Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Engels lezen

Op welke gemiddelde leeftijd kan een kind Engelse woorden lezen? 


Imi

Imi

01-08-2021 om 21:35

Mijn dochter kreeg vrijwel geen Engels op de lagere school, maar in de 2e klas van het middelbaar las ze al complete romans. Snel ingehaald, ze vond het ook leuk.

Nou, dat hangt heel erg van het aanbod ("exposure") af natuurlijk.

Over het algemeen kan een kind dat AVI EVI beheerst Engels gaan leren op een typische tweede-taal-manier. Dwz dat ze een geschreven woord en een uitspraak aangeboden krijgen, en dat ze zelf het verband tussen die twee kunnen leggen. Ze kunnen hoogfrequente woorden leren die niet per se klankzuiver zijn. En ze kunnen woorden leren rondom een thema en niet rondom een spellingscategorie. Maar het gaat natuurlijk niet vanzelf. Die woorden en thema's en teksten moeten dan wel aangeboden worden (zoals geschreven als gesproken).
 
Kinderen die nog geen AVI E4 hebben kunnen niet zelf het verband leggen tussen gesproken en geschreven woorden. Die moeten dus heel expliciet de klanken en regels van het technisch lezen en het technisch spellen leren. Net als Engelstalige kinderen op een Engelse school dat ook moeten leren. Dat kost een hoop tijd en is erg lastig omdat de materialen uitgaan van een groot niveau van mondelinge taalvaardigheid.

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 07:40:

Off topic wellicht. Maar ik verbaas me over de verschillen per school! Ik dacht dat ieder kind toch wel zo'n beetje hetzelfde onderwijs zou krijgen. Anders worden brugklassers toch veel te verschillend afgeleverd na de basisschool? Bizar.

Dat gebeurt ook, dat divers afleveren. 
Er is een minimumeis, maar scholen gaan daar ook weleens overheen natuurlijk. 

Hier krijgen ze pas vanaf groep 7 Engels maar dat geldt voor bijna alle scholen in de omgeving dus op het vo zijn ze daar op voorbereid. Ik hoop wel dat dochter beter Engels krijgt dan ik vroeger. Dat was alleen losse woordjes, geen basis van grammatica of regeltjes. Had beter geen Engels kunnen hebben dan dat.
Mijn zus voedt haar kinderen tweetalig op, die spreken vloeiend Engels. Wonen ook in een stad en krijgen op school vanaf groep 1 Engels. Ze vinden het daardoor wel raar dat mijn dochter geen Engels spreekt en doen daar soms een beetje neerbuigend over. 

MamaE schreef op 11-08-2021 om 15:06:

Hier krijgen ze pas vanaf groep 7 Engels maar dat geldt voor bijna alle scholen in de omgeving dus op het vo zijn ze daar op voorbereid. Ik hoop wel dat dochter beter Engels krijgt dan ik vroeger. Dat was alleen losse woordjes, geen basis van grammatica of regeltjes. Had beter geen Engels kunnen hebben dan dat.
Mijn zus voedt haar kinderen tweetalig op, die spreken vloeiend Engels. Wonen ook in een stad en krijgen op school vanaf groep 1 Engels. Ze vinden het daardoor wel raar dat mijn dochter geen Engels spreekt en doen daar soms een beetje neerbuigend over.

Dat is stom. Spreken die kinderen ook Frans? Of moet je alleen neerbuigend doen als een ander nog geen Engels geleerd heeft? 


Nee ze spreken geen Frans. Maar in hun beleving is het heel normaal om met zes jaar al Engels te kunnen, in ieder geval een aantal woorden. Want iedereen in hun omgeving kan dat. Ik spreek ze daar ook op aan hoor. Zij spreken bijvoorbeeld geen Limburgs dialect, mijn dochter wel. Dat komt omdat zij dat nooit geleerd hebben, net zoals mijn dochter nog geen Engels heeft geleerd. Die kinderen zien het leven een beetje als een wedstrijd, vervelende eigenschap die ze van mijn zus geërfd hebben, die wilde ook altijd met alles beter/sneller zijn dan ik vroeger. Ze hadden ook op hun zesde al laaaaang hun zwemdiploma's, terwijl mijn dochter nog bezig is voor A. Niet heel gek, want zij zijn meteen met vier jaar begonnen, wij wilden met vijf beginnen, maar ja, corona, een uitgestelde oogoperatie, lockdowns en een wachtlijst zorgden voor wat vertraging. En uiteindelijk maakt het ook niks uit, als ze het maar leert. 

MamaE, baas boven baas, mijn zoon begon volgens mij pas op zijn 7e. En niks corona, gewoon ouders die met 6 dachten "ja, dat joch moet nu zo langzamerhand eens op zwemles" en vervolgens een tijdje niks deden en toen was-ie 7 (dat wachten tot 6 was overigens bewust)

Ik woon ook in de grote stad maar volgens mij is het vrij ongebruikelijk, ook hier, om al vanaf groep 1 Engels te hebben. Heeft je zus een Engelstalige partner, of spreekt ze zelf perfect Engels, dat die kinderen tweetalig worden opgevoed? 

Groeten, 
Temet

Overigens, zolang het Nederlandse basisonderwijs nog massa's halfgeletterden aflevert vind ik het persoonlijk onzin om vroeg met Engels te beginnen. Laat ze die kinderen vooral fatsoenlijk Nederlands leren lezen en schrijven!

Groeten, 

Temet

MamaE schreef op 11-08-2021 om 15:21:

Die kinderen zien het leven een beetje als een wedstrijd, vervelende eigenschap die ze van mijn zus geërfd hebben, die wilde ook altijd met alles beter/sneller zijn dan ik vroeger.

Ik heb ook zo'n zus, die trok dat inderdaad ook door naar haar kind (dat even oud is als een van mijn kinderen, dus dan weet je het wel). Maar dat terzijde
Tweetalig opvoeden, wel door een native speaker, mag ik hopen? 
Overigens wonen wij ook in een (grote) stad en Engels begon hier in groep 7. Maar niet door een native speaker dus en nul aandacht voor uitspraak. Volgens mij alleen woordjes leren. Mijn jongste zoon heeft meer aan game videos van Engelstaligen.

MamaE schreef op 11-08-2021 om 15:21:

Nee ze spreken geen Frans. Maar in hun beleving is het heel normaal om met zes jaar al Engels te kunnen, in ieder geval een aantal woorden. Want iedereen in hun omgeving kan dat. Ik spreek ze daar ook op aan hoor. Zij spreken bijvoorbeeld geen Limburgs dialect, mijn dochter wel. Dat komt omdat zij dat nooit geleerd hebben, net zoals mijn dochter nog geen Engels heeft geleerd. Die kinderen zien het leven een beetje als een wedstrijd, vervelende eigenschap die ze van mijn zus geërfd hebben, die wilde ook altijd met alles beter/sneller zijn dan ik vroeger. Ze hadden ook op hun zesde al laaaaang hun zwemdiploma's, terwijl mijn dochter nog bezig is voor A. Niet heel gek, want zij zijn meteen met vier jaar begonnen, wij wilden met vijf beginnen, maar ja, corona, een uitgestelde oogoperatie, lockdowns en een wachtlijst zorgden voor wat vertraging. En uiteindelijk maakt het ook niks uit, als ze het maar leert.

Dan is je dochter dus ook gewoon tweetalig. 
Vervelend dat gewedstrijd. Mijn dochter heeft ook enorm last van die Corona-stilstand gehad met zwemles, dus die neefjes en nichtjes hebben gewoon geluk gehad. 

Mevrouw75 schreef op 11-08-2021 om 16:32:

[..]

Dan is je dochter dus ook gewoon tweetalig.
Vervelend dat gewedstrijd. Mijn dochter heeft ook enorm last van die Corona-stilstand gehad met zwemles, dus die neefjes en nichtjes hebben gewoon geluk gehad.

Plus dat ze mogelijk niet eens evenveel minuten les per week gehad hebben: als je kind 2x per week 1,5 uur les heeft, is het eerder klaar dan een kind dan 1x per week 45 minuten les heeft. (Maar dat zeggen ze er dan nooit bij hè, als ze opscheppen )

Mijn dochter valt qua leeftijd precies tussen neefje en nichtje in. Neefje is zeven, nichtje vijf en mijn dochter zes. Mijn zus en haar partner zijn geen native speakers, maar hebben hun studie vrijwel volledig in het Engels gevolgd, veel gereisd en spreken near-native Engels. Zij vinden het belangrijk dat hun kinderen goed Engels spreken. Mijn Engels en dat van mijn man is daar echt niet goed genoeg voor. Sterker nog, we spreken het alleen op vakantie in het buitenland. Man leest soms een artikel (vakinhoudelijk) in het Engels, ik heel soms ook iets voor werk, maar eigenlijk vrijwel nooit. Dus dochter in het Engels opvoeden was totaal geen optie. 
In grote steden wisselt dat ook nogal qua buurt/wijk denk ik. Als veel kinderen op school komen terwijl ze niet of nauwelijk Nederlands kunnen, heeft dat prioriteit. En terecht. Want blijkbaar komt tegenwoordig een kwart als functioneel analfabeet van de basisschool. Nu wonen mijn zus en haar man wel in een welgestelde buurt met veelal bemiddelde mensen zeg maar. Dat dat daar gebruikelijk is snap ik, helemaal prima. Maar ik haat neerbuigend doen naar andere mensen toe en dat maak ik ze ook echt wel duidelijk. Verder heeft dochter leuk contact met haar neefje en nichtje hoor, en ze bijt ook wel van zich af als er iets stoms gezegd wordt.
Ik zie het leven niet als wedstrijd. Tijd genoeg om een zwemdiploma te halen of Engels te leren. Het komt allemaal wel en het hoeft niet allemaal nu. 

Leene

Leene

11-08-2021 om 23:37

Hmm maar near native speakers zitten er soms ook nog flink naast is mijn ervaring. Ik heb zelf bijna 4 jaar in GB gewoond en had zelfs op het eind nog het idee dat ik een beginner was. Wat je ook nog hebt is dat je dan over bepaalde onderwerpen heel 'fluent' bent maar als je over andere onderwerpen spreekt,  je toch naar woorden of uitdrukkingen loopt te zoeken. Ik vind Nederlanders vaak beroerd Engels spreken als ik eerlijk ben.
Maar goed je zus en zwager zullen vast beter Engels spreken dan sommige juffen en meesters op de basisschool. Mijn kinderen kwamen soms thuis met de raarste uitspraken en ja ik ben geen juf hé, dus als ik ze verbeterde namen ze dat soms maar ternauwernood aan. 

Mijn zus en zwager hebben er echt wel over nagedacht en spreken inderdaad goed Engels, veel beter dan ik. Die kinderen ook hoor. Ik zou zelf ook niet snel mijn kind opvoeden in een taal die ik niet vloeiend spreek en die ook niet mijn moedertaal is.
Mijn man komt niet uit Limburg en spreekt het dialect ook niet thuis. Dat is een bewuste keuze. Hij kan het prima verstaan en als het moet kan hij het ook wel spreken, maar je hoort toch dat hij geen native speaker is. En dat zal een Engelsman bij mijn zus en zwager vast ook horen, dat weet ik niet. 

Ik spreek best goed Engels (C1), maar zodra ik mijn mond open doe vragen ze of ik uit Duitsland kom Mijn dochter heeft er meer aanleg voor. Ze krijgt van (Engelstalige) docenten te horen dat haar Engels beter is dan dat van native speakers. Die zijn dan verbaasd dat ze niet in Engeland of Schotland is opgegroeid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.