Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochtertje wil niet overblijven

Mijn dochter van 4 en een half lijkt de laatste tijd niet zo lekker in haar vel te zitten.
Thuis huilt ze veel en is snel boos of schreeuwerig.
Nu klaagt ze al een poos over buikpijn. Ook op school. Ze vindt school erg leuk, maar is daar een heel rustig en afwachtend kind. Wat ze van nature helemaal niet is (!) Alles is natuurlijk spannend.
Nu hebben we ontdekt dat het grootste probleem het overblijven is. Door ons werk moet ze 3 x overblijven. Haar oudere zus ook, die vindt het heerlijk, maar zij dus niet. Ze wil naar huis, naar mama.
Maar dat kan dus niet.
Heeft iemand ideeen hoe we het leuker voor haar kunnen maken?
Dat ze niet al 's morgens buikpijn heeft omdat ze weet dat ze moet overblijven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien niet pedagogisch verantwoord..

Maar ik stop altijd een klein snoepje in zijn broodtrommel. (Een autodropje of een winegum). Daar kan hij echt naar uitkijken. Of zo'n stripkaasje (weet je wat ik bedoel?). Ik laat hem altijd kiezen wat hij op brood wil.

Hij roept nog steeds dat hij niet wil overbijven (hij is ook de enige uit de klas) maar als ik zijn broodtrommel laat zien krijgt hij wel iets meer zin...) Ben gaat nu 3 weken dus hoop dat het nog went.

Lastig he...

liefs lisa

Kalender

misschien niet de meest voor de hand liggende tip.

Maar mijn idee is dat het voor kinderen moeilijk is dat niet alle dagen hetzelfde zijn. Dus 5x overblijven zou makkelijker zijn. Let ook op jouw woordkeus: vanwege jullie werk moet ze overblijven.. terwijl ze vaker wel dan niet overblijft. Toch neem je nog het niet-overblijven als uitgangspunt. Je kan ook zeggen dat ze 2x per weer thuis tussen de middag eet.

Niet om moeilijk te doen, maar beeldvorming speelt ook een rol.

Daarnaast is voorspelbaarheid voor kleuters een heel goed hulpmiddel. Anders liggen ze iedere ochtend in bed vol vreze wat hun vandaag weer te wachten staat. Klinkt stom, maar je hebt kleuters die dat inderdaad zo voelen.
Wij hebben een weekkalender gemaakt op deze leeftijd, en toen mijn zoon later weer meer moeite kreeg met de bso (zo rond 5,5) hebben we een maandkalender gemaakt. Op een magneetbord, kunnen ze zichzelf elke dag een dagje verder hangen. Met alle verschillende dingen van de verschillende dagen erbij zodat ze meer gevoel krijgen voor de dag van de week.

Probeer ook de kleuren gelijk te laten lopen met de kleuren van de dagen van de week op school, dan werkt het nog beter.

Rare tip misschien, maar hier werkte hij uitstekend!

amk

amk

22-01-2010 om 13:24

Methode deckers

omkopen en chanteren in dit geval.

De ene dag dat mijn dochter op school overblijft stoppen zowel haar vader als ik iets in het trommeltje dat ze anders nooit krijgt tijdens de lunch maar erg lekker vindt: bifi worstje, olijven, kerstomaatjes en soms een spekkie.

De andere dagen eet ze warm bij de bso die ze daarvoor speciaal ophaalt.

Kan ze uitleggen waarom ze niet wil overblijven en wat haar er wel kan toe overblijven. Waarbij je zegt dat mama ook niet thuis is, dus thuis is het ook niet gezellig.

Mamvantwee

Mamvantwee

22-01-2010 om 13:40

Hier 4 keer overblijven

Onze kinderen blijven alle dagen over, behalve uiteraard de woensdag. In het begin (net in groep 1) bleef dochter 3 dagen over, omdat het op dinsdag niet nodig was, dan is papa thuis. Maar dat zorgde voor onrust, niet alleen bij dochter omdat het niet op voorhand duidelijk was hoe de dag liep, maar ook tijdens dat uurtje thuis eten was het rennen-vliegen-draven. Toen zijn we overgestapt op alle dagen overblijven en dat is na een periode van wennen, nu geen probleem meer. Zoon volgt hetzelfde patroon, en nu is het voor beiden ook leuker (want ze zijn samen, met een grote groep andere overblijvers).

Hoeveel kinderen blijven over op de dagen dat je dochter overblijft? Is het misschien een zielig klein groepje, met het gevoel erbij dat overblijven de uitzondering is?
Bij ons is overblijven leuk. En standaard, dat is ook de boodschap die de kinderen meekrijgen, hoewel niet de hele klas overblijft.

groet, Mamvantwee

Ook gehad

mijn dochter heeft die fase ook gehad. In het begin was overblijven wel goed, maar na een tijdje kreeg ze door dat andere kinderen tussen de middag naar mama mogen, en zij moet op school blijven. niet zo gek dat zij dan ook 'naar mama' wil!
Ik zou er niet te dramatisch over doen, het moet net als tandenpoetsen ook moet. Het is niet gek dat ze gaat uitproberen of ze het ook voor elkaar krijgt maar ik zou er echt een lijn trekken.

een ander ding is wel dat je het overblijven zo leuk mogelijk kunt maken met iets lekkers in het broodtrommeltje. Ik stop er ook al vanaf dag 1 een briefje bij. Tot het moment dat ze konden lezen schreef ik haar naam, maakte een klein tekeningetje, zette er x-jes op want dat zijn kusjes (dat kun je van te voren zeggen) en wat mooie glitterstickertjes. Vanaf het moment dat ze wat kunnen lezen kun je langzamerhand de tekst wat uitbreiden. erg leuk!

Gruffalo

Rembrand

Rembrand

22-01-2010 om 18:44

Gastouder?

Hoi Iram,
Mijn zoontje vonden overblijven ook niet leuk. Mijn schoonzus is toen hun gastouder geworden.
Zelf heb ik al acht jaar een gastdochter. Wellicht is dat een idee. Ze kan dan tussen de middag in een huiselijke setting lunchen en dit geeft haar wellicht minder stress en buikpijn.
M.

mam van 3

mam van 3

22-01-2010 om 20:36

Hoe is de overblijf?

Lastig dat je dochter niet wil overblijven. Enig idee waardoor ze het overblijven vervelend vindt?
Op veel scholen is de overblijf slecht geregeld, er zijn vaak te weinig overblijfmoeders, er worden heel veel kinderen in 1 ruimte gezet, de overblijfmoeders hebben geen overwicht waardoor het vaak heel druk en chaotisch is, er is veel meer ruimte voor pestgedrag enzevoort. Ik begrijp vaak best dat kinderen niet willen overblijveb. In elk geval niet in de door veel scholen geboden omstandigheden. Zou er een dergelijke reden kunnen zijn of is de overblijf wel een prettige plek voor haar maar wil ze gewoon liever thuis eten? In dat laatste geval zou ik gewoon doorzetten, indien er echter een gegronde reden is voor het niet willen overblijven dan zou ik toch kijken of je dat kan opvangen door haar bijv. bij een klasgenootje, buurvrouw, opa of oma of ander persoon te laten eten.

Wilma

Wilma

23-01-2010 om 12:55

Tegen de overblijfkracht zeggen?

Ik weet niet hoe de overblijf bij jullie geregeld is, maar bij ons is 't zo dat in elke klas een overblijfkracht is. Ikzelf doe dat ook drie dagen per week. Als ik weet dat een kind moeite heeft met overblijven, zorg ik meestal voor voldoende afleiding voor dat kind. Even extra aandacht, me helpen als dat kind het wil, zulk soort dingen. Dat helpt meestal erg goed. Maar ja, ik weet niet of dat op jouw school mogelijk is.

Groetjes,
Wilma

Mover

Mover

24-01-2010 om 15:35

Benoemen en laten kiezen

3x overblijven en 4x thuis eten. Iedere dag benoemen dat kindjelief morgen weer gaat overblijven, of juist niet. Duidelijkheid dmv een kalender wil ook zeker helpen.
Maar ook, afspraak is afspraak. "We hebben afgesproken dat jij naar de overblijf gaat, dus daar rekenen ze op je, net als dat ze op mijn werk op me rekenen."
"Nee ik heb ook niet altijd zin om naar mijn werk te gaan, maar afspraak is afspraak." Dit klinkt heel volwassen als je dat tegen een 4-jarige zegt, maar zo hebben wij het altijd wel gedaan (net als die kalender trouwens). Benoemen.
Kiezen. Wij hebben nooit aan snoeperijen gedaan, maar wel altijd zelf laten kiezen wat in het trommeltje gaat -binnen de regels van ons gezin.

En nog een beetje gemene tip tot slot (sorry bij voorbaat voor hen die dit niet vinden kunnen): kindjelief blijft nu 3x over en 4x thuis. Geef het kind de keuze. "Je mag ook 4x overblijven, en 3x thuis eten. Kindjelief, jij mag kiezen!" Dan is het de keuze van het kind.
(Dit werkt bij zo ontzettend veel zaken (het is bedtijd over 10 minuten, ik wil niet. jij mag kiezen je gaat over 10 minuten naar bed, of je gaat nu naar bed...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.