Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fietshelm ja/nee?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

23-05-2010 om 21:24

Definitie voor fatima

Mijn berichtje hierboven met de titel Definitie is voor Fatima bedoeld.

Kiki

Kiki

24-05-2010 om 12:29

Chips, ik kan niet fietsen

lees ik net, aldus Fatima. Vorige week nog gevallen, niets gekwetst behalve mijn trots gelukkig. Gewoon zomaar, een stille straat, alleen wat zand op de weg en daar schoof ik onderuit.
Fatima, wat een onzin. Een ongeluk is zo gebeurd, ik ken zat kinderen en volwassenen die wel eens van hun fiets af zijn gevallen en zeker voor kinderen is het dan maar fijn dat ze een helm ophebben

Fatima

Fatima

24-05-2010 om 12:45

Ik heb niets gezegd over het dragen van een helm

Ik heb niets gezegd over het dragen van een helm. Ik weet ook nog steeds niet hoe oud de kinderen van Sacha zijn. Ik weet wel dat men veel te snel met net fietsende kinderen de straat op moet. Om ervaring op te doen. Fijn als je net als tegenligger daar fietst en de zoon van Sacha gaat onderuit onderaan een heuveltje en de dochter van Sacha omdat ze schrikt. Dan ligt de tegenligger ook onderuit.

Tegenwoordig zijn er zelfs mensen die vinden dat hun peuters op loopfietsen op het fietspad zouden mogen. Ik begrijp dat niet. Veel te gevaarlijk. Pelle geloof ik had het in dit draadje over kleuters die nog alle kanten op kijken maar ouders vinden dat ze zo snel mogelijk het verkeer in moeten om het maar te leren. Vroeger was het verkeer veel minder druk maar je leerde pas fietsen als je een grote fiets aankon. Er bestonden amper kinderfietsen.

Sascha2

Sascha2

24-05-2010 om 12:58

Nutteloze bijdrage dus

Je geeft aan dat je niets gezegd hebt over het dragen van een helm. Waarom reageer je dan in deze draad? De startster vroeg zich af of het zin had dat haar zoon een fietshelm op zou doen. Daar gaat het in deze draad over. Niet over de fietscarrière of leeftijd van mijn kinderen.
Geen idee waarom je per se wil horen dat mijn kinderen een gevaar op de weg zijn, zonder dat je gefundeerde argumenten in brengt. Je sneert nu al voor de tweede keer dat het maar zo zou zijn dat je de tegenligger van mijn kinderen zult zijn. En dat terwijl je helemaal niets weet van de omstandigheden, van de situatie ter plekke, van mijn kinderen of wat dan ook. Erg laag moet ik zeggen. Ik zie niet in wat de waarde van je opmerkingen is. Zeker in het licht van de strekking van dit draadje: wel of geen helm.
Als ik je nou zou vertellen dat mijn kinderen 8 en 10 jaar oud zijn, maakt dat je vooringenomen mening dan anders?

Vic

Vic

24-05-2010 om 13:34

Gevaar op de weg

Zonder in te gaan op definities denk ik dat de meeste kinderen (regelmatig) een gevaar op de weg zijn. In principe heeft een kind pas vanaf een jaar of 12 voldoende verkeersinzicht om veilig zelfstandig te fietsen. Mijn 11-jarige fietst regelmatig alleen door het dorp. Als ik wel eens mee ga, blijf ik daar verstandig een heel eind achter en ik houd regelmatig mijn hart vast als ik haar bijv. zonder kijken de weg over zie schieten (zoals nagenoeg elke brugklasser die ik 's morgens in de auto probeer te ontwijken). Zelf waren we vroeger ongetwijfeld niet anders. Gelukkig gaat het bijna altijd goed.

Mariska

Mariska

24-05-2010 om 14:35

Ik ben het eens met fatima

want... als je je rijbewijs hebt dan pas kun je ECHT goed auto-rijden... en... dan.... krijg je ook nooit een ongeluk!

Eigenlijk zou er een fietsverbod voor kinderen onder de 4 jaar ingesteld moeten worden. Die driewielertjes moeten uit de handel om voortijdig fietsen te ontmoedigen.

En helmen moeten ook verplicht op als een kind in de buggy zit!

I have spoken

Mariska

Mariska

24-05-2010 om 15:00

Ja maar berber

die vallen NOOOOOIT!

Sascha2

Sascha2

24-05-2010 om 15:07

Klopt

En áls ze vallen (áls hè), dan wordt dat vast veroorzaakt door een kind dat niet kan fietsen maar door moeders gewoon de straat op wordt gestuurd

Fatima

Fatima

24-05-2010 om 15:53

Grappig

Ja hoor. Maak er maar grapjes over. Het verkeer in gaan zie ik als een serieuze zaak. Niemand gaat in op het gevaar voor andere mensen in het verkeer. Ik zeg niets over pubers en ouderen in het verkeer want ik mag hier al niets zeggen omdat ik niets gezegd heb over helmen. Helmen en vallen hebben meer met elkaar te maken dan jullie gesneer.

Nee, hoor. Laat maar fijn je kinderen het leren in het verkeer zelf. Laat ze maar fijn anderen tot gevaar zijn. Ik heb laatst nog een flinke kettingbotsing van fietsende kinderen gezien. De eerste was toch echt een kleuter die niet oplette waarna vervolgens een hele rits kinderen op elkaar viel. De rest lette dus ook niet op.

Nogmaals heb ik niet gezegd dat als je valt je niet kunt fietsen. Ik heb gezegd dat bij eenzijdige valpartijen je blijkbaar niet kunt fietsen. Lees: je beheerst je fiets dus blijkbaar niet.

Mariska

Mariska

24-05-2010 om 15:59

Fatima

Ik denk dat we het allemaal als serieuze zaak zien.... We hebben het per slot van rekening niet voor niets over het dragen van fietshelmen.

Voor de rest ben je gewoon lachwekkend. Als ik jou was zou ik echt flink uit de buurt van (fietsende) kinderen (in het algemeen) blijven.... Ze zijn gevaarlijk!!!!!

Mariska

Mariska

24-05-2010 om 16:02

Heej berber

Lachuh...

doe je ogen dicht en stel je voor... je 2ling leert tegelijkertijd zonder zijwieltjes fietsen....

Sascha2

Sascha2

24-05-2010 om 16:04

Maar fatima

Je hebt nog niet op mijn laatste vraag geantwoord, namelijk de vraag of je mening anders zou zijn als ik je zou vertellen dat mijn kinderen 8 en 10 jaar zouden zijn?

Helen Hesselink

Helen Hesselink

24-05-2010 om 17:20

Fietshelm

Hier, in Oostenrijk, fietsen alle kinderen met een helm. Heel normaal. Wordt geen vraag over gesteld. Dat doe je gewoon. Die helm zit op het HOOFD! Als je dat vergelijkt met een knie, en kniebeschermers, dan is een kniebeschermer een lachertje, een helm echter noodzaak! Een helm zit op het HOOFD van je kind! Geen haar op mijn HOOFD die eraan denkt een kind geen helm op te zetten!
Trouwens, Sascha. Neem nooooooooooooit je kinderen mee naar Oostenrijk en zet ze hier op een fiets. Hier zijn overal hellingen, ik moet er niet aan denken wat voor ongelukken jouw kids hier zouden veroorzaken!!!

Ondertussen denk ik dat een ouder die een kind laat fietsen, het kind de indruk geeft dat het goed fietst, en de vrijheid laat dit uit te proberen, een kind krijgt dat goed kan fietsen. Daarom zou ik jouw kinderen direct met fiets (en helm) de straat op sturen hier, en een kind van een zekere onzekere ouder niet.

Maartje

Maartje

24-05-2010 om 18:23

64 jaar...helm?

Een bericht op telegraaf.nl: man valt tijdens fietstochtje in de Ardennen, op een steen, overlijdt ter plaatse...

Tja, kortom, elk ongelukje zit in een klein hoekje. Dus kinderen fijn leren fietsen, zelf regelmatig een hartverzakking meemaken...en andere mensen in het verkeer moeten zoals altijd gewoonweg opletten!

Dus, of iedereen lekker doen wat hij/zij wil. Of een verbod op kinderfietsen, bejaarden op de fiets, scootmobiels (was gisteren iemand mee te water gegaan, die kan het ook niet meer navertellen), niet lopen in de buurt van huizen want stel een dakpan waait op je hoofd, niet lopen uberhaupt gezien de slechte staat van de stoepen tegenwoordig, autorijden (levensgevaarlijk, gezien alle ongelukken, ik zeg, intrekken die rijbewijzen)....

hehe, ik neem nog maar een prosecco en doe maar zoals altijd....

Maartje

P.S. mijn zwager is verongelukt door val op steen, had ook een helm moeten dragen dan was hij er nog geweest. Maar goed, as is verbrande turf en als we alles van tevoren wisten.....

Tango

Tango

24-05-2010 om 21:41

Pff zeg, wat een discussie

Over wel of niet kunnen fietsen. Kinderen moeten toch ook leren fietsen en met ander verkeer omgaan en waar leren ze dat? Niet door alleen maar rondjes op de stoep te fietsen natuurlijk. En niet alleen jonge kinderen zijn een gevaar in het verkeer hoor, pubers die met z'n drieen naast elkaar fietsen, of zonder licht in het donker vind ik net zo erg.
Tangozoon, 5 jaar, fietst op zich erg goed, zolang hij de aandacht bij de weg houdt, wat nog erg moeilijk is. Ik fiets er dus achter, voortdurende roepend: "voor je kijken", "rechts blijven". Hij had nog geen helm, maar ik ben sinds gisteren wel om hoor. Hij miste op een haartje na een stoeprand doordat hij een of ander cijfer op de weg zag staan. Ik riep nog net op tijd dat hij op moest letten. Ik ga snel een helm kopen deze week. Iemand nog tips hiervoor trouwens? Tangodochter heeft ooit eens een goedkoop barbiegeval gehad, wat ze nooit droeg omdat het zo'n onhandig gespje had waar altijd haar vel tussen zat. Dat wil ik dus niet nog een keer. Gelukkig was Tangodochter destijds een stuk oplettender.

dc

dc

24-05-2010 om 22:24

Tango

Het belangrijkste is dat hij 'm op wil hebben, dus ik zou hem zelf uit laten kiezen. Dan wel goed uitproberen of het goed zit.

Sascha2

Sascha2

25-05-2010 om 14:00

Helen!

Dat vind ik nou een nuttige bijdrage: als ik naar Oostenrijk kom laat ik lekker mijn kinderen thuis. Allevier! Hahaha, hoelang zal ik komen, week of drie, vier, vijf?
Fijn om weer iets van je te horen! Ik mis je hoor, kom je gauw weer verder virtueel kletsen?

Wat een reacties

wat heerlijk om te lezen dat er zoveel mensen het toch met elkaar eens zijn.

Het nut van een fietshelm is wat mij betreft heel duidelijk aangegeven. Wat dan nog rest is op welke leeftijd zouden kinderen aan het verkeer mogen deelnemen? Moeten ze eerst alle wandelaars omver fietsen, een eigen fietspad krijgen of leren ze het het beste zoals de meeste ouders doen door ze op rustige paden te laten oefenen en als dat goed gaat steeds verder op pad mee te nemen?
Ieder jong kind moet het een keer leren en veel ouders weten heus wel wat veilig is en stellen hun kinderen niet meteen bloot aan drukke verkeerswegen.

Altijd

Mijn zoon heeft altijd een fietshelm op.Ook als hij een beetje door de straatjes fietst. Ik trek me er niets van aan dat hij de enige is en hij ook niet.Inmiddels zie ik steeds meer minderen met een fietshelm. Goed voorbeeld doet blijkbaar goed volgen.
Hij heeft trouwens ook een helm op als hij achterop zit.

Damajo

mirko69

mirko69

26-05-2010 om 15:22

Vroeg geleerd

mijn kleine (af en toe 2 meter fietsend mét zijwieltjes op de stoep, want 2,5 jaar) vind zijn fietshelm helemaal super. Draagt 'm bijna dag en nacht, wat ook wel goed is want zelfs tijdens het afstappen van zijn fietsje, rennen over de stoep en dansen in de kamer valt hij nog wel eens. Mijn kleine lieve stuntelaar. Lekker toch zo'n fietshelm? Zeker als je daar een hersenschudding en wellicht in gevaarlijkere situaties nog erger kan voorkomen. Vroeg geleerd is dat als ze écht op straat gaan fietsen een fietshelm (hopelijk) geen probleem vinden en het er een gewoonte is geworden. Waarom onnodig voor een risico zetten? Het zijn toch je kinderen?

Durf het haast niet te zeggen

Maar hier geen fietshelm bij zoon van bijna zes. Ik hoor blijkbaar bij die grote meerderheid van moeders die hun kind geen helm laten dragen, maar hier niet posten.

Chris

Levensgevaarlijk, een helm...

Dochter van 5 en zoon van 7 fietsen hier altijd met fietshelm, ook bij het gewoon rondjes fietsen in de straat. Mijn zoontje vindt de helm langzamerhand vervelend worden, maar mijn dochter vindt hem geweldig. Zo geweldig dat ze laatst na het rondjes fietsen haar fiets in de berm had gelegd en lekker was gaan spelen met helm op. Zo is ze dus in een boom geklommen, waar ze vervolgens met haar helm achter een tak was blijven hangen en bijna gewurgd werd. Gelukkig waren er een paar alerte vaders in de buurt, want mama zat lekker binnen te genieten van het veilige gevoel van 'dochter met helm, daar kan niets gebeuren'...

Rafelkap

Rafelkap

27-05-2010 om 19:41

Mamamjan

tja, dat is natuurlijk erg eng! Erg belangrijk dus om je kind goede instructies te geven: alleen op de fiets op!

Maar liever een helm op de fiets dan hersenletsel; ooit wel eens een hersenkneuzing gehad? Is niet fijn kan ik je zeggen, ik kon nauwelijks mijn ogen van links naar rechts bewegen. En ik ken iemand bij de ggd die dagelijks kinderen en volwassenen over de vloer krijgt die blijvend letsel hebben opgelopen en geen helmpje droegen.

Fatima zet me wel aan het denken

want als we dan vinden dat hoe oud je ook bent en hoe goed je daardoor kan fietsen (oefening baart kunst) een ongelukje altijd kan gebeuren, waarom dan wel kinderen een helm op laten zetten maar het zelf niet systematisch doen? ik verbaas me regelmatig op school over alle helmpjes bij kids (ook achterop) maar dan niet bij de moeder of vader.

En ik herken ook wel wat in de posting van Fatima mbt het beheersen van een fiets. Daarmee bedoel ik het volgende. Onze zoon kon al erg snel prima fietsen, alleen hij had regelmatig rare ongelukjes zoals omvallen bij het stoplicht, niet de stoep op komen met fiets of van de stoep af kunnen rijden of lopen. Het lukte hem niet om de fiets uit de carport te krijgen zonder een keer de fiets te laten valen of nog erger zonder zelf met fiets te vallen etc. Dat soort ' ongelukjes' hebben er ook hier voor gezorgd dat onze zoon pas veel later daadwerkelijk deel mocht gaan nemen aan het verkeer van mijn man. Het heeft echt langere tijd geduurd dat hij ook de fiets onder controle had.

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

27-05-2010 om 23:39

Hoe deden jullie dat in de bakfiets en met de loopfiets?

Mijn zoontje is nu ruim 2,5 jaar oud en ik vraag me af hoe jullie het destijds deden als je kind in de bakfiets zat of op zijn loopfiets (op de stoep) reed?

Toen ik de tweewielbakfiets kocht vroeg ik de fietshandelaar of kind geen helm op moest, en ik werd bijna uitgelachen: "dat doet niemand".
In de gebruiksaanwijzing van de loopfiets (Wishbonebike uit Australië, een drie- en tweewieler die goed snel loopt) staat dat het kind een helm op moet, maar dat hebben we nog niet gedaan. Denk er wel over, omdat zoontje een helm nu geweldig lijkt te vinden, een crecheleidster rijdt nl. motor, en dan kan hij in ieder geval al vast wennen voor later...

En hoe lang doe je met een helm, na hoeveel tijd is het kind er uitgegroeid en moet het een nieuwe? Een goede helm is nl. niet goedkoop...

Zag trouwens vandaag dat Volvo een actie met fietshelmen voor kinderen is begonnen. Vreemde zaak.

Wij wonen wel in Engeland dat niet zo fietsvriendlijk is maar jaren geleden heb ik man overtuigd dat hij een helm draagt. Ik draag zelf ook een helm bij het fietsen, en zoon die achterop zit uiteraard ook.

Ook als hij op de loopfiets zit draagt hij zijn helm. Op de driewieler hoefde het niet

Gerdina

Gerdina

28-05-2010 om 21:10

Mamamjan

Dat was een andere ontknoping dan ik verwachtte. Ik dacht dat je ging zeggen dat ze uit de boom viel en gelukkig haar helm nog op had, omdat ze op haar hoofd viel.
Gelukkig maar dat die vaders er waren.

Wisse

Een goede helm hoeft niet duur te zijn, ik koop ze meestal op de rommelmarkt.Vaak nog gloednieuw.( omdat ze weinig tot niet gedragen worden?)
Heb er laatst een gekocht voor 4 euro.
Ik check ze altijd wel even op valsporen.

Damajo

Rafelkap, gerdina

Ja, het was wel schrikken toen mijn dochter thuisgebracht werd met een rode striem in haar nek. Dit was iets wat ik ook echt niet voorzien had. Er gelden nu dan ook weer nieuwe instructies: nooit in de boom klimmen met een helm op. Maar dat had mijn dochter inmiddels zelf ook al door....

Rafelkap, wij hebben gelukkig zelf nog niets vervelends meegemaakt. Lijkt me inderdaad heel naar, zo'n hersenkneuzing. Ik heb zelf 1 keer een lichte hersenschudding gehad met volleybal. Ik ging vol voor de bal en had daarmee geen handen meer vrij om te voorkomen dat mijn kin op de knalharde vloer dreunde. Dat was al vervelend genoeg, maar ja, om nou met een helm op in het volleybalveld te gaan staan...

Ik ben zelf echt helemaal overtuigd van het nut van de helm, maar mijn man helaas nog niet. Dat levert thuis nog wel eens discussies op en jammer genoeg nog geen eenduidige richtlijn. Die kerels zijn ook zo eigenwijs...

Groetjes,
Mamamjan

Emmawee

Emmawee

01-06-2010 om 20:42

Ik ben ook zo dom, chris...

Mijn kinderen: geen helm. Ik weet dat het dom is. We hebben hier een mooie zilverkleurige helm van de HEMA, maar ik snap gewoon niet hoe ik die riempjes goed vast kan zetten. De helm zit te los of te strak, haren gaan zweten, velletje komt tussen de sluiting etc. Ik werd niet goed van dat gemodder, dus ik neem een risico. Ik weet het.
Dus als iemand een prettige helm weet, die makkelijk door het kind zelf op en af te zetten is, dan hoor ik het graag. Ik heb overtuigingskracht genoeg om dat na een jaar gewoon weer in te voeren. De pest is dat ik het zelf ook zo lekker vind om de wind door mijn haren te voelen waaien als ik fiets, dus ik ga vast niet het goede voorbeeld geven...
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.