Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Fietsje

Fietsje

08-09-2020 om 07:20

Fiets kind

Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder en lijkt onze zoon uit zij. 20 inch fietsje te zijn gegroeid. Nu zat ik te kijken voor een nieuwe fiets van 24 inch maar daarbij staat doodleuk 9-11 jaar, meneer wordt over een paar maanden 8 maar is inmiddels wel 1 m32.

Voor zijn verjaardag willen we dus een 24 inch geven. We hebben al wat op het oog zelfde merk als dat hij al had maar dan maatje groter en een andere kleur.

Nu de vraag wat is jullie ervaring met een misschien iets te grote fiets?

Flavia

Flavia

08-09-2020 om 07:43

Passen

frame maat zegt niet alles. Laat 'm op het beoogde model fietsen en dan kun je zien of hij goed met zijn voeten bij de grond kan. En als het een herenmodel is dat hij goed kan staan over de middenstang.

Ik heb jaren tegenover een druk kruispunt gewoond en een iets te grote fiets leidt tot (bijna) ongelukken niet alleen bij de eigenaar maar ook bij overige fietsers. Niet goed weg kunnen fietsen bij het verkeerslicht, omvallen of bijna omvallen en de hele file erachter moet in de remmen. Of niet optijd stoppen en dan half op de weg staan terwijl de auto's al aan het afslaan zijn omdat zij groen hebben.

Lengte

Zijn lengte lijkt mij bepalender dan de leeftijd. Ook hoe, waar en hoeveel hij fietst. Hoe is zijn balans en weggedrag?

Kan het zadel of het stuur van de 20 inch nog omhoog? Zodat hij er nog net wat langer mee kan doen voor hij naar een grotere fiets gaat.

Ik zag hier 8-jarige meisjes met een te grote fiets en ook nog zo'n krat er voor en dat zijn gevaren op de weg. Met name bij het starten en stoppen. Maar in een rustig dorp is vallen een ander risico dan in een drukke stad waar alles langs je heen gaat.

Waarom ga je niet gewoon naar een fietsenwinkel en laat je adviseren over maten, prijzen en merken. Wellicht hebben ze nog inruil staan of oude modellen als je een nieuwe te duur vindt.

Yaron

Yaron

08-09-2020 om 08:57

Kan wel

Hier kregen de kinderen een 24 inch fiets als ze 7 of 8 waren, hing natuurlijk van de lengte van het kind en van het model van de fiets af. Jongste is 10 en die is haar 24 inch fiets ontgroeid, leeftijd zegt dus niet alles.

Triva

Triva

08-09-2020 om 09:55

Het draait

om de binnenbeenlengte.

Passen dus.

Nooit een iets te grote fiets kopen. Echt niet doen.

Fietsje

Fietsje

08-09-2020 om 10:24

wel vaak fietsen

Het plan is ook om hem rond december te kopen. Hij moet regelmatig best wel stukken fietsen en dan is die 20 echt klein aan het worden, knieen komen momenteel boven het stuur uit. Zadel 20 inch kan nog wel iets omhoog.

Maar ik wil die 22 inch dus niet want dan zit ik binnnen een jaar weer met een te kleine fiets.

Pluis

Pluis

08-09-2020 om 10:33

Passen idd

Je moet dan gewoon tegen die tijd met je kind in een grote fietsenzaak een paar modellen proberen. De framemaat zegt niet alles. Hoe laag en hoe hoog het zadel kan is ook belangrijk.

Flavia

Flavia

08-09-2020 om 10:54

2e hands

Waarom dan niet een 2e hands fiets kopen op marktplaats bijvoorbeeld.
Mijn dochter heeft zeker 3 jaar rond gefietst op een goede fiets van € 7,50 Met een paar ballonnen er aan was het een prima verjaardagskado.

Fietsje

Fietsje

08-09-2020 om 11:23

Afgehaakt

Ja heb ik ook geprobeerd toen met de 20 inch na de 6de rammelende roestbak die op MP stond als zo goed als nieuw ben ik afgehaakt.

Famke

Famke

08-09-2020 om 11:37

Passen inderdaad

Maar zowel mijn oudste als ik zelf heb indertijd voor de achtste verjaardag een 24 inch fiets gekregen. En ik was niet lang voor mijn leeftijd. Oudste kon met de 24 inch ook zeker niet tot 11 doen. Op andere sites zie ik ook staan dat 24 inch vanaf 8 jaar is.

Hangkous

Hangkous

08-09-2020 om 11:52

Een fiets moet passen

Op een te kleine fiets gaat je kind slingeren waardoor het eerder ongelukken maakt of misschien bang wordt om te fietsen, omdat het voor het gevoel niet meer goed kán fietsen. Op tijd een grotere fiets is dus belangrijk.
Op een te grote fiets is het ook niet fijn fietsen, schuiven met de billen om te kunnen trappen, met een noodstop niet met de voeten bij de grond kunnen en het stuur niet goed in bedwang kunnen houden.

Ga naar een fietsenwinkel en laat je adviseren, sommige fietsenwinkels hebben ook hele goede tweedehands fietsen.

Het motto hier was altijd: liever een passende duidelijk gebruikte tweedehands fiets en ieder half jaar een andere dan dat ze op te grote fietsen de weg op gingen.
Inmiddels zijn de kinderen 15 en 18 jaar oud en fietsen ze nog steeds op een degelijke tweedehands fiets. Ikzelf trouwens ook, wil echt voorlopig geen nieuw hip model.

Lou

Lou

08-09-2020 om 13:39

Toch 22

Bekend probleem. Wij hebben uiteindelijk toch een fiets van 22 inch gekocht, omdat dat de enige goede maat was. Een te kleine fiets kan na een tijdje echt niet meer en een te grote fiets is gevaarlijk.

Overigens wel altijd tweedehands. Als hij er toch maar een jaar op fietst, zoals je verwacht, hoeft hij ook niet zo goed als nieuw te zijn.

Lou

Lou

08-09-2020 om 13:42

Marktplaats

Fietsen kopen op Marktplaats kan trouwens heel goed. Natuurlijk kun je wel eens pech hebben maar de echte rammelende roestbakken herken je snel genoeg is mijn ervaring. Dus misschien iets kieskeuriger rondneuzen?

Triva

Triva

08-09-2020 om 15:26

Onzin

Op een 22 inch fietst men niet zolang dat het roestbakken zijn tenzij je het hebt over fietsen van de gamma ipv merkfietsen. Zet je er overheen en zoek wat beter en op grotere afstand op marktplaats of bij fietsenhandelaars ipv je kind de weg op te sturen op een gevaarlijk vervoermiddel. Ik heb er weer genoeg gezien de afgelopen weken. Doodeng...

Ad Hombre

Ad Hombre

08-09-2020 om 16:20

Fietsen

14 dagen terug twee 26" fietsen voor de jongens gekocht, zo goed als nieuw maar voor de halve prijs. Ook via Marktplaats, wel een stukje voor moeten omrijden inderdaad.

Wat die 'merkfietsen' betreft staat hier nog mijn oude AH-fiets van een jaar of twaalf oud. Beetje geroest misschien, maar doet het ook nog prima. Nooit problemen mee gehad.

Heel slechte ervaring

Ik krijg nog de kriebels als ik eraan denk en het is inmiddels 14 jaar geleden. Geen te grote fiets kopen, heel slecht idee. Ik zal niet in details treden en godzijdank is het goed afgelopen, als ik helemaal ga uitleggen wat er gebeurd is, kan ik niet meer slapen.

V@@s

V@@s

09-09-2020 om 14:13

als hij met zijn knieën al tegen het stuur zit

op zijn 20 inch, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat jullie geen passende 24 inch zullen vinden. Gewoon letten op de framemaat, de ene 24 inch is de andere 24 inch niet.

In het algemeen zijn fietsen wel in zoverre verstelbaar dat het mogelijk is om de tussenmaatjes over te slaan. (of als je toevallig gestart bent met een tussenmaat, de reguliere maten te skippen).

Fietsje

Fietsje

09-09-2020 om 20:21

V@@s

Die kans zit erin ja, helaas hier in de stad geen fietsenwinkel dat is toch wel een eindje fietsen dus we willen alvast een voorselectie maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-09-2020 om 10:36

Hier

Onze zoon heeft een 24 inch zwarte opoefiets gehad. Een batavus cncd. Een meisjesmodel dus, maar dat zie je hier veel. Zoiets past al snel omdat er geen stang in de weg zit.
Inmiddels is hij bijna 12 en rijdt nu op een zwarte dames gazelle esprit. Banden zijn 28 inch en het frame is 46.

Mijn zoon vindt jongensfietsen maar lastig. Op die opoefiets reed hij zo weg.

Dendy.

Helemaal genderneutraal, prima keuze. Dames- of herenfiets, wat een onzin eigenlijk, fiets waarop je je prettig voelt.

Valeria

Valeria

10-09-2020 om 15:49

Fietsje

Daar in de stad geen fietsenwinkel? Waar laten jullie je fietsen dan maken? Niet dat we daar wekelijks heen moeten, maar een paar op loopafstand vind ik toch wel handig.

Fietsje

Fietsje

13-09-2020 om 14:52

Nou de fiets die we op het oog hadden past hoor, nou ja hij komt met bijna platte voeten bij de grond. De betreffende fiets gelijk besteld en volgende week mogen we hem halen.

Guusje

Guusje

15-09-2020 om 20:58

Absoluut 24 inch

Een te grote fiets is zeker voor een jongen niet handig. Maar mijn zoontje is 129 en fiets op een 22 inch. Zit er aan te denken om tegen het eind van het een grotere te kopen. Zou dus zeker bij 132cm voor een 24 inch gaan,

Fietsenwinkel

Een fiets past wanneer je met de voet onder de trappedaal kan. Toch? Zo werd bij mij vroeger als kind de lengte bepaald. Leeftijd is leuk maar lengte lijkt mij veel belangrijker voor een passende fiets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.