijn kunnen ze wellicht wat regelen.
Hier is het zo dat alle kinderen van dezelfde school bij elkaar in de klas komen (tenzij de basisschool aangeeft dat X en Y beter gescheiden kunnen worden). Ervaring leert echter dat op een enkel stel vrienden/vriendinnen dat hecht blijft er meestal nieuwe vriendschappen ontstaan.

Monique D*

Monique D*

18-04-2009 om 16:34

Monada: wat voor opleiding gaat jouw dochter doen?

Als jouw dochter een Havo/VWO of VWO-advies heeft gekregen dan kan het wel betekenen dat ze wel veel huiswerk zal krijgen. Dat is de realiteit. Maar als ze goed kan leren èn leert om goed te plannen (dat is belangrijk, maar dat leren ze ook in de brugklas) dan moet het toch te doen zijn? De overgang is best wel zwaar, maar te doen. En van samen studeren leer je ook wat van en het is nog leuk ook.
(ervaring met zoon van 14 jaar in 2e Havo, die de stof wel makkelijk aankan, maar moeite heeft met plannen).

monada

monada

18-04-2009 om 19:56 Topicstarter

Voor jolijt

Ja, op het inschrijfformulier van de middelbare school was ruimte om in te vullen bij wie ze in de klas zou willen komen. En daar heeft ze ook haar vriendin ingevuld (en dat vriendinnetje heeft ook mijn dochter ingevuld). Dus ik hoop inderdaad dat ze bij elkaar komen. Dan is ze niet zo 'alleen' in een klas met nieuwe kinderen. Ik ga er ook vanuit dat ze snel nieuwe vriendinnen maakt; het is een sociaal kind wat makkelijk contact maakt.

Hoe meer reacties en tips ik lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat het allemaal wel goed komt met mijn dochter. Ze zal haar draai wel moeten vinden, maar na een poosje zal ze het best naar haar zin hebben op d'r nieuwe school. Het moeilijke vind ik alleen nog; hoe overtuig ik HAAR daarvan ? Bovendien wil ik het ook niet iedere dag ter sprake brengen, omdat ik weet dat het haar van streek maakt.

monada

monada

18-04-2009 om 20:00 Topicstarter

Voor monique d.

Mijn dochter gaat naar een HAVO/VWO-brugklas. Ze kan wel goed leren en of ze goed kan plannen, tja, dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Op de basisschool is er nog weinig te plannen (niet echt veel huiswerk).
Wij zullen haar er natuurlijk ook bij helpen en ik hoop ook dat ze daar in de brugklas aandacht aan besteden. Want ik denk dat die overgang qua huiswerk erg groot zal zijn. M'n dochter denkt zelf dat ze "wel 1000 x " harder moet werken op de middelbare school, en dat ze geen tijd meer zal hebben voor haar sporten/hobby's/vriendinnen/andere leuke dingen. Hoe ervaren jullie dat: hoeveel is je kind in de brugklas ongeveer kwijt per dag aan huiswerk maken ?

Pippin

Pippin

18-04-2009 om 20:36

Monada

Hoi, mijn dochter doet vwo. Het huiswerk valt echt wel mee. Soms moeten ze wel heel veel doen voor een vak. Bijvoorbeeld een uitgebreid verslag maken, maar dat weet ze dan ook al twee of drie weken van tevoren. Dus dat is een kwestie van op tijd beginnen. Ze moet wel veel meer doen dan op de basisschool, maar ze is ook regelmatig wat eerder uit school. En ze vindt het nu interessant. Daardoor is ze veel meer gemotiveerd en dat maakt alles makkelijker.
Dochter is gemiddeld denk ik 7 uur per week kwijt aan haar huiswerk. Als ze huiswerk gaat maken voor de televisie in de huiskamer, duurt het allemaal natuurlijk veel langer, maar dat is dan haar eigen schuld.
Pippin

Maylise

Maylise

18-04-2009 om 21:15

Valt wel mee hoor met tijd

Met mijn oudere kinderen heb ik wel gezien dat de tijd die je aan huiswerk moet besteden in de brugklas (en ook daarna) niet heel groot hoeft te zijn. Het verschilt echter wel per kind.

Mijn een na oudste zoon is een enorme perfectionist en heel onzeker. Hij bracht dus altijd behoorlijk wat tijd achter de boeken door terwijl zijn tweelingzus misschien een kwart van die tijd aan huiswerk besteedde. Zijn cijfers waren gemiddeld wel iets hoger dan die van zus maar niet dusdanig veel hoger dat dit het tijdsverschil rechtvaardigde. Waar deze zoon zo'n twee uur per dag mimimaal aan zijn huiswerk zat deed mijn dochter ditzelfde werk in een half uur en dan nog ruim berekend.

Ik denk dat een uur per dag in zijn algemeenheid wel genoeg is (met af en toe een dagje niks of een dagje wat meer tussendoor) maar bij mijn oudste kinderen heb ik wel gezien dat de instelling en manier van werken van kind een enorm verschil kan maken in de tijd dat je bezig bent.

Mijn jongste dochter (die dus ook tegen de middelbare school opziet) gaat ook naar een HAVO/VWO brugklas en gezien haar karakter denk ik dat ze in het begin wel veel begeleiding nodig gaat hebben en dat ik haar juist af zal moeten remmen om niet teveel te werken. Het stelt haar wel gerust dat ze weet dat ik die eerste maanden haar zal helpen met huiswerk, leren plannen en overhoren. Dat maakt het voor wat makkelijker om zich daar niet druk over te maken omdat ze weet dat ik ga helpen.

Maylise

suus36

suus36

19-04-2009 om 09:40

Ik was er zelf ook zo één

Hoi Monada,

Heel herkenbaar. Al is het inmiddels een jaar of 25 geleden.... Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren hoe druk ik me maakte. Ik zal het je nog sterker vertellen. Al in de 3e klas van de basisschool lag ik al eens te piekeren over het feit dat ik ooit van deze school af moest. Toen ik naar de middelbare school ging ging alleen een enorme pestkop naar die school. Ik heb werkelijk alle nachten van de zomervakantie wakker gelegen.

Ik weet niet zo goed wat mij geholpen zou hebben. Ik denk eigenlijk niets. Boeken niet (want bij mij zou het toch heel anders lopen zou ik dan denken). Een brugklastraining misschien? Dat weet ik niet, maar ik denk dat het in mijn aard zat om dat ook niet geruststellend te vinden.

Uiteindelijk had ik het binnen een dag naar mijn zin op de nieuwe school en was al het gepieker dus niet nodig geweest.

Tsja, dat was weer een van mijn leermomenten in mijn leven. Dit heb ik vaker meegemaakt en nu het 25 jaar verder is weet ik dat het meestal allemaal wel goedkomt en pieker ik wat minder. Ik denk dat je als ouders er gewoon voor moet zorgen dat het kind het thuis fijn heeft, niet te veel "meehuilen", niet te veel oplossingen aandragen, afleiden en uitstralen dat jij er vertrouwen in hebt dat het echt allemaal wel goedkomt.

Groetjes,
Suus

p.s. ik kan mij trouwens wel herinneren dat toendertijd een buurjongen (die net eindexamen had gedaan op die school) zei dat iedereen nieuw is op die school en dat iedereen zenuwachtig is, maar dat het uiteindelijk allemaal goedkomt. Hij was de enige van wie ik wat aannam, want hij had het meegemaakt. Mijn ouders ook wel, maar die waren in mijn ogen al heel oud, haha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.