Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

07-10-2009 om 16:33

Gepest op voetbal, hoe ermee om te gaan

Dag
mijn zoon van 7 speelt al 3 jaar met veel plezier voetbal, maar sinds een paar weken wordt hij binnen zijn team gepest door 2 jongetjes die hem "beschuldigen" van niet goed genoeg spelen. Let op: we hebben eht hier over F-pupilletjes, niet over een selectie-team. De coach (een van de vader) doet zijn best maar is vaak afwezig door privé-redenen en nu is het bijna elke keer raak: "Jij kan niet spelen" "Je moet weg""k... drol" en andere woorden blijken te vallen (ik sta te ver weg aan de zijlijn om te horen, en vanmidadg hadden ze en speelmiddag en was ik even weggegaan). Maar het is nu de 2de keer dat ik mijn zoon hysterisch krijzend vind aan de zijlijn omdat het dus gepest is. Ik weet niet goed hoe ermee om te gaan, heb voor de tweede keer de coach gemaild, maar wie heeft tips en/of idéeen?
Alvast bedankt
SIni

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

Wat sneu voor je zoon. Ik zou gaan praten met coach/trainer, vervolgens iemand van het jeugdbestuur maar dat had je waarschijnlijk ook al bedacht.

Maxime.M

Maxime.M

07-10-2009 om 19:28

Coach / teamleider

Hoi,

De coach of teamleider moet hier toch echt wat van zeggen tegen de jongens. Dan maar een donderpreek in de kleedkamer. Wie is er dan bij bij de wedstrijden (buiten de ouders om) ? Dan moet er toch een coach of teamleider zijn. Hier hebben de jongentjes wel ontzag voor de coach en doen 9 van de 10 keer braaf wat hij zegt.

Maxime

voetbalbestuurder

voetbalbestuurder

07-10-2009 om 21:23

Hoofdtrainer

Ik weet natuurlijk niet hoe bij jullie de vereniging georganiseerd is, hangt ook van de grootte af denk ik. Ik kan dus alleen vertellen hoe het bij ons werkt. Wij zijn een redelijk grote vereniging met een forse jeugdafdeling. De trainer en/of leider van het team is meestal een goedwillende vader die bereid is in zijn vrije tijd die jongetjes te trainen. Best lastig voor zo iemand om de boel om het gareel te houden. Zeker als er wat lastpakken tussen zitten. Het zijn geen mensen met een pedagogische achtergrond.
Bij ons heeft elke leeftijdscategorie een hoofdtrainer die alle teamtrainers begeleidt. Deze hoofdtrainer wordt ondersteund op administratief gebied door een coordinator. Wij willen graag dat pesterijen gemeld worden bij deze hoofdtrainer of de coordinator, die nauw in contact staan. De hoofdtrainer spreekt de daders erop aan en soms volgt er een gesprek met de ouders. Soms wil wat husselen met teams ook wel eens helpen (2 lastpakken uit elkaar halen), maar dan moet je vereniging wel groot genoeg zijn natuurlijk, zodat er meerdere teams op hetzelfde niveau spelen.

marie

marie

07-10-2009 om 21:42

Artikel j/m

Hallo
Toevallig staat hierover ook en artikel in de laatste J/M. Lees die ook eens zou ik zeggen. Bijvoorbeeld lenen bij de bieb.
succes

He bah

wat ontzettend vervelend is dit, hopelijk wordt er snel actie ondernomen want dit gedrag kan absoluut niet. Wat een klieren zijn dat, bah !

Puck2

Puck2

08-10-2009 om 09:55

O hier heb ik toch zo'n hekel aan

O, ik kan me hier altijd zo kwaad om maken, om kinderen die vinden dat andere kinderen het niet goed genoeg doen. Ik zou idd toch de leider nog een keer aanspreken. Je zei dat hij zijn best doet. Dan neem ik aan dat hij van goede wil is. En dan zijn een donderpreek en regels zoals Pelle voorstelt vast bespreekbaar. Wat dat betreft ben ik heel blij met de leider van onze oudste die dit gedrag al vanaf de F-jes (is nu D) stelselmatig de kop heeft ingedrukt. Dit heeft tot gevolg dat het nu een heel leuk team is waar iedereen voor elkaar gaat en elkaar dingen gunt. Ooow, ik zit me hier nu gewoon plaatsvervangend op te vreten van ergernis. Aaarrgh... Adem in, adem uit, laat losss

Elisabeth B.

Elisabeth B.

09-10-2009 om 16:44

Team

Wat vervelend, het plezier in voetballen zou voorop moeten staan en niet de (onderlinge) prestatiedrang. Die jongetjes moet heel snel duidelijk gemaakt worden dat voetballen een teamsport is en winnen en verliezen doe je als team en niet als individu.
Elisabeth.

Minet

Minet

09-10-2009 om 17:18

Oei cobi

Daarmee zeg je dat mijn zoons, die inmiddels al 10 jaar voetballen met ontzettend veel plezier, al 10 jaar scheldwoorden en gevloek om zich heen horen.
Jammer dat dit vooroordeel heerst, net als het vooroordeel dat hockeyjongetjes allemaal een dubbele voornaam hebben en een kapsel dragen dat uitnodigt om een schaar in te zetten.

Sini, zorg inderdaad dat je dit met de trainer bespreekt, samen met jouw zoon. Dus niet over hem praten met de trainer, maar samen met hem. Hij voelt zich hierdoor meteen gesteund en zal de trainer het laten weten zodra het weer gebeurd.

Marjoleine64

Marjoleine64

09-10-2009 om 22:46

Ook meegemaakt...

onze oudste werd ook gepest in zijn F-team. Hij is na dat jaar gestopt. Hij is ook niet echt een voetbaltype, maar dat pesten was echt niet leuk. Zoals iemand al schreef, de trainer en coach zijn goedbedoelende vaders die ook niet alles zien. En de co-coach wilde het niet zien, zijn zoon was de ergste van het stel. Ik heb zelfs een paar keer ruzie met hem gehad omdat ik zijn zoon aansprak op zijn gedrag.
Helaas is vorig jaar ook een D-speler na pesten gestopt, zijn ouders hebben dat verschillende malen bij de trainer/coach aangekaart maar zonder resultaat. Bij afmelding kregen ze te horen dat dat het team wel in de problemen bracht, en dat het jeugdbestuur zich ermee zou gaan bemoeien. Jammer, te laat.
Ik heb helaas geen nieuwe tips om dit probleem op te lossen...
Bij onze jongste is het al jaren geen enkel probleem, een leuk team en een leuke groep ouders. Dit jaar voor het eerst in de E-selectie en wat fanatieker, maar ook vorig jaar met een paar duidelijk minder goede spelers erbij geen onvertogen woord op of naast het veld.
Marjoleine

Maxime.M

Maxime.M

10-10-2009 om 09:39

Aanpakken ja

Hoi,

Het heeft denk ik niet eens zozeer te maken met hoe je zoon voetbalt, want ook als hij slecht zou voetballen, mogen de andere jongetjes hem niet pesten. Bij ons hebben we gelukkig altijd toezicht van een ouder of trainer die, zodra hij doorheeft dat er gescholden wordt de kinderen daarop aanspreekt. Onlangs hadden ze een wedstrijd waarbij de tegenpartij constant met het woord K***** (een hele erge ziekte) aan het schelden was. Toen is onze leider in de rust naar de leider tegenpartij gestapt en heeft er wat van gezegd en naderhand is er onderling in onze kleedkamer ook nog over gesproken (weer een mooi lesje voor onze jongens hoe tenenkrommend zoiets kan zijn)

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2009 om 16:56

Aantal sporters

Mmmmm, individuele sporten zijn de meest beoefende sporten in NL (zwemmen, fietsen, hardlopen). Na voetbal is hockey de meest beoefende teamsport. Daar gaat het toch echt heel anders toe langs de lijn.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.