Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-12-2009 om 21:49

Een draak van 7 in groep 4

Hoi,

Mijn dochter is 7 en zit in groep 4. En vertoond nu echt drakengedrag. Kan al een hele poos fatsoenlijk eten aan tafel, maar sinds een paar weken moeten we haar weer doorlopen corrigeren, omdat ze met haar handen eet, smakt en niet normaal blijft zitten. Als we wat zeggen negeerd ze ons en verder is ze werkelijk onuitstaanbaar bijdehand en irritant.
Vandaag heeft ze me tijdens het kerstdiner zo kwaad gemaakt met haar gedrag, dat ik haar bij haar arm heb gepakt en haar mee heb genomen naar de gang om haar eens vermanend toe te spreken. Volgens haar pakte ik haar te stevig vast, deed ik haar pijn en was het eigenlijk gewoon kindermishandeling. Het zou best kunnen dat het pijn deed, al viel het volgens mij wel mee, maar ik voel me er evengoed wel schuldig over.
Hoe ga ik om met dit gedrag, het lijkt verdorie wel een puber. Haar pijn doen wil ik echt niet, maar grrrr wat kan ze het bloed onder mijn vingers vandaan halen.

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-12-2009 om 21:50

Wat ik vergat

is dat ik me afvraag of dit aan de leeftijd ligt.

Dendy

Guinevere

Guinevere

25-12-2009 om 22:27

Hier een 7-jarige zoon

Ik heb een 7-jarig monster thuis. Omdat ie zich de laatste tijd ook steeds monsterlijker gaat gedragen (heeft gisteren Shrek zitten kijken, dat helpt ook al niet) ben ik overgegaan op een zero-tolerance beleid. Vieze geluiden produceren: 10 cent in de spaarpot voor de arme kinderen (na één waarschuwing dan wel). Gillen of schreeuwen in de woonkamer: zonder pardon naar de gang toe (geen waarschuwing). Niet luisteren: ga dat dan ook maar op de gang doen (één waarschuwing). Gedraag je je als een kleuter (schijnt erg in de mode te zijn de laatste weken): half uur eerder naar bed, net als een kleuter.
Het helpt allemaal wel, de hoeveelheid smerige geluiden is behoorlijk teruggelopen. Er wordt minder gegild en gekrijst in de woonkamer. Hoewel het vandaag na 17.00 echt weer niet leuk was met meneer, we leken wel politiemensen, pffff. Of het aan de leeftijd ligt weet ik niet, even de andere reacties afwachten.

groene specht

groene specht

25-12-2009 om 23:07

Oja, en sjagerijnig bovendien

Wat ik meer hoor van ouders van klasgenootjes van oudste (groep 4): veel vaker onredelijk boos, sjacherijnig, klierig, onfatsoenlijk. We vroegen ons al af of ze elkaar aansteken, maar het zou ook kunnen liggen aan de leeftijd, aldus een bevriende onderwijskundige/mede-ouder.
Kinderen van rond de 8 gaan zich op een andere manier tot de wereld verhouden. Hun kinderfantasie wordt vaak minder, of verandert: realisme wordt belangrijk (kinderen willen ineens realistisch lijkend tekenen). De groep (leeftijdgenoten) wordt veel belangrijker dan de ouders en de focus wordt verlegd naar oudere kinderen en de volwassenwereld. Dat anderen iets van hen kunnen vinden gaat een belangrijke rol spelen, en de onvoorwaardelijke liefde van ouders wordt op de proef gesteld. Vandaar dat uitdagende gedrag thuis (lekker veilig uitproberen). Inderdaad kunnen pubers daar nog veel verder in gaan, maar voor beide leeftijden geldt dat ze het effect van hun gedrag niet altijd direct overzien en zich door hun negatieve stemming enorm mee laten slepen.
Vraag van ons is wel hoe we dan opbouwend met die negatieve buien kunnen omgaan. Ik reageer daar vaak veel te primair op: met ook boos of sjagerijnig worden. Of er om lachen - nou dat moet ik al helemaal niet doen.

Zijn het fases?

Ik herken het.Een kleuter die een hele periode vervelend is aan tafel. Daarna weer een normale gezellige periode.Dan een 7/8 jarige die rare woorden aan tafel roept en niet meer normaal op een stoel kan zitten. Daarna weer een gezellige periode.
Nu, op de leeftijd van 10/11 hebben we een ongeïnteresseerde puber aan tafel. Zit onderuitgezakt, weet zijn bestek vaak niet te vinden en àl het eten wat hij jaren met smaak naar binnen werkte is nu vies,goor en niet te (..)eten.
De gesprekken aan tafel vindt hij saai en vraag alsjeblieft niet hoe het op school was...
Ik hoop dat dit ook weer een korte fase was. Gelukkig zijn het maar momentjes in het dagelijks bestaan. Een uur later wil hij graag met me samen op de bank een leuk programma kijken of een spelletje doen.
Dus op verschillende leeftijden zie ik bepaald gedrag terugkomen, alleen op een andere manier. Passend bij de leeftijd? Poep en pies woorden zijn verleden tijd, kinderachtig. Nu komen er andere woorden voorbij...En ja, het liefst aan tafel.

Pippin

Pippin

26-12-2009 om 13:26

Autonomie

Op deze leeftijd hadden mijn kinderen een enorme behoefte aan autonomie. Daardoor gingen ze zich tegendraads gedragen. Hun boodschap was: 'Ik maak zelf wel uit of ik naar je luister.' Ze wilden meetellen, meebeslissen, gehoord worden, verantwoordelijkheid dragen. Zakgeld, zelf kleding uitzoeken, zelf naar de brievenbus lopen, zelf afrekenen in winkels, zelf bepalen wat je wel of niet eet.
Het enige wat hier hielp is, afspraken maken, in gesprek gaan en waar mogelijk die autonomie geven.
Ook wij zijn door dochter regelmatig luidkeels beschuldigd van kindermishandeling. Liefst 's morgens om acht uur, met de voordeur open, zodat de hele buurt kon meegenieten. Op dat moment weet ik dan dat het mis is gegaan. De manier om het tij dannog te keren, heb ik nog niet gevonden. Maar ik kan het wel voorkomen, door die autonomie toe te kennen. Het is echter lastig, zo'n dwars kind roept juist repressieve maatregelen over zichzelf af. Maar die werken averechts.
En die tafelmanieren, ach. Soms zeg ik fijntjes dat ik van harte hoop dat ze, als ze bij de koningin uitgenodigd worden, er wel aan denken om met mes en vork te eten...
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat als de jongste zeven is, maar ik heb nog een paar jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.