Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Drempeltoets versus schooladvies versus toekomstperspectief.

Advies nav eerste adviesgesprek groep 8 was TL/Havo.
Ons kind heeft nadien een drempeltoets gedaan. Resultaten zijn ontzettend uiteenlopend.
Technisch lezen= basis.
Taalverzorging= pro-basis.
Woordenschat= VWO.
Begrijpend lezen= kader.
Rekenen= Havo-VWO.
Gemiddeld= TL.

Volgens partner is met dergelijke resultaten zelfs TL en nadien doorstroom naar MBO een moeilijke zaak. De basis, namelijk de NL taal, kent een achterstand die volgens hem op alles zijn stempel zal drukken.

Aanvullende informatie:
Kind is in September begonnen met wekelijks een uur bijles.
Leest niet, ondanks onze pogingen het lezen aantrekkelijk te maken.
Er is sprake van diagnose ADHD, medicatie wordt toegepast.
Vader heeft Havo en vervolgens  HBO afgerond.
Ik als moeder heb Mavo-Havo-HBO afgerond.
Vader is heel stellig en kijkt zeer pessimistisch naar schoolcarrière en werkcarrière.

Iemand hier die kennis heeft hiervan? Die hier meer over kan vertellen?


Wat zegt de leraar?
Mijn zoon is dyslectisch, de eindcito gaf basis/kader aan en de leraar gaf een keihard Havo-Vwo advies.

Corona gooide roet in het eten bij de tweede keer Havo4 en zoon voelt zich nu happy op MBO Techniek 4.

Of beter gezegd, happy op zijn stages. School vindt hij nog steeds niets en wordt ook nooit iets.

Giggly

Giggly

10-12-2022 om 09:04 Topicstarter

De leerkracht gaf in het eerste gesprek groep 8, voorlopig adviesgesprek, TL/ Havo aan. De drempeltoets zegt dus nu TL. En als ik die resultaten per onderdeel zie dan zijn het echt uitschieters, beide kanten op. Van pro-basis tot VWO en er tussenin.

Partner heeft natuurlijk gelijk dat begrijpend lezen heel belangrijk is. En als je zoon niet wil lezen wordt hij er ook niet beter in.
maar het pessimisme van een school- en werkcarriere deel ik niet. Niet iedereen hoeft naar de universiteit. Op dit moment is er behoefte aan mensen die wat kunnen maken, zoals loodgieters, installateurs en dat soort beroepen. Daar zal ook lesstof voor gelezen moetenworden maar je zoon is geen analfabeet, dus dat moet lukken. Ook in de zorg zijn beroepen waar je geen universitaire artsenstudie voor nodig hebt, maar werklust, gezond verstand, liefde voor mensen en wat medische basiskennis. 
Het lijkt me belangrijk dat vader het kind niet afschrijft maar hem accepteert zoals hij is. En van daaruit kunnen jullie gedrieën op zoek naar iets dat bij je zoon past. Waarbij je zoon het uitgangspunt is en niet de onbereikbare doelen van de vader. 

Giggly

Giggly

10-12-2022 om 09:42 Topicstarter

Mooi omschreven Rhonda, en helemaal waar.
Ik voel dat ook zo, hoewel we beiden zeker graag zouden zien dat de Havo zou worden gevolgd.
Ik zelf ben een voorbeeld van doorstroom, partner is van mening dat ik een uitzondering ben en mijn succesverhaal dus niet mag nemen als voorbeeld. En ik wil kind zeer zeker geen negativiteit meegeven tav zelfbeeld. Partner en ik staan hierin letterlijk lijnrecht tegenover elkaar.
Anderzijds denk ik zelf ook dat een hogere opleiding in de huidige maatschappij echt wel belangrijk is.
Echter, als het er niet in zit dan zit het er niet in. En dat maakt iemand niet anders of minder waard.
Partner is van mening dat het er wel inzit, echter er niet uitkomt vanwege laksheid.

Ik realiseer mij dat ik menigeen wellicht tegen mij in het harnas jaag met bovenstaande tekst. Ik probeer enkel zo goed mogelijk te omschrijven wat er nu speelt en wat er nu door mijn hoofd gaat.
Ik ben heel kalm, partner echter is niet kalm. En hij maakt dat ik daardoor heel onzeker word.

In principe is nog een en ander mogelijk afhankelijk van de uitslag Cito Januari. Hopen mag, maar ik wil tegelijkertijd realistisch zijn en blijven. En mijn kind tot steun zijn.

Havo lijkt me te hoog gegrepen en daar is niets mis mee. Je zoon heeft meer aan ouders die hem accepteren zoals hij is mrthet niveau dat bij hem past, dan dat hij door de havo getrokken wordt.

ow, zo hoog mogelijk en maar pushen, dat kan niet goed gaan op de lange termijn.
Laat jullie zoon zijn eigen pad bewandelen. 

Wat willen jullie een gelukkig kind of een kind dat voortdurend onder prestatie druk staat.

Ik ben zelf begonnen op vmbo kader, toen mavo, havo, nog een paar maanden VWO, hbo en tijdens mijn werk mijn wo master. Mijn ex mavo, havo, hbo, uni en promotie. Jij bent geen uitzondering.
Maar! Wij wilden zelf door leren, onze ouders STEUNDEN ons maar pushten niet.

Giggly

Giggly

10-12-2022 om 09:53 Topicstarter

Ik ga absoluut voor een gelukkig kind inplaats van ongelukkig op een zo hoog mogelijk niveau.

en nu?

dit kind terugsturen en een nieuwe uitzoeken die wel havo vwo kan?

Giggly schreef op 10-12-2022 om 09:42:


Anderzijds denk ik zelf ook dat een hogere opleiding in de huidige maatschappij echt wel belangrijk is.

Belangrijk voor wat? Om gezond te blijven? Om gelukkig te worden? Om iets te kunnen doen waar je blij van wordt? 

Is wat je man je kind wil meegeven, dat je alleen maar meetelt als je veul geld verdient met je titels? Dat alleen de hoogste sport op de carrièreladder de juiste is? Ik vind dat behoorlijk arrogant en niet echt getuigen van sociale intelligentie. Bovendien, zoiets bij je kind neerleggen is het recept voor een gefrustreerde puber die niet kan voldoen aan de wensen van zijn ouders. Veel plezier daarmee.
 

Om het doemdenken van je man te ontkrachten met een (n=1) voorbeeld; 
De verkering van jongste heeft na VMBO een MBO opleiding gedaan bij het lokale electricien/installatie/zonnepanelen bedrijf. Verdienen vanaf dag 1, veel rekenen en nadenken en nu heeft hij MBO- 4 Niveau. Kan, als hij wil, allerlei managementcursussen gaan doen, parttime HBO, of zich scholen in die richting van zonnepanelen. Maar is vooral een hele leuke, lieve, grappige partner voor mijn kind. Begrijpend lezen zal nooit verkerings’ hobby worden, maar dankzij het vele praktijk onderwijs heeft hij toch de papieren.


Kind studeert daarentegen. Heeft inmiddels dankzij TikTok leuke boeken ontdekt (niveau chicklit, maar dat boeit niet) en vindt wiskunde nog steeds leuker dan lezen. Maar had dat lezen wel heel hard nodig op vwo. 

Ofwel; beide adolescenten zijn ok. Misschien heeft partner van kind een lagere eind schaal dan kind,maar is geld nou het belangrijkste? 

Dat je je kind wat meer stimuleert om te lezen is prima. Daar heeft het altijd wat aan. Maar doe dat dan met een boek dat hij leuk vindt, desnoods een stripboek of de Donald Duck. Doe dat omdat hij altijd zal moeten lezen, niet omdat pa een nogal arrogant wereldbeeld heeft. 

Mijn kind had ongeveer dezelfde uitkomsten. BL was en is niet haar ding en het is geen lezer. Ze heeft een havo/tl brugklas gedaan en daarna tl gehaald met hoofdzakelijk betavakken. Nu voor de tweede keer 4 havo met een NT/NG pakket zonder AK, geschiedenis of andere vreemde taal. De eerste keer is net niet gelukt (Corona, niveau onderschat), maar nu haalt ze goede cijfers. 

MMcGonagall schreef op 10-12-2022 om 10:21:

Mijn kind had ongeveer dezelfde uitkomsten. BL was en is niet haar ding en het is geen lezer. Ze heeft een havo/tl brugklas gedaan en daarna tl gehaald met hoofdzakelijk betavakken. Nu voor de tweede keer 4 havo met een NT/NG pakket zonder AK, geschiedenis of andere vreemde taal. De eerste keer is net niet gelukt (Corona, niveau onderschat), maar nu haalt ze goede cijfers.

Grote verschil is dat jij je dochter accepteerde in haar route en steunde. Zij wilde zelf havo, dat is toch anders dan je kind naar minimaal havo pushen.

Giggly

Giggly

10-12-2022 om 10:25 Topicstarter

Ik begrijp de reacties zeker, maar nee, ik zou mijn kind nooit willen inruilen. 
Ik zit zelf in de arbeidsbemiddeling. Ik acteer op het vlak van vraag en aanbod, scholing en arbeidsmarkt. Ik maak dus dagdagelijks mee welke eisen de huidige arbeidsmarkt stelt en welke dilemma’s werkzoekenden ervaren. Ook de financiële gevolgen van een werk-, denkniveau op de lange termijn zijn mij bekend.

En nogmaals, ik wil echt het beste voor mijn kind en daar hoort oa bij dat ik het belangrijk vind dat kind op de plek terecht komt die het beste bij hem past. Op elk vlak.

Ik heb ook alle data in mijn agenda staan van Open Dagen en meeloopavonden. Ik ga met mijn kind op onderzoek uit en sta daarin volledig achter mijn kind.

Ysenda schreef op 10-12-2022 om 10:24:

[..]

Grote verschil is dat jij je dochter accepteerde in haar route en steunde. Zij wilde zelf havo, dat is toch anders dan je kind naar minimaal havo pushen.

Ik heb wel van begin af aan duidelijk gemaakt dat havo na tl voor mij wel de gewenste route was. Zo lang mogelijk algemeen onderwijs en tijd om over je vervolgopleiding na te denken, lijkt mij nog steeds de betere optie. Voor mijn kind dan.

heel herkenbaar dit, Hoewel het bij mij een innerlijke strijd is en niet een met mijn partner
Beetje achtergrond: onze zoon is net negen en zit in groep zeven ( het jaar van het voorlopig advies) hij scoort super wisselend, ook binnen de vakken. Dus voor begrijpend lezen weleens nul fout op de Cito, maar ook weleens een lage 4. Rekenen loopt iets minder ver uiteen maar is hij wat minder goed in dan begrijpend lezen. ( Huiswerk en toetsen door het jaar heen altijd goed bij begrijpend lezen, rekenen gewoon okay) 
Spelling is hij heel slecht in, krijgt de regels niet geautomatiseerd. School en wij vermoeden iets dyslectisch wat hij door zijn intelligentie weet te compenseren. 

Aan de ene kant denk ik: zo hoog mogelijk advies in de wacht slepen, dan krijgt hij meer keuze. Met een vwo advies mag je wel naar de mavo maar andersom niet... En wat me tegenstaat is dat een ' vreemde' , iemand die ons kind maar relatief kort meemaakt, zoveel impact kan hebben op zijn nabije toekomst... (Gelukkig heeft mijn zoon nu een hele fijne juf die hem ziet en snapt, dus voor dit jaar zit hij goed )
Ook vraag ik me af of hij gelukkig wordt op de mavo... Hij zal vast vriendjes vinden en zo, maar of hij dan niet helemaal uit gaat .. ( een beetje je partners kant)

Aan de andere kant denk ik ook: hij kan altijd stapelen. Hij is daarbij een gelukkige jongen die sociaal zeer vaardig is. Zoiets als ' kwaliteit komt toch wel bovendrijven'. Hij heeft ( nog) geen grote droom waarvoor je naar de universiteit moet ( zoals bijvoorbeeld arts worden) dus de motivatie voor het vwo zal ook tegenvallen Hoewel hij qua interesses echt een beetje een nerd is en heel veel weet en echt op het vwo zou passen ( met name geschiedenis, aardrijkskunde en zo)
En uiteindelijk gaat het erom dat hij gelukkig is. Met of zonder ( goede) baan. Ik ben zelf overal een beetje ingerold en heb een prima leven . Vantevoren had ik echt niet kunnen bedenken dat het zo zou gaan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.