Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rhea

Rhea

13-06-2012 om 23:41

Griekse mythologie voor kleuters? en hoe gaan jullie om met moeilijke vragen?

Mijn vierjarige zoon is de laatste tijd bijzonder geïnteresseerd in Griekse mythologie. Het begon met een affiche met een aankondiging van de opera Orpheus en Euridice die hij zag hangen. Sindsdien vraagt hij steeds meer, en bekijkt de boeken over Griekse mythologie die ik uit de kast heb gehaald om mijn geheugen op te frissen. Ik probeer hem de verhalen aangepast te vertellen, maar dat is moeilijk. Er komt zoveel wreedheid voor in deze verhalen, dat wil ik hem niet allemaal vertellen. Bij Orpheus en Euridice heb ik er het happy end van Gluck aan vastgeknoopt

Hij zei laatst dat hij de verhalen over de Griekse goden leuker vindt dan de verhalen over Jezus (rond Pasen wilde hij daar veel over weten, maar ik heb hem niet over de kruisiging verteld, meer over wonderen en mensen helpen en zo.)

Wie weet of er een boek is met verhalen over de Griekse mythologie voor kleuters? Ik kan alleen boeken vinden vanaf 12 of 10 jaar. Zoon loopt enorm voor op taalgebied, dus het zou ook wel een boek voor iets oudere kinderen kunnen zijn, de taal hoeft niet makkelijk te zijn maar ik wil wel voorzichtig zijn met wreedheid en ellende. Mooie, niet geweldadige afbeeldingen zou ook fijn zijn (veel bestaande schilderijen zijn wreed, bijv. Kronos die zijn kinderen opeet, dan blader ik gauw daarvan weg).

Zoon wordt over 2,5 maand 5 jaar.

En tja zoon wil nu ook alles weten over oorlog, brrr wat is dat moeilijk om zijn vragen goed, eerlijk en verstandig te beantwoorden, ik vind hem nog veel te jong om kennis te nemen van de onbegrijpelijke wreedheid... Maar ik heb altijd het principe gehad dat ik al zijn vragen eerlijk en begrijpelijk beantwoord, dat heeft zeker een positief effect gehad denk ik, maar nu heb ik het moeilijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Iets anders

Boeken voor kleuters over mythologie ken ik niet, maar misschien is de serie van Arend van Dam iets voor hem: In een land hier ver vandaan, Overal en nergens en Lang geleden. Behapbare verhaaltjes over geschiedenis en aardrijkskunde waarvan ik denk dat het aansluit bij zijn belevingswereld en interessegebied. Dan kan je zijn honger naar kennis sturen en zo zaken die nog niet geschikt zijn voor zijn leeftijd omzeilen.

skik

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2012 om 09:08

Frank groothof

Frank Groothof heeft mooie muziekvoorstellingen gemaakt op cd. Je zoontje is nog wel een beetje jong maar dit zal hem zeker aanspreken.

Tja

Heb je Grimm wel eens gelezen?

In sprookjes en volksverhalen vloeit het bloed over het algemeen vrij rijkelijk. Zelf zou ik er niet direct voor kiezen die verhalen te kuisen, dan zou ik ze gewoon helemaal niet vertellen "dat is nog geen leuk verhaal voor jou".

Aan de andere kant: als je kind Hans en Grietje etc aankan, lijken die oude Grieken mij ook niet direct een probleem (hoewel er meen ik éen verhaal is over een koning die een gast zijn eigen zoontje voorzet, dat zou ik overslaan; o ja, en Medea ook maar, met al die kindermoorden. Maar mensen die in steen veranderen, of halve stieren in labyrinten - ach)

Groeten,

Temet

Andere mythen en sagen

Ik zou het wat breder trekken
kijk eens wat Christofoor bijvoorbeeld op dit gebied heeft. Er zijn zoveel mooie verhalen, en die boeken zijn echt schitterend!
Wij hebben bijvoorbeeld deze:
http://ramsjkrant.nl/mythische-dieren-uit-alle-windstreken-p-3047.html

Wie heeft er moeite met wreedheid?

Jij of je kind?

Mijn ervaring (en herinnering van toen ik zelf zo oud was) is dat kleuters vaak heel wat gruwel aankunnen. 'Met huid en haar verslinden'...wolven opensnijden om Roodkapjes er uit te halen...kan allemaal.
Paul van Loon is ook niet voor niets populair.

Als je de verhalen zelf vertelt kun je alles zo eng maken als je wilt. Je kunt bijvoorbeeld zeggen 'hij at haar op', i.p.v. in detail in te gaan op hoe hij eerst een beentje oppeuzelde en daarna een zacht billetje etc. (ik ken kinderen die dat juist wel willen horen).

Pasen heb ik zelf ook altijd helemaal verteld, ik vind Pasen zonder kruisdood nogal onzinnig, dat onderdeel hoort er gewoon bij, dus waarom verzwijgen?

Ik zou zeggen, zoek een boek met mooie platen, lees het verhaal eerst zelf en lees dan niet voor, maar vertel zelf, dan kun je zelf doseren wat jij of je kind qua gruwel aankan.

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2012 om 19:26

Rodebeuk

dat ziet er goed uit! En ik had nog zo met mezelf afgesproken wat te dimmen met die online inkopen

Rafelkap

van deze krijg je geen spijt.
en ik denk dat volgende week woensdag kan. hoezee. Ik heb de laatste maanden altijd bezet geweest onder meer door dat gedoe met school en bijles enzo.

Rhea

Rhea

16-06-2012 om 00:25

Dank!

Dank! Wat een leuke suggesties. Ik heb een boek+cd van Frank Groothof over Orpheus en Jurieke besteld, en de boeken Mythische Dieren en Scheppingsverhalen uit alle windstreken. Die laatste twee boeken zijn ook bij bol.com voor 6,90 te koop, ik heb alles maar daar besteld voor het gemak.

En tja over wrede sprookjes (Roodkapje, Hans en Grietje), die heb ik tot nu toe ook gedoseerd/gecensureerd, omdat ik het idee had dat kind er nog niet aan toe was. Het zijn ook vreselijke verhalen! Overigens zijn sprookjes (ook/juist die van Grimm) oorspronkelijk niet voor kinderen bedoeld en zijn de oorspronkelijke versies nog veel gruwelijker.

Er zijn trouwens volwassenen die de Christelijke kruisigingscultus met al die beeldjes walgeijk vinden. Als je het je levendig voorstelt, is het toch (bijna) niet te verdragen? En om dat ook nog te gaan verheerlijken... En bovendien is er het anti-semitische element... (tja bij mijn moeder op de Christelijke dorpschool werden in de jaren '30-'40 met dit verhaal de kindertjes verontwaardigd (gemaakt) over "die nare Joden die Jezus hadden vermoord"). Ingewikkeld hoor, de details van dat verhaal. Ik probeer dan maar meer de achterliggende betekenis in grote lijnen uit te leggen. Bovendien: het Paasfeest is in de eerste plaats een heidens vruchtbaarheids-/voorjaarsfeest (eieren, paashaas), dat is ook een belangrijk aspect.

Maar goed, sinds korte tijd kan zoon veel meer hebben en is hij ook zeer geïnteresseerd in "enge" dingen. Dat is vast een teken dat hij er aan toe is. Maar eerder merkte ik echt dat het teveel impact had, hij kon absoluut niet naar "enge" (= klein beetje spannende) films kijken, ging er van malen en dromen 's nachts... Maar hij heeft geoefend, stukje bij beetje, fragmenten van films kijken en later (delen van) de hele film (bijv. Cars 1, Toy Story). Met Pluk van de Petteflet moesten we al bijna halverwege stoppen omdat het zo spannend was, maar we zijn toch voorzichtig doorgegaan en hebben het helemaal uitgelezen (boek is trouwens vanaf 5 jaar).

Overigens herken ik het want ik was (ben ook zo. Films maken een enorme indruk op mij. En ik heb nooit Peter en de Wolf helemaal af kunnen luisteren, ook niet toen ik al een wat ouder kind was... Vandaar dat ik denk dat het wel goed is om zoon voorzichtig wat te trainen.

Rhea

De scheppingsverhalen zijn favoriet hier in huis. Ik had hem niet genoemd omdat ik hem al zooo vaak hier had aangeraden ...
veel plezier ermee, dit blijft mooi, ook als ze acht zijn is het nog een trekker!

Rhea

Rhea

19-06-2012 om 09:40

En de andere tips...

En de andere tips (boeken Arend van Dam) bewaar ik zeker voor later!

Nogmaals dank allemaal.

Ik zag vandaag een leuk boek in de winkel

Schurken en Superhelden. Zag er wel uit of het bij de leeftijd van je zoontje past, leuke tekeningen ook.

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/schurken+en+superhelden/Nty/1/N/8299+8293/Ne/8299+8293/search/true/searchType/qck/suggestedFor/schurken+en+superhelden/sc/books_nl/index.html?_requestid=288200

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.