Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Fotoboeken

Auwereel schreef op 13-08-2026 om 16:26:

Ik zou wel willen dat ik meer foto's van alledaagse situaties had gemaakt, hoe zag de weg naar school en de wijk er 25 jaar geleden uit?

Dat kan je vinden in het stadsarchief. Verder ook totaal niet interessant. Fotoboeken zijn voor bijzondere hoogtepunten, verjaardagen of reizen. Of een paar leuke kiekjes van personen die er inmiddels niet meer zijn. Niet voor pagina's vol van jantje eet een boterham. Of saaie vakanties op de plaatselijke camping (waar je jaarlijks kwam). Daarom is een verzamelboek zo prettig. 

ik heb per jaar een fotoboek sinds de oudste is geboren. Nu. 5 jaar. Vorige kerstvakantie allemaal gemaakt.

Eerder al veel pogingen gedaan naar telkens vergat ik het weer of liep ik vast in de perfectionisme. Nu heb ik kartonnen boekjes van 10*10. Iedere pagina 1 foto. Soms staat het niet eens op volgorde van tijd. De kids pakken de er regelmatig bij om door te bladeren. dit is denk ik wel vol te houden.  

Izza schreef op 13-08-2026 om 19:34:

[..]

Dat kan je vinden in het stadsarchief. Verder ook totaal niet interessant. Fotoboeken zijn voor bijzondere hoogtepunten, verjaardagen of reizen. Of een paar leuke kiekjes van personen die er inmiddels niet meer zijn. Niet voor pagina's vol van jantje eet een boterham. Of saaie vakanties op de plaatselijke camping (waar je jaarlijks kwam). Daarom is een verzamelboek zo prettig.

Dat vind ik machtig interessant, ik kan uren kijken naar oude foto's!

Edit: er zijn oude foto's van mijn wijk omdat het destijds een vernieuwde wijk-inrichting was, prachtig! Maar had het ook graag van mijn straat gezien. En van meer plaatsen in mijn wijk. En van toen ik er net kwam wonen, die had ik dus zelf kunnen maken.

Izza schreef op 13-08-2026 om 19:34:

[..]

JIJ vindt dat niet interessant. En dat kan. Dat is jouw mening en gevoel bij fotoboeken. Waarom zo stellig alles benoemen als vaststaand feit? Je kunt je toch wel inleven dat anderen dat wel leuk vinden. Waar een fotoboek voor bedoeld is mag iedereen zelf bepalen.

En als mensen jaarlijks naar dezelfde camping gaan zullen ze dat doen omdat ze dat leuk vinden en niet saai.

ik vind fotoboeken inkijken leuk en vind het ook leuk om ze te maken. En ik vind ook dat het goed is om vooral heel veel foto's weg te gooien en selectief zijn met wat er in een boek komt.

Ik probeer elke week een keer door de gemaakte foto's te gaan en zo veel mogelijk weg te gooien. Elke maand zet ik ze op de laptop en gooi dan nog wat weg en dan maak ik het boek voor de maand ervoor en gooi dan nog wat weg. 

Ik probeer per maand 1 pagina te hebben met gewoon wat foto's en ook van bijzondere evenementen niet te veel foto's te maken. En aan de andere kant heb ik een serie foto's van mijn oudste die in het ikea keukentje klimt en een serie van de jongste die vast zit terwijl ze onder de kruk probeert door te kruipen, want dat zijn ook juist de leuke dingen waar ik nu glimlachend op terug kijk.

Ik maak van elk jaar 3 boeken. Kind 1. Kind 2. En voor mij (en mijn partner). In principe zit daar veel overlap in (pagina s kopiëren kan in albelli waar ik in werk), maar foto's van het kinderfeestje van Kind 1 komen niet in het boek van Kind 2 en beperkter in ons boek. en als ik met een vriendin op pad ga en daar foto's van maak komt dat wel in ons boek, maar niet in die van de kinderen. Maar er kan best een foto van een kind met een vriendinnetje in alledrie de boeken terecht komen.

Ook als je met een app op je telefoon werkt is veel foto's weggooien denk ik het meeste werk en de varianten van het boek maken veel minder.

Auwereel schreef op 13-08-2026 om 16:26:

Ik zou wel willen dat ik meer foto's van alledaagse situaties had gemaakt, hoe zag de weg naar school en de wijk er 25 jaar geleden uit?

ja hier kan ik me helemaal in vinden! Als ik nu naar de oude foto's in het album van mezelf kijk ben ik meer aan het kijken naar, wat hadden mijn ouders op de vensterbank staan en aan de muur hangen, ik heb geen een foto van mijn tienerkamer bijvoorbeeld, nu weet ik het nog wel een beetje maar toch jammer, had ik wel leuk gevonden. Mijn oude doodgewone straatje daarvan is geloof ik maar een foto in een stadsarchief te vinden, maar dat is maar een klein stukje van die straat. Ik hou wel van die nostalgie. Vind het ook jammer dat het winkelcentrum waar ik met mijn ouders altijd winkelde tussen 1977 en 1990 verdwenen is en er zijn wel wát foto's maar echt maar een paar. Jammer want ik zou wel willen weten welke winkeltjes er ook wel meer waren. Heb al het hele internet afgezocht maar kan niet meer vinden dan die paar foto's die net in 1977 gemaakt zijn maar het beeld in 1987 (toen ik echt zelf winkelde) daar is niets meer van. Dus ja, ik probeer nu ook meer foto's van de alledaagse dingen te maken (maar dat doe je al gauw, omdat een foto maken niet zo duur is als toen je nog rolletjes had) ik heb ook foto's die mijn zoon maakte van toen hij een keer met de camera mocht spelen (was hij 5 jaar) dat zijn hele grappige foto's (van iets wat op de tv te zien was) de magnetron, de cdspeler, allemaal dingen in de schuur. Dingen die ik nooit op de foto zou zetten, dus toch een soort van uniek 

1968 schreef op 14-08-2026 om 13:12:

[..]

ja hier kan ik me helemaal in vinden! Als ik nu naar de oude foto's in het album van mezelf kijk ben ik meer aan het kijken naar, wat hadden mijn ouders op de vensterbank staan en aan de muur hangen, ik heb geen een foto van mijn tienerkamer bijvoorbeeld, nu weet ik het nog wel een beetje maar toch jammer, had ik wel leuk gevonden. Mijn oude doodgewone straatje daarvan is geloof ik maar een foto in een stadsarchief te vinden, maar dat is maar een klein stukje van die straat. Ik hou wel van die nostalgie. Vind het ook jammer dat het winkelcentrum waar ik met mijn ouders altijd winkelde tussen 1977 en 1990 verdwenen is en er zijn wel wát foto's maar echt maar een paar. Jammer want ik zou wel willen weten welke winkeltjes er ook wel meer waren. Heb al het hele internet afgezocht maar kan niet meer vinden dan die paar foto's die net in 1977 gemaakt zijn maar het beeld in 1987 (toen ik echt zelf winkelde) daar is niets meer van. Dus ja, ik probeer nu ook meer foto's van de alledaagse dingen te maken (maar dat doe je al gauw, omdat een foto maken niet zo duur is als toen je nog rolletjes had) ik heb ook foto's die mijn zoon maakte van toen hij een keer met de camera mocht spelen (was hij 5 jaar) dat zijn hele grappige foto's (van iets wat op de tv te zien was) de magnetron, de cdspeler, allemaal dingen in de schuur. Dingen die ik nooit op de foto zou zetten, dus toch een soort van uniek

Ja, dat doe ik ook! Helemaal sfeer proeven van toen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.