Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
stiefie

stiefie

12-04-2012 om 21:15

Ggd groep 7

Graag jullie mening over het volgende;

Mijn stiefzoon was uitgenodigd voor het ggd onderzoek nu hij in groep 7 zit. Ik had op dit forum geregeld gelezen over dit onderzoek en was ondertussen van mening dat het iets is wat mij niet nodig lijkt.
Mijn eigen kinderen zijn een stuk jonger en daar speelt het dus nog niet en als stiefmoeder bepaal ik dit natuurlijk niet. Ik had wel zijn moeder en vader (mijn man dus) vertelt wat ik hier had gelezen maar moeder zag geen reden om niet mee te doen dus het is 'gewoon' doorgegaan. (de verstandhoudingen zijn overigens de acht jaar dat ik stief ben redelijk goed)
Nou had mijn stiefzoon aangegeven dat hij opzag tegen het gesprekje dus ik had me laten ontvallen dat het niet hoefde dat hij meedeed. (Misschien niet zo slim). Maar hij wilde wel meedoen want iedereen deed mee. (en zijn moeder wilde het natuurlijk)
Krijg ik 'savonds een beetje geagiteerde stiefzoon want zowel de juf als de dame van de ggd had tegen hem gezegd dat het wel verplicht is.
Mijn man en ik zijn nogal verbaasd. Op de site van de GGD staat ook dat er toestemming wordt gevraagd om het kind te onderzoeken. Waarom zouden juf en GGD dame dit anders tegen het kind zeggen?
Of moet ik dit allemaal als een babylonische spraakverwarring zien? Ik had de indruk dat het mijn stiefzoon niet lekker zat en daar baal ik eigenlijk van. We(ze) hebben co-ouderschap en we konden het niet verder met hem bespreken omdat hij naar zijn moeder moest.
In overleg met mijn man dus de vraag; wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

12-04-2012 om 21:37

Verschil tussen verplicht en verplicht

Als de ouder toestemming heeft gegeven, kan volgens mij kind niet meer weigeren.
En ja, het gesprek is niet verplicht. Kind had bij ouder moeten aangeven dat hij niet wil, niet bij de GGD of juf.
Het was een betere reactie geweest als ggd/juf had gezegd dat ouders mogen kiezen en dat die voor het onderzoek en dus ook gesprek gekozen hebben.

stiefie

stiefie

12-04-2012 om 21:51

Annet

Dank voor je reactie. Ben het wel met je eens, wat jij beschrijft is een beetje wat ik bedoel met de babylonische spraakverwarring.
Hij had overigens ook tegen zijn moeder gezegd dat hij niet wilde maar zij had zich toe nog niet gerealiseerd dat dit een optie was, als ik haar verhaal goed heb begrepen.
Toch zit het me dwars, maar goed, ik zal het loslaten en over een paar jaar mijn eigen ding doen

cqcq

cqcq

12-04-2012 om 22:06

12 jaar

Kinderen mogen medische zaken pas (of al) weigeren als ze 12 zijn. Jonger dan 12 mogen ouders nog volledig beslissen. Jij als stief kunt je hier volgens mij beter helemaal niet mee bemoeien.

koentje

koentje

13-04-2012 om 11:49

Beetje jammer

dat je hem het idee geeft dat hij het niet hoeft te doen. Het lijkt er ook een beetje op dat je dan de beslissing van de moeder niet respecteert.
Zelf hebben wij 'problemen ' gehad omdat de ggd in de andere gemeente waar mijn zoon op chool ging het onderzoek nog eens wilden doen. Daar ben ik voor gaan staan.
Maar in eerste instantie heb ik het onderzoek ook laten doen en daar ben ik blij om want daar kwam toch iets uit wat belangrijk is om te weten. Dus bestempel zo'n onderzoek niet te snel als onnodig want het is niet zo gek.

Peggy

Peggy

13-04-2012 om 14:03

Ggd

Hoi hoi,mijn zoon zit ook in groep 7 ik heb er nog niets van gehoord wanneer hij moet maar hij is dan wel een late leerling,in een eerdere groep is hij ook al eens geweest heb daar aangegeven dat ik verder onderzoek niet nodig vond aangezien mijn zoon al veel teveel onderzoekjes heeft gehad,deze mevr. van de ggd zei dat het ook niet verplicht was als het kind de hulp kreeg die het nodig heeft,wij vinden wel dat school en instanties vaak langs elkaar heen lopen

mama 5

mama 5

13-04-2012 om 19:27

Bah ggd

Ben van de week weer een keertje geweest.
Ik had duidelijk aangegeven op het formulier, dat er geen gesprek over mijn kinderen plaats mocht vinden met de juf. Dat vond de verpleegkundige helemaal niet leuk.
Ik legde uit, dat ik dat soort gesprekjes, achter de rug van ouders om, verschrikkelijk achterhaald vond. 'Echt alsof je zeggen wilt: ouders zijn dom en wij weten het beter.' 'Nou,' zei de verpleegkundige, 'als sommige ouders ziet, dan klopt het toch wel hoor...'
Dus jullie weten het: ouders zijn dom. Steek maar in je zak.
Grrrrr.
Het is nu echt afgelopen, ik ga er met geen enkel kind meer heen. Stomme lui, bah.

Fiorucci

Fiorucci

14-04-2012 om 08:35

Mama5

Ik ben er ook mee gestopt. Zoon, 2 vmbo-t, heb ik niet laten gaan dit jaar. ik geloof dat hij de enige was in de klas. Zijn zus, nu groep 8, gaat ook niet meer heb ik al besloten. Inderdaad, vooral dat achter de rug gedoe, daar hou ik niet zo van.

Marieke

Marieke

14-04-2012 om 15:56

Ggd

Ik snap het niet zo goed. Wij hebben ook de brief gehad en daar staat in : ogen, lengte, gewicht en kleurenzien. Er staat niets van een gesprekje in. Wat is dat dan?
Overigens vraag ik mij af waarom mijn kind er naar toe moet. Vorige week zijn we bij de oogarts geweest omdat ze al lang brildragend is. De glazen zijn net weer aangepast. Kleurenblind is ze ook niet (komt alleen bij jongens voor??), en met haar lengte van 1.58 en gewicht van 38,6 kg is ze eerder te mager dan te dik. Wat heeft dit onderzoek dan nog voor nut?

Mama 5

Mama 5

14-04-2012 om 16:23

Marieke

Het is per regio verschillend wat de ggd controleert bij kinderen.
Bij mij ging het trouwens om het onderzoek van groep 2. Ook de oren en de ogen werden gecontroleerd.
Dat onderzoek in groep 7, daar gaat mijn kind sowieso al niet naar toe. Precies om de reden die jij beschrijft. En verder heb je natuurlijk nog die gedragsvragenlijst, maar die vul ik uit principe al niet in, dus daar hoeft mijn kind ook niet om te gaan.
Al met al wordt het een behoorlijk zinloze bezigheid dus, die schoolarts.

marieke

marieke

14-04-2012 om 16:32

Vragenlijst?

Dan nog maar een keer; de vragenlijst? Komt die dan ook in groep 7 voor? En wat is dat dan voor lijst?

Mama5

Mama5

14-04-2012 om 16:43

Vragenlijst

http://opvoedingsproject.files.wordpress.com/2008/03/handleiding-bij-de-sdq.pdf
Hier staat die vragenlijst. Het is de sdq lijst. Met behulp van deze tekst kun je hem overigens zelf beoordelen .

Sociaal emotionele problemen

Het probleem is dat als er al problemen geconstateerd worden er geen passende hulp ingezet wordt. Die is er namelijk veel te weinig. Bovendien word je als ouder verantwoordelijk gehouden. Dat is niet erg maar geef dan eens een tip wat ouders kunnen doen en dat is een zeldzaamheid. Ook wordt het effect van scholen niet meegenomen, die worden als een feit geaccepteerd ook al kunnen ze veel stress opleveren voor kinderen.
Dus als ouder kun je een draai om je oren krijgen. Nou daar bedank ik feestelijk voor. Zonde van al dat belastinggeld.

stiefie

stiefie

14-04-2012 om 20:17

Reactie

Hoi
Dank voor jullie reacties.
De overheidsbemoeienis is ook wat mij tegenstaat. Het komt op mij over alsof er gezocht wordt naar problemen door een instantie die zijn eigen bestaansrecht probeert te bewijzen door spijkers op laag water te zoeken. Er zullen ongetwijfeld ook goede dingen gebeuren maar ik heb de indruk dat ze doorslaan.

Stiefzoon zit op een fijne school met persoonlijke aandacht waar hij de voordelen van krijgt. Daarnaast heeft hij weldenkende ouders die helaas (voor hem, niet voor mij huhuh) niet samen zijn maar hem wel in liefde en samenwerking opvoeden. Ik zie in deze situatie geen toegevoegde waarde van zo'n (psychologisch) onderzoek. Dat is ook de vraag die ik aan moeder stelde toen ze -de dag voor de inleverdatum- mij de vragenlijst gaf voor handtekening man (zij had m al ingevuld); wat zie je als toegevoegde waarde hiervan? Daar had ze geen antwoord op, ze gaf aan dat ze niet stil had gestaan bij het waarom en ook niet bij de mogelijkheid niet mee te doen. Omdat het kort dag was was er geen ruimte die beslissing te heroverwegen. Mede daarom vind ik niet dat ik de mening van moeder niet respecteer; zij had er niet over nagedacht, m.i. is dat wat anders dan een mening hebben.

Qua bemoeien; ik geef mijn zus en vriendinnen (wanneer van toepassing) ook deze mening mee. Bemoei ik me er dan ook onterecht mee? Ik hou van deze jongen en hij is de helft van de tijd actief lid van ons (mijn) gezin. Als er iets uit dit onderzoek rolt wat consequenties heeft dan heeft dat ook impact op mijn gezin en in ieder geval op de jongen die ik in alle liefde mede-opvoed en verzorg.

Enfin....
In de gauwigheid wel begrepen dat het gesprekje dat bij de vragenlijst genoemd staat als doel te hebben 'kind op zijn gemak te stellen' in de praktijk meer een uithoor sessie was, niet ok wat mij betreft, zeker omdat ze het anders duiden. grrrr

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de ervaringen zijn van mensen bij wie dit onderzoek een staartje kreeg? Misschien zijn dat allemaal positieve ervaringen?

Vera*

Vera*

15-04-2012 om 10:15

Ervaring hier

De vragenlijst had ik niet ingevuld en ben eigenlijk alleen gegaan voor een eerst gehoorscreening, we hadden het idee dat groep 7 zoon niet zo goed hoorde.
Wordt ik later door haar gebeld dat de leerkracht zich zorgen maakt. Hallo!, waarom neemt de leerkracht dan geen contact met mij op. Het was helaas een paar dagen voor de zomervakantie en heb ik de leerkracht niet meer gesproken.
Sinds die tijd heb ik besloten dat we niet meer gaan en heb ik vorig jaar bij dochter in groep 7 een mailtje gestuurd naar de juffen dat ik vooral GEEN toestemming gaf om mijn dochter te bespreken.
Zoon was ook al doorgegeven alszijnde dat hij niet meer kwam en
de middelbare school vulde de hele klas braaf de vragenlijsten in behalve hij, het stond in elke geval goed in het systeem.

Weigeren

Mensen gaan pas weigeren als ze daar een goede reden voor hebben, uit ervaring dan wel door na te denken en conclusies te trekken. Niemand wil opvallen en meestal proberen mensen problemen te omzeilen. En de meeste mensen willen niet aangezien worden voor een querelant. Openlijke confrontaties worden vermeden. En verder zijn veel mensen gewoon naief. In elk geval was ik dat. Ik dacht dat dat soort instanties er waren voor kinderen en hun ouders. En ik denk dat er ook veel hulpverleners werken die er gewoon willen zijn voor kinderen en hun ouders. Alleen is de insteek anders. Voor mij gaat hulpverlening over vertrouwen en dit soort instanties zijn niet te vertrouwen, ze zijn een kans en een risico. En zolang je daar niet mee bent geconfronteerd blijf je denken dat ze alleen nuttig zijn of moeilijk te vermijden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.