Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Extreem eetgedrag


Emmawee

Emmawee

24-08-2018 om 07:09

Anonymized User

Dat ben ik...

tja

"maar ik had hier wel sterk de indruk dat Ad vooral een tegengeluid wilde laten horen."

Ja, die indruk heb ik zelf eigenlijk bij veel postings van Ad H

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

24-08-2018 om 10:10

Anonymized User/KK/Emmawee

Anonymized User:
."Ik vind het ook onzinnig als straf, maar bij ons kwam het ook wel eens voor dat er niet of nauwelijks werd gegeten. Dan trokken wij soms ook de conclusie dat het kind te moe was om te eten. Resultaat kon dan hetzelfde zijn: niet eten, vroeg naar bed. "

Zo ging het hier nagenoeg letterlijk. Ik denk dat het hoogstens een keer of vier voorgekomen is.

KK:
"Mishandelen lijkt in dit geval misschien een te groot woord, maar je kind bewust zijn eten onthouden, zie ik toch als slechte behandeling van je kind."

Het kind eet zelf niet dus het 'straft' zichzelf. En als af en toe een 'straf' er toe leidt dat het uiteindelijk wel normaal mee-eet is het netto effect n.m.m. positief.

Emmawee:
"Ik geloof helemaal niet dat er bij Ad sprake was van echte dwang of strijd, maar eerder van heel duidelijke grenzen. Mijn stijl is het ook niet, maar zoals Ad het beschrijft zie ik gewoon een degelijke ouderwetse aanpak, met "zonder eten naar bed" als consequentie. Gewoon, je gezag laten gelden, geen gedoe."

Dat was wel de insteek, ja. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van. Ik vind het echt vreselijk als er vriendjes mee-eten die slechter opgevoed zijn. Pas ging er een vriendje mee naar de McD. Wilde een hamburger en frites, maar na twee happen hoefde hij niet meer. Ik zou me schamen als ik die ouders was.

"Ik weet niet of Ad dat had volgehouden met een kind dat echt niet eet."

Nee, dan waren we waarschijnlijk gezellig samen naar de psycholooog gegaan. Maar gelukkig was het gewoon het aloude machtsstrijd gedoe dat een beetje volwassen ouder zelf wel op kan lossen met een beetje dwang en regelmaat.

Juist die basisdingen als slapen en eten zijn meestal een kwestie van ouderwetse regelmaat. Als het kind gewend is te eten, eet het normaal gesproken ook. Als het dan een keer niet wil eten is dat ook geen probleem. Maar als er een structureel spelletje van gemaakt wordt moet je daar adequaat mee om kunnen gaan. Slapen, idem. Als het kind een keer niet kan slapen of bang is, mag het best bij papa en/of mama in bed. Maar als dat een gewoonte wordt is er iets mis.

Opvoedregels

Hoe langer ik moeder ben, hoe meer ik besef dat er geen standaard opvoedregels zijn die werken voor elk kind. Ja, misschien de rust, reinheid en regelmaat, maar dat is zo breed dat al mijn opvoedmissers daar ook wel inpassen.

Dwingen te eten? Been there. Bleek kind ernstige allergie te hebben.

Het enige wat je kan doen is goed naar je kind kijken en luisteren en vooral je eigen gevoel volgen. Dus ook in dit geval: terug naar de arts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.