Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Even mijn stoom kwijt [pleegzoon was naar zijn tante]


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helaas

Dankzij de vraag van Jasmino komt wel een discussie op gang over pleegzorg. En Marjan, ik vind jou reactie getuigen van gebrek aan respect voor de eigen ouders, weer een mooie illustratie hoe er blijkbaar omgegaan wordt met ouders van uithuisgeplaatste kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat mijn eigen moeder zoiets zou doen met de families van de kinderen die bij haar waren.

Amen

Amen, Anne J. Ook voor Richard heb ik veel begrip. Misschien heeft deze man wel meer verstand van zaken dan wij ons met zijn allen voor kan stellen, wie zal het zeggen.

Ik kwam hier eigenlijk om te zeggen dat ik in dezelfde rubriek dadelijk een nieuwe draad ga starten, omdat het hier is waar de discussie wordt meegelezen. Ook ik zie in de reactie van 'een pleegmoeder' mijn visie weer zoooooo bevestigd. Ik heb het idee dat veel pleegouders denken dat ze geweldig goed werk doen, maar geen idee hebben hoe lapperdepoepie de besluitvorming plaatsvindt, blind vertrouwen hebben in het systeem en erin meepraten, maar in feite onder de noemer weldaad meedoen aan een enorme misdaad. Voor wie vindt dat ik op basis van aannames conclusies trek: zo voelen ouders in de jeugdzorg zich, alleen kost het hun dan wel hun kind(eren) en het respect van de buitenwereld: zij zijn tot skum gedegradeerd.

Voor de liefhebber, ik start'm onderaan.

Marjan

Marjan

05-11-2012 om 19:08

Absoluut niet meepraten

maar wel altijd de belangen van pleegje voorop blijven zien en het is niet in zijn belang dat hij tijdens 1 uur bezoek zoveel eten wegwerkt dat wij er als gezin een avond van mee kunnen eten een berg snoep waar wij als gezin echt drie weken mee doen. Zo kan ik nog veel meer dingen opnoemen. Zijn moeder heeft hem niet kunnen beschermen tegen ernstig huiselijk geweld, dat is haar niet aan te rekenen maar zij heeft daarna geen stappen gezet om aan de situatie te werken. Is dat haar te verwijten, nee want ze houdt van hem maar is het dan goed dat hij daar weg gegaan is ja absoluut, en als er dan geen pleeggezin is komt hij in een tehuis terecht, is dat dan goed, nee! Niet ieder kind kan thuis wonen er zijn nu eenmaal mensen die niet voor hun eigen kinderen kunnen zorgen en dit erkennen is voor sommige kinderen nu eenmaal de beste beslissing die er genomen kan worden. En natuurlijk moet je jeugdzorg bij de les houden en in tegengas bieden als er dingen gebeuren die niet in het belang zijn van jouw pleegkind. Wij hebben tot voor kort ook contact gehouden met biofamilie buiten bezoek om tot wij er achter kwamen dat er ernstige dreigementen richting moeder en kinderen geuit zijn en moet je dan nog die risico's nemen? Ik lees hier weinig reacties vanuit de dagelijkse praktijk. En ik ben ook diegene die mijn tijd en energie belangeloos inzet om het kind naar therapie te brengen, dus de schade te laten herstellen die anderen in het verleden hebben aangericht.....

Annet

Annet

05-11-2012 om 19:22

Marjan, ik hoop dat je hier niet met je eigen achternaam schrijf

want anders is je privacy en die van je pleegkind wel weg nu.

Marjan

Ziet ernaar uit dat dat je eigen naam is, ik zou forumbeheer even mailen om dat aan te passen!
Je bent nl vrij makkelijk terug te vinden op het onuitwisbare www.. (Volgens mij)

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2012 om 22:41

Het beste voor haar kind?

Iedere moeder wil het beste voor haar kind? Als dát nou toch eens waar zou zijn! Welke meetlat je ook gebruikt, er zijn toch echt ouders die *niet* uit zijn op het belang van hun kind.

Tirza

Tango

Tango

05-11-2012 om 22:59

Pfff zeg

Dit vervolg van het draadje had ik even gemist. Echt ongelooflijk wat hier allemaal wordt geschreven.
Richard schrijft: Wetenschappelijk gezien is een kind meestal het beste af bij de eigen ouders, ook al wordt het nog zo mishandeld.
Dus we moeten kinderen maar mishandeld laten worden, want het is nu eenmaal het beste om bij de eigen ouders te wonen?!?
Ik schreef al eerder dat ik werk voor een voorziening van pleegzorg en nu zal ik dus wel van alles over me heenkrijgen, maar ik wil hier toch de pleegzorg even verdedigen hoor. Van de kinderen die ik zie in pleeggezinnen zijn er echt maar weinig van wie ik denk dat de ouders het evt. wel zelf zouden kunnen. Ouders die hun kind niet konden geven wat het nodig had, doordat ze zelf beperkt zijn, drank of drugs gebruiken of hun eigen belangen voorop stelden. Kinderen die verslaafd geboren werden, opgroeiden in een vieze, onveilige omgeving etc. etc.
En ik wil echt toegeven dat er dingen misgaan in de jeugdzorg en er ook kinderen onterecht uit huis geplaatst worden. Maar andersom heb ik ook kinderen terug naar ouders zien keren die dan na verloop van tijd opnieuw in de pleegzorg belandden. En wat doet dat allemaal met een kind?
Verder zal ik de laatste zijn die zal zeggen dat het contact met eigen ouders niet belangrijk is. Natuurlijk is het van belang dat kinderen weten waar ze vandaan komen, hun roots kennen en hun ouders indien mogelijk regelmatig zien. Dat ze dan verwend worden door ouders, dat hoort erbij, vaak is dat het enige dat deze ouders voor hun kinderen kunnen doen. Ik leg dat ook uit aan pleegouders en meestal begrijpen ze dat dan best, al blijft het soms lastig, helemaal als pleegouders ook eigen kinderen hebben.
Maak die contacten met de moeder daarom in het geheim, schrijft Richard ook nog. Waar is dat voor nodig? Lijkt me helemaal niet verstandig ook. En natuurlijk zitten er gezinsvoogden tussen die hun werk niet altijd even goed doen, maar ja het blijven ook mensen natuurlijk. En waar mensen werken.....
Jasmino, nog even voor jou, ik vind het echt naar dat iemand zo op deze manier inbreekt in jouw draadje en ik bewonder de manier waarop je je hebt verdedigd. Het is goed dat Emine een nieuw draadje is gestart. Misschien dat ik daar later ook nog reageer, maar zag nu nog weinig reacties daar.

Van de forumbeheerder

Van de forumbeheerder

06-11-2012 om 06:31

Archivering

Beste forummers,

Dit draadje wil ik binnenkort archiveren. Verdere discussie in het andere draadje wat vanavond naar de rubriek Algemeen gaat verhuizen.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.