Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Drempeltoets versus schooladvies versus toekomstperspectief.


Bijna alles is al geschreven, denk ik.
Nog een kleine tip als je scholen bezoekt: vraag aan de leerlingen hoe het er is, of er vaak lessen uitvallen, of er rottigheid is.

Giggly

Giggly

18-12-2022 om 09:24 Topicstarter

Kleine update.
Partner heeft nu besloten het gesprek aan te willen gaan met school over de mogelijkheid van doubleren groep 8.
De achterstand in taal baart zorgen en hij is er van overtuigd dat wanneer hier meer aandacht aan kan worden besteed middels doubleren dit uitstroom naar hoger niveau goed doet.
Op de basisschool legt men de basis. Eenmaal doorstroom naar VO, ongeacht welke vorm, zal aan die basis niet meer worden gesleuteld. Achterstand blijft dan dus. Dit mede ingegeven door het feit nav ADHD er ook een achterstand optrad ivm niet kunnen concentreren, verminderd werkgeheugen etc. En daar konden we pas sinds kort mee aan de slag.

We hebben afgesproken dat hij het bespreekbaar maakt, echter dat we de uiteindelijke gang aan zaken/ weg die we moeten bewandelen ( ook vwb uitstroomniveau) nadien accepteren. 

Giggly schreef op 18-12-2022 om 09:24:

Kleine update.
Partner heeft nu besloten het gesprek aan te willen gaan met school over de mogelijkheid van doubleren groep 8.
De achterstand in taal baart zorgen en hij is er van overtuigd dat wanneer hier meer aandacht aan kan worden besteed middels doubleren dit uitstroom naar hoger niveau goed doet.
Op de basisschool legt men de basis. Eenmaal doorstroom naar VO, ongeacht welke vorm, zal aan die basis niet meer worden gesleuteld. Achterstand blijft dan dus. Dit mede ingegeven door het feit nav ADHD er ook een achterstand optrad ivm niet kunnen concentreren, verminderd werkgeheugen etc. En daar konden we pas sinds kort mee aan de slag.

We hebben afgesproken dat hij het bespreekbaar maakt, echter dat we de uiteindelijke gang aan zaken/ weg die we moeten bewandelen ( ook vwb uitstroomniveau) nadien accepteren.

Een groep 8 leerling met TL/ H advies gaan ze echt niet laten doubleren, enkel omdat vader hoopt dat er na een jaar doubleren misschien een hoger niveau uitkomt.

Denk je dat het goed is voor het zelfvertrouwen van je zoon, doubleren terwijl hij een TL/ H advies heeft, en dat voor jullie niet goed genoeg is? 

Op de basisschool legt men de basis. Eenmaal doorstroom naar VO, ongeacht welke vorm, zal aan die basis niet meer worden gesleuteld.

Waar baseer je deze uitspraak op? Al eens wezen praten op het VO? Misschien toch wel verstandig dit te doen want ook daar zijn nog genoeg mogelijkheden.

Echter misschien ook gaan werken aan een stukje acceptatie dat de taalkant gewoon niet zijn sterkste kant is. En ook al willen jullie ongetwijfeld het beste voor jullie zoon " het beste" niet perse een hoger niveau is. 

Giggly

Giggly

18-12-2022 om 09:49 Topicstarter

Gingergirl schreef op 18-12-2022 om 09:44:

[..]

Een groep 8 leerling met TL/ H advies gaan ze echt niet laten doubleren, enkel omdat vader hoopt dat er na een jaar doubleren misschien een hoger niveau uitkomt.

Denk je dat het goed is voor het zelfvertrouwen van je zoon, doubleren terwijl hij een TL/ H advies heeft, en dat voor jullie niet goed genoeg is?

Op de basisschool legt men de basis. Eenmaal doorstroom naar VO, ongeacht welke vorm, zal aan die basis niet meer worden gesleuteld.

Waar baseer je deze uitspraak op? Al eens wezen praten op het VO? Misschien toch wel verstandig dit te doen want ook daar zijn nog genoeg mogelijkheden.

Ja, dat is juist info die ik van VO heb vernomen.

Ik denk niet dat school dergelijke leerling laat doubleren, maar ik laat het hem navragen. Hij heeft het gevoel dat te moeten doen, soort van laatste optie. En we hebben wel de duidelijke afspraak gemaakt dat we vervolgens dealen met de situatie zoals die dan is.  

De gedachte dat zoon een jaar over doet vind ik idioot. Hoop ook dat school dat niet serieus neemt.
Om man er zelf op uit te sturen zou wel eens kunnen werken, van jou neemt hij het immers toch niet aan. Ga je wel mee naar het gesprek? Dan heb je nog enigzins invloed op het verloop van het gesprek en kan je ingrijpen als dat nodig is.

Giggly schreef op 18-12-2022 om 09:49:

[..]

Ja, dat is juist info die ik van VO heb vernomen.

Ik denk niet dat school dergelijke leerling laat doubleren, maar ik laat het hem navragen. Hij heeft het gevoel dat te moeten doen, soort van laatste optie. En we hebben wel de duidelijke afspraak gemaakt dat we vervolgens dealen met de situatie zoals die dan is.

Nou ik denk dat dat sleutelen aan de basis op het vo gewoon doorgaat, spelling, rekenen begrijpend lezen allemaal gewoon onderdeel van het verplichte curriculum. Op het mbo net zo goed zowel op het laagste (niveau 1) als het hoogste niveau (4)

Pas op hbo en uni is er weinig tot geen aandacht meer voor en daar zie je ook nog schrikbarend slechte spellers en rekenaars. Heb van de week mijn collega met een technische PhD nog maar weer eens het berekenen van ppm's moeten uitleggen voor de zoveelste keer.

en wat gaat hij nog leren in groep 8? Ik vond dat ze daar maar bitter weinig deden. Ik had het idee dat de docenten dachten dat het schooljaar voorbij was na de cito-toets. Ik heb drie docenten in groep 8 meegemaakt met onze kinderen en bij alle drie ging het hetzelfde. Eén zei zelfs dat ze niet doorgingen met het rekenboek omdat de kinderen met het laagste niveau het niet meer konden volgen en het voor de kinderen met het hoogste niveau, dat jaar de meerderheid van de klas, alleen herhaling was en ze op het atheneum wel weer verder gingen. 
Maar goed, ik denk ook dat de school niet meegaat in doubleren. Als hij naar een scholengemeenschap gaat en in een tl/havoklas terecht komt, wordt daar zijn niveau voor de tweede klas bepaald. En als dat tl is is dat ook prima, want dan past dat bij hem. 
Je zoon hoeft zich niet aan te passen, die moet doen wat hij kan, je man moet zich aanpassen en niet denken dat tl voor je zoon niet goed genoeg is. 

Giggly

Giggly

18-12-2022 om 10:06 Topicstarter

Ik laat inderdaad heel bewust hem die vraag stellen. Wanneer ik daar voor ga liggen zal hij mij dat waarschijnlijk verwijten en zichzelf die vraag altijd stellen. Ik zal er wel bij zijn, we bezoeken school altijd samen. 
Ik heb tussentijds goed en regelmatig contact met de IB-er. 
Het is echt dit punt waarop we spaak lopen. 

Een kind dat vmbo (TL) gaat doen gaat nog heel wat basis bijleren, op H en V is dit inderdaad een heel stuk minder. 
In het vmbo heb je taal en rekenen dat bij de basis begint en dan weer opbouwt. 
Maar als het advies TL/H is dan zoek je toch een school met een brede brugklas? Ook al ligt die 15km verderop. Je zoekt toch wat bij je kind past. Wat heeft het voor zin je kind te laten doubleren in groep 8 als het kind een prima passend advies heeft? Welke boodschap geef je je kind dan wel niet mee? Jouw man moet leren dat vmboTL (mavo dus) prima is! En elke leerling mag na TL havo gaan doen. Wat is er mis mee om vier jaar TL te doen en dan nog twee jaar havo? Die weg is net zo lang als nu doubleren (wat gevoelsmatig echt veel erger is). 
Wat nou als je met alle geweld je kind naar havo doet en hij redt het niet omdat zijn begrijpend lezen onvoldoende is. Dat heb je namelijk echt heel hard nodig om havo te kunnen doen. Hij moet dan afstromen. Dat is pas naar! 

Giggly

Giggly

18-12-2022 om 10:24 Topicstarter

Helemaal waar!

Zoals ik eerder schreef had mijn zoon op de basisschool een vergelijkbaar probleem. Ik heb destijds in groep 7 gevraagd of doubleren een optie was, ook omdat ik wist dat dat in groep 8 niet meer werd gedaan. Ook mijn zoon miste door omstandigheden basis, maar was sociaal emotioneel ook erg jong en had veel meer vrienden in een klas lager. Helaas was dat geen optie. Zoon is uiteindelijk naar TL uitgestroomd met vergelijkbare scores, maar kwam binnen 2 jaar volledig thuis te zitten. Achteraf zegt nu iedereen dat doubleren voor die basis beter was geweest. Ik begrijp je man dus wel.

Als dit om mijn zoon ging, zou ik het dan wel zo snel mogelijk in werking zetten, voor als het mag. Komend half jaar zal in groep 8 de nadruk liggen op het naderend afscheid. Als je dan echt aan die basis wilt werken, zou ik dat ook komend half jaar doen. Heeft je kind vrienden in een klas lager? Werkt jullie school klasoverstijgend? Zou hij als hij blijft zitten nu al bepaalde dingen in groep 7 kunnen oppakken op taalgebied? 
Wel zou ik niet alleen kijken naar dat taalstuk. Als school al mee wil werken, gaat het er ook om hoe je zoon sociaal is. Zou dit voor hem geen belemmering zijn? En hoe kan school het oppakken? Nogmaals gewoon precies hetzelfde doen, is geen oplossing. En hoe gaan ze om met die dingen die nu al goed gaan? Is er genoeg te doen om een heel jaar over te doen?

Een andere vraag, zijn er in jullie regio geen kopklassen? Die zaten hier destijds wel in de regio en waren juist vooral bedoeld voor kinderen waar een hoger uitstroomniveau werd verwacht, maar waar dat door bijvoorbeeld een taalachterstand nog niet uit kwam. Dit waren deels kinderen met een andere taal als thuistaal, maar ook kinderen waar die achterstand op een andere manier was ontstaan. Je kind gaat dan wel gewoon mee van de basisschool en blijft met leeftijdgenoten maar men probeert in dat jaar de basis bij te spijkeren om zo wel op het passende niveau uit te kunnen stromen.

Zoiets bedoel ik: https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/kopklas

Blijven zitten in groep 7/8 gebeurt volgens mij alleen bij kinderen met een PRO-advies die nog niet toe zijn aan de overstap naar vervolgonderwijs.
Je man spoort niet. 

Als hij nu in het topic gaat kijken over "hoe duur dingen zijn" dan schopt hij jullie kind enthousiast naar het VMBO.
 
Schilders, timmerlui en stratenmakers lijken onbetaalbaar.

https://www.viafora.nl/forum/off-topic-discussies/zo-duur?page=2#36

Bij mijn school in het VO is wel degelijk nog aandacht voor rekenen, spelling en begrijpend lezen, ook op havo en vwo. Als de school waar je hebt gepraat zegt dat daar niks meer mee wordt gedaan zou ik echt verder kijken. 
Verder verstandig dat je je man zelf op onderzoek uitstuurt omdat hij toch niet luistert. Maar ik vind zijn houding schadelijk en ik denk dat je je kind daartegen moet beschermen. 

Giggly

Giggly

18-12-2022 om 11:55 Topicstarter

De kopklas, ik Google en kom terecht bij schakelklas. Dat lijkt hetzelfde. Had er niet eerder van gehoord. Bedankt voor de tip.

Ik denk dat ons kind goed is zoals het is. En ons kind komt er wel. Wel graag met ouders die steunend zijn en die ruimte laten en ruimte geven om zichzelf te mogen zijn.

Ik denk niet dat doubleren een optie is. Ook vind ik dat kind al een enorme groei heeft doorgemaakt en daar ben ik trots op. Ik spreek dat uit en bekijk het vanuit die kant. Ik merk dat partner milder is geworden. Waar hij zich in beginsel volledig verzette tegen VMBO is dat verzet afgezwakt. 

Giggly schreef op 18-12-2022 om 09:49:

[..]

Ja, dat is juist info die ik van VO heb vernomen.

Ik denk niet dat school dergelijke leerling laat doubleren, maar ik laat het hem navragen. Hij heeft het gevoel dat te moeten doen, soort van laatste optie. En we hebben wel de duidelijke afspraak gemaakt dat we vervolgens dealen met de situatie zoals die dan is.

Hier op het VO is daar echt wel aandacht voor. Als de school waar jullie gekeken hebben dat niet heeft is dat wel uitzonderlijk.

Ik weet niet of jullie veel keuze in scholen hebben, goed kijken en vergelijken wat ze te bieden hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.