Nadja90
11-08-2026 om 16:13
Fotoboeken
Hee hoi,
Misschien zit ik hier helemaal niet goed met mijn vraag of is deze al meermaals voorbij gekomen, maar ik kon het zo 1, 2, 3 niet vinden. Momenteel ben ik bezig met het maken van (digitale) fotoboeken. Ik loop enorm achter en ben dus bezig met een flinke inhaalslag. Onze oudste van inmiddels 7 heeft nu vier fotoboeken: van 0 tot 1, 1 tot 2, 2 tot 3 en 3 tot 4. Maare, ja dit ga ik natuurlijk niet volhouden tot haar 18e.. Tegelijkertijd is onze jongste ruim 2, dus zij krijgt sowieso ook 4 fotoboeken. Maar dan verder.. Vanaf nu gezinsboeken waarin álle avonturen staan, van vakanties tot uitjes en al het andere dat ieder van ons meemaakt hierin verwerken? Of toch fotoboeken van de kinderen blijven maken, maar vanaf 4 de jaren bundelen (bijvoorbeeld 4 - 8, 8 - 12)? Maar dan mis ik weer de foto's die mijn partner en ik zonder de kinderen meemaken. Lastig, lastig!
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit doen! Tips zijn welkom! 
Miepjecody
12-08-2026 om 12:06
Izza schreef op 12-08-2026 om 10:08:
Mensen maken vaak veel te veel boeken. Wie kijkt nu in zo'n enorme stapel? Maak een boek van de babyperiode of toen ze heel klein waren. En bijvoorbeeld van de vakanties voor het hele gezin. Met 18 kan je een overzichtsalbum maken. Maar een kast vol zitten weinig mensen op te wachten. Wij hebben ooit van een tante bij haar overlijden alles moeten vernietigen. Dat was echt wel naar.
Nou precies dat is Brigitte Kaandorp haar punt
MamaE
12-08-2026 om 12:21
Ik ben zo iemand die vaak vergeet foto's te maken, laat staan dat ik zin/tijd/energie heb om fotoboeken te maken. Niet mijn hobby ook. Ik heb er zelf zeven, liggen bij mijn ouders thuis ergens in een la stof te vangen.
We hebben wel foto's hoor, digitaal. Wat dochter ermee wil is aan haar. Ik denk dat er tegenwoordig zo veel foto's van kinderen worden gemaakt, als ze die allemaal moeten bekijken, moeten ze er zo ongeveer een tussenjaar voor nemen.
Liefie_xxx
12-08-2026 om 17:14
ik heb vanaf dat de kinderen klein waren het maken van fotoboeken elk jaar bijgehouden, een soort van traditie/ werkje tijdens de kerstvakantie. En dan in januari met 40% korting de boeken bestellen bij Albelli. 1 boek per kind per jaar, vanaf hun eerste jaar tot en met hun 18e jaar, en het boek op A4 formaat. Foto's van het kind zelf uiteraard maar ook familie, vakanties, feestdagen, voorstellingen, feestjes, ...
Daarnaast heb ik voor mezelf en mijn man, 1 fotoboek per 3 jaar gemaakt. Vanaf dat mijn oudste 18 werd, maak ik per jaar een "gezinsalbum". We maken veel mooie reizen, maar ook van bijzondere feesten enzo. Minder met de kinderen uiteraard, meer voor onszelf.
Doordat het digitale foto albums zijn, zijn het dunne boeken. voor 18 boeken is dit in totaal ongeveer 25cm op een boekenplank, dus een halve plank per kind. Geen boekenkast vol, dat is als je de foto's zelf gaat inplakken
Ik hou de boeken hier in huis, de kinderen vinden ze leuk maar hebben er op hun studentenkamer nog geen behoefte aan of plek voor. ik krijg ook wel eens een vraag van ze of ik ze een bepaalde foto wil toesturen, geen probleem want alles heb ik ook digitaal.
de boeken blijven hier staan tot de kinderen vragen of ze ze mee naar hun huis mogen nemen, dan is dat prima.
Soccer-Mom
12-08-2026 om 18:25
Izza schreef op 12-08-2026 om 10:08:
Mensen maken vaak veel te veel boeken. Wie kijkt nu in zo'n enorme stapel? Maak een boek van de babyperiode of toen ze heel klein waren. En bijvoorbeeld van de vakanties voor het hele gezin. Met 18 kan je een overzichtsalbum maken. Maar een kast vol zitten weinig mensen op te wachten. Wij hebben ooit van een tante bij haar overlijden alles moeten vernietigen. Dat was echt wel naar.
Een kast vol? Beiden hebben nu een plankje met fotoboeken. De boeken zijn hooguit 1,5 cm breed. Dat maakt deze boeken juist ideaal. Ze nemen weinig ruimte in beslag.
Izza
12-08-2026 om 18:47
Soccer-Mom schreef op 12-08-2026 om 18:25:
[..]
Een kast vol? Beiden hebben nu een plankje met fotoboeken. De boeken zijn hooguit 1,5 cm breed. Dat maakt deze boeken juist ideaal. Ze nemen weinig ruimte in beslag.
Maar wat moet je met een plank vol boeken? Kijk jij in alle albums van jezelf?
Gingergirl
12-08-2026 om 20:29
Izza schreef op 12-08-2026 om 18:47:
[..]
Zijn genoeg mensen die dat heel leuk vinden hoor. Zo gek is dat toch niet. Veel mensen hechte waarde aan foto's, daarom zijn er ook zoveel bedrijven om fotoboeken te maken; veel mensen doen dit.
Soccer-Mom
12-08-2026 om 20:41
Izza schreef op 12-08-2026 om 18:47:
[..]
Ik heb maar één boek van mijzelf want vroeger werden er veel minder foto's gemaakt dan nu. Heel soms kijk ik daar in. Dat jij geen waarde hecht aan foto's, betekent dit niet automatisch dat anderen dat ook niet hoeven te hebben.
BlairW
13-08-2026 om 07:24
Dochter krijgt hier toegang tot het systeem waar alle foto’s op staan. Meer dan voldoende voor haar 😁 alles staat gesorteerd op haar en per uitje/hoogtepunt en ze kan er makkelijk doorheen scrollen. Ze kijkt nu al regelmatig foto’s en filmpjes terug op de tv als ze met vriendinnen zit. Ik kijk zelf ook echt nooit terug in fotoalbums van vroeger, dus die moeite bespaar ik me 😊
Izza
13-08-2026 om 08:58
Gingergirl schreef op 12-08-2026 om 20:29:
[..]
Zijn genoeg mensen die dat heel leuk vinden hoor. Zo gek is dat toch niet. Veel mensen hechte waarde aan foto's, daarom zijn er ook zoveel bedrijven om fotoboeken te maken; veel mensen doen dit.
Ik begrijp best dat mensen dat leuk vinden. En een paar boeken is leuk. Maar meerdere albums? Albums van ieder jaar en elke reis? Kijk als jij een bijzondere rondreis door Azië gaat maken begrijp ik je. Maar de 12e kampeervakantie op de camping in Lutjebroek daar zullen weinig mensen (of kinderen) nog eens doorheen kijken. Ieder zijn ding natuurlijk maar uiteindelijk belanden te veel boeken op een plank of op zolder.
Valeria
13-08-2026 om 09:25
Izza schreef op 13-08-2026 om 08:58:
[..]
Ik begrijp best dat mensen dat leuk vinden. En een paar boeken is leuk. Maar meerdere albums? Albums van ieder jaar en elke reis? Kijk als jij een bijzondere rondreis door Azië gaat maken begrijp ik je. Maar de 12e kampeervakantie op de camping in Lutjebroek daar zullen weinig mensen (of kinderen) nog eens doorheen kijken. Ieder zijn ding natuurlijk maar uiteindelijk belanden te veel boeken op een plank of op zolder.
Haha, mijn schoonouders zijn 35 jaar naar dezelfde camping geweest en mijn schoonmoeder was ook van de foto's. Die heeft dus meerdere boeken met dezelfde foto's - altijd een plek aan het meer, dus het ene jaar is het water op de foto 6 meter van de caravan en het andere jaar 8 meter.
Helemaal prima als dat je hobby is, maar mijn man moet het nu allemaal opruimen en wegdoen. Ik vond het vroeger zelf ook niet zo lollig dat mijn moeder mij 2 fotoboeken gaf omdat ze ging opruimen. Ik heb ze nog wel, maar kijk er nooit in. En dat ging maar totdat ik 2 jaar was, want toen kwam het volgende kind en had ze geen tijd meer. Ik zou 1 foto per jaar nog wel te behappen vinden, maar tientallen per maand, nee. Voor mij had ze het niet hoeven doen.
Nadja90
13-08-2026 om 10:08
Wat een verschillen, grappig om te lezen! Mijn partner en ik zijn hierin net zo verdeeld hoor. Ik vind het echt hélemaal leuk dat mijn moeder zoveel heeft bewaard, dus voor mij is het niet meer dan logisch om deze herinneringen ook zo goed mogelijk te bewaren (niet alleen fotoboeken, maar ook dagboeken, brieven, die ene vakantiesouvenir, wat al niet meer), terwijl mijn vriend blij is dat hij "al die meuk" niet heeft. Wellicht dat mijn kinderen er straks ook de ballen aan vinden, maar dan is er tenminste één iemand (lees: ikzelf) blij mee!
Gingergirl
13-08-2026 om 10:14
Izza schreef op 13-08-2026 om 08:58:
[..]
Dat denk jij maar bij genoeg mensen wordt er wel geregeld in gekeken ook als ze op een plank of op zolder staan. Niks mis mee. Voor de een is een bijzondere vakantie reden voor een boek, bij de ander is elke vakantie een leuke herinnering voor een boek.
masatu
13-08-2026 om 10:59
Ik maak trouwens zelf de fotoboeken niet (alleen) voor 'later', maar ook om nu af en toe zelf of met de kinderen door te bladeren of te laten zien aan vrienden/familieleden. Ik zou het dus ook gewoon met dat doel maken, dus dat je het zelf ook leuk vindt om nu door te kijken. Niet een fotoboek maken met het doel dat het eerst 20 jaar in de kast staat en er dan pas weer eens wordt bijgepakt ![]()
Wilgenkatje-
13-08-2026 om 11:27
Foto's - per definitie geschiedenis. Voorbij. Mooi om nu en dan te bekijken - niet te lang! En in het bijzonder als iemand niet meer leeft en je op zoek gaat naar gedeelde verhalen.
Digitaal kun je van tijd tot tijd makkelijk schiften. Een digitaal fotoboek heeft meestal een maximaal aantal pagina's, dat helpt om je te beperken.
Ik heb op gegeven moment van elk kind een digitaal album 0-20 gemaakt, digitaal, staat hier in de kast. De fotoboeken die ik vroeger van hen maakte (inderdaad, ingeplakt, die kosten meer ruimte!) heb ik hen meegegeven zodra ze ruim genoeg woonden. Kunnen ze zelf bepalen wat ze ermee doen.
Onze gezamenlijke albums van vroeger (die ingeplakte dus) bevatten van alles en staan op zolder.
Heel oude albums zijn ook hier beland, verre familie; die ben ik bezig uit elkaar te halen en stapeltjes foto's te geven/op te sturen aan nabestaanden van die familieleden. Een enkele keer zit er een foto tussen die ik gewoon mooi vind als plaatje, ongeacht of ik de personen ken.
Auwereel
13-08-2026 om 16:26
Ik zou wel willen dat ik meer foto's van alledaagse situaties had gemaakt, hoe zag de weg naar school en de wijk er 25 jaar geleden uit?