Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Doen43

Doen43

26-09-2022 om 19:49

Dyscalculie of gewoon nog rijping?


Doen43 schreef op 04-10-2022 om 15:41:

[..]

Ja zou mogelijk kunnen. Maar goed. Mijn schoonvader is HB, en ik ken wel wat HB kinderen. Dat is toch van een andere orde. Er komen af en toe best slimme analyses uit haar (dingen die ik met net 6 nooit had bedacht, maar ik begon zelf wel met een voorsprong op de schoolse vakken aan groep 3). School (en ik ook) dacht ook dat ze moeite had om de letters te onthouden. Totdat ik vorig jaar een alfabet boekje met haar kocht op meiden middag, en ze moeiteloos alle letters oplepelde. Maar als ze er geen zin in heeft, doet ze het niet. Vervolgens krijg ik dan wel allemaal vragen over wat “oneindig” betekent.

Dit is niet van andere orde.  Ze heeft,  als ze hb is, moeite met dingen leren, omdat ze op een andere (lees schoolse) manier zich de dingen eigen moet maken en die manier botst met haar innerlijke manier om dingen te leren. Ze maakt fouten,  krijgt een suffe opmerking dat dit toch wel te makkelijk was om fout te doen en wordt bang om fouten te maken. Ze blijft "achter" terwijl ze het best kan maar op een andere manier. 

Hb kinderen schoten ook vaak laag op cito, omdat ze veel te diep nadenken over de vraag. Echt ik weet wat ik over praat.  De juffen van groep 6 van mijn kind zeiden dat hij als hij met deze citoscores doorging kader basis advies zou krijgen terwijl hij thuis de wiskundeopgaves uit het 1 vwo boek van zijn zus foutloos maakte. 

Dat was het punt waarop we hem zelf hebben laten testen. Toen hij eenmaal op zijn plek zat hoorden we van andere ouders in zijn klas soortgelijke verhalen. 

Echt schrijf je kind nog niet te snel af.!!!!

Doen43

Doen43

04-10-2022 om 17:14

Bakblik schreef op 04-10-2022 om 15:52:

[..]

Dit is niet van andere orde. Ze heeft, als ze hb is, moeite met dingen leren, omdat ze op een andere (lees schoolse) manier zich de dingen eigen moet maken en die manier botst met haar innerlijke manier om dingen te leren. Ze maakt fouten, krijgt een suffe opmerking dat dit toch wel te makkelijk was om fout te doen en wordt bang om fouten te maken. Ze blijft "achter" terwijl ze het best kan maar op een andere manier.

Hb kinderen schoten ook vaak laag op cito, omdat ze veel te diep nadenken over de vraag. Echt ik weet wat ik over praat. De juffen van groep 6 van mijn kind zeiden dat hij als hij met deze citoscores doorging kader basis advies zou krijgen terwijl hij thuis de wiskundeopgaves uit het 1 vwo boek van zijn zus foutloos maakte.

Dat was het punt waarop we hem zelf hebben laten testen. Toen hij eenmaal op zijn plek zat hoorden we van andere ouders in zijn klas soortgelijke verhalen.

Echt schrijf je kind nog niet

ja, het zou allemaal kunnen. De school vlakt het ook niet uit hoor. Mijn dochter heeft aanleg voor abstracte dingen (voor zover je daar iets over kunt zeggen bij iemand die net 6 is), daarom verbaast het ons zo ook dat ze moeite heeft tellen.

Maar  zaken als jezelf leren lezen en rekenen, dat is niet aan de orde ofzo. Ze combineert soms opgedane kennis goed, op een manier die ongewoon is voor een zesjarige. 

Doen43 schreef op 04-10-2022 om 17:14:

[..]

ja, het zou allemaal kunnen. De school vlakt het ook niet uit hoor. Mijn dochter heeft aanleg voor abstracte dingen (voor zover je daar iets over kunt zeggen bij iemand die net 6 is), daarom verbaast het ons zo ook dat ze moeite heeft tellen.

Maar zaken als jezelf leren lezen en rekenen, dat is niet aan de orde ofzo. Ze combineert soms opgedane kennis goed, op een manier die ongewoon is voor een zesjarige.

Mijn jongste leerde zichzelf ook niet lezen en rekenen, dat deed zijn zus die schooltje met hem ging spelen. 😉

Hij was net als jouw dochter goed met van die ruimtelijk inzicht dingen en het leggen van abstracte verbanden en die dan ook nog beredeneren,  vandaar onze twijfel over dat kader basis waar hij als groep 6 leerling op af koerste volgens de juffen. Wij hebben echt ontzettend spijt dat we zo lang met hem hebben doorgemodderd, ik wil iedereen die in een soortgelijke situatie zit motiveren om eerder de koe bij de horens te vatten. 

Over dat beredeneren van verbanden heb ik een leuke anekdote die stuur ik je in een pbtje. Die is voor goede vrienden te herkenbaar dan is mijn nick weg.

Wordt wel later vanavond, moet nu eerst eten, afwassen en nog even voor de dyslect hier thuis en verslag doorlezen. Ze zit door omstandigheden even te dicht tegen de deadline te werken.  Heb ik net via de app beloofd. 

Pas op dat je haar faalangst niet onbewust voedt door jouw zorgen.

Doen43

Doen43

04-10-2022 om 18:22

alhambra schreef op 04-10-2022 om 18:05:

Pas op dat je haar faalangst niet onbewust voedt door jouw zorgen.

Ja dat zegt mijn vriend ook. Dus we hebben afgesproken dat ik me niet meer met schoolse zaken bezig houd. 

Doen43

Doen43

04-10-2022 om 18:23

Doen43 schreef op 04-10-2022 om 18:22:

[..]

Ja dat zegt mijn vriend ook. Dus we hebben afgesproken dat ik me niet meer met schoolse zaken bezig houd.

Nou ja, richting haar dan. Wel op dit forum…

---

---

04-10-2022 om 18:46

Bakblik schreef op 04-10-2022 om 15:52:

[..]


Echt schrijf je kind nog niet te snel af.!!!!

Je kind afschrijven? Wat een nare opmerking. 

--- schreef op 04-10-2022 om 18:46:

[..]

Je kind afschrijven? Wat een nare opmerking.

O  sorry

Hij was niet naar bedoeld. Ik heb jaren moeten horen dat mijn tweede niet de capaciteiten had die mijn eerste had en bijna ging ik dat zelf geloven.  Ik zat al bijna in de acceptatiefase maar een beetje tegen wil en dank. Thuis had ik een ander kind dan de juffen zeiden wat ze op school zagen.  Ik hoop dat to die weg niet op gaat. 

Doen43

Doen43

05-10-2022 om 08:24

--- schreef op 04-10-2022 om 18:46:

[..]

Je kind afschrijven? Wat een nare opmerking.

Ooh helemaal niet erg hoor. Ik begrijp wel wat bakblik bedoelt. 

Doen43

Doen43

05-10-2022 om 08:31

Bakblik schreef op 04-10-2022 om 19:33:

[..]

O sorry

Hij was niet naar bedoeld. Ik heb jaren moeten horen dat mijn tweede niet de capaciteiten had die mijn eerste had en bijna ging ik dat zelf geloven. Ik zat al bijna in de acceptatiefase maar een beetje tegen wil en dank. Thuis had ik een ander kind dan de juffen zeiden wat ze op school zagen. Ik hoop dat to die weg niet op gaat.

Nou, wij hebben dus precies hetzelfde. Een heel ander kind op school dan thuis. Het is niet zo dat ze al de oren van je lijf leest, maar die letters en woordjes automatiseren gaat volgens mij prima op niveau. Toch heb ik maar al de acceptatie fase ingezet.

En terwijl ons andere kind, die bijna 2 is, volgens iedereen “heel slim” is. Ja hij loopt lekker voor met praten en motoriek. Hij komt altijd met een 10 op zijn rapport thuis van de crèche evaluatie en het consultatiebureau. Maar goed wat zegt dat nou met 2… zijn zus maakte al veel puzzels op die leeftijd, hij gooit alleen de stukjes op de grond. 

Doen43 schreef op 05-10-2022 om 08:31:

[..]

Nou, wij hebben dus precies hetzelfde. Een heel ander kind op school dan thuis. Het is niet zo dat ze al de oren van je lijf leest, maar die letters en woordjes automatiseren gaat volgens mij prima op niveau. Toch heb ik maar al de acceptatie fase ingezet.

En terwijl ons andere kind, die bijna 2 is, volgens iedereen “heel slim” is. Ja hij loopt lekker voor met praten en motoriek. Hij komt altijd met een 10 op zijn rapport thuis van de crèche evaluatie en het consultatiebureau. Maar goed wat zegt dat nou met 2… zijn zus maakte al veel puzzels op die leeftijd, hij gooit alleen de stukjes op de grond.

Niet die acceptatiefase inzetten.  Week dat rekenen even los laten maar het feit dat ze op school en ander kind zien dan jij thuis ziet is wel treden tot zorg. 

Je moet voorkomen dat je kind straks alles wat met school te maken heeft stom gaat vinden. 

Mijn zoon had vanaf groep 3 "stomme juffen". Juffen die zijn manier van denken en de wijze waarop hij dingen aanpakte niet snapten.

Op een ochtend ging hij trots naar school met een bladzijde uit de krant waar hij zelf de sudoku had gemaakt.  Het commentaar van de juf: Dat zijn puzzels voor grote mensen! Die kunnen jongens zoals jij toch nog niet maken? 

Zo hielp ze niet echt mee aan een positief beeld van haarzelf. 

Heb je trouwens mijn inbox bericht gevonden?  Dat kan je vinden bovenin het scherm bij dat rijtje vergrootgkas, praat ballonnen en poppetje   als je op dat poppetje klikt zie je een rijtje en dan bij inbox staat mijn bericht. 

Doen43

Doen43

05-10-2022 om 11:38

Bakblik schreef op 05-10-2022 om 08:58:

[..]

Niet die acceptatiefase inzetten. Week dat rekenen even los laten maar het feit dat ze op school en ander kind zien dan jij thuis ziet is wel treden tot zorg.

Je moet voorkomen dat je kind straks alles wat met school te maken heeft stom gaat vinden.

Mijn zoon had vanaf groep 3 "stomme juffen". Juffen die zijn manier van denken en de wijze waarop hij dingen aanpakte niet snapten.

Op een ochtend ging hij trots naar school met een bladzijde uit de krant waar hij zelf de sudoku had gemaakt. Het commentaar van de juf: Dat zijn puzzels voor grote mensen! Die kunnen jongens zoals jij toch nog niet maken?

Zo hielp ze niet echt mee aan een positief beeld van haarzelf.

Heb je trouwens mijn inbox bericht gevonden? Dat kan je vinden bovenin het scherm bij dat rijtje vergrootgkas, praat ballonnen en poppetje als je op dat poppetje klikt zie je een rijtje en dan bij inbox staat mijn bericht.

Ik heb het gezien en beantwoord. Dank je! Ze vindt school echt leuk hoor. Nog wel wat speels. 


 Maar wat een rare reactie van de school! Meestal, maar ik ken ook wel mensen die zwaar onder gepresteerd hebben, pikken de juffen zulke opmerkelijke dingen er toch wel uit? Van vmbo kader naar HB is een grote stap. Maar als je manier van leren/informatie opnemen niet past bij het school systeem heb je een probleem. 

De juffen hier prikten nergens doorheen. Die zagen niet dat kind gigantisch onder presteerde. Hij wilde bij de groep horen dus ging zich hetzelfde gedragen als de groep. Zeker toen hij zelf begin door te krijgen dat de juffen zijn prestaties altijd afzwakten of dachten dat papa daar wel mee geholpen zou hebben. 

Toch snap ik je vraag niet heel goed.  
Ze leert duidelijk op een andere manier en daar ben je je ook goed van bewust. 
Waarom verwacht je dan toch dat ze dit stuk wel op een standaard manier doet? 
Natuurlijk kan er sprake zijn van dyscalculie maar dat lijkt me op dit moment zo vergezocht, zeker omdat je al zoveel signalen hebt dat het bij haar nu eenmaal anders loopt. 
Dat ze op een andere manier leert zou ik haar denk ik wel willen uitleggen, misschien kan het haar onzekerheid wat wegnemen. 
En rekenen zou ik gewoon op speelse manier net wat meer inpassen in het dagelijkse leven. Daarbij kun je haar prima ‘volgen’ en niet te veel en niet te weinig vragen. (En hier en daar ook juist een veel moeilijkere opdracht geven om uit te sluiten dat ze niet al mijlenver voor is) 
Spelletjes doen is vaak een luchtige manier maar ik denk dat dat al ‘verpest’ is door die ene keer en pas weer leuk is als haar vertrouwen terug is. 
Maar het hele leven bestaat uit rekenen natuurlijk en er zijn zoveel manieren haar daarin te betrekken. Bewust oefenen ofzo  zou ik helemaal niet doen nu, het juist leuk en luchtig houden. 

Doen43

Doen43

06-10-2022 om 19:26

Pinokkio schreef op 05-10-2022 om 23:00:

Toch snap ik je vraag niet heel goed.
Ze leert duidelijk op een andere manier en daar ben je je ook goed van bewust.
Waarom verwacht je dan toch dat ze dit stuk wel op een standaard manier doet?
Natuurlijk kan er sprake zijn van dyscalculie maar dat lijkt me op dit moment zo vergezocht, zeker omdat je al zoveel signalen hebt dat het bij haar nu eenmaal anders loopt.
Dat ze op een andere manier leert zou ik haar denk ik wel willen uitleggen, misschien kan het haar onzekerheid wat wegnemen.
En rekenen zou ik gewoon op speelse manier net wat meer inpassen in het dagelijkse leven. Daarbij kun je haar prima ‘volgen’ en niet te veel en niet te weinig vragen. (En hier en daar ook juist een veel moeilijkere opdracht geven om uit te sluiten dat ze niet al mijlenver voor is)
Spelletjes doen is vaak een luchtige manier maar ik denk dat dat al ‘verpest’ is door die ene keer en pas weer leuk is als haar vertrouwen terug is.
Maar het hele leven bestaat uit rekenen natuurlijk en er zijn zoveel manieren haar daarin te betrekken. Bewust oefenen ofzo zou ik helemaal niet doen nu, het juist leuk en luchtig houden.

Hi, ik heb haar uitgelegd dat het tellen tot 100 nog wel komt. Als haar hersenen groeien. Ze heeft vorig jaar uitleg gehad over de hersenen in de klas en sindsdien is ze gefascineerd door de hersenen. 

Dat zij dingen bedenkt die heel knap zijn voor een zesjarige. Dat ze beter kan puzzelen dan mama (waar ik mezelf altijd over verbaas hoe snel ze dat ziet. Maar het is niet het niveau “mijn 2,5 jarige legt een puzzel van 60 stukjes zonder voorbeeld binnen 5 minuten”. Het is gewoon “normaal” snel voor iemand van 6). Zo werk ik momenteel aan haar zelfvertrouwen. En probeer ik de werking van haar hersenen aan haar uit te leggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.