Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Eindmusical


-Je laat je peuter logeren bij een vriendin of een familielid. 
- Je zoekt oppas voor deze avond. Gaan jullie nooit een avondje samen weg ?
- Een van beide ouders is bij de musical aanwezig en de ander vraagt of hij/zij bij de generale repetitie kan zijn.
Succes!

Ana805

Ana805

07-07-2023 om 22:00 Topicstarter

De reden van het niet kunnen vinden van een oppas is hier niet aan de orde. Evenmin als een kind van 2 wel of niet door een musical heen kwetterd. Wat hier aan de orde is, is dat er inderdaad geen mogelijkheid is om een kind van 2 jaar bij een oppas te laten. Wat hier de reden van is niet van belang. De school organiseert een eindmusical welke voor iedereen toegankelijk hoort te zijn. Dus ook voor ouders welke om wat voor reden dan ook geen oppas kunnen regelen. Op grond waarvan mag een school jouw en je kind verbieden om een eindmusical van jouw kind bij te wonen! Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders om ervoor te zorgen dat iedereen ongestoord naar een eindmusical kunnen kijken. Een beetje menselijk gedrag vertonen. Omdat baby's en kleine kinderen nou eenmaal lastig kunnen zijn, besluiten we maar dat we ze gaan verbieden om iets bij te wonen? Nou, lekker dat we geacht worden om zo met onze kinderen om te gaan. Laatste keer dat ik keek waren het nog steeds mensen en geen dieren. Als je kind huilt of vervelend doet ga je even naar de uitgang. Gewoon normaal fatsoenlijk gedrag, maar ja, blijkt maar weer hoe verschillend we daarover denken met zijn allen! Bedankt voor de zeer niet informatieve meningen welke op vingers in de lucht zijn gebaseerd.  Fijne avond!

Ik denk dat een 2-3 jarige die echt zou begrijpen waar het om ging blij zou zijn dat hij/zij niet mee hoefde. Die zou echt niet snappen wat grote broer of zus, daar in de verte aan het doen was. En hoe kan de rest ongestoord kijken als dan de ene papa en dan de andere papa net baby! of peuter de zaal verlaat. "kijk mama, Buurman Piet gaat weg met Sofietje/ Waarom? wat gaan die doen? waarom huilt Sofietje (nou gewoon omdat Sofietje doodmoe is, en al uren op bed had moeten liggen) En Sofietje en papa zaten wel midden in de rij, dus tussen stoelen doorwringen die eigenlijk te dicht op elkaar staan, want ja iedereen moet er  bij zijn. 

Als er echt zoiets bijzonders met je tweejarige aan de hand is dat er altijd 1 van de ouders bij moet zijn, al kan ik me niet zo goed voorstellen wat, zou ik daarover met school praten. Maar dan juist is het voor de oudste wellicht wel eens fijn als het nu eens niet draait om haar kleine zusje.

hier dinsdag gehad van de oudste. Ook hier dezelfde begrijpelijke regel. Wij hebben een vriendin van mij laten oppassen. 
Er was een meisje van 6 bij de musical een zusje van een jongen uit groep 8. Nee, ik vind het inderdaad niet kunnen. Ze werden inderdaad gek aangekeken ook omdat school dit duidelijk gecommuniceerd heeft.

de schoolkinderen bekijken de musical op school meestal dezelfde dag of een dag eerder. Zit ze nog niet op school? Dan is ze er ook te jong voor.

Op de school van mijn dochter is deze regel ook van toepassing. Ik snap het volkomen. De kinderen van groep 8 staan in de belangstelling en dat wordt lastig met 1 en 2 jarigen in het publiek.
Je zin dat je de laatste keer dat je keek het mensen waren en geen dieren snap ik niet. En natuurlijk kan de school deze regel wel invoeren, waarom zou de school dat niet mogen?

Ana805 schreef op 07-07-2023 om 22:00:

De reden van het niet kunnen vinden van een oppas is hier niet aan de orde. Evenmin als een kind van 2 wel of niet door een musical heen kwetterd. Wat hier aan de orde is, is dat er inderdaad geen mogelijkheid is om een kind van 2 jaar bij een oppas te laten. Wat hier de reden van is niet van belang. De school organiseert een eindmusical welke voor iedereen toegankelijk hoort te zijn. Dus ook voor ouders welke om wat voor reden dan ook geen oppas kunnen regelen. Op grond waarvan mag een school jouw en je kind verbieden om een eindmusical van jouw kind bij te wonen! Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders om ervoor te zorgen dat iedereen ongestoord naar een eindmusical kunnen kijken. Een beetje menselijk gedrag vertonen. Omdat baby's en kleine kinderen nou eenmaal lastig kunnen zijn, besluiten we maar dat we ze gaan verbieden om iets bij te wonen? Nou, lekker dat we geacht worden om zo met onze kinderen om te gaan. Laatste keer dat ik keek waren het nog steeds mensen en geen dieren. Als je kind huilt of vervelend doet ga je even naar de uitgang. Gewoon normaal fatsoenlijk gedrag, maar ja, blijkt maar weer hoe verschillend we daarover denken met zijn allen! Bedankt voor de zeer niet informatieve meningen welke op vingers in de lucht zijn gebaseerd. Fijne avond!

Als alle reacties ongeveer hetzelfde luiden, kun je ook denken dat jij het misschien niet helemaal goed ziet… En dat kinderen niet welkom zijn bij een zekere gelegenheid interpreteren als dat het beesten zijn, zegt mij een heleboel over jou en minder over de school in kwestie.

Overigens werd bij de paas- en kerstviering die door de school van mijn kinderen verzorgd werd wel oppas geregeld voor ouders die hun nog niet schoolgaande  kinderen bij zich hadden. Maar als je een oppas 1 op 1 al niet vind kunnen voor je tweejarige, zou je dit helemaal niet geschikt gevonden hebben denk ik. Ook was dat maar een uurtje, en niet zoals deze groep 8 musical drie uur lang.

Gun je oudste kind gewoon 1 avond de aandacht van beide ouders zonder peuter.
En als je dat niet kunt, dan moet je dus apart gaan. 1 iemand naar generale en 1 iemand naar echte uitvoering. 

Mijn puberbroers die al van basisschool af waren hebben mijn musical ook niet gezien. Geen minuut wakker om gelegen.  

Ana805 schreef op 07-07-2023 om 22:00:

De reden van het niet kunnen vinden van een oppas is hier niet aan de orde. Evenmin als een kind van 2 wel of niet door een musical heen kwetterd. Wat hier aan de orde is, is dat er inderdaad geen mogelijkheid is om een kind van 2 jaar bij een oppas te laten. Wat hier de reden van is niet van belang. De school organiseert een eindmusical welke voor iedereen toegankelijk hoort te zijn. Dus ook voor ouders welke om wat voor reden dan ook geen oppas kunnen regelen. Op grond waarvan mag een school jouw en je kind verbieden om een eindmusical van jouw kind bij te wonen! Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders om ervoor te zorgen dat iedereen ongestoord naar een eindmusical kunnen kijken. Een beetje menselijk gedrag vertonen. Omdat baby's en kleine kinderen nou eenmaal lastig kunnen zijn, besluiten we maar dat we ze gaan verbieden om iets bij te wonen? Nou, lekker dat we geacht worden om zo met onze kinderen om te gaan. Laatste keer dat ik keek waren het nog steeds mensen en geen dieren. Als je kind huilt of vervelend doet ga je even naar de uitgang. Gewoon normaal fatsoenlijk gedrag, maar ja, blijkt maar weer hoe verschillend we daarover denken met zijn allen! Bedankt voor de zeer niet informatieve meningen welke op vingers in de lucht zijn gebaseerd. Fijne avond!

Nou gelukkig reageer je niet overdreven en ben je de redelijkheid zelve.🙄 


Feit blijft dat jij je net zo goed aan kan passen aan de situatie net als dat je verwacht dat school, alle andere ouders en kinderen dat blijkbaar doen. Je zou ook kunnen denken in oplossingen (en die zijn er echt wel) en het voor je andere kind zo leuk mogelijk te maken door ervoor te zorgen dat je erbij bent aangezien het om haar draait, niet om jouw vete tegen van alles en nog wat. Je kind van 2 zal er sowieso weinig van meekrijgen.

Op de meeste scholen doet groep 8 2 voorstellingen. 1 voor de kinderen van school, waarbij op sommige scholen de kleuters maar een klein stukje kijken omdat het soms teveel gevraagd is van de jongste kinderen. En 1 voor de ouders en soms nog grootouders en broers en zussen die daar of genoeg voor zijn. Niet voor nog jongere broertjes of zusjes. Het is voor de meeste groep 8 leerlingen erg fijn dat de avond echt om hun draait. Hier wordt er ook gefilmd en mijn je de musical thuis terug kijken met evt broertjes en zusjes. Dan kunnen ze er ook lekker doorheen kletsen of weg lopen om even iets anders te doen zonder dat er iemand last van heeft. Tijdens de voorstelling kunnen de kinderen van groep 8 er wel degelijk last van hebben als jouw kind geluid maakt. Ook al pak je ze op dat moment meteen op en loop je weg. Ook dat weglopen kan een groep 8 leerling die daar wellicht met spanning staat behoorlijk afleiden.  Het is ook geen voorstelling die voor de doelgroep peuters is. Peuters kunnen de voorstelling over het algemeen helemaal niet volgen. 
Ik kan me trouwens bijna niet voorstellen dat de musical zelf 3 uur duurt. Dat is waarschijnlijk inclusief borrel achteraf of wat ze op de school van jouw kind ook maar  doen. Dat zou je kunnen navragen. Misschien lukt het wel om iemand een uurtje of anderhalf uur op te laten passen zodat er na de musical zelf 1 ouder naar huis gaat? 
School verbied jou overigens niet om te komen. School gaat er wel vanuit dat dit op te lossen is. School zorgt zelf niet voor opvang. Dat lijkt me logisch. School is sowieso geen opvang. En bijna iedereen regelt in dit geval oppas.  Blijkbaar is dat bij jullie niet mogelijk. Dat is vervelend, dan kun je boos zijn en je daar over opwinden, of in gesprek gaan met de school, of het accepteren en met je groep 8 leerling in gesprek gaan om het uit te leggen.

Misschien kun je trouwens vragen of 1 ouder maar de voorstelling voor de school mag komen kijken. Dat je achter in de zaal bij de kinderen gaat zitten. Dan kan de andere ouder naar de afscheidsavond en heb je de musical toch allebei gezien.

Hier is de regel dat de musical in de avond alleen voor de ouders is. Ik weet niet hoe streng ze zijn als je wel met je kind zou komen aanzetten, maar ik heb geen kinderen gezien die avond. Jongere broertjes en zusjes die op de basisschool zitten kijken de dag er voor tijdens schooltijd. Oudere broers en zussen kijken in de ochtend tegelijk met de opa's en oma's. Wij hadden destijds ook geen oppas voor onze jongste van toen 10. Hij is toen 3 uur alleen thuisgebleven. Hij mocht tv kijken in ons bed (hopende dat hij in slaap zou vallen) en we hadden regelmatig app contact. Overigens is de school maar 300 m van ons huis. Maar dit kun je natuurlijk niet met een peuter doen.

Ana805 schreef op 07-07-2023 om 22:00:

De reden van het niet kunnen vinden van een oppas is hier niet aan de orde. Evenmin als een kind van 2 wel of niet door een musical heen kwetterd. Wat hier aan de orde is, is dat er inderdaad geen mogelijkheid is om een kind van 2 jaar bij een oppas te laten. Wat hier de reden van is niet van belang. De school organiseert een eindmusical welke voor iedereen toegankelijk hoort te zijn. Dus ook voor ouders welke om wat voor reden dan ook geen oppas kunnen regelen. Op grond waarvan mag een school jouw en je kind verbieden om een eindmusical van jouw kind bij te wonen! Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders om ervoor te zorgen dat iedereen ongestoord naar een eindmusical kunnen kijken. Een beetje menselijk gedrag vertonen. Omdat baby's en kleine kinderen nou eenmaal lastig kunnen zijn, besluiten we maar dat we ze gaan verbieden om iets bij te wonen? Nou, lekker dat we geacht worden om zo met onze kinderen om te gaan. Laatste keer dat ik keek waren het nog steeds mensen en geen dieren. Als je kind huilt of vervelend doet ga je even naar de uitgang. Gewoon normaal fatsoenlijk gedrag, maar ja, blijkt maar weer hoe verschillend we daarover denken met zijn allen! Bedankt voor de zeer niet informatieve meningen welke op vingers in de lucht zijn gebaseerd. Fijne avond!

Ja dat mag een school bepalen of jij het er nou mee eens bent of niet. Ze doen dat niet om jou of je peuter te pesten. De reden noem je zelf al.

Kleine kinderen op die leeftijd hebben er ook niks aan; veel te lange zit en het verhaal kunnen ze toch nog niet volgen. Zo sneu voor de groep 8 leerlingen die daar hard voor geoefend hebben.

Met je laatste opmerking laat je, je wel erg kennen hoor.

"Bedankt voor de zeer niet informatieve meningen welke op vingers in de lucht zijn gebaseerd. Fijne avond!"

We mogen immers niet weten wat de echte reden is van geen oppas, dus ja een hoop vingers in de lucht en foute aannames. 

Ik heb toch de indruk dat men probeert mee te denken met jou en met de school.

Hier waren kinderen vanaf 4 welkom, maar net als ikzelf kozen de meeste ouders ervoor om hun kleuters thuis te laten. 

Zo'n musical is voor ouders al een lange zit. Hutje mutje in een warme aula, wachtend op de stukjes waarin jouw kind een rol speelt - want de musical zelf is meestal niet bijster boeiend en vaak ook véél te lang. Dat moet je een kleintje niet aandoen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.