Picasso
17-03-2014 om 08:35
Ergens anders afzwemmen?
Weet iemand of het mogelijk is om bij een andere zwemschool dan waar je kind zwemt af te zwemmen?
Kind mag op een haar na niet afzermmen en bij de huidige zwemschool is de volgende mogelijkheid pas over 4 maanden weer. Vind het na 4 jaar aanmodderen met deze zwemschool nu wel mooi geweest...

Aiselle
18-03-2014 om 10:13
huh ja Dalarna
Meld je eens aan om les te gaan geven. Probeer het eens uit. Kom daarna maar eens terug.

Monique D*
18-03-2014 om 15:21
Ik begrijp Dalarna wel
Aiselle: ". Ik weet nu al dat één moeder me gaat aanspreken als haar zoon niets krijgt. Hij is heel zwak, maar zij denkt dat hij alleen het gat niet kan."
Waarom denkt die moeder dat het gat alleen het probleem is, terwijl hij meer dingen fout doet? Heb je dat ook tegen haar gezegd?
Ik kan geen zwemles geven, maar communicatie naar de ouders (en eventueel naar het kind) is wel belangrijk.
Dan weet hij ook wat hij fout doet en kan hij daarop oefenen.
Het is vervelend als een kind bijvoorbeeld niet door het gat kan of de borstcrawlslagen niet goed beheerst (had mijn dochter destijds ook last van). Ook dook ze niet recht naar beneden, maar plonsde als een halve maan in het water. Tussen dat moment en het volgende proefexamen moest ze ook constant baantjes zwemmen. Het voordeel hiervan is wel dat het kind uithoudingsvermogen ontwikkelt. Nadeel is wel dat het geld kost..
Dochter heeft tijdens vrijzwemmen flink geoefend op de slagen van het borstcrawl en het duiken samen met haar broer en na ongeveer 4 maanden vond het proefzwemmen plaats en kon ze afzwemmen.
Het proef- en afzwemmen vond om de vier maanden plaats.

Aiselle
18-03-2014 om 17:59
Monique
Ja, ze weet van 3 andere punten, de slechtste, dat was een paar lessen geleden. (Normaal spreken wij de ouders helemaal niet, maar ze kwam naar beneden om me te vertellen wat ik moest doen.) Sindsdien zijn die punten wel verbeterd, maar afgaande op wat zij naar beneden roept naar haar kind denk ik dat zij denkt dat ze nu goed genoeg zijn. Enne, ik vrees dat als kind bij iedere opdracht tijdens het proefzwemmen een aantekening van twijfel danwel onvoldoende krijgt, hij wordt afgewezen. Op een cijferrapport zouden ál zijn cijfers onder de 6min liggen. Mocht hij bij het toetsen alles net voldoende doen, dan zal ik wel tegen hem/zijn moeder zeggen dat het niet zeker is dat hij het haalt. Dan kunnen ze zelf kiezen. Wat betreft dat gat, dat is het meetbaarst voor een leek: erdoor of niet. Dus er zijn heel veel ouders die dat als belangrijkste criterium zien.

Dalarna
18-03-2014 om 18:56
Huh Aiselle?
Misschien dat jij alles weet over zwemmen maar het is natuurlijk te gek voor woorden dat jullie 'normaal de ouders niet spreken', dus daar zit nog wel wat verkeerd.
Verder: vertel mij in plaats van het roepen dat de beste scheepslui aan wal staan dan eens wat ik allemaal verkeerd denk. Dit denken heel veel ouders dus misschien moeten jullie ons dat eens uit gaan leggen?

Aiselle
18-03-2014 om 20:04
Jij wil een soort van privé-les. Dus als een kind niet kan duiken, dat de instructeur dat kind alleen maar duiken met dat kind oefent en het niet meer laat zwemmen. Wat doe je dan met de rest van de groep? In de praktijk kun je niet met ieder kind een hele les aan zijn zwakke punt werken, terwijl ieder kind wel één of meerdere zwakke punten heeft. Je kunt jezelf niet in 6-7-8 stukken splitsen, en aan de diepe kant, ondiepe kant en lange kant tegelijk bezig zijn. Alleen met Pietje oefenen en de rest laten zwemmen kan ook niet, want dan krijg je de ouders van de rest op je dak omdat je hun kind geen aandacht geeft (en als je pech hebt met je groep, stopt die massaal aan de overkant om te gaan spelen of uitrusten omdat jij toch aan de andere kant met Pietje bezig bent). De rest van de groep ook de hele les Pietjes zwakke punt laten oefenen vinden de ouders ook niet leuk. Dan is het weer zonde van Truusjes les. Ze letten namelijk alleen maar op hun eigen kind. Logisch, maar ook logisch dat ik dat niet doe.
Met twee kinderen in je groep is het een stuk makkelijker dan met tien. Dus in de praktijk komt het er op neer dat je in een les, die toch al niet zo lang duurt, een beetje van Pietjes zwakke punt oefent, met de rest erbij, dan een beetje van Truusjes zwakke punt, met de rest erbij, enzovoort, en iedere les de zwemconditie en de onderwaterconditie op peil houden. Bovendien moet alles regelmatig herhaald worden, ook de bijzondere verrichtingen die iedereen meestal wel goed doet.
Ik probeer zo efficiënt mogelijk te werken, bijvoorbeeld de snelsten iets te laten oefenen bij de kant als de langzaamsten nog bezig zijn, maar dit heeft echt zijn grenzen. Ook zijn de langzaamsten vaak ook de zwaksten. Als je de besten extra laat zwemmen vinden ze het ook weer niet leuk dat zij niet mogen duiken.
Snap je? Het is gewoon onmogelijk als er geen extra persoon voor dit soort gevallen rondloopt om met één kind een hele les aan de slag te gaan. Maar helaas zijn er toch vaak ouders die dit niet inzien. Die kijken dan van boven en zien dat hun Pietje slecht duikt. Dan moet ik daar vooral aandacht aan besteden. Dat de ouders van andere kinderen iets anders willen komt niet bij ze op. Ja, ik zie zelf ook wel dat Pietje niet kan duiken en we oefenen regelmatig, maar er zijn er meer die bijvoorbeeld nog moeten oefenen met borstcrawl.
En normaal spreken we de ouders inderdaad niet, omdat er na de les gelijk wordt doorgegaan met de volgende les. Ouders die komen praten halen tijd af van die volgende les, waar andere ouders dan weer niet blij mee zijn. Er is dus een aanspreekpunt via wie ze hun vragen kunnen stellen. Of ze dat gebruiken weet ik niet. Ik krijg nooit iets door via het aanspreekpunt, maar anderen misschien wel. Mijn ervaringen met de ouders zijn vooral van voordat dit aanspreekpunt werd aangesteld.

Dalarna
19-03-2014 om 08:39
Aiselle
Het probleem is dat zwemscholen en verenigingen niet zien dat dit is wat ouders willen. Ik weet zeker dat ouders bereid zijn meer te betalen als er langer geoefend wordt op datgene waarom een kind niet verder kan in een badje. Je kunt wel blijven roepen dat jullie geen mensen hebben maar die verenigingen willen gewoon te goedkoop.
Bij de zwemscholen is het zo dat de turbolessen etc duurder zijn omdat die vaak niet gesubsidieerd worden door de gemeente, hier in ieder geval werkt dat zo. De gewone lessen zijn al duur maar dat is vaak een extraatje waar de zwemschool op wil verdienen.
Bij een zwemschool zoals hier lopen er meer mensen rond dan het aantal badjes en ik ben gewoon van mening dat je je hierin kan onderscheiden maar die zwemverenigingen zitten altijd vol qua wachtlijsten dus ja waarom zou je moeite doen om iets extra's te geven als je toch genoeg mensen hebt?

Tijgeroog
19-03-2014 om 09:07
Raar idee
Bij de zwemlessen hier zijn steeds vier groepen tegelijkertijd met zwemlessen bezig. Een of twee groepen in het ondiepe, een of twee groepen in het diepe en dan kan er nog een groep bezig zijn in het midden, waar ze net kunnen staan. Allemaal verschillende niveaus. Beweegbare bodem, dus het ondiepe kan ook diep gemaakt worden.
Je zou natuurlijk, in plaats van over vier verschillende niveaugroepen tegelijkertijd, steeds een grote groep met kinderen van hetzelfde niveau kunnen maken. Dan kun je de kinderen steeds opsplitsen in kleinere groepen, waarbij extra aandacht wordt besteed aan wat ze nog moeten leren. Dus een groep die in het diepe voor het a-diploma zit laat je het eerste halfuur in kleinere groepen alle onderdelen een keer doen, zodat ze wel elke keer alles doen, en in het tweede half uur maak je een groep kinderen die extra op de borstcrawl gaat oefenen, en een voor het duiken, en een voor de schoolslag. Dan kun je na een kwartier nog wisselen, als er meerdere onderdelen zijn die extra aandacht nodig hebben.
Ik snap dat daar wel extra administratie-tijd voor nodig is, maar in de eerste helft van de les, als alle kinderen hetzelfde doen, is de les overzichtelijker zodat daar misschien wat tijd overblijft. En het vraagt om een andere manier van denken.

Monique D*
19-03-2014 om 13:30
Open dagen, waarbij je even de zwemleraar kan spreken
Op de zwemschool waar mijn zoon zwemles had kon je als ouder niet de lessen volgen (je zat achter glas en zag maar een klein gedeelte van het zwembad). Om de zoveel tijd werden er open dagen georganiseerd waarbij de ouders wel in de zwemzaal welkom waren. Je kon dan ook de zweminstructeur aanspreken. Hij of zij kon je dan vertellen waar het kind aan moet werken en waarom het nog niet mee kan doen met het proefzwemmen.
Hebben jullie zoiets niet, Aiselle? Of is het helemaal niet mogelijk dat de ouders even een zwemleraar aan kunnen schieten?
Als ze helemaal niets weten dan kan men snel denken dat het geldklopperij is (het kind lang in het zwembad houden, dan verdient het zwembad veel geld aan het kind). Het is jammer dat de ouders de leraar niet kan spreken, want dan krijg je deze toestanden, zoals met die moeder.
Bij de zwemschool van mijn dochter kon je ook de lessen volgen (dit gold alleen voor het diepe zwembad, niet bij het ondiepe of het pierebadje). Na afloop van de les kon je de leraar of lerares aanschieten. Dat kon je ook doen als het kind na afloop van de les geen lintje ter bevordering krijgt of toestemming krijgt om mee te doen met het proefzwemmen.
Wat betreft het idee van Tijgeroog: daar moet je toch echt meer instructeurs voor hebben! Dan kan je op die manier oefenen.

Monique D*
19-03-2014 om 13:43
Tijdens baantjeszwemmen wordt er ook op gelet..
.. dat wat het kind bijvoorbeeld de slagen corrigeert. De instructeur staat op de kant en de leerlingen zwemmen voorbij. Als Pietje de kikkervoeten niet goed beheerst dan wordt dit gelijk tegen hem gezegd. De zwemleraar doet het voor en het kind moet het even nadoen, net zolang totdat hij het goed doet. Vervolgens zwemt er een kind voorbij dat de armslag van de schoolslag veel te wijd doet. De zwemleraar corrigeert het kind door het te zeggen en of het even voor te doen.
Zo zag ik het gebeuren. Maar privéles is moeilijk. Daarom is het beste om dit tijdens het vrijzwemmen te oefenen en aan een badmeester te vragen of hij dit goed doet. Ook was er de mogelijkheid om tijdens het vrijzwemmen het zeil in het water te leggen om het duiken te oefenen.
Zo kreeg mijn dochter de slagen onder de knie (ook met behulp van broertjelief).

Picasso
19-03-2014 om 15:09
Even on topic
Vandaag een proefles bij een ander zwembad gehad en al na 10 minuten had ik daar 3 ervaren zweminstructeurs die totaal niet begrepen waarom ze niet mag afzwemmen! Ze deed alles perfect. Ze mag via deze zwemschool over anderhalve week afzwemmen! Ze vinden haar zelfs al goed genoeg voor B
We gaan nog wel proberen of ze via de eigen zwemschool toch kan afzwemmen, is een stuk praktischer en scheelt extra kosten (bij de andere zwemschool moeten we wel inschrijfgeld e.d. betalen).
Pfffff wat een opluchting is dit. Ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd in dit geval.

creabea
20-03-2014 om 14:36
heel goed, Picasso!
hoe dan ook, waarschijnlijk ben je over 4 maanden óók van diploma B af
verder off-topic: ik denk dat Dalarna wel een punt heeft, wat betreft hoe ouders de 'geldklopperij' van zwemles zien. Hier krijg je de badmeesters- en juffen ook bijna niet te spreken, 1x per twee maanden ongeveer is er een kijkles, dan mag je zelf aan de rand van het zwembad kijken en kun je vragen stellen. Tussentijds kun je via een contactformulier vragen stellen aan de badjuf/meester, waarna je wordt teruggebeld. Dat is op zich niet bijster vaak, en via een contactformulier de stand van zaken bijhouden is ook niet ideaal. Het zou wel handig zijn als er gewoon 10 minuutjes tussen de zwemlessen zou zitten, waarin je iemand eventueel kunt aanspreken en dat je evt. gericht een tip kunt krijgen (nu zit er geen tijd tussen 2 lessen) Zo hadden wij een zoon die 1 voet een beetje verkeerd hield bij de rugslag, en daarom niet door mocht naar het volgende badje. Daar kwamen we pas achter bij de kijkles; ze zeiden toen ook dat hij alles al een tijdje goed deed, behalve die ene voet. Als we dat eerder hadden geweten, hadden we misschien zelf wel even in het zwembad met hem kunnen oefenen, bijvoorbeeld. 3 weken later was hij (pas) door naar het volgende bad, dus wie weet heeft die voet ons wel €60,- extra gekost, bij wijze van spreken.
Ik heb ook wel eens gehoord van verhalen dat de zwemles stagneert,omdat er in de hogere badjes geen kinderen uitstromen naar het diploma. Dat kun je eigenlijk ook niet maken, vind ik.
Is het verder eigenlijk moeilijk om privéles te regelen? Ik kan me zo voorstellen dat je met 2x een uur alleen oefenen met duiken (bijvoorbeeld) goedkoper uit bent dan 4 maanden zwemles in afwachting tot het volgende diplomamoment.

amk
20-03-2014 om 14:48
speciale lessen
hier zijn er elke week een half uur borstcrawl en een half uur door het gat les. Zitten a, b en c door elkaar, en dus specifiek voor deze vereisten.
Hier ook altijd 1 juf (de coordinator die na de les beschikbaar is en de beoordeling door of afzwemmen doet) die kinderen er uit plukt voor wat extra aandacht.
En soms worden groepjes ook gesplitst om wat technische dingen te oefenen. Dus mijn C-kind lag dan bij de B-tjes voor haar schoolslag want daar had dat groepje moeite mee.
Ik zag het wel gewoon als sport, zeker bij C-wat 2 jaar geduurd heeft omdat ze bij de andere zwemschool een totaal verkeerde slag aangewend heeft die nooit gecorrigeerd werd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.