Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eindmusical


Joh Karen, blijf lekker thuis met prins dreumes. Dan kan je partner alle aandacht geven aan deze feestelijke mijlpaal voor jullie andere zoon/dochter. 

ik begreep van de verhaallijn van de musical al heel weinig, laat staan een kind. Bij mijn kinderen werd de musical zelfs vier keer opgevoerd. Voor groep 1 t/m 4 alleen de liedjes, voor groep 5 t/m 8 helemaal. Dan nog een keer voor alle belangstellenden en een avond voor ouders en broertjes/zusjes (vanaf groep 3) van de groep 8 leerling. En dan werd het ook nog gefilmd en rechtstreeks uitgezonden naar een besloten videoverbinding. 

MissBobby schreef op 08-07-2023 om 08:42:

ik begreep van de verhaallijn van de musical al heel weinig, laat staan een kind. Bij mijn kinderen werd de musical zelfs vier keer opgevoerd. Voor groep 1 t/m 4 alleen de liedjes, voor groep 5 t/m 8 helemaal. Dan nog een keer voor alle belangstellenden en een avond voor ouders en broertjes/zusjes (vanaf groep 3) van de groep 8 leerling. En dan werd het ook nog gefilmd en rechtstreeks uitgezonden naar een besloten videoverbinding.

Hieruit kan je opmaken dat school zelf zo'n hele musical niet te doen vindt voor kinderen onder de 8-9 jaar. Lijkt me een mooie richtlijn. 

Hier deden ze het trouwens twee keer. Tijdens schooltijd voor de midden- en bovenbouw en 's avonds voor familie. 


Zelden het forum zo eensgezind gezien. En zelden iemand met zo'n dikke plank voor het hoofd gezien. Was jij ook die persoon die met een peuter naar een voorstelling van Theo Maassen ging?
Ja, een school mag bepalen voor wie een voorstelling toegankelijk is. 
Er zijn vast ook scholen die zeggen 'alleen de ouders' of 'twee personen per kind' omdat er anders mensen zijn die de hele familie, vrienden, buren etc. optrommelen en dan past het niet.
Daarbij is niet alles geschikt voor hele jonge kinderen. Ze begrijpen vaak het verhaal niet, vinden het dan saai en laat op de avond worden ze ook nog moe, hangerig, huilerig, jengelig. Als er dan telkens een kind gaat huilen en om de haverklap lopen er ouders met huilende peuters in en uit de zaal is dat enorm storend en doet dat geen recht aan de groep 8 die op het podium staat.

Er zijn vast wel meer dingen waar een peuter nog niet mee naartoe kan. Als je een kinderfeestje houdt voor een 12-jarige neem je doorgaans ook je peuter niet mee. Omdat de activiteit er meestal niet geschikt voor zal zijn en een activiteit voor peuters niet leuk is voor kinderen van 12. Naar een oudergesprek op school neem je de peuter ook niet mee. Of naar je werk (tenzij je bij de kinderopvang werkt).
Het is veel te rechtlijnig om te denken dat jouw kind er nu eenmaal bij hoort en dat die dan ook overal mee naartoe mag. 

School hoeft ook geen oppas te regelen, dat is helemaal niet hun verantwoordelijkheid. Als je werk een personeelsfeestje geeft waar aanhang ook welkom is, dan maak je de keuze om ofwel oppas te regelen ofwel alleen te gaan ofwel niet te gaan. 

En als het zo'n speciaal kind is dat een oppas geen optie is, dan zouden jullie toch al wel vaker een situatie moeten hebben gehad met dit soort dilemma's (bijvoorbeeld oudergesprekken, verjaardagsfeestjes van de oudste).

Die ene keer dat je als groep-8er echt mag schitteren en dan laten je ouders het afweten omdat ze vinden dat school niet doet wat zij willen. Triest hoor.

Niet eerder van de regel gehoord maar never nooit bedacht om naar een afscheid van groep 8 een kind jonger dan een jaar of 8 mee te nemen.

Ana805 schreef op 07-07-2023 om 22:00:

De school organiseert een eindmusical welke voor iedereen toegankelijk hoort te zijn. Dus ook voor ouders welke om wat voor reden dan ook geen oppas kunnen regelen. Op grond waarvan mag een school jouw en je kind verbieden om een eindmusical van jouw kind bij te wonen!

Maar waarom moet het voor iedereen toegankelijk zijn? Dat is jouw aanname. Jij zegt dat het hoort, hierboven is meerdere keren duidelijk aangegeven waarom de school zo’n regel hanteert. 

En ik vind het ook moeilijk te begrijpen waarom je geen oppas zou kunnen regelen. 

Je schrijft o.a.: 
Aangezien wij geen oppas hebben en ook gewoon vinden dat haar zusje van 2 hierbij aanwezig hoort te zijn. 
Ik vraag me oprecht af waarom je dat vindt want imho doe je hier niemand een plezier mee. En ik denk zomaar dat je jongste er geen trauma van zal krijgen dat zij niet bij de eindmusical van haar grote zus was.

Verder kan ik me helemaal vinden in de reacties van de anderen in dit topic.

Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden zodat zowel jij als je partner de eindmusical kunnen bijwonen, want dát is toch het mooiste wat er voor je oudste dochter is.

misschien is het een idee om op school te vragen of de musical meerdere keren opgevoerd wordt en dan allebei apart te gaan? Bij ons wordt hij 1x opgevoerd voor de ouders (zonder broers en zussen), 1x voor de school (gr 3 t/m 7) en 1x voor alle andere belangstellenden.

hier was het na de musical een borrel en een speech van de leerkracht over elk kind. De avond begon ok kwart over 7 en we waren 11 uur thuis. Een super avond! Maar een kind van 2 past daar gewoon niet tussen.

Patricia2280 schreef op 09-07-2023 om 09:23:

misschien is het een idee om op school te vragen of de musical meerdere keren opgevoerd wordt en dan allebei apart te gaan? Bij ons wordt hij 1x opgevoerd voor de ouders (zonder broers en zussen), 1x voor de school (gr 3 t/m 7) en 1x voor alle andere belangstellenden.

Meestal doen ze een generale repetitie voor de school. Daar kun je wellicht met een kind van 2 gerust aansluiten.

Theekopje schreef op 09-07-2023 om 09:29:

hier was het na de musical een borrel en een speech van de leerkracht over elk kind. De avond begon ok kwart over 7 en we waren 11 uur thuis. Een super avond! Maar een kind van 2 past daar gewoon niet tussen.

Precies een kind van 2 hoort daar gewoon niet tussen en een kind van 6 eigenlijk ook nog niet maar snap dat ze ergens een grens moeten stellen.

Theekopje schreef op 09-07-2023 om 09:29:

hier was het na de musical een borrel en een speech van de leerkracht over elk kind. De avond begon ok kwart over 7 en we waren 11 uur thuis. Een super avond! Maar een kind van 2 past daar gewoon niet tussen.

Ja, dat was bij mijn zoons op school ook. Eerst de musical, dan afscheid van elk kind met een toespraakje over waar het naar toe zou gaan etc en dan nog afscheid van de leerkracht en dan borrel… kortom een erg lange avond.

Overdag bij de voorstelling voor de andere leerlingen zit je dan beter met een klein kind.

Hier mochten ook alleen maar de beide ouders bij de uitvoering zijn. En dat was ook uit praktische overwegingen. Meer mensen konden er gewoon niet in de gemeenschapsruimte. 40 achtsegroepers met ouders al het schoolpersoneel, daar pasten gewoon geen broertjes en zusjes bij en al helemaal geen peuters.

Trouwens, ik kan me dat van mijn eigen eindmusical (eind jaren 70) ook niet herinneren. Toen was het ook al alleen voor de ouders. 

Marie111 schreef op 09-07-2023 om 14:24:

Hier mochten ook alleen maar de beide ouders bij de uitvoering zijn. En dat was ook uit praktische overwegingen. Meer mensen konden er gewoon niet in de gemeenschapsruimte. 40 achtsegroepers met ouders al het schoolpersoneel, daar pasten gewoon geen broertjes en zusjes bij en al helemaal geen peuters.

Trouwens, ik kan me dat van mijn eigen eindmusical (eind jaren 70) ook niet herinneren. Toen was het ook al alleen voor de ouders.

Bij mij waren broertjes en zusjes er vaak wel bij. Maar over het algemeen was het leeftijdsverschil niet zo groot. Dus 2-4 jaar jonger dan degene in de musical. Maar ik kan mij geen hele kleine kinderen herinneringen, nou ja, die nog niet naar school gingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.