Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

16-09-2022 om 11:20

Eerste communie maar niet echt gelovig?


Hetvrijewoord schreef op 19-09-2022 om 15:45:

[..]

Man, hou toch op met je ‘bashen’ Er wordt hier kritiek gegeven op religie.

En jawel, dat is overal toegestaan. Alhoewel, er zijn wel wat plekken op de wereld waar het niet mag. Misschien is dat nog een optie voor je.

En hier komt dan op deze manier uiteindelijk "oorlog" van. Geheel religieloos.

BR ontopic, ik zou in vervolg op de doop dit stukje ook meegeven. Toch een mooi kado aan de ontwikkeling van je kind. Uiteindelijk maken ze zelf ooit de keuze, maar kennen dan wel iets van beide "werelden".

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-09-2022 om 18:11

Max88 schreef op 19-09-2022 om 18:05:

[..]

En hier komt dan op deze manier uiteindelijk "oorlog" van. Geheel religieloos.

BR ontopic, ik zou in vervolg op de doop dit stukje ook meegeven. Toch een mooi kado aan de ontwikkeling van je kind. Uiteindelijk maken ze zelf ooit de keuze, maar kennen dan wel iets van beide "werelden".

Ik ga even een paar algemene reacties achterwege laten. 

Waarom zou dit een mooi "kado" zijn voor de ontwikkeling van je kind als je zelf niet praktiserend gelovig bent? Dan doe je toch gewoon mee aan een soort van poppenkast zonder diepere betekenis? 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-09-2022 om 18:14

Max88 schreef op 19-09-2022 om 18:05:

[..]

En hier komt dan op deze manier uiteindelijk "oorlog" van. Geheel religieloos.

BR ontopic, ik zou in vervolg op de doop dit stukje ook meegeven. Toch een mooi kado aan de ontwikkeling van je kind. Uiteindelijk maken ze zelf ooit de keuze, maar kennen dan wel iets van beide "werelden".

Koekoek.

Valdemar schreef op 19-09-2022 om 18:11:

[..]

Ik ga even een paar algemene reacties achterwege laten.

Waarom zou dit een mooi "kado" zijn voor de ontwikkeling van je kind als je zelf niet praktiserend gelovig bent? Dan doe je toch gewoon mee aan een soort van poppenkast zonder diepere betekenis?

Dat andere mensen een diepere betekenis aan iets kunnen hechten, ook als ze niet praktiserend gelovig zijn, dat is toch niet aan jou om te beoordelen Valdemar? 

Hetvrijewoord schreef op 19-09-2022 om 18:14:

[..]

Koekoek.

Dit is ontegenzeglijk op de m/v en voegt totaal niks toe aan de discussie. Flauw hoor. Als je niks inhoudelijks meer te zeggen hebt, zeg dan gewoon niks. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-09-2022 om 18:26

Mija schreef op 19-09-2022 om 18:24:

[..]

Dit is ontegenzeglijk op de m/v en voegt totaal niks toe aan de discussie. Flauw hoor. Als je niks inhoudelijks meer te zeggen hebt, zeg dan gewoon niks.


Ik reageer op ‘daar komt nou oorlog van’ dat was niet op de man? 

Waarom reageer jij eigenlijk alsof jij hier de moderator bent? Ik zou mijn eigen advies opvolgen.

Hetvrijewoord schreef op 19-09-2022 om 18:26:

[..]



Waarom reageer jij eigenlijk alsof jij hier de moderator bent? Ik zou mijn eigen advies opvolgen.

Dat heet zelfregulering.


Battle-Royale schreef op 19-09-2022 om 15:48:

[..]

Ja ik ben er wel klaar mee, een normale vraag over een normaal onderwerp kan dus niet omdat men meent dat ze daar even overheen moeten pissen.

Jij pist zelf ook altijd in verschillende topics over dingen heen. Wijdt uit naar dingen die totaal offtopic zijn, en dramt daar ook nog vaak over door, en nu zeuren dat een ander dat bij jou doet?

Lieve ketel, je ziet zwart. 

Battle-Royale schreef op 19-09-2022 om 16:26:

[..]

Nee niet echt helpend. Gister is zoon voor de eerste keer naar de kinderkerk geweest, hij was zeer onder de indruk, hij werd gelukkig wel warm ontvangen. Hij heeft dus zn eerste kinderviering bijgewoond, vond ie interessant maar je merkt wel dat het allemaal nog lastig te bevatten is voor hem.

Hij hoeft het niet meteen te bevatten, als hij maar een gezellige avond had met leeftijdgenootjes. Het is te vroeg om alles te kunnen bevatten. 
Gelukkig heeft hij ouders waaraan hij vragen kan stellen als hij aspecten niet begrijpt.

Maar aan geloof is vooral één ding dat telt; een persoonlijke band met God ontwikkelen waardoor er een vertrouwensband groeit en het gevoel ontstaat dat God met je meekijkt en er voor je is als je om zijn kracht en rust vraagt. Communie is een onderdeeltje van dat groeiproces.

Valdemar schreef op 19-09-2022 om 18:11:

[..]

Ik ga even een paar algemene reacties achterwege laten.

Waarom zou dit een mooi "kado" zijn voor de ontwikkeling van je kind als je zelf niet praktiserend gelovig bent? Dan doe je toch gewoon mee aan een soort van poppenkast zonder diepere betekenis?

Iets ervaren is niet meteen hersenspoelen. Je neemt je kinderen toch ook mee naar bv een museum, op vakantie naar landen met andere culturen, religies en gebruiken. Ik zie dat als ervaringsmomenten, leerzaam en met open blik naar de mensheid leren kijken. Daar verlies je niets mee.

Esther-Forumbeheer

Forum Moderator

19-09-2022 om 22:18

Graag toch vanaf nu on-topic, niet op de man en wees respectvol naar de ander anders moet ik toch reacties gaan verwijderen en eventueel de discussie sluiten. 

Omdat het meer en meer lijkt te gaan over religie in het algemeen lijkt het mij  verstandig om een nieuwe discussie te openen die niet zo persoonlijk begint. Het is lastig om het dan niet persoonlijk te máken of laten lijken omdat het dat al is. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

19-09-2022 om 22:43

Max88 schreef op 19-09-2022 om 19:55:

[..]

Iets ervaren is niet meteen hersenspoelen. Je neemt je kinderen toch ook mee naar bv een museum, op vakantie naar landen met andere culturen, religies en gebruiken. Ik zie dat als ervaringsmomenten, leerzaam en met open blik naar de mensheid leren kijken. Daar verlies je niets mee.

Iets bekijken als buitenstaander is wel iets heel anders dan deelnemen aan een rite. 

Je kind hoeft niet meteen alles te kunnen bevatten. En misschien wel nooit. Als hij een fijne bijeenkomst heeft gehad met leeftijdsgenootjes waarin hij kennis maakt met geloof en kerk, dan is dat voor nu echt prima. 
Ik wens hem en jullie een zegenrijke zoektocht op jullie weg in het geloof, waar die ook mag eindigen. 

Flanagan schreef op 19-09-2022 om 19:40:

[..]

Hij hoeft het niet meteen te bevatten, als hij maar een gezellige avond had met leeftijdgenootjes. Het is te vroeg om alles te kunnen bevatten.
Gelukkig heeft hij ouders waaraan hij vragen kan stellen als hij aspecten niet begrijpt.

Maar aan geloof is vooral één ding dat telt; een persoonlijke band met God ontwikkelen waardoor er een vertrouwensband groeit en het gevoel ontstaat dat God met je meekijkt en er voor je is als je om zijn kracht en rust vraagt. Communie is een onderdeeltje van dat groeiproces.

Eens. Hij is nog jong en het is nog nieuw voor hem. Ik zou het een paar weken geven. 

(Ik was ruim in de dertig toen ik tot geloof kwam, had geen kerkelijke achtergrond en kan me zijn gevoel wel voorstellen..)

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

20-09-2022 om 06:07

Malibu2 schreef op 19-09-2022 om 23:33:

[..]

Eens. Hij is nog jong en het is nog nieuw voor hem. Ik zou het een paar weken geven.

(Ik was ruim in de dertig toen ik tot geloof kwam, had geen kerkelijke achtergrond en kan me zijn gevoel wel voorstellen..)

Het is niet helemaal nieuw voor hem, maar meestal was hij toeschouwer (bij de doopsels van de kindjes van mn zusje, kaarsje aansteken in de St Jan, bij opa die wel netjes dankt voor het eten enz) maar nu hij daar voor hem kwam was ie toch onder de indruk. Wel heel leuk om alles door zijn ogen te zien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.