Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Drempeltoets versus schooladvies versus toekomstperspectief.


Giggly

Giggly

10-12-2022 om 17:51 Topicstarter

Ik was vandaag erg druk, kon niet eerder reageren.

Wat meespeelt is mans angst voor de andere populatie op VMBO dan op Havo/ VWO. 
Angst dat kind erg beïnvloedbaar is door verkeerde gasten. En daardoor tevens minder aandacht voor eigen groei omdat de stimulans ontbreekt. 
Daarnaast is hij zelf erg prestatiegericht.
Hij doet het vanuit de intentie het beste voor ons kind te willen en te wensen. Dat betwijfel ik geen seconde.
De manier waarop is echter zo weinig constructief, eerder destructief.


Ik heb vanavond wederom een gesprek met hem gehad. Dat ging prettiger dan vanochtend.

In de Havo/Vwo dakpanklas  maakte mijn zoon kennis met krachtwijkkindertjes
Een behoorlijke overgang, als je van een dorpsschool komt.

Hij (en de rest van de klas ook) was zo overstuur na een akkefietje dat de klas twee uur thee mocht drinken met de mentor. Zoon vertelde thuis wel vijf keer wat er was gebeurd, terwijl er anders nog geen drie woorden uitkomen.

Giggly

Giggly

10-12-2022 om 18:22 Topicstarter

Ja, ik geloof heel graag dat ook Havo en VWO kinderen kent die volgens een andere mentaliteit worden opgevoed.
Die zijn er overal, misschien binnen het VMBO meer?

Overigens is de dakpanschool (Mavo-Havo) 3 kwartier enkele reis reizen. Dat maakt die school niet aantrekkelijk als optie. Bij wind en weer, bij licht en bij donker, een heel druk en gevaarlijk lang stuk

op elk niveau heb je leuke, gezellige kinderen en rotte appels. Niet ieder kind op het vwo is leergierig en niet elke vmbo'er is lui of heeft een verkeerde invloed.

Je man barst van de vooroordelen en projecteert dit op jullie zoon.

Wat mij het meest opviel was dat de populatie ouders op het zelfstandige atheneum van oudste heel anders was dan op de scholengemeenschap van jongste. Op de vwo-school was ik zo ongeveer de armste ouder, hoog hockeygehalte, moeders met blonde staartjes en paardrijlaarzen, de scholengemeenschap is veel gemengder en ik schat dat ik qua gezinsinkomen ruim in de bovenste helft val (in mijn eentje).
Qua kinderen kan ik het niet goed vergelijken. Dat is een karakterkwestie, oudste trok brave meisjes, jongste heeft een diversere vriendengroep met mensen die allemaal wel van een lolletje houden en dingen uitproberen (pfff).

Giggly

Giggly

10-12-2022 om 19:20 Topicstarter

Hoog hockeygehalte, blonde staartjes, paardrijlaarzen….daar passen wij helemaal niet bij.

Ik heb me nooit wat aangetrokken van deze uitkomsten, die mijn dochter ook had.
Ze heeft Havo gedaan, in de 4e blijven zitten, daarna makkelijk examen gehaald, hbo 1 jaar propedeuse en zit nu op de universiteit. Volgens die toetsen had mijn dochter een iq van 94.

Giggly schreef op 10-12-2022 om 19:20:

Hoog hockeygehalte, blonde staartjes, paardrijlaarzen….daar passen wij helemaal niet bij.

Hebben jullie al wat scholen bekeken? 
Ik zou wat dat betreft echt zeggen: ga zoveel mogelijk scholen bekijken vmbo en tl/havo/vwo scholen. Laat je zoon zelf kiezen waar hij zich prettig voelt. Voor zover dat kan met open dagen en open lessen. 

Wij wonen in Groningen en de meeste h/v scholen helemaal niet zoals hier geschetst wordt. 

Giggly schreef op 10-12-2022 om 17:51:

Ik was vandaag erg druk, kon niet eerder reageren.

Wat meespeelt is mans angst voor de andere populatie op VMBO dan op Havo/ VWO.
Angst dat kind erg beïnvloedbaar is door verkeerde gasten. En daardoor tevens minder aandacht voor eigen groei omdat de stimulans ontbreekt.
Daarnaast is hij zelf erg prestatiegericht.
Hij doet het vanuit de intentie het beste voor ons kind te willen en te wensen. Dat betwijfel ik geen seconde.
De manier waarop is echter zo weinig constructief, eerder destructief.


Ik heb vanavond wederom een gesprek met hem gehad. Dat ging prettiger dan vanochtend.

Die zorgen om de schoolpopulatie begrijp ik wel maar dat is meer als je voor een vmbo school gaat. je kan ook kiezen voor een scholengemeenschap mavo/havo/vwo en dan is dat een mindere zorg.

Mijn zoon zit op vmbo kader en ik vond het wel moeilijk om een fijne vmbo school te vinden. Veel vmbo scholen zijn erg groot en er zitten inderdaad gemiddeld meer 'probleem' leerlingen op. Er zijn ook wel kleinere vmbo scholen maar die bieden vaak meer beperkt richtingen aan dus dan moet je ook net een richting treffen die je kind wil. Wij hebben uiteindelijk een fijn vmbo groen gevonden en dat vind hij ook leuk qua richting dus dat scheelde. 

Vergeleken met het gymnasium waar de tweeling op zit zie ik toch echt wel verschil. De kinderen zijn minder zelfstandig, er is vanuit de school meer aandacht voor discipline en regels, kinderen worden minder serieus genomen, er zitten veel meer ongemotiveerde kinderen op, er is weinig stimulatie onderling (leren is stom), ze hebben minder vaak culturele uitjes, minder extra vakken en buitenschoolse clubs en er is vaker gedoe met leerlingen (ruzies, vechten)... 

Dat vind ik jammer, ik vind het een minder stimulerende omgeving.

De scholengemeenschap hier in de buurt (met vmbo-t) is al weer echt heel anders. Dat is echt een leuke school. Dus in jullie geval (vmbo-havo brugklas) hoef je niet je op aparte vmbo scholen te richten maar kan je kiezen voor een scholengemeenschap.

Even ook nu weer je man corrigeren. Kind een heeft havo/vwo brugklas gedaan en daar leren blowen. Van kinderen die eigenlijk te hoog onderwijs volgden en die rust zochten in wiet. Dus het schoolniveau relateren aan foute types; te kort door de bocht. Hoe graag we allemaal de schuld geven aan foute vrienden, het is echt je kind zélf die de keuzes maakt hoe hij zijn puberteit doorstaat. 

Zijn jullie echt bang dat hij zich laat leiden door vrienden, besteed dan de komende tijd veel tijd om hem zo zeker mogelijk te maken. Zodat hij zelf zo rustig en stabiel mogelijk aan de vervolgopleiding begint. En hè, daar kan pa dus aan bijdragen door zijn arrogante vooroordelen achter zich te laten en meer te kijken naar wat zijn kind nodig heeft. 
(En als hij een adhd stempel heeft, hebben jullie dan psycho educatie gehad? Want daar hadden ze je man feilloos uitgelegd dat een deel van het gedrag dat je kind laat zien te relateren is aan adhd. En dat het dan maar ‘luiheid’ noemen er op geen énkele manier voor zorgt dat hij iets ander soort gedrag gaat vertonen. Sterker nog, daarmee voedt hij alleen maar de mogelijk aanwezige faalangst.)

Overigens ben ik zelf ook op de mavo begonnen en op de universiteit geëindigd. Ik had net zoals jouw zoon hele uiteenlopende cijfers (van 2' en en 3' en tot 10' en) dus het was ook lastig om daar een goed niveau bij te vinden.

Dat is een andere situatie dan van mijn zoon waarbij het heel duidelijk is dat hij een hoger niveau niet aan zou kunnen. Dit is voor hem al best wel lastig. 

ik heb net de podcast Met Groentenman in de kast met Ahmed Marcouch geluisterd. Op z’n tiende als analfabeet uit Marokko gekomen, naar de lts gegaan en hij is nu burgemeester! Hij was de beste stadsdeelvoorzitter die we hier in Amsterdam hebben gehad. Je kind hoeft geen burgemeester te worden, nou ja, wat zegik nou, waarom ook niet! Hopelijk kom je eruit met je man, want je zoon verdient geliefd te worden om wie hij is. 

Jullie zoon past met deze scores perfect op VMBO Kader/TL.
Je zal eens zien hoe jullie kind daar zal opbloeien.
Ik vind het sws enorm sneu hoe zijn vader denkt over dit niveau.
Fijn ook om dit op je kind over te brengen, tjonge jonge wat een bekrompen gedoe zeg.

Het probleem zit niet in de leerresultaten van je zoon maar in het gedrag van je man. Echt wat een kinderachtig (hoezo niet meegaan naar open dagen van VMBO scholen????), bekrompen en dwingend type, en wat wijst hij zijn kind af. Als je het VMBO als iets minderwaardigs ziet, zie je je kind met VMBO advies dus ook als iets minderwaardigs, heel goed dat jij daar tegen in gaat TO. 

Hier een zoon van 15 die ook een heel grillig profiel heeft wat niveau betreft: in groep 8 scoorde hij op BL TL niveau, RE pro/basis, woordenschat vwo, spelling basis en technisch lezen vwo. Basisschool twijfelde over advies maar uiteindelijk werd het kader, ook omdat zijn werkhouding en motivatie niet top waren.
Hij zit nu op vmbo kader in de derde en is daar helemaal op z’n plek. Bepaalde dingen gaan hem heel goed af, voor andere dingen moet hij flink aan de bak maar over het geheel genomen scoort hij met normale inspanning goed. Hij heeft succeservaringen en krijgt steeds iets meer zelfvertrouwen. Dat was na 8 jaar op de basisschool namelijk bijna verdwenen 😬.
Onze zoon heeft ook adhd (weten we nu een klein jaar), en het feit dat er op zijn school (vmbo voor basis, kader, kader+) veel afwisseling zit in werkvormen en hij wekelijks redelijk wat uren met praktijkvakken heeft, maakt dat hij school -eindelijk- ook leuk is gaan vinden.
Wij zijn heel blij dat hij kader doet. Misschien dat er cognitief wel iets meer inzit, maar op dit moment kan hij daar nog niet voldoende bij. Misschien komt dat nog, misschien niet. We zien wel. Voor ons is een kind dat goed in z’n vel zit het allerbelangrijkst. En op dit niveau is dat het geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.