Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eigenzinnige kleuter of toch iets anders?

Hallo lezers, ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken? Het gaat over mijn dochter van net 5 jaar oud. Op school gaat het opzicht prima, maar er zijn wel een paar dingen die opvallen. 

Als zij een opdracht krijgt, kan ze er soms een geheel eigen draai aangeven. Vandaag was dat ook zo. De hele klas krijgt als opdracht een sint te tekenen, maar zij weigerde dit en maakte een pietje. Ze gaf aan dat sinterklaas veel wit heeft een witte baard en jurk en dat kan je niet op een wit-papier uitwerken, want wit op wit gaat niet en daarom geen sint op wit-papier  daar bedoelde ze mee dat het witte potlood niet zichtbaar is op het witte papier. 
Klinkt opzicht logisch, maar soms maak ik me zorgen dat haar eigenzinnigheid misschien wel verkeerd word begrepen. 

Wat denken jullie hiervan? 


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-12-2021 om 21:09

Ze gaf aan dat sinterklaas veel wit heeft een witte baard en jurk en dat kan je niet op een wit-papier uitwerken, want wit op wit gaat niet en daarom geen sint op wit-papier

Klinkt als een kind dat gek op tekenen en kleuren is en iets wil maken waar ze niet snel klaar mee is.

Ik snap de gedachtengang. Ik zie dat ook wel eens terug bij onze kleuter.
Jammer eigenlijk ook dat de opdracht zo gesloten is.

Ik denk dat je in moet zetten op de manier waarop ze het brengt. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn zeg maar. Als zij beleefd aan de juf uitlegt waarom ze liever een pietje maakt dan zal dat geen probleem zijn. Maar als ze gaat zitten bokken en er fel ingaat dan wordt het niet geaccepteerd waarschijnlijk.

Konkonie

Konkonie

03-12-2021 om 21:16 Topicstarter

Tickel schreef op 03-12-2021 om 21:09:

Ze gaf aan dat sinterklaas veel wit heeft een witte baard en jurk en dat kan je niet op een wit-papier uitwerken, want wit op wit gaat niet en daarom geen sint op wit-papier

Klinkt als een kind dat gek op tekenen en kleuren is en iets wil maken waar ze niet snel klaar mee is.

Klopt ze is er echt dol op en kan wel uren tekenen en weet dan ook wat ze wilt😉

Scherp, Tickel!

Tja, een opdracht is een opdracht. Dat is ook iets dat je moet leren op school. Je kunt niet altijd alleen maar datgene doen of maken wat jij leuk vindt. 
Heeft ze dit soort dingen alleen op school of ook thuis, op zwemles, op sport etc?
Dat ze bijvoorbeeld op zwemles op de rug gaat zwemmen terwijl ze onder water moet of zo. Of dat ze tijdens spelletjes haar eigen regels bedenkt?

Konkonie

Konkonie

03-12-2021 om 21:20 Topicstarter

alhambra schreef op 03-12-2021 om 21:09:

Ik snap de gedachtengang. Ik zie dat ook wel eens terug bij onze kleuter.
Jammer eigenlijk ook dat de opdracht zo gesloten is.

Ik denk dat je in moet zetten op de manier waarop ze het brengt. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn zeg maar. Als zij beleefd aan de juf uitlegt waarom ze liever een pietje maakt dan zal dat geen probleem zijn. Maar als ze gaat zitten bokken en er fel ingaat dan wordt het niet geaccepteerd waarschijnlijk.

Gelukkig geeft ze dit op een prettige manier aan, maar ze legt niet uit waarom behalve dat ze aangeeft dat ze het gewoon niet kan 😏 Het is wel een kind dat dol is op tekenen en wil dan ook graag haar creativiteit in kwijt. Dus een gesloten opdracht is niet altijd haar ding 🙈 

Konkonie

Konkonie

03-12-2021 om 21:26 Topicstarter

MamaE schreef op 03-12-2021 om 21:18:

Tja, een opdracht is een opdracht. Dat is ook iets dat je moet leren op school. Je kunt niet altijd alleen maar datgene doen of maken wat jij leuk vindt.
Heeft ze dit soort dingen alleen op school of ook thuis, op zwemles, op sport etc?
Dat ze bijvoorbeeld op zwemles op de rug gaat zwemmen terwijl ze onder water moet of zo. Of dat ze tijdens spelletjes haar eigen regels bedenkt?

Nee ik zie het vooral terug in creatieve opdrachten, maar je hebt wel een punt want een op school verwachten ze wel dat je je aan de opdracht houd. En dat is nou precies de reden dat ik me een klein beetje zorgen maak. Hoe eigenzinnig mag je zijn 🙈

Dan zou ik me niet zoveel zorgen maken. Ze is pas vijf. Als ze nu in alles haar eigen zin doet en haar eigen plan trekt, zou ik het vervelender vinden. Gesloten opdrachten zijn niet haar ding. Dat kan. Soms krijg je die wel. En dan krijgt ze commentaar van de juf als ze iets anders maakt. Op een gegeven moment gaat het kwartje waarschijnlijk echt wel vallen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

03-12-2021 om 21:38

Konkonie schreef op 03-12-2021 om 21:20:

[..]

Gelukkig geeft ze dit op een prettige manier aan, maar ze legt niet uit waarom behalve dat ze aangeeft dat ze het gewoon niet kan 😏 Het is wel een kind dat dol is op tekenen en wil dan ook graag haar creativiteit in kwijt. Dus een gesloten opdracht is niet altijd haar ding 🙈

Maar aan jou legt ze het blijkbaar wel uit, teveel wit in een tekening op wit papier. Kan ze dat niet ook zo vertellen aan de juf?

Ik zou me hier niet zoveel zorgen om maken. Het is niet dat ze weigert te tekenen, ze wil alleen iets anders. Ze is ook pas 5. Ze leert vanzelf wanneer en ruimte is voor een twist en wanneer ze zich wel strikt aan de opdracht dient te houden.

Waar ben je precies bang voor? Dat ze te eigenzinnig is of dat mensen vervelend op haar reageren? Heb je gevraagd of de juf er iets van zei?

Ze is 5, conformeren leren ze wat mij betreft eerder te vroeg dan te laat, dus zelf zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Ik zou wel af en toe checken, in dit soort situaties dus, of ze er met de juf over heeft gepraat en of dat een fijn gesprek was.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

03-12-2021 om 22:46

geweldig kind 😁

ze is 5 jaar, geef haar de tijd en de ruimte om in het stramien te komen van "hoe het hoort".
Dan kan ze rond haar 30ste levensjaar erachter komen, dat ze rond haar 5de levensjaar eigenlijk al heel goed wist wie ze was.

Ik hoop eigenlijk vooral heel erg dat er juffen op haar school zijn die dan vragen naar de reden! Dit is toch hartstikke goed bedacht, en in haar hoofd zo logisch. Als ik de juf was (en toevallig was ik dat erg lang) zou ik dan juist met haar in gesprek gaan over mijn opdracht en haar idee en samen een oplossing zoeken. Dát is pas leren!! 

En inderdaad, soms moet je je aan de opdracht houden.... Maar was dat het doel vd juf?? Geen idee hoor, maar oh wat hoop ik toch dat "hoe het hoort" langzaamaan wat mag verdwijnen! 

En verder eens met "heerlijk kind" nav jouw verdere informatie TO. 

Knap bedacht van haar! Ze is pas 5, dat gewenste gedrag komt nog wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.