Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

15-06-2011 om 09:50

Geld, wat doen jullie kinderen ermee


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Communie?

Zulke bedragen bij de communie? Ik zal mijn kind dit maar niet laten lezen, want anders zit er een wijziging in kerkgenootschap aan te komen denk ik.

Julia64

Julia64

17-06-2011 om 10:13

Nerina! (o.t.)

Dankjewel, volgens mij is dat wel wat...Ga volgende week eens met zoon langs de ABN Amro denk ik!

Sera

Sera

17-06-2011 om 13:10

Avalon

Die grote bedragen voor een communie is niet overal hoor. Mijn kinderen hebben nauwelijks geld gekregen. Wel cadeautjes maar geen hele grote dingen. Nu hebben wij ook niet zo'n groot feest gegeven. We hebben wel een feest gehad maar kleiner van opzet dus dan is het ook logisch dat er minder cadeautjes zijn.

Hier in de kerk is er eigenlijk niemand die zo'n groot feest geeft. Wel soms veel mensen als mensen een grote familie hebben maar ik heb geen hele bijzondere dingen gehoord. Overigens vind ik dat mijn kinderen sowieso ook heel veel hebben gekregen maar dat is al vlug als je mensen uitnodigt. Ik geloof dat Ayla 60 gasten had dus dan loopt het vlug op.

ayla

ayla

17-06-2011 om 14:18

Reactie

Het viel wel mee bij ons hoor, ik had idd wel iets van 70 mensen voor de middag en iets van 40 voor de avond maar gewoon thuis met een tent. Er worden hier ook communie’s gegeven in grote feestzalen met DJ’s erbij, of de lokaal bekende zanger (sjieck is mich dat) waar echt 200 mensen komen ofzo. Ik wil niet weten wat een kind op zo’n avond ophaalt. Wij hebben bewust aan iedereen geld gevraagd, dochter speelt nog maar weinig met echt speelgoed en ik zou echt niet weten (en zij ook niet) wat ze voor speelgoed zou kunnen vragen. Tja en dan loopt het bedrag natuurlijk redelijk op.

500 euro in de spaarpot...

zou hier geeneens passen!! Vraag me gelijk af wat voor spaarpot ze heeft...

Maar goed, ik zou ook een rekening openen. Mijn zoons hebben die en als de spaarpot vol is (meestal zit er dan € 80-100 in) mogen ze er een kadootje van uitzoeken en de rest naar de bank brengen. Vinden ze reuze interessant in zo'n stortautomaat.

Chippie

Chippie

18-06-2011 om 19:30

Vreselijk...

Vreselijk, om een communie zo op te kloppen. Ik kan er niets aan doen, het moet er even uit. Waar gaat ´geloof´ nu om? Het gaat meer om de bombarie dan om de communie zelf. Brrrr.
Ik zou voor een 6/7 jarig kind echt geen geld gaan vragen voor in de spaarpot, ook niet als je kind ergens mee speelt. Sorry, dat komt in mijn ogen nogal ondankbaar en denigrerend over (en ja wederom nogal controlfreakerig). Geld vragen zou ik aleen leuk vinden (maar niet echt) als het bij iets groots wordt gedaan: een nieuwe fiets, een nieuwe paardrijoutfit, muziekles en/of muziekinstrument, voor mij part een goedkope laptop.

Fianna

Fianna

18-06-2011 om 19:51

Chippie

'Vreselijk, om een communie zo op te kloppen. Ik kan er niets aan doen, het moet er even uit. Waar gaat ´geloof´ nu om? Het gaat meer om de bombarie dan om de communie zelf. Brrrr.'

Tja, dat geldt voor zo veel dingen, ook voor bijv het huwelijk.

Wat is eigenlijk het probleem met geld vragen? Ik heb liever geld dan tig kadootjes die na een week al stuk zijn, het kind niet leuk vindt, prullaria is enz. Ook in het kader van het milieu ben ik niet blij met al dat spul.
Mijn zoon is nog nooit zo blij geweest als deze verjaardag dat hij die dure playmobil set heeft kunnen kopen van zijn verjaardagsgeld. Het gaat om de ontvanger niet om de gever.

Sera

Sera

18-06-2011 om 20:09

Ayla

Hier kregen de kinderen van veel mensen meer cadeautjes die wat in de religieuze sfeer zaten zoals boekjes en beeldjes, hangertjes, bidprentjes. Daarnaast ook veel dingen zoals oorbelletjes en andere sieraden of een mooi schrijfset of een boek of iets anders wat niet zo zeer speelgoed was maar juist een wat meer volwassen cadeau en voor de langere termijn. Daarnaast kregen ze ook speelgoed van sommige mensen. Het viel mij juist op (positief dan) dat veel mensen juist echt de moeite deden om een cadeautje te vinden dan paste bij de gelegenheid en anders dan bijvoorbeeld bij een verjaardag.

Sera

Sera

18-06-2011 om 20:12

Chippie

Feest en geloof sluiten elkaar toch niet uit?
Wij hebben met de eerste communie ook een feestje gegeven. Het was namelijk een feestelijke aangelegenheid. Het was feestelijk omdat het voor mijn kinderen de eerste keer was dat ze de communie mee konden vieren. Ze vonden het juist zo bijzonder om nu in de kerk ook mee naar voren te mogen en de hostie te krijgen. Dat mag toch best gevierd worden met een feestje? Dat maakt de mis zelf niet minder plechtig of serieus. Het feestje is na afloop om een belangrijke mijlpaal te vieren net zoals bij een doop, huwelijk, verjaardag of eindexamen.

Chippie

Chippie

18-06-2011 om 21:55

Fiana en sera

Fianna: als ee kind zegt dat hij/zij graag geld wil voor een mooi, groot cadeau dan heb ik er niet zo veel moeite mee. Maar 'zomaar' geld geven/krijgen vind ik maar niets en helemaal niet voor een kind. Ik zou dan voor de tijd aangeven dat ze graag geld wil voor en nieuwe fiets, muziekinstrument of muziekles, nieuw bed/bureau/kamer, etc.

Sera: Jij zegt dat mensen veel moeite hebben gedaan om een mooi cadeautje uit te zoeken. Dat is dus precies wat ik denigrerend vind van Ayla. Ze vraagt geld voor dochter omdat anders mensen met prullen aan komen zeten. Laat los, denk ik dan. Ik weet zeker dat al die mensen die uitgenodigd zijn best wel iets moois kunnen vezinnen voor haar dochter. En laat er aub iets bijzitten dat als herinnering kan dienen.

Chippie

Chippie

18-06-2011 om 21:57

Ayla

" Ik wil niet weten wat een kind op zo’n avond ophaalt."
BRRRRR! Je doet het ook in een eerder berichtje, geloof ik. Echt heel erg akelig om te lezen.

Chippie

Chippie

18-06-2011 om 22:07

Ayla

het gaat me dus om het woord 'ophaalt'.

geen communi(st)

geen communi(st)

18-06-2011 om 23:49

Haha

Ik begrijp hem wel, katholiek ben je dus vooral als er iets te vieren valt (sorry ik kan het niet laten maar man is zo gehecht aan Carnaval dat ik daar toch even aan moet denken, o ja heeft ook ooit communie gedaan in net pakje).
Ik snap niets van die katholieken als nh-er, behalve dus met carnaval.
Wij hebben door twee geloven maar bedacht er helemaal niets aan te doen, wat zouden we moeten kiezen?

geen communist

geen communist

18-06-2011 om 23:53

Nog even inhakend op de vraag

Onze kinderen hebben een eigen ING bankrekening waar ze mee mogen doen wat ze willen (zo leren ze ook met kleine bedragen omgaan). Zoon van 5 heeft al zijn eigen pasje waar hij ook mee kan pinnen. Vinden we prima. Zakgeld en ander geld wordt daar regelmatig op gestort en het wordt goed besteed (en af en toe kleine bedragen niet, maar da's ook prima om te leren, bijvoorbeeld snoep kopen bij de manege en er achterkomen hoeveel dat eigenlijk wel niet kost).
Daarnaast sparen wij ook voor ze.

Sera

Sera

19-06-2011 om 00:17

Geen communist

Het feest heeft toch niks te maken met hoe diep het geloof zit? Dat kan toch helemaal los van elkaar staan? Toen mijn dochter communie deed zag ze er ook prachtig uit in een lange witte jurk, een sluiertje en handschoenen. Na afloop hadden we een lunch/feestje waarbij we allerlei mensen hadden uitgenodigd. Ja, het was een feest. Echter ik weet toch ook wel dat dit helemaal los staat van de communie op zich. Natuurlijk gaat het helemaal niet om dat jurkje, het eten, de cadeautjes of zelfs om de mensen die erbij zijn. Het is leuk om het te vieren maar dat is niet de kern van waar het omdraait.

Het gaat om het vieren van de eucharistie met elkaar en de allereerste keer dat een gedoopte volop meedoet met de communie. Dat is juist een ontzettend mooi en ontroerend moment.

Je kan echt niet zeggen dat alleen maar omdat iemand daarna een swingend feest organiseert dat de communie op zich geen enkele betekenis heeft voor mensen.

Dat staat echt los van elkaar.

Ik vond de communie van mijn kinderen heel bijzonder maar niet omdat dat het een feest was maar omdat ze nu voor het eerst meededen aan de maaltijd van de Heer.

liora

liora

19-06-2011 om 10:03

Eens met pelle

Mijn zoon heeft ook een pinpas van de ING maar die heb ik weggelegd. Het zegt hem niks en ik heb het al druk genoeg met alles, geen zin om ook nog elke woensdagmiddagcte moeten gaan pinnen.

Twaalf jaar lijkt me inderdaad een mooie leeftijd om met dat soort zaken te beginnen!

Hangt van de omstandigheden af

..ik vind 12 te oud, niet handig. Ze kunnen al veel eerder met die dingen omgaan.
Voor mij reden om bij een andere bank een rekening te openen (ASN krijg je pas bij 12 een pasje). Brandend geld is allemaal leuk en aardig maar mijn kinderen hebben zo rond de 5-6 een fase dat ze gaan jatten en dan is het toch wel fijn om rigoureus de geldstromen te kunnen volgen.

Sera

Sera

19-06-2011 om 17:18

12 niet te oud

Mij lijkt 12 jaar juist een goede leeftijd om te beginnen met een bankrekening en pinnen. Vanaf die leeftijd ben ik ook van plan om niet meer elke week zakgeld te geven maar 1x in de maand. Dat kan dan mooi via de bankrekening.

Geld stelen vind ik een hele andere kwestie. Ten eerste doen de meeste kinderen dat niet en ten tweede is dat iets wat los staat van met geld leren omgaan. Dat is een heel ander soort probleem.

Mijn oudste dochter is nu bijna 12 maar ik stel de bankrekening tot uit tot eind groep 8. Dat gaat ze ook meer zakgeld krijgen.

Fiorucci

Fiorucci

19-06-2011 om 18:17

Te oud?

Mijn jongens kregen hun eerste rekening + pinpas toen ze begonnen met hun eerste baantje,rond hun dertiende dus. Dat was prima op tijd, aangezien je ook met geld kunt leren omgaan zonder een pinpas. Dat hebben we toch allemaal geleerd zonder pinpas?? Mijn dochter is elf en toont nog niet de minste neiging hier behoefte aan te hebben. Gewoon een spaarpot en een portemonnee is genoeg.
Zakgeld hebben ze hier vanaf hun zesde.

Annet

Annet

19-06-2011 om 18:34

Ik vind 12 aan de late kant

Mijn dochter werd 12 in de brugklas. Zeker vanaf het vo is een pinpas handig.
Het gebruik ervan hebben we geoefend vanaf 10 jaar. Vanaf die leeftijd krijgen onze kinderen hun zakgeld op hun rekening, inclusief pinpas.
Vanaf het vo moeten ze er zelfstandig mee om kunnen gaan. In ons geval inclusief kleedgeld voor een deel van de kleding.

Ik bedoel

dat kleuters soms van die ekstertjes kunnen zijn, en zolang het nog bey blades of playmo-poppetjes zijn is dat makkelijker in de hand te houden dan 2 euro-munten.
Heel fijn dat niemand daar verder last van heeft, maar wij dus wel.

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 20:49

Wat nou te oud of te jong

Bij het ene kind brandt al het zakgeld door zijn broekzak heen, bij de ander niet. het ene kind krijgt zakgeld als het 5 is, het ander als het 7 is. en ga zo door.
Ik snap die algemeenheden niet zo. Het ligt aan je kind, je gezinssituatie en je eigen idealen / opvoedingsstrategie. Er is dus geen waarheid of norm.
Dus, het ene kind kan pinnen met 5 jaar, het ander met 12, so what. Hoeze over- of onderdreven.

ayla

ayla

19-06-2011 om 21:16

Controlefreak?

dus omdat ik geld vraag ipv cadeaus ben ik een controlefreak?? sorry maar die snap ik niet. Ik heb dochter gevraagd of er cadeaus waren die ze graag wilde hebben maar ze kwam niet verder dan een make-up doos van een tientje. Het is bij ons niet gebruikelijk om religieuze cadeaus te geven en daarbij heeft ze al 2 bijbels, een gouden kruisje en heeft ze nu ook van 1 oma en opa een nieuwe ketting met bedel gekregen. Geld lijkt mij dan de beste optie. dat geld gaat nu gewoo n naar haar bankrekening totdat ze iets weet wat ze echt graag wil hebben. Zo ging het ook bij ons neefje, die wilde graag geld om een 'groot' cadeau te kunnen kopen. wat dat cadeau werd moest hij echter nog verzinnen

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 21:59

Ach ayla, trek het je niet aan!

Ik heb het er net met mijn man over: hij is Iers en ze weten daar hoe ze zo'n communie vieren zijn idee: geld krijgen is de normaalste zaak en hoort er bij, ipv kado's. In het superkatholieke Ierland krijg je dus gewoon geld en niemand kijkt daar gek van op, behalve misschien een paar verdwaalde protestanten ieren
Nee hoor, je bent geen control freak, het is gewoon een traditie. Niet iedereen realiseert zich dat.

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 22:09

Pelle

Kan, vind ik op zich een prima redenering. Maar ik houd niet zo van die algemeenheden: 5 jaar is te jong voor een pinpas en dan 12 is te oud om er mee te beginnen. Ik zeg alleen: kijk naar je kind, je gezin, je eigen omstandigheden en handel adhv dat ipv adhv algemeenheden.
Ik zou ook niet zo gauw mijn kind een pinpas geven met 5 jaar oud, maar het krijgt wel zakgeld. Ik bedoel alles is betrekkelijk en zijn geen vaste regels voor, net als met zindelijk worden

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 22:30

Pelle

'Een kind moet de mogelijkheid hebben om om de paar dagen 50 cent in een automaat met van die verrassingseieren te gooien totdat het zelf bedenkt dat het ook een week kan sparen tot een groot ei of nog een paar weken langer tot een playmobielpoppetje ofzo.'
Tja, klinkt leuk. Mijn ervaring is dus totaal anders. Mijn oudste kan dus enorm goed sparen en heeft die neigingen dus totaal niet en nooit gehad. En na oudste vooralsnog ook niet. Dat is dus mijn punt: verschilt per kind. Om een of ander reden kunnen zij al heel goed sparen en geven ze het zelden uit aan iets kleins, oke net aan het dierenverzamelboekding van ah. En het is echt geen opvoeding hoor, gewoone toeval

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.