Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Drempeltoets versus schooladvies versus toekomstperspectief.


En misschien dat hij, als hij op een technische richting school komt, hij lezen leuker gaat vinden omdat dat over onderwerpen gaat die hem boeien en niet over een jochie dat op de tovenaarsschool zo nodig de held uit moet hangen

Kan een oudergesprek met de leerkracht nog wat doen? Dat jij er tussen uit stapt en het aan school laat. Misschien dat de juf of meester kan doordringen in zijn rechtlijnige denkbeelden en benadrukken dat hij zijn zoon ernstig te kort doet met deze houding.
En ook dat jij je achter school schaart. 

Klinkt niet makkelijk met je man, goed dat je je rug recht houdt. Blijf in jezelf geloven en laat je niet gek maken!

IngridT schreef op 10-12-2022 om 10:58:

ga voor gelukkig. En niet voor zo hoog mogelijk. Eventueel doorstromen naar de havo kan vanuit een gemengde TL havo brugklas, maar ook heel prima na het behalen van een TL diploma.
Ik ben docent op een lyceum en zie in de onderbouw steeds meer ongelukkige kinderen die op een te hoog niveau doorworstelen. Op dit moment heb ik een atheneum 3 klas met in ieder geval 3 zwaar depressieve kinderen, waarvan eentje suïcidaal. In alle drie de gevallen wordt aangegeven of vermoed dat de kinderen overvraagd worden. Ook nog een net 12 jarige die 2 klassen heeft overgeslagen en nu volkomen het spoor bijster is. en een paar super perfectionistische meiden die bij de eerste en beste keer dat natuurkunde lastig lijkt te worden volledig in de paniekmodus schieten omdat hun al in detail uitgestippelde toekomst als ( kinder)arts in duigen lijkt te vallen. Ik zie het gebeuren en schrik ervan. Poeh. Al die ( onuitgesproken) verwachtingen en eisen…..
De kinderen die vanuit TL 4 mijn havo 4 mentorklas binnendruppelen zijn over het algemeen veel stabieler. Met zelfvertrouwen, drive en een gezonde hoeveelheid realiteitszin.

Ingrid

Hier had NRC vandaag van de week podcast over. Dat kinderen steeds ongelukkiger zijn en stress ervaren, terwijl school niet moeilijker is geworden dan een paar decennia geleden. Wel dat ze zichzelf veel druk opleggen, ook vaak ingegeven door hun ouders.

Je man overdrijft schromelijk. Hij doet net alsof iedereen die op zijn 12e naar het vmbo gaat in de goot terecht zal komen. Ik vind het echt getuigen van een stuitende arrogantie. Wie belt hij als de verwarming of de auto kapot zijn, de dokter of de notaris? 

Begrijpend lezen is belangrijk, voor alle vakken. Woorden (her)kennen is iets anders dan de betekenis kennen, zinnen begrijpen en verbanden kunnen leggen. 
Ik zou inzetten op een brede brugklas mavo/havo (als dat er is). En als havo dan niet lukt, dan is dat zo. Geen ramp, na de mavo kan havo altijd nog en mbo is ook goed. Groot tekort aan technische vakmensen.

Daarbij stelt je man dat jullie zoon lui is. Ik vind dat nogal wat. Is dat echt zo? Veel kinderen vinden dingen waar ze niet goed in zijn ook niet leuk. Is best logisch. Toch is lezen wel nodig om er beter in te worden. Door de classificatie 'lui' kan je man je zoon ook enorm demotiveren. Alsof het nooit goed genoeg is. Alsof het zijn eigen schuld is als hij ergens moeite mee heeft of niet zo goed in is.
Die houding van 'ik ga niet mee naar de open dagen van vmbo' en wat ik lees van ouders die niet naar de diploma uitreiking van vmbo komen 'omdat het niks voorstelt', daarvan breekt echt mijn hart. Zo ga je toch niet met je kind om. Echt, ik kan daar met mijn verstand niet bij dat je je kind zo afwijst om wie het is.

De tl’ers worden niet allemaal dikverdienende loodgieters en elektriciens hè. Het gros van de mbo’ers (zorg, administratie, commercieel), verdient een normaal mbo-salaris om en nabij modaal.
Niets mis mee, natuurlijk niet, maar het is natuurlijk echt niet per definitie zo dat de mbo’er een techneut is en dat hij meer verdient dan zichzelf bagatelliserende hbo’ers.
Dat gezegd hebbende, laat dat kind zijn eigen weg vinden. Met tl is niets mis, met havo ook niet. Kijk maar wat er lukt zonder jezelf over de kop te werken. Je kunt nog jaren leren als je dat zou willen. Wij staan er uitermate relaxt in met onze 18-jarige in 4 havo. De docenten vinden daar wat van, maar wij niet

Het is ook altijd zo jammer dat er zoveel misverstanden zijn over het vmbo. Velen denken dat je alleen maar monteur, schoonmaker of hulpje in de zorg kunt worden. In veel draadjes lees ik ook opmerkingen van " maar mijn kind is niet creatief". Alsof we op het vmbo alleen maar broodjes aan het smeren zijn of aan het timmeren. Ook op basis en kader krijgen leerlingen naast praktijkvakken, Nederlands, Engels, Frans, Duits, Biologie, Economie, Nask, Maatschappijleer etc. Tuurlijk is de stof anders dan op het VWO maar ook vmbo leerlingen leren genoeg theorie naast de praktijkvakken. Om zo juist breed door te unnen stromen.
Wij hadden laatst open dag; groep 8 leerling kwam met zijn vader zegt die man na afloop bij de uitgang tegen mij " goh dat ze nog zoveel theoretische vakken krijgen, ik dacht altijd dat vmbo - ers daar te dom voor zijn, kunnen ze dat wel" ? Zucht...

Lastige kwestie met je man. Voor wat betreft je zoon zou ik het lezen wel blijven stimuleren. Begrijpend lezen is erg belangrijk, niet alleen in een opleiding of een baan maar ook in het dagelijks leven. 

Qua opleidingsniveau wil je inderdaad niet dat hij teveel op zijn tenen moet lopen, maar te gemakkelijk is ook niet goed. Kan hij niet beginnen in een mavo/havo brugklas, net zoals het oorspronkelijke advies?

Sorry, maar een vmbo-tl/havo-advies is toch geen vmbo?! Wat een idioterie van je man zeg… Ik werk zelf op een lyceum (mavo tot en met vwo) en daar kun je met dat advies gewoon terecht. Het is niet zo dat je zoon naar het praktijkonderwijs verwezen wordt  (waar overigens óók helemaal niets mis mee is, als dat de juiste plek voor een kind is, maar dat terzijde). 

Je zoon lijkt weinig interesse in leren te hebben, begrijpend lezen en taal zitten op echt vmbo. Woordenschat is hoog en rekenen ook. Maar wat gebeurt er wanneer hij bij wiskunde voornamelijk begrijpend lezen krijgt? Hij vermijdt dingen te lezen. Op havo moet je veel lezen. Ik zie eerder een TL’er dan een havist. (En dat zeg ik als docent op een vmbo waarbij de instroom in hogere jaren allemaal kinderen zijn met een vergelijkbaar beeld als jouw zoon). 

Hij kan heel prima TL doen en als er meer inzit komt dat er later ook nog wel uit. Natuurlijk wil hij havo doen, dat wordt hem aan alle kanten ingepeperd. De vraag is of hij daar gelukkig gaat worden 🤷🏼‍♀️. Maar er ligt een tl/h advies. Zoek dus een school met dakpanklassen, dan wordt die beslissing een paar jaar uitgesteld. 

Is er bij die hele grote verschillen tussen technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen wel eens gekeken naar dyslexie?

je zoon overziet helemaal niet het verschil tussen havo en tl, dus daar zou ik niet veel waarde aan hechten.

Daarentegen zou ik wel veel waarde hechten aan rekening van je man. Wat legt hij een druk op jullie zoon! Ik geef je op een briefje mee dat je zoon daar heel veel last van gaat krijgen, als hij dat niet al heeft.

BL is een belangrijke voorspeller en zo te lezen zit die jongen straks het best op tl. Gun hem dat dan ook!

En voor je man: Er bestaan geen slechte niveaus, wel slecht bij het kind passend.

Waar komt die fixatie van je man op een hoge opleiding vandaan, vraag ik me af. En dat idee dat dat per se nodig zou zijn 'in deze maatschappij'? Kijkt hij niet om zich heen? Of voelt het als een soort persoonlijke nederlaag dat een kind van hem een lager schooladvies krijgt dan hij zelf had?

Opstromen en stapelen kan, maar vergeet niet dat iemand in zijn werkzame leven ook nog een heleboel kan bijleren. Vaak ook nog op kosten van de baas. 

Sterkte met de discussie. En goed dat je je partner duidelijk maakt wat hij op het spel zet als hij zijn oogkleppen niet afzet.

Ik zou zelf man niet eens meer mee willen naar scholen, open dagen, ouder-avonden, ... En het dus samen met zoon doen. Werkt namelijk toch alleen maar negatief zo'n vader en uiteindelijk is het wel kind die naar school moet. Man heeft zijn diploma al.

Heeft kind hobby's? Boeken daarover zoeken? Of strips en moppen boekjes? Zo slecht doet hij het het trouwens qua lezen ook niet gezien 't niveau van zijn woordenschat.

Jeetje 
Ik schrik van de reacties van je man

dan

dan

10-12-2022 om 17:34

Temet schreef op 10-12-2022 om 16:13:

Waar komt die fixatie van je man op een hoge opleiding vandaan, vraag ik me af. En dat idee dat dat per se nodig zou zijn 'in deze maatschappij'? Kijkt hij niet om zich heen? Of voelt het als een soort persoonlijke nederlaag dat een kind van hem een lager schooladvies krijgt dan hij zelf had?

Zo komt het bij mij ook over en zo komt er wel een enorme druk op jullie zoon te liggen. 

Wij hebben een zoon die goed kan leren maar ik ben even trots op mijn neven die beiden vmbo en vervolgens mbo hebben gedaan, ze hebben een goede baan, leuk (koop)huis en een fijn gezin. En het zijn ook nog prettige mensen, dan heb je het toch ook prima voor elkaar?

Hier dacht ik ook: is er wel eens aan dyslexie gedacht? Maakt voor het VO weinig uit (want leest er niet meer/beter/met meer plezier door), maar kan voor zijn beleving wel helpen. 
Hier is zoon (bizar zwaar dyslectisch) met een HAVO advies naar een versnelde VMBO-TL-MBO constructie gegaan op een kleinschalige school: in 6 jaar tijd heeft hij straks een MBO-4 diploma en kan dan kiezen of hij er nog HBO achteraan wil. Via deze route hoeft hij minder te lezen/schrijven/werkstukken te maken dan wanneer hij naar de HAVO zou zijn gegaan, heeft hij geen 3e vreemde taal en heeft hij wel meer praktijkvakken. Daar wordt hij blij van. 
(Zijn broer met eenzelfde intelligentie, maar geen dyslexie gaat naar VWO+ op een enorme scholengemeenschap en daar wordt hij blij van).

Advies: zoek naar mogelijkheden in de buurt die de verschillende scholen hebben. Zeker in de steden met veel keus doen scholen veel om zich te onderscheiden. 
 Kleine school, waar leerlingen meer 'gezien' worden of een 'leerfabriek'?
Hoofdzakelijk theoretische vakken of misschien ook praktische vakken? 
Begeleidingsmogelijkheden? Ondersteuningsuren? 
Kan je zoon met zulke zwakke lees- en spellingsvaardigheden extra vreemde talen op de HAVO aan? 
Kijk op de open dagen hoe je zoon reageert op de school, de verhalen, de vakken en het beeld dat van de school geschetst wordt. Als je daar eerlijk naar kijkt, wordt vast duidelijk van welke school je zoon blij wordt. 

Succes om hier met je zoon en man uit te komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.