Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mattie van den heuvel

Mattie van den heuvel

18-11-2010 om 14:31

Eetmanieren bezoekende kinderen

Elke week gaan mijn kinderen naar een collega moeder toe, de week daarop neem ik haar twee kinderen (4 en 6) mee naar ons. Ze eten dan tussen de middag bij mij warm (we wonen in Duitsland) en eigenlijk bevalt het prima.
Ik heb alleen een probleem met het jongetje van vier tijdens het eten. Hij eet niks. In het begin heb ik nog dingen gekookt die hij volgens zijn moeder lekker vond, maar zelfs DAT at hij niet.
Nu zijn wij altijd vrij streng wat eten betreft. Als ze het niet lusten, moeten ze drie happen eten, anders krijgen ze geen toetje, fruit toe of 's middags geen snoep. Zo ben ik ook opgevoed en ik ondervind daar alleen maar voordelen van. Mijn kinderen lusten dus ook bijna alles.
Maar wat ik ook probeer, hij blijft gerust een half uur met zijn handen voor zijn mond alleen aan tafel zitten. In hoeverre moet ik nou mijn strenge regels doorzetten?
Ik bedenk me eigenlijk dat het niet alleen bij het eten speelt. Ook dingen als jas uittrekken, sokken aantrekken etc. wat ze bij mij zelf moeten en ook kunnen, weigert hij. Kan ik niet, zegt hij dan...
Ondertussen krijg ik wel de vraag waarom hij niet hoeft te eten, waarom ik hem wel steeds help. Het is een steeds weer terugkerend dillemma. Mijn eigen opvoeding volhouden en het niet willen opvoeden van andermans kinderen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

18-11-2010 om 15:19

Zou niet moeilijk doen

Ik zou er niet al te moeilijk over doen denk ik. Als ik het verhaal goed begrijp komt het kind eens per 2 weken bij je eten. Lijkt me niet dat je in die periode 'm ook nog op moet voeden. Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar die kunnen vast wel omgaan met het idee dat regels niet voor iedereen precies gelijk zijn.

Het probleem met het eten snap ik niet helemaal. De regel is dat je 3 happen moet eten en anders geen toetje/snoep krijgt. Die regel kan je toch gewoon toepassen? Een kind dwingen om te eten lukt gewoon niet. Ik heb een kind dat al ruim 2 jaar geen warm eten eet. Kan het moeilijk in haar mond proppen.

Dat hij geen jas en sokken aan/uit zou kunnen trekken zou ik eens bij z'n moeder verifieren. Misschien is hij wel gewend dat ie geholpen wordt. Niet iedereen vindt het vanzelfsprekend dat een 4 jarige dat al kan.

Misschien is het ook handiger om even met z'n moeder te overleggen hoe zij hier in staat.

MariaV

MariaV

18-11-2010 om 15:29

Proberen

Ik zeg meestal "In dit huis doen we het zo-en-zo". Als een vriendje bijv. wel spagetti wil, maar geen saus, dan zeg ik: "In dit huis moet er saus op de spagetti. Ik zal je eerst een klein beetje geven, maar er moet wat op." Dat is eigenlijk nooit een probleem. Het is al eens gebeurd dat een vriendje op de trap is beland, omdat iets weigerde te eten waarvan we zeker wisten dat hij het lustte. En inderdaad, daarna at hij zijn bord zonder morren leeg en hij moest concluderen dat hij het eten toch lekker vond. Het vriendje komt trouwens nog steeds graag spelen.
Wat betreft de sokken, zou ik toch wel vragen dat hij het probeert. Als je dan ziet dat het niet lukt (wie weet heeft het kind een motorisch probleem), dan kun je altijd nog helpen. Maar niks doen en zeggen: "Dat kan ik niet" is wel heel erg gemakkelijk.
Maria

Consequent

Ha Mattie:

Als het de bedoeling is dat jullie elkaars kinderen met regelmaat en voor langere tijd opvangen dan zou ik de moeder van dit jongetje als eerste inlichten hierover. Is er een verschil in opvoeding, of vertoont het jongetje bij jullie anders gedrag omdat alles onwennig is?

Eten vind ik ook anders dan aankleden. Eten is een kwestie van niet "willen" aankleden kan nog een kwestie zijn van niet "kunnen". Dus check bij de moeder of hij thuis een prima eter is, en of hij zichzelf zelfstandig kan aan-uitkleden. Als dat laatste het geval is, dan dus niet perse helpen.

Je kunt uiteraard wel rekening houden met de eet-gewoontes van een kind. Perse saus "over" de pasta afdwingen, terwijl hij het "ernaast" wil zou ik niet doen.. Als hij het op die manier opeet, dan prima.

Maar helemaal niks eten -los van het feit dat hij thuis wel of niet eet- zou ik straal negeren. Je houdt al rekening met zijn voorkeur en smaak, meer kan je niet doen.
Een kind krijgt vanzelf door dat in ieder huis/creche/BSO/school/ soms andere regels gelden dan thuis en schikt zich er naar.
Je kunt niet met 2 maten meten en je eigen kinderen laten zien dat andere kinderen iets wel mogen dat zij niet mogen: dus overleg met de moeder en betrek haar in jouw -maar met name haar- probleem.

Het jongetje is gewoon op zoek naar grenzen, wees er trots op dat je die geeft. Zal me niet verbazen dat als je consequent blijft, hij zich in no time aanpast.

Rekening houden met

Ik vind dat je wel rekening moet houden met voorkeuren van kinderen. Zoals zonder saus of een beetje ernaast. Dus de manier van MariaV is niet de mijne. Vind dat je ook voor een kind zijn voorkeuren respect moet hebben. Maar een kind moet het wel proberen en zijn best doen.

Aan-uitkleden is voor 4 jarigen nog best moeilijk. Ik heb mijn zoon ook veel te lang geholpen. Overleg met de moeder wat je van het kind mag verwachten.

Overigens eet mijn zoon bij anderen altijd beter dan thuis.

liora

liora

19-11-2010 om 05:41

Maria v

Wat raar dat je een kind dat bij je komt spelen voor straf op de trap zet.
Ik zou dat niet leuk vinden, als het mijn kind was!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hanne.

Hanne.

19-11-2010 om 08:40

Snap ik ook niet

Dat snap ik ook niet. Ik heb best wel eens een kind van een ander straf gegeven, bijvoorbeeld omdat ze bewust iets hadden gesloopt, maar voor geen saus over je spaghetti willen? Zou ik als ouder denk ik ook niet waarderen.

Daarnaast snap ik absoluut niet waarom een kind per se saus over de spaghetti zou moeten eten. Hier vinden 2 van de 3 kinderen losse pasta lekkerder dan pasta met saus er over. Waarom zou ik het eten dan minder lekker gaan maken voor ze?

krin

krin

19-11-2010 om 09:46

Tja

Ik zou het waarschijnlijk ook niet doen, maar dat is vooral omdat ik mijn eigen kind ook niet op de trap zet als hij niet eet. In een ander draadje laatst ging het over of je andermans kinderen berispt, en daar kwam toch wel uit dat huisregels ook voor gastkinderen gelden. De regels die voor je eigen kind gelden, gelden ook voor vriendjes en vriendinnetjes, anders ben je wel erg inconsequent bezig. Zeker als je weet dat dat andere kind om niks moeilijk zit te doen, als je weet dat de andere ouders iets vergelijkbaars zouden doen in een vergelijkbare situatie.

Mattie van den heuvel

Mattie van den heuvel

19-11-2010 om 09:55

Niet zo druk maken...

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Zoveel verschillende meningen Dan is het niet gek dat ik zelf niet zo goed weet wat ik er mee moet.
Van het eten... Ik heb zelfs zijn lievelingsgerecht, Pizza, gemaakt en dat at hij niet, omdat het er anders uit zag als thuis. Knakworstjes lust hij bij mij ook niet, want ze komen niet uit een potje, maar van de slager. Bij mijn eigen kinderen zou ik mee zorgen maken als ze zelfs geen hapje eten en dan 's middags nog moeten turnen. Maar ik weiger gewoon wat anders te geven, want mijn kinderen krijgen ook niks anders. (Hoeft ook niet, want 'iets' eten ze altijd wel.)
Met de moeder heb ik het er vaak over en ze geeft aan dat ze daar strenger in zou moeten zijn, maar voor zoonlief koopt ze dan toch een 'lekker bretzeltje' als hij niks gegeten heeft.
Van het zelf aankleden: Ik ben gezegend met een super vlotte dochter (4) die zich al helemaal aankleed met nauwelijks hulp en mijn zoon moest ook al vroeg zelf een hoop doen, omdat ik tijdens de zwangerschap een instabiel bekken had en niet veel kon.
Hij kan volgens mij al veel zelf, maar hij heeft er geen zin in. Pas had hij een luier aan om een ongelukje te voorkomen, maar ik zag dat hij moest, dus ik gezegd kom, we gaan even naar de wc. Waarom, ik kan het toch gewoon in mijn luier doen... Lekker makkelijk Met sokken en sloffen aantrekken doet hij of hij het probeerd, maar ECHT proberen doet hij niet.
Nou ja, het is waar, het is maar een keer in de twee weken een middag, dus ik moet me misschien ook gewoon niet druk maken.

Zonneschijn

Zonneschijn

19-11-2010 om 10:30

Eigen kinderen

Ik denk dat mensen vaak te veel naar hun eigen kinderen kijken en dit ook verwachten van andere kinderen en gebeurt dit niet dan is die andere opvoeding natuurlijk niet goed . Ik begrijp dat nooit zo goed maar ik ben in dat soort dingen ook een stuk gemakkelijker. Het belangrijkste vind ik dat kinderen zich veilig voelen bij ons thuis. Wat eten betreft ben ik heel makkelijk. Ik zou dus wel de pizza en knakworstje kopen die hij gewend is. Ik was als kind ook gewend aan een bepaalde merk en lustte dan ook geen ander merk. Dit is helemaal goed gekomen maar ik kan me er alles bij voorstellen. Heel fijn voor jou dat je dochter zo snel is met aankleden maar dat geldt gewoon niet voor alle kinderen. Waarom niet kinderen in hun waarde laten en niet altijd zo vergelijken.

Mattie van den heuvel

Mattie van den heuvel

19-11-2010 om 11:12

Knakworst uit een potje;((

Nee!
Ik koop (bijna) alles bio en van de regionale slager. Zelf vind ik die knakworsten uit een blikje niet lekker hahaha! En ja, ik bak de pizza zelf. Diepvries Pizza komt er bij ons zeer zelden in en al zeker niet op een gewone door de weekse dag.

Zonneschijn

Zonneschijn

19-11-2010 om 11:18

Verschil

Maar zelfs in potjes kan je verschil proeven en al helemaal met verse. Me in het kind verplaatsen kan ik me voorstellen dat hij het niet lekker vind.

Idd. wat Pelle zegt, waarom niet gewoon een boterham. Dan is het toch ook klaar.

buzz

buzz

19-11-2010 om 11:35

Ik snap het wel

wie weet komt het kind dat bij maria at wel heel vaak eten, en hier moet ook saus op de spagettie gegeten worden, het is zelfgemaakt van wortels uien tomaat en paprika, en ik weet wel waarom ze het moeten eten, dat is de groente. Als een kind iets niet eet omdat hij het echt echt niet lust tja dan houd het op, maar als een kind van een ander regelmatig komt en het lust maar je aan het uitproberen is snap ik best dat die net als je eigen kind ff op de trap moet, zodat die weet waar die aan toe is. En zo te lezen is het hardstikke goed gekomen, dus ik snap niet dat men het niet begrijpt.
Voor een keer een kind wat er een keer komt eten, kan ik me voorstellen dat je het allemaal met een korreltje zout neemt, maar dan op zo een moment neem ik het met mijn eigen kinderen ook met een korreltje zout. Je kan niet de een wel en de ander niet, voor een keer is dat niet erg, maar om de anderste week dan zou ik echt de tip van maria gebruiken, in dit huis, of hier zijn de regels zus en zo. Anders vinden je eigen kinderen het gemeen, ik zou er eens met de moeder over praten, kan je best gewoon vertellen lijkt mij. Sokken aan trekken is best lastig, maar hier word het eerst zelf geprobeerd lukt het niet dan help ik, maar eerst proberen.

Vic

Vic

19-11-2010 om 11:41

Gut

Ik weet niet beter dan dat 'alle' kinderen alleen maar pasta zonder saus met hooguit een beetje kaas lusten. De straf van 'geen fruit toe' vindt ik dan ook heel erg apart. Mijn kinderen zijn dol op fruit, en dat is maar goed ook want groenten hoeven ze niet. En sokken aantrekken vind ik ook best knap voor een vierjarige. Mijn bijna 6-jarige vindt dat het een stuk sneller gaat als mama het doet, en dat vindt mama 's morgens ook wel prettig Nou ja, ik pak het waarschijnlijk ook helemaal verkeerd aan en ben prototype lakse opvoeder.

liora

liora

19-11-2010 om 13:22

Klopt

Het is een bekende misvatting dat eetgedrag een direct gevolg is van je eigen opvoedkunsten.

Ik geef namelijk dezelfde eetopvoeding aan mijn twee kinderen. Oudste at weinig, wilde vroeger nooit nieuwe dingen proeven. Jongste proeft alles en wil ook alles proeven wat hij ziet.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Knakworst van de slager? (ot)

Ik heb in mn jeugd diverse bijbaantjes gehad bij verschillende slagers. Die knakworsten die je daar koopt haalt de slager ook gewoon uit een blik hoor, om ze vervolgens met een aantal tegelijk te vacumeren en net te doen alsof ie die zelf heeft gemaakt. Niets van waar!

En toch...

Ok, ik ga er even voor het gemak van uit dat smaakontwikkeling en dus bijbehorend eetgedrag geen kwestie is van opvoeding. Ik denk dat daar de meningen nog wel over verdeeld over zijn, maar dat is nu niet het topic.

Los daarvan: je hoeft toch ook niet aan altijd maar aan alle wensen van ieder eet-gastje tegemoet te komen? Dan heb ik het niet over de manier van opdienen (saus over de pasta, saus naast de pasta, geen saus whatever) maar dat je rekening moet gaan houden met de smaak van een knakworst uit blik, of de knakworst van de biologische slager, een zelfgemaakte pizza of een kant en klare pizza is voor mij echt geen optie. Wat een onzin zeg. Ik heb regelmatig vriendjes hier te eten en ik ga echt niet voor ieder kind apart boodschappen doen, apart koken of met ieders nukken en neigingen rekening houden.

Ik -of mijn man- kook kind-vriendelijk, vraag wat onze gast-etertje lekker vindt en hoe het het op zn bord wil hebben maar ik laat me niet dwingen om aanschaf van boodschappen, kwaliteit van voedsel en manier van koken allemaal in het teken van ons gast-etertje te laten staan. Daar heb ik geen tijd voor en geen zin in. Als hij of haar niet wil eten dan geef ik uiteraard geen straf maar negeer 'niet-eten'- net als bij mijn eigen kind. Desnoods gaat het alleen met een toetje in de buik naar huis. Ik zeg dat uiteraard wel altijd tegen de ouders bij ophalen. Vooralsnog heeft dat nooit tot problemen geleid en is het altijd gezellig aan tafel.

Uiteraard hou je rekening met de voorkeuren van een ander kind. Maar het kan ook echt geen kwaad als kinderen ontdekken dat in ieder huis weer andere regels gelden, dat ze zich moeten aanpassen en dat ze leren flexibel te zijn.

Dat lijkt me altijd nog beter dan dat het kind de norm stelt en dat (ook andere) ouders daar volledig in mee moeten gaan.

Polly Shearman

Polly Shearman

20-11-2010 om 12:22

Ja hier,

Kind over de vloer wat nooit hier eet, of nauwelijks, maakt niet uit wat ik haar voor zet, al is het haar lievelings eten, maakt niet uit, kind eet niet.
Dat komt dat omdat het op het verkeerde bord ligt ofzo, maar dat weet ik niet, want er is steeds wel een ander bord wat verkeerd is, het kind praat ook niet of nauwelijks tegen mij dus kan ze ook niet zeggen wat ze wil.
Ik laat het los, ze eet ook regelmatig hier samen met haar ouders, maar dat is vaak nog lastiger omdat die zich ook niet zo aanpassen.

Wij hebben hier heel vaak mensen/kinderen te eten, de zoete inval zeg maar. Vaak overwacht, dus dan eet je wat de pot schaft. Dat is ook wat ik mijn kinderen leer. Ben dankbaar dat je mee mag eten ergens, en eet wat de pot schaft. Als je het echt niet lust, eet je niks maar dan zeur je er ook niet over, van 1 keer niet eten ga je gelukkig niet dood.

Maar over dat andere kind, ik heb het op gegeven, want wat ik ook doe. Het is toch nooit goed... dus laat maar zitten.

Guinevere

Guinevere

20-11-2010 om 23:01

Paarlen voor de zwijnen

Ik heb het al lang opgegeven om hier mee etende kleuters maar ook oudere kinderen volgens onze normen te laten eten. Als je een behoorlijke maaltijd bereidt, dan lusten ze het toch niet. Zet je ze idd een bord knakworsten uit blik met goedkope macaroni en een stuk komkommer ernaast voor, dan zitten ze te smullen. Dus ik maak voor bezoekende kinderen eigenlijk geen behoorlijke maaltijden meer klaar, dat is toch niet aan ze besteed. Ga ik dus geen energie meer insteken, laat staan dat ik zelf een verse pizza voor ze ga staan bakken die vervolgens toch niet gewaardeerd wordt. Dus ik geef ze die knakworstachtige maaltijd. En die heerlijke verse pizza bak ik dan wel voor mezelf.
Van mijn eigen kinderen verwacht ik trouwens meer flexibiliteit in de maaltijden. Bij mijn weten is oudste zoon inmiddels culinair liefhebber, ook buiten de deur. Op kleuterleeftijd was dat echter totaal niet het geval en het had toen absoluut niet geholpen als een "derde" daar indertijd verandering in had geprobeerd aan te brengen.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-11-2010 om 08:21

Het is altijd verkeerd

Mijn dochter eet ook nergens, behalve thuis en bij vertrouwde familie. Op het kdv blieft ze niet eens pannenkoeken, "want die zijn anders dan die van mama". Dan maar niet, denk ik dan. Als we bij iemand anders op bezoek zijn en ze wil niets eten, eet ze dus niets. Jammer dan. Het komt allemaal vanzelf en om nu een peuter de arm op de rug te draaien over een paar happen voedsel, mwa.
Dat geldt hier dus andersom ook voor bezoekende kinderen. Ze hoeven niets te eten. Ik doe trouwens wel mijn best om ze iets voor te zetten wat ze wel lusten, maar soms lusten ze echt niets. Tja, dan weet ik het ook niet meer. Veruit de meeste kinderen van alle leeftijden lusten trouwens wel warm Turks brood, en dat hebben wij min of meer standaard op tafel staan.
Groetjes
Massi
Groetjes
Massi

buzz

buzz

21-11-2010 om 08:49

Pelle

Buzz: waarom kan saus niet NAAST de spaghetti? Verder zijn husselsausjes echt voor veel kinderen een probleem. Jouw "het is zelfgemaakt van wortels uien tomaat en paprika, en ik weet wel waarom ze het moeten eten, dat is de groente." slaat in dat geval dus nergens op. Er zijn kinderen die wortels en tomaat etc wel apart eten maar niet door elkaar. Veel kinderen halen er onderdeeltjes uit als het maar even mogelijk is en ze hebben liever een kale saus uit een potje

Naast de macronie of spagettie mag natuurlijk ook.
Maar sous uit een potje hebben we hier niet.

flink wat wortels een paprika een ui tomaten koken, vellen er af pitjes er uit, en met de staafmixer er door, beetje peper beetje zout en je hebt een heerlijke kale saus, die nog nooit iemand niet heeft gelust hier. voor wie wil, nog een geslippert uitje, gehakt en chapignons in losse schaaltjes op tafel. Dus ik vind het werkelijk niet nergens op slaan. Vaak gasten met kinderen aan tafel, en dit heet in mijn hoofd, gezellig eten zonder zeuren. Nog nooit megemaakt dat een kind het niet luste, werkelijk nog nooit. Soms, denk je dat je het niet lust? proef een heel klein beetje dan, een hapje, en dan is het altijd, mmm lekker. Ik ken natuurlijk niet alle kinderen uit heel nederland, en kan slechts uit mijn ervaring spreken, en dat is deze, en ik weet niet wie het schreef, maar ik heb in elkgeval nog nooit gedacht of gezecht, dat ik het klusje met een kind wel even voorelkaar zou krijgen wat de eigen ouders echt niet lukt.

Vic

Vic

21-11-2010 om 19:31

Buzz

"Nog nooit megemaakt dat een kind het niet luste, werkelijk nog nooit."
Dan ken jij andere kinderen dan ik. Ik ken minstens 5 kinderen die hun pasta 'kaal' willen, waaronder eentje van mij. Mijn oudste eet tegenwoordig wel saus op haar pasta, maar pas vanaf een jaar of 8. Daar wil ze dan geen champignons of gesnipperde uien door, maar broccoli. Heerlijk hoor, van die kinderen met gebruiksaanwijzing

Mathilde

Mathilde

21-11-2010 om 21:45

Ik begin er niet aan

Ik heb ook nooit zin om me aan te passen aan kinderen die hier komen eten. Er staat altijd wel iets op tafel wat ze wel lusten en anders is het maar pech gehad, daar maak ik me dan ook niet druk om. Als mijn kinderen ergens anders eten en degene die kookt vraagt wat ze graag lusten, zeg ik altijd dat ze daar echt geen rekening mee moeten houden. Want lusten ze op dag A macaroni, dan kun je er donder op zeggen dat ze op dag B bij een ander precies dezelfde macaroni niet blieven. Dus als ik Mattie was, zou ik niet aan die knakworstjes in blik beginnen maar de sfeer aan tafel gezellig houden, dan ontdooit dat jochie vast wel een keer.

Hij is pas 4...

Geef dat jochie gewoon een lekker bolletje joh.
Of een knakworst met een broodje.
En niet te streng, dan kan hij bezoeken aan jou heel erg tegenop zien.
Wel inderdaad zelf de jas uit laten doen, dat soort dingen, maar met eten. Niet elke kind eet warm op die leeftijd.

Hanne.

Hanne.

22-11-2010 om 09:46

Ik verbaas me nergens meer over

Qua eetgedrag verbaas ik me inmiddels nergens meer over. Mijn oudste eet vrijwel alles, middelste weinig, en ook de jongste lijkt er een te worden met sterke voorkeuren (moet nog 1 worden). Toch hebben ze echt allemaal de zelfde eet opvoeding gehad.

En dan gaat het om voorkeuren die inderdaad zo sterk zijn dat ze een gerecht als het net anders is gemaakt soms ineens wel of niet lusten.

Middelste eet thuis geen zuurkool, bij de buren wel. Pizza eet ze alleen thuis, bij een ander, of in een restaurant niet.

Ik vind dus dat je niet zondermeer kan zeggen dat een kind 'iets lust' een kleine variatie in het klaarmaken kan er voor zorgen dat het toch niet zo is.

Overigens zou mijn oudste (die dus alles lust) de wortel-tomaat-paprika saus echt niet lusten. Niet gepureerd zou hij het nog wel eten, want dan kan hij de paprika er uit halen, maar als het gepureerd is is het echt einde verhaal.

ayla

ayla

22-11-2010 om 10:47

Laten gaan

ik zou het laten gaan, als hij liever een boterham heeft dan krijgt hij dat en anders eet hij niet. eet hij maar later thuis.

Ik heb twee kinderen, de oudste is mbt warm eten erg lastig, dat ze coeliakie heeft maakt het nog een tikje erger. Haar bij anderen laten eten is altijd een probleem, of ze lust het niet of ze mag het niet. Pastasaus eet ze absoluut niet, alleen al bij het idee begint ze te kokhalsen.
De jongste daar en tegen is net zo'n groenbak waar je alles in kunt schuiven Dezelfde opvoeding twee hele andere kinderen

Tango

Tango

22-11-2010 om 11:05

Pasta

Ik ben het eens met degene die zei dat de meeste kinderen pasta zonder saus eten of de saus ernaast. Dat is mijn ervaring ook. Ik zou ook nooit een kind opdringen de saus erover te doen. Hier eet Tangodochter de pasta alleen met kaas en losse champignons erbij, die vindt ze namelijk erg lekker. Rode saus met alle groenten er door, vindt ze niet lekker. Pureren? Tja, daar begin ik dus weer niet aan, veel te veel gedoe. Als we witte saus eten (tagliatelle roomsaus met bakje roomkaas erdoor en champignons, erg lekker) dan eet ze de saus er wel overheen. En Tangozoon? Die gruwelt alleen als bij het woord macaroni. Dat eet hij echt niet, hoewel mijn moeder laatst hele mooie pasta-strikjes uit Italie had meegenomen en daar at hij wel wat van. Het is ook maar net hoe je het brengt.
Aanpassen naar eetgewoonten van andere kinderen doe ik overigens tot op zekere hoogte. Ik ga er niet speciaal iets extra's voor koken, maar bepaalde groentes weglaten of zo kan weer wel. En anders gewoon een boterham, dat krijgt Tangozoon ook als wij macaroni eten.

*bella*

*bella*

22-11-2010 om 13:26

Opdringen

Dat doe je bij mijn kinderen maar 1 keer haha, ze komen gewoon niet meer terug. Tsja, als dat de bedoeling is prima! Overigens wil ik ook helemaal geen poespas voor mijn kinderen, als ze niet mee willen eten dan hebben ze pech, ik verwacht dus helemaal van niemand aanpassingen maar zou het jammer vinden als ouders mijn kinderen zouden gaan proberen op te voeden.
Straffen daar zou ik grote moeite mee hebben, ik zou mijn kinderen nooit meer brengen. Ik kan zelf maar 1 straf verzinnen die ik een vriendje zou geven, en dat is naar huis brengen, maar nooit meegemaakt. Wel heb ik een kind weleens een preek gegeven, maar dat was ook best een speciaal geval en met zijn ouders kon ik niet praten. Normaal zou ik het altijd met ouders oppakken als er iets was. (of gewoon vriendelijk, neutraal regels uitleggen, normaal gesproken meer dan genoeg)

buzz

buzz

22-11-2010 om 18:41

maak wel verschil tussen mijn wekelijkse gast (2 middagen in de week bij ons en 1 keer met eten) en eens een keer een gezellige eter aan tafel. Maar een kind 2 keer per week in huis waarvan een keer per week ook eten, zou me te moeilijk worden om met 2 maten te meten. De mama is nog strenger met eten als ik dus daar hoefd ik me niet druk om te maken.
Iedereen moet gewoon lekker zich zelf zijn.
En tja over die saus en wel sous en geen saus, men kan het er meeens zijn of niet, men kan beweren dat de meeste kinderen het niet lusten, nou ik zeg dus alleen dat ik het nog nooit heb megemaakt, daar valt weinig meeens te zijn denk ik. Ik heb het gewoon ongelogen nog nooit meegemaakt. Kan zijn dat kinderen het niet lusten, maar dan niet in mijn omgeving.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.