Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mams

mams

25-03-2009 om 15:16

Ggd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Engelandvaarder

Engelandvaarder

20-04-2009 om 11:46

Salie

Ik herken het wel hoor, ik heb een erg slanke zoon (te licht volgens de link) en maakte me lange tijd zorgen over het gewicht van mijn dochter, die een stuk gevulder oogt. Maar toen ik haar lengte en gewicht invulde kwam ze precies midden in de groene zone uit. Wel een beetje een eye opener.
Ik zou dus wel een beetje uitkijken met het benoemen van het vriendinnetje van je dochter als mollig (ik ga er maar vanuit dat je dit zowiezo niet met je dochter bespreekt). Ik denk dat je eigen referentiekader wat verschoven is (je dochter is volgens de link ook te licht).
Ik ben het wel met je eens dat de dochter van bralisan zeker aan de zware kant is.
groeten,
Jose

mamatess

mamatess

20-04-2009 om 12:32

Hemeltje

Wat een verschillen in gewicht! Mijn tweede zoon is 5.9 jr, 1.24 lang en weegt net 18 kg. Volgens de ggd-arts veel te mager, en hij valt dan ook ruim onder de onderste lijn van de curve. Ik heb nog twee van die lange, magere maar gezonde muggen rondlopen en ben zelf lang en slank, dus het is allemaal niet zo verwonderlijk en ik maak me er ook geen zorgen over. Het is alleen lastig met kleren kopen
Maar als ik dan lees dat een leeftijdsgenootje, een meisje ook nog, even lang is en bijna het dubbele weegt (dochter van bralisan), dan schrik ik wel even... Ik vind dat wel erg zwaar, maar ja, ik ben dan ook niks gewend.

Salie

Salie

20-04-2009 om 13:30

Jose en bralisan

Hoi,

Nee hoor, ik noem het dochtertje van mijn vriendin zeker niet mollig waar mijn dochter bij is. Sterker nog ik heb dat uberhaupt nog nooit uitgesproken. Het is gewoon wat je ziet zeg maar.
Ik had ook even de gegevens van mijn dochter ingevuld en daar kwam dus ondergewicht uit.
Nou heb ik niet het idee dat mijn dochter te mager is, dus nu ik dit zag kan ik me enigszins wel voorstellen dat de dochter van bralisan misschien wel helemaal niet dik lijkt. Ik ben helemaal niet zo'n type dat wijst met een vingertje naar andere hoor, maar in vergelijking met mijn eigen dochter lijkt het gewoon veel.

Ben benieuwd wat de schoolarts onderhand van mijn dochter gaat zeggen. Zal wel weer moeten terugkomen. Ze eet trouwens als een bouwvakker.)

Groetjes Salie

Salie

mijn dochter was bij de geboorte al behoorlijk zwaar, 9,5 pond en lang 56 cm ik heb zwaare botten en als je haar ziet is ze niet dik ook niet gezet, maar omdat ik van antilliaanse afkomst ben zit het gewoon in haar genen om zwaardere botten te hebben.

bralisan

Pelle

jouw reactie laat al zien dat je denkt dat een kind van 32 kilo dik zal zijn maar gezien de houding van lengte en gewicht is ze niet dik. als je haar zal zien dan brom je wel wat anders en ieder kind is uniek ze moeten altijd hebben over dik en dun het is toch nooit goed, we letten goed op wat ze eet en ze snoept haast nooit eet alleen maar gezond

bralisan

Maar bralisan

Niet om op je in te hakken, echt niet, maar als je die link van Pelle volgt, of deze: http://games.voedingscentrum.nl/body_mass_index/body_mass.html en haar gegevens invult, dan krijg je toch echt te lezen dat je dochter veel te zwaar is. Ze zit in het rode gebied, en dat kan gewoon niet aan de botten/bouw liggen. Die tabel houdt nl. rekening met lengte, dus het argument van "ze is lang" gaat dan ook niet op. Ik geloof onmiddellijk dat het een prachtige meid is, maar overgewicht op jonge leeftijd is niet gezond.

Anneque

ja hebt het gezien volgens de link heeft ze overgewicht, volgens schoolarts is ze te dik, volgens school en huisarts is ze een gezond levendig meisje ze mag dan wel over de dertig kilo wegen maar dik is ze niet veel meisjes van haar klas hebben het zelfde als mijn dochter. ze sport 3x per week en we zien haar ook veranderen. dieet volgen hoeft ze niet. ze is nog in de groei en kan al het overtollige gewicht nog altijd kwijt raken en ik kan mij met haar vergelijken.
bralisan

Zware botten

ik wilde hiermee aangeven dat elke kind anders is gebouwd, want anders zou iedereen als het zelfde uitzien en dat is dan ook weer niet nodig. het is ook niet nodig om ultra dun te zijn want dan is je kind weer erg mager en ondervoed.
we moeten blij zijn met onze kinderen dik of dun ieder is uniek in zijn doen en laten en ieder voedt zijn of haar kind op naar eigen inzicht.

bralisan

Bmi

de bmi is hoog maar als het kind verder gezond is kan het geen kwaad. ze sport 3 x in de week zwemmen en gymen, op school krijgt ze beweging genoeg en ze speelt buiten. het meeste peuter vet is er al vanaf maar gezien haar lengte ziet ze er normaal uit. het is jammer dat je hier geen foto kan plaatsen anders mogen jullie haar beoordelen via de foto. ik wilde met deze forum aangegeven dat je niet altijd alles moet slikken van de schoolarts. jullie weten als ouders toch het beste wat je kind nodig heb, ik heb ook een zoon van 13 jaar die is 164 en weegt 59 kilo als je die zou zien dan zou je eerdere geneigd zijn om te zeggen dat hij ondergewicht heb.

mar-ank

mar-ank

20-04-2009 om 19:17

Verschil in bouw

Door een verschil in bouw kunnen kinderen er heel anders uitzien. Mijn oudste dochter is heel lang en slank gebouwd (heeft ze van haar vader, niet van mij helaas ). Al toen ze in mijn buik zat en er een echo gemaakt werd zeiden ze; wat een smal koppie. En dat is zo gebleven (ze is nu 10). De jongste heeft een heel andere bouw, veel korter en steviger. Daardoor lijkt ze in verhouding dik, maar dat is ze helemaal niet. Haar BMI is prima, en die van mijn oudste ook.

In de klas van mijn oudste zit een heel leuk, lief, aardig meisje, wat helaas voor haar wat kilo's teveel heeft. Ik ken haar gezin goed, en weet dat ze er al van alles aan gedaan hebben om er wat kilo's af te krijgen. Te gek voor woorden eigenlijk, een kind van (toen) 7 op dieet! Ze raakte er helemaal door geobsedeerd; steeds weer op die weegschaal om te zien of ze was afgevallen. Maar zo'n kind groeit en alleen daardoor al komt het aan. Het was echt zielig. Altijd op het eten letten, en na iedere maaltijd had ze gewoon nog honger. En dan kwam mijn dochter eten, en die kan alles eten en komt geen grammetje aan. Op een gegeven moment hebben ze de weegschaal de deur uitgedaan, want ze werden er helemaal gek van. Nu is ze nog steeds te dik, maar kan er beter mee omgaan.

mar-ank

mar-ank

20-04-2009 om 19:37

Vals alarm

Toen mijn oudste dochter in het ziekenhuis werd geboren vonden ze dat ze wel een erg grote fontanel had. Met spoed moest er een echo van haar hoofd gemaakt worden omdat ze bang waren voor een waterhoofd. Toen ik later bij de huisarts kwam (die het consultatiebureau deed) zei hij; als ik alle kinderen met zo'n fontanel naar het ziekenhuis zou moeten sturen krijgen ze het nog druk daar. Niets aan de hand dus.

Mijn jongste dochter was in groep 2 bij de schoolarts geweest. Die vond dat ze niet voldoende was gegroeid. Ze moest een half jaar later terugkomen. Toen was er inmiddels een andere schoolarts, en die vond het allemaal behoorlijk overdreven. Ze is inderdaad niet groot, maar haar groeicurve ziet er prima uit. En als ze op deze curve blijft zitten komt ze uit op ongeveer 1.65m. Niet groot (mijn man is 1.75 en ik 1.73) maar ook echt niet overdreven klein. Niets aan de hand dus!

Zo zie je maar; het is maar wie er naar kijkt. Ook artsen zijn maar mensen en de een bekijkt het opp een andere manier dan de ander. En ja, op dit moment is overgewicht natuurlijk veel in het nieuws, dus daar zullen ze extra op letten. Maar ik zou me niet te gauw druk maken. Ik denk dat de meeste ouders het best wel weten als hun kind eigenlijk een paar kilootjes te zwaar is. Of ze het ook toe willen geven is een tweede!

maan.

maan.

20-04-2009 om 21:33

32 kilo

Mijn dochter van elf is ook 32 kilo.. ietswat aan de lichte kant maar volgens GGD geen reden tot commentaar (oa ivm verloop).

Ik kan me weinig voorstellen bij een vijfjarige van 32 kilo.. als ze inderdaad lekker beweegt en gezond eet, zich lekker voelt enz enz, dan is er m.i. geen reden tot directe paniek, zou wel het gewichtverloop in de gaten houden.

Dieet?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel veel kinderen aan de dikke kant vind hoor, soms wel schokkend met echte buikjes en soms borstjes bij hele jonge kinderen (m/v). Een dieet lijkt me erg belastend maar (meer) bewegen, geen frisdranken en wel gezond eten lijkt me wel heel belangrijk. Ik heb wel eens gehoord dat het vaak niet het eten is maar het drinken waar het misgaat. Overigens ben ik misschien geen goede graadmeter want volgens de BMI is onze dochter ondervoed met haar 6,5 jr. en 20 kilo. Ze is type gespierde spijker zal ik maar zeggen. En dat valt bij de GGD ook weer niet goed. Ondervoed vind ik trouwens ook wel een raar woord.
Jonne

Polly Shearman

Polly Shearman

21-04-2009 om 09:55

Ik was ook zo'n kind

Toen ik in de derde klas zat ( euh groep 5 zou dat nu zijn) woog ik ook 32 kilo, dat weet ik nog omdat het in mijn vriendenboekje stond, mijn klas genoten wogen toen tussen de 24 en 18 kilo.
Dat was de eerste keer dat ik zag dat ik "anders"was. In het spelen enz was het me nl nooit opgevallen dat ik dikker was. Ik was ook een hele dikke baby.
Mijn ouders hebben me nooit laten lijnen, pas in mijn puberteit begonnen ze te mopperen over mijn gewicht maar nog nooit is me goed uitgelegd hoe het werkt met de kcal enz..

Ik ben nu 32 jaar en ik heb ontzettend overgewicht. toen ik 27 was ben ik al eens 30 kilo afgevallen daar van zijn er weer 15 bij gekomen, en nu ben ik weer bezig met afvallen. Ik ben gewoon chronisch te zwaar. Ik zal nooit gezond slank zijn. Ik sport 3 keer per week, en ik eet gezond.. maar dat helpt er niet aan.
bralisan, dit is wat er ook met je dochter gaat gebeuren.

Maria

Maria

21-04-2009 om 10:41

Sinilind

Kan je eens uitleggen waarom je zegt dat het BMI eigenlijk niet zoveel zegt? Een gezond BMI betekent toch helemaal niet dat je totaal geen vet mag hebben? Of een buikje? Hoe hoger het BMI, hoe meer vet je zult hebben en hoe lager, hoe minder. Dus als je als volwassene een BMI van 17 hebt, zal je waarschijnlijk bijna geen vet hebben en met een BMI van 30, juist wel. Maar dat wil niet zeggen dat je met een gezond BMI geen vet mag hebben. Zolang het maar niet teveel is.

Maria

Cultureel bepaald?

Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar bralisan zegt dat ze van antilliaanse afkomst is. Ik ken ook antilliaanse mensen die menen dat ik blij mag zijn dat ik hier geboren ben want ik zou daar als lange magere lat beschouwd worden en nooit van straat geraken.

Ik bedoel hiermee dat gewicht en uiterlijk vaak cultureel bepaald is, en in sommige landen wordt "goed in het lijf" zitten liever gezien dan mager -althans mager in hun ogen.

Dus, misschien heeft afkomst hier iets mee te maken. Ik ben niet naar de BMI gaan kijken maar de verhoudingen die bralisan geeft, lijken mij niet helemaal in proportie te zijn.

Bij mijn zoon in de klas zit een kind dat werkelijk echt dik is: iedereen ziet dat behalve moeder/vader... .

Polly

haar vader was ook een stevige baby met babyvet en peutervet. nu is hij 1.95 en slank, zij heeft de lengte van haar vader.
ikzelf heb ook overgewicht maar was vroeger een dunnetje en mijn zus het tegenovergestelde en dat is nu andersom. ik ben van antilliaanse afkomst en in die gemeenschap heb je in het algemeen meer gezette dames dan elders. ik maak mij niet zo druk want in een jaar tijd is ze wat dunner geworden, frisdrank krijgt ze niet en een vezelrijk en gezond voedsel eet ze goed. Iedereen heeft zijn mening klaar wat betreft kinderen en overgewicht maar ze kunnen het ook overdrijven. wij houden het keurig in de gaten.

Cultureel

ik vind dat mensen heel snel hun mening hebben over mensen met overgewicht laat staan kinderen . Maar te dun is ook niet goed, dik ook niet iedereen moet er maar uitzien als modellen. antillianen en surinamers hebben gewoon een andere bouw. mijn dochter is een gezond en goed in haar vel zittend kind. die niet veel eet, of snoept. de maatschappij van vandaag willen alleen maar kinderen en mensen die op barbie lijkt. dat lijkt mij ook niet gezond.

Maria

Ik ben dan wel niet Sini, maar zal toch je vraag beantwoorden.

BMI is een bepaalde foprmule waarmee je de verhouding tussen lengte en gewicht berekent. De BMI zegt helemaal niets over de lichaamssamenstelling (dus: hoeveel vet of spier je hebt).

Iemand met een "gezonde" BMI kan toch een buikje hebben (wat inderdaad minder gezond is) en jeen bveel te hoog vetpercentage. Andersom kan iemand met een "te hoge" BMI juist een prima lichaamssamenstelling hebben.

Kortom: BMI zegt in feite niet zo heel veel. Tegenwoordig wordt daarom vaak de tailleomtrek gemeten. Een tailleomtrek binnen de "gezonde" waarden schijnt veel meer te zeggen over iemands kans om bijvoorbeeld harrt/vaatziekten of diabetes mellitus te ontwikkelen!

MArlies

Klopt

Klopt Pelle, ik reageerde meer op de (verkeerde) aannames tav BMI die Maria deed.

Een beetje off topic in dit draadje, mijn excuses.

Marlies

Pelle

Right, ze is ongeveer 1.20 meter.
Jonne

Pelle

Ja, je hebt gelijk, ze zit op de rand. Ik maak me ook volstrekt geen zorgen. Maar ik vind het label ondervoed wel echt vreemd klinken. Alsof ik haar niks geef of zo.
Jonne

Pelle

Hoi Pelle,
Je hebt gelijk, ik was even in de war, las laatst wel ergens ondervoed, maar ondergewicht is een veel neutralere term. Ze is verder kiplekker dus ik verwacht geen gebrek aan voedingsstoffen. We eten geen vlees, maar ze eet goed van vervangende dingen ( soja, noten, kaas, quorn en af en toe een visje).
Groeten,
Jonne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.