Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

15-06-2011 om 09:15

En ja, dan is het boekenprobleem nog groter geworden

Zoon weet nu (na drie boeken van de loser) dat er blijkbaar toch ook leuke boeken zijn, en dat die zelfs van OO kunnen komen maar ja.... welke nu?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Makkelijk maar niet kinderachtig voor 13 jarige?

Mijn oudste zit net op het VO en mijn jongste in groep 8. Beiden hebben dyslexie. Ik vind het probleem nu alleen maar nog groter worden.
Mijn zonen lezen alleen als het echt moet. Oudste zoon (klas 1 havo) heeft door zijn huiswerk en vele lezen op school helemaal geen lust meer voor dingen die hij ook nog moet (zoals lezen voor hem is). Maar voor zijn woordenschat ontwikkeling vind ik het nog steeds gierend nodig. Dus proberen we nu de beide mannen verplicht het 8 uur te laten kijken en lees ik Artemis Fowl voor, want dat kan hij zelf niet lezen. Ik vind het zelf ook niet eenvoudige taal, ik breek mijn tong er soms op
Maar als zometeen die 8 weken zomervakantie losbarsten, wil ik ook dat de oudste weer zelf een boek gaat lezen. Dat is heel lastig, want als hij het kan lezen is het meestal een "kinderachtig" boek.
Gelukkig kan de jongste wel goed lezen, maar doet het ook niet voor zijn plezier. Hij kan er computertijd mee "verdienen". Half uur lezen = 1 uur computertijd.
Ik heb al veel van jullie tips genoteerd, maar wat raden jullie aan als makkelijk maar niet kinderachtig leesboek voor een 13 jarige?

Kobalt

Kobalt

22-06-2011 om 22:43

Elisa

Zijn de boeken van Gary Paulsen misschien iets. Spannend, groot lettertype, en niet te veel ingewikkelde woorden.http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/terug/666875594/index.html#product_images In deze link staat een stuk tekst uit een van zijn boeken.
En heeft hij de Grijze jager al geprobeerd? Hier ook een inkijkexemplaar. http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-grijze-jager-9-halt-in-gevaar/1001004010208661/index.html#product_images
Deze boeken zijn niet kinderachtig. De grijze jager wordt ook door jongens uit de klas van mijn dochter 3 VWO, gelezen.

jessica 5

jessica 5

23-06-2011 om 01:10

Elisa

Laat hem in de bieb eens in die bak met informatie boeken kijken,zitten vast wel onderwerpen bij die hij leuk vind. Of anders dat tijdschrift hoe zit dat of Kids week.
In de bieb zijn er natuurlijk ook die zoeklicht boeken ook zijn daar b en c boeken van. Vraag anders even bij jullie bieb welke boeken er geschikt zijn. Wat vooral belangrijk is waar gaat zijn interesse naar uit,zijn dat misschien boeken over de oorlog,geschiedenis,toekomst e.d. Het is juist voor deze kinderen belangrijk als ze een boek lezen dat het boeiend is voor hen,dan gaan ze wel doorlezen.
Heb een zoon van 14 en een van 8 die dyslexties zijn.

jessica 5

jessica 5

23-06-2011 om 01:14

Ehh

Kids week is een krant.

Vera*

Vera*

23-06-2011 om 10:26

Elisa2

Ik denk dat vooral voor je oudste een daisyspeler een uitkomst is. Er zijn ook applicaties te kopen voor ipods van daisysoftware (dat is goedkoop). Je kind kan dan of luisterlezen of meelezen met een boek.
Het hangt van je verzekering af of je een daisyspeler vergoed krijgt.

Vera

Martien

Martien

23-06-2011 om 14:10

Niet te oud denk ik

Onze jongste is 12,5j en eentje die nogal rap iets 'kinderlijk' vindt, dus als zij zo enthousiast is zal een 13-jarige dit ook wel leuk vinden. Schijnt vlot te lezen vanwege de prenten die erin staat (dat visuele is voor iemand met dyslectie wel leuk)
Jongste las ervoor met veel plezier de 'dikke' boeken van Geronimo Stilton, maar ondertussen al ruim 2j niet meer wegens 'kinderachtig'. Die boeken waren ook visueel heel aantrekkelijk.
Dus Loser-reeks is zeker het proberen waard.
Succes (wel niet gegarandeerd)

Dank allemaal en vera....

Ik ga zeker met jullie tips aan de gang.
Kobalt, Op de basisschool is Grijze Jager ooit al eens afgekeurd, was toen een "stom" boek. Misschien was het toen echt nog te moeilijk? En nu misschien toe aan een herkansing?

Jessica: Gary Paulsen kende ik nog niet, ziet er veelbelovend uit.
Martien: Loser ga ik zeker in huis halen, volgens mij ook voor jongste leuk. Al is het ook al aangeraden door de bijles juf, en daarmee verdacht

Ik heb het ook maar eens aan zoon zelf gevraagd en hij vroeg om boeken van R.L.Stine, dat is een hele serie met nachtmerrie achtige boeken. Gelukkig zijn die in de bieb in ruime hoeveelheden. (verschrikkelijke troep vind ik het zelf, maar goed als hij maar leest...)

Vera,
Ja, we hebben een Daisy speler. Dat is inderdaad heel handig. Maar: We gebruiken het nu vooral voor schoolboeken en zoon wil het ding " de hele zomer niet meer zien". Hij wil niet op vakantie met daisyspeler, hij verzet zich er toch nog steeds tegen. Jammer en onnodig, maar vertel hem dat eens.

Vera*

Vera*

23-06-2011 om 21:40

Elisa2

Tja, als je zoon niet wilt houdt het op. Ik kan me voorstellen dat hij een daisyspeler een gehandicaptenapparaat vindt.
Voor ipod/ipad/iphone zijn verschillende apps te verkrijgen. Dat is veel hipper. Afhankelijk van de daisystructuur kun je dan ook meelezen maar je kunt natuurlijk ook met je ogen dicht op je strandlaken liggen.

Vera

Ja dat kan ook

Helaas is zijn iPod net ter ziele. En hij spaart zelf voor een nieuwe.
Er zijn nu ook hele hippe daisy spelers, lijken op een mp3 apparaat. Misschien ga ik die volgend jaar aanschaffen?
Aan de andere kant, we weten nu hoe dit werkt, dat is ook wel fijn.

Vera*

Vera*

24-06-2011 om 10:58

Elisa2

Ik heb de victorreader stream en ben er erg blij mee. Ik heb ook een oude-mensen-apparaat aangezien er toen nog geen kleine modelletjes waren .
Op www.dyslexieforum.nl is er een topic over de apps bij hulpmiddelen. Als je zoon het een beetje ziet zit is sponsoren van de ipod met daisysoftware goedkoper dan een hip modelletje daisyspeler .

Vera

Vera o.t.

dank voor de tip! Ik start even een nieuw draadje over dit onderwerp onder Zorgkinderen.
Vera, zou je daar wat vragen kunnen beantwoorden?

En terug naar boeken

Vanmiddag in de bieb is mij een hele stapel strips aangeraden door een pubermoeder/bibliothecaresse. Ook dat zou goed zijn voor de woordenschat. We zullen zien of het aanslaat.
Ik heb ook weer een paar R.L. Stine boeken meegenomen, mijn smaak is het niet, maar ja, als hij maar leest.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.