Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eerste smartphone

Mijn zoon, die bijna 11 jaar oud is heeft onlangs gevraagd om een smartphone voor zijn verjaardag. Afgezien van het feit dat deze apparaten best prijzig kunnen zijn verbaast het mij dat zoveel kinderen van zijn leeftijd kennelijk vrije toegang hebben tot het internet via zo'n mobiel. De meeste kinderen uit zijn klas hebben er al één. Ik maak me zorgen over het feit dat kinderen op die manier zonder enige bescherming worden blootgesteld aan de talloze gevaren op het internet en vooral, hoe moeten ze hiermee dealen. Ben ik de enige ouder die zich hier zorgen over maakt? Ook ben ik benieuwd naar hoe andere ouders hiermee omgaan. Geven jullie tips aan je kind wanneer je de eerste mobiele telefoon of tablet geeft? En wat doen jullie om ervoor te zorgen dat je kind niet zomaar met vreemden praat of vreemde linkjes klikt etc.?

Dochter heeft sinds haar 8e een mobiele telefoon. Ze zit niet op social media, geen tiktok, geen Facebook en geen insta. Alleen Snapchat doet ze en ze weet dat ze alleen mag praten met mensen die ze ook irl kent. YouTube staat geblokkeerd op kinderslot en verder weet ze dat ze ons moet vragen of ze een link mag openen, maar die krijgt ze eigenlijk nooit doorgestuurd. Ook moeten wij toestemming geven als ze een app wil downloaden. Verder heb ik vertrouwen in haar. We hebben uiteraard de gevaren van het internet uitgelegd, dat ze geen rare foto’s moet maken (naakt bijvoorbeeld) en al helemaal niet door moet sturen naar iemand. Ik herhaal dit ook regelmatig nog. Dat is het wel eigenlijk.

dochter van 10 die net een smartfoon heeft gekregen (mijn oude). Om praktische reden, anders zou ze er pas later een krijgen. Er zijn afspraken over gebruik, toezicht, met Wie contact etc. Ze gebruikt wel al tijdje tablet en gamed online met vrienden, kijkt naar youtubers of luistert naar muziek. Ook daar afspraken en toezicht. Kind heeft dus niet ongelimiteerd toegang tot vanalles zonder begeleiding of toezicht. 

Ze heeft geen facebook, insta etc. Wel whatsapp, maar alleen met bekenden. 

Dit topic lijkt dubbel geplaatst te zijn

waarom denk je dat andere ouders alles vrij hebben gegeven. Mijn 4 kinderen kregen eind groep 7 een mobiele telefoon. Dat gaf ons dan mooi een jaar om ze van alles te leren. Hoe app je. Geen ruzie maken over WhatsApp. Bescherm je account. Echt vsn onecht onderscheiden. Etc. Etc.

Facebook, instagram, tic toc, snapchat etc hadden ze toen nog niet maar zodra ze op de middelbare zitten krijgen ze dat toch dus kan je ook dat maar beter meenemen qua beveiliging, vreemden, chat functies. 

Mijn kinderen hadden wel vrije toegang tot alles maar data hadden ze niet en ze hebben er nooit misbruik van gemaakt 

Dochter gaat naar groep 7 en krijgt voor de dag dat ze alleen naar huis gaat en is een telefoon. Omdat we vroeger ook een huistelefoon hadden. Ze mag thuis gaan appen met vriendinnen. Maar zeker geen Tiktok, Youtube en andere dingen. Er zijn hier wat meiden die dat wel mogen, maar ook heel veel niet. Het wordt niet gemist. Gelukkig nog lekker ouderwetse toestanden hier met veel buitenspelen, fysiek afspreken en dansjes zondervdat het gefilmd hoeft te worden.

Hier ook pas met 11 jaar in groep 7 een telefoon, zij was ook de laatste. Ook een 2e hand iphone gekocht, daar kan je dan ook ouder toezicht activeren. handig

Goede afspraken maken voor aankoop.
Over gebruik, controle en sancties.

Zoon wordt ook binnenkort 11, hij zit in groep 8 en we hebben nog een oude telefoon liggen hij had hem al even gebruikt als mobiel maar blijkbaar te weinig om een simkaart actief te houden. We hebben dus een kaarte gekocht zodat hij kan gaan wennen aan het omgaan met een mobiele telefoon, op de middelbare school gaat alle communicatie digitaal dan is het wel makkelijk als je dus even in je mobiel kunt kijken welk huiswerk je hebt of naar welk lokaal je moet.

Mijn nichtje van 10 kreeg een mobiel voor haar verjaardag en het was voor het eerst dat mijn zoon vroeg om naar huis te gaan tijdens het verjaardagsfeest, ze zat als een zombie in een hoekje en had totaal geen aanacht voor de visite. Wat mij betreft heeft ze die telefoon dus te vroeg gekregen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.