Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Desiree

Desiree

18-02-2015 om 16:22

Halen en brengen school


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-02-2015 om 20:58

Mooi

Succes ermee.

Of nou ja, nog een ding. Het voordeel voor de grote baas is nu wel duidelijk. Zit er ook nog een voordeel voor je direct leidinggevende in, of zijn het voor haar alleen maar nadelen?

bieb63

bieb63

19-02-2015 om 21:31

toch vind ik

dat een werkgever (of leidinggevende) ook wat meer vertrouwen in z'n medewerkers mag hebben.
Wat ik uit Desiree d'r verhaal begrijp is, dat zij een paar collega's heeft met dezelfde soort functie. In dat geval is het vaak prima onderling te regelen. De 1 wil wat later beginnen, bijv. woont wat verder weg en moet kind naar school brengen. De ander begint juist graag vroeg om wat eerder naar huis te kunnen. Als je dat onderling regelt, onderling zorgt dat er tussen 8 en 5 (zeg maar) minstens 1 persoon aanwezig is voor de telefoon, vragen en ad hoc dingetjes, dan lijkt het mij prima geregeld. Wat doet het er dan toe dat de 1 om 9 uur begint en de ander al om 4 uur weggaat. Niets, lijkt mij. Als je dat met je collega's prima regelt, kan een baas ook wat minder principieel reageren.

Parrie

Parrie

19-02-2015 om 23:17

wat ben ik blij….

met mijn secretaressebaan, ook al was het nooit de bedoeling om secretaresse te worden. En zou ik iets anders willen zeggen als mensen van vroeger vragen wat ik inmiddels doe.
Ik werk op een universiteit en het is heel flexibel. En, nog heerlijker: ik zit niet in een secretaressegroep! Nou ja, bij andere vakgroepen zijn er ook secretaresses en eens in de paar maanden hebben we een bijeenkomst/overleg, maar het werk gaat om je eigen groep. Ik heb zelfs een eigen kamer!
Ik voel me soms net een beetje als de promovendi en postdocs (al ben ik inmiddels ouder dan zij). Ik beantwoord soms mails in de avond/weekend. Doe soms wat werk thuis. Als het werk niet afkomt werk ik wat langer door.
Maar daar staat ook veel vrijheid tegenover: de hoogleraren van de groep waarvoor ik werk kunnen in mijn agenda zien wanneer ik er ben en zij weten mijn globale rooster. Als ik een hele dag niet kom mail ik dat wel. Vaak kom ik al om 8.15, maar soms waggel ik pas 9.30 binnen. Maakt niet uit. Soms lunch ik te lang - dat schrijf ik op, en als ik een andere keer wat te lang werkte streep ik dat zelf weer tegen elkaar weg.
Ik krijg en neem die vrijheid, maar dat is natuurlijk wel in de loop van de afgelopen 15 jaar zo gegroeid.
Ik mis wel veel middagen dat mijn kinderen uit school komen, dat hoort erbij als je werkt en daar staan dan vakanties tegenover, en weekends (en die ene vrije dag die per week bijna gegarandeerd is).

Desiree, dit was gewoon even een persoonlijk verhaaltje, daar heb je vast niet zoveel aan maar wilde ik gewoon even vertellen. Blijkbaar heb je nu niet heel veel problemen meer met de nieuwe regels, er is een soort compromis.
Het klinkt mij allemaal niet zo super in de oren van jullie bedrijf: ze klinken inderdaad niet erg flexibel. Dat kan aan het werk zelf liggen maar je schreef al dat het met het groepje goed te doen is om alles te verdelen.
Maar ik vind je ook klinken als... - zet je schrap, hier komt iets dat je niet leuk vindt, het is misschien wel kritiek en dat vind je niet aardig - …als zo'n standaard-moeder die 'voor de extra' werkt (ik weet dat dit maar een vooroordeel is, misschien vind je het wel heel normaal en doe je het gewoon voor het inkomen/ voor iets buiten het gezin, en niet voor de uitjes of zo), en er ouderwetse ideeën op na houdt: als moeder moet je er zijn voor je kind - ik kreeg mijn kind niet om het uit te besteden - pappa heeft een 'pappadag' (jij bent kennelijk de standaardouder) en naschoolse opvang is zielig.
Dit is niet helemaal eerlijk want ik moet zeggen: opvang van 7 tot 17 of 18 uur vind ik eigenlijk ook wel heel lang (vooral die combinatie met voorschools + naschools) en zoals je hierboven kunt lezen: ik ben verwend met mijn flexibele baan. Ik heb ook nog een man die veel doet. Heel veel doet zelfs. Hij is niet maar 1 dag pappa.
Ook vind ik je bijzonder gepikeerd reageren op meerdere mensen (vooral Ginny maar ook anderen): je wil alleen maar advies en geen oordelen, enzovoort. Je ging eerst ook vooral in op de mensen die het niet helemaal met je eens waren of niet 100% hadden begrepen hoe het er bij jouw werk aan toeging.
Maar zo gaat dat niet op een forum. Misschien had het vriendelijker geformuleerd kunnen worden, maar ik vond ook Ginny's tips heel waardevol. Het zou je ook aan het denken kunnen zetten in plaats van dat het gewoon niet in jouw straatje past! En als je er echt niets aan hebt: hoe dan ook nam ieder die reageerde de moeite om in te loggen en mee te denken met jouw situatie.
Je zal misschien nu ook boos zijn op mij, maar echt: hopelijk gaat het binnenkort allemaal goed lopen. Zowel voor jou, je werk, als je kinderen. Succes.

Sanne

Sanne

20-02-2015 om 02:55

Tja

als je kind ziek is, blijf jij dan altijd thuis?

Ik heb van die collega's gehad, waarbij ik dacht: dat kind heeft toch 2 ouders? Waarom draait die bij ons op het werk er altijd voor op (en dus wij als collega's) en de andere ouder niet?

Daar baalde ik dan wel eens van.
Sanne

Eens

Zo denk ik er ook over en daarom kan je zo een kriegelige reactie van je leidinggevende verwachten. Waarom kan van sommige vrouwen geen professionele instelling worden verwacht? Alsof het werk maar voor "erbij" is. Ook defensie is een modern bedrijf geworden, je zegt het zelf al: je vriend heeft immers een "papadag". Al ligt het anders als je vriend op missie gaat maar ik kreeg niet de indruk dat dat het geval is.

Als onze kinderen ziek zijn lossen we dat samen op, de ene keer haal ik een kind, de andere keer zijn vader. Moeders pakken veel te makkelijk alle verantwoordelijkheid en mannen stellen simpel: "dat kan ik niet regelen met mijn werk". En vrouwen accepteren dat veel te makkelijk. Ik zou me ook ergeren aan collega's die elke keer wegrennen voor een ziek kind, terwijl vader niet wordt aangesproken.

Je moet opmerkingen hier je niet persoonlijk aantrekken. Dit is een forum en niet iedereen staat erin zoals jij, dus kan je andere meningen verwachten.

claire

claire

20-02-2015 om 10:06

kinderen zijn al puber hier

En ik ben al die jaren 1 keer naar huis gegaan voor een ziek kind. Kind moest acuut naar ziekenhuis. Was overigens op werk op dat moment geen probleem, niemand had er last van dat ik wegging. Was dat wel geweest jammer dan, kind ging voor op dat moment.
Maar verder nooit. Ik heb geregeld 'vast' gezeten, tsja, werken en kinderen kan een behoorlijk gepuzzel zijn. Dat zie ik bij iedereen.
Hier ook wel collega's die best vaak thuis zijn voor een ziek kind. Vind ik niet altijd even eerlijk. Ik kies er bijv bewust voor om weinig te werken om alles geregeld te krijgen. Mijn kinderen mijn probleem.
Last wordt hier wel gedeeld met partner, die springt weer vaker in als nodig omdat hij flexibeler kan werken.
Fijn als je zaken goed kunt regelen op je werk, maar niet fijn als mensen hun organisatie problemen afwentelen op werk.

creabea

creabea

20-02-2015 om 10:18

en daarom

heb ik ervoor gekozen om geen baan te nemen en freelance werk te doen (mijn man is wat ouder dan ik en had al een goed betaalde baan voordat ik op de arbeidsmarkt kwam, anders zou het misschien anders gelopen zijn).

Ik vind het te lastig, een twee banen van elk 4 dagen in de week (want minder gaat niet) en dan een van de ouders die op afstand werkt. En ik ben wel zo'n moederkloek die graag zelf met de kindertjes in de weer is.... nu wordt het wat minder maar toen ze klein waren, ik kon ze écht niet missen.

creabea

creabea

20-02-2015 om 10:21

claire

...maarre, hoe zit dat met jouw man dan? Werd hij niet gezien als die werknemer die altijd naar huis moet voor de kinderen, die dus 'organisatieproblemen' op zijn werk afschuift? Zomaar even een gedachte, dat bij dit soort gevoelens onderlinge vrouwelijke rivaliteit wel eens mee zou kunnen spelen....

claire

claire

20-02-2015 om 10:26

nee maar

man kan gewoon heel makkelijk schuiven en bijv verlof oppakken. Niemand heeft dan 'last' ervan op het werk. En dan geen zorgverlof oid wat ik velen zie doen maar gewoon zijn eigen verlof. Hij kan bijv ook makkelijk later beginnen en dan langer doorwerken.
Overigens zitten onder mijn collega's waarvan ik vind dat ze soms wel makkelijk naar huis gaan ook mannen.

Astrid

Astrid

20-02-2015 om 11:22

Parrie, offtopic

"…als zo'n standaard-moeder die 'voor de extra' werkt (ik weet dat dit maar een vooroordeel is, misschien vind je het wel heel normaal en doe je het gewoon voor het inkomen/ voor iets buiten het gezin, en niet voor de uitjes of zo), en er ouderwetse ideeën op na houdt: als moeder moet je er zijn voor je kind - ik kreeg mijn kind niet om het uit te besteden - pappa heeft een 'pappadag' (jij bent kennelijk de standaardouder) en naschoolse opvang is zielig."

Nou en?

Desiree

Desiree

20-02-2015 om 12:04

astrid

nou astrid, gelukkig is het nog iemand met me eens. ik heb er zoveel spijt van dit gesprek te beginnen. wat een rare reacties zeg. dat mijn vriend al een papa dag heeft kunnen krijgen, is al een wonder, dat was ook niet mogelijk. om nog meer aan zijn werk te vragen, daar gaan ze nooit mee akkoord en krijgt ie misschien wel problemen mee. een moeder moet nou eenmaal meer voor haar kinderen zorgen dan een vader. mijn vriend werkt 6 dagen per week. ik 3. als hij zijn baan verliest, kunnen we ons huis te koop zetten. dus daar is dit soort dingen al helemaal overbodig. op mijn werk is het allemaal heel flexibel, voor iedereen! iedereen werkt thuis als het echt moet, begint wanneer hij of zij wilt, neemt pauze wanneer hij of zij wilt. mag ik dan niet klagen dat er ineens nieuwe regels zijn en dat ik de eerste bent? en heb ik me niet goed aangepast nu aan hun?? en hoe oneerlijk is het, dat ik me (en nieuwe gevallen) geen akkoord krijgen om onze kinderen op te halen van school en dat de rest die dit in het verleden wel voor elkaar hebben gekregen, dit wel gewoon mogen blijven doen! en ik ben geen standaard moeder die voor extra werkt (wat de ook mag betekenen!). ik moet 3 dagen werken om rond te kunnen komen en vind werken ook fijn! maar ik wil er gewoon zijn voor mijn kind! hij is en blijft nummer 1. dat geld toch voor alle moeders, of niet?? het gaat mij in dit geval meer over eerlijkheid op werk.

Desiree

Desiree

20-02-2015 om 12:07

parrie

Parrie, mijn vriend is niet maar 1 dag papa. Heel lullig dat je dit zo zegt. Hij zorgt ook voor zijn kind, maar is gewoon veel aan het werk. Dat jij het zo goed hebt kunnen regelen is fijn. Kennelijk heb je nooit met deze situatie gezeten. En zoals ik al tegen Astrid zei, het gaat om de oneerlijkheid van mijn werk. Lees hierboven wat ik daarmee bedoel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-02-2015 om 12:50

Een moeder moet nu eenmaal meer voor haar kinderen zorgen???

Nee toch?!

Jij vindt dat en jij wil dat graag.
Maar geloof me, papa's kunnen dat normaal gesproken even goed.

Dus als ik het goed begrijp zijn ze be jou op het werk ook hartstikke flexibel en mag iedereen werken waar en wanneer ie maar wil. Behalve jij?
Ja daar zou ik ook wel iets van vinden. Sterker nog, ik zou meteen een anderen baan gaan zoeken.

amk

amk

20-02-2015 om 13:07

Ginny

die zin viel mij ook al op.

Zelden zo'n ouderwetse opvatting gelezen van iemand die nu jonge kinderen heeft.

Moeders zorgen vaak meer omdat ze dat opeisen, opgedrongen krijgen en niet uithanden willen/kunnen geven.

De maatschappij zit daar nog wel wat in vastgeroest maar komt al aardig los. Hoe moet dat dan met de moeders die in het leger zitten? Die gaan ook op missie.
Zorgen voor je nageslacht doe je samen, en samen vind je een oplossing, maar niet omdat moeder meer MOET zorgen.

Angela67

Angela67

20-02-2015 om 13:11

voel je niet zo aangevallen

Je brengt hier twee zaken in:

1. dat je je afvraagt wat forumleden ervan vinden dat je op je werk opeens de eerste bent die niet flexibel mag zijn (terwijl de rest dat wel mag en niemand inhoudelijk klaagt over je werk).
2. je persoonlijke visie op moederschap (die hier niet door iedereen gedeeld wordt).

Als je allebei inbrengt loop je het risico dat je op allebei reacties krijgt.
Doe ermee wat je wilt, maar zakelijk gezien is moederschap vooropstellen niet handig. There's more to the world dan moederschap .

gr Angela

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 13:27

Stomverbaasd

Een tikje off-topic maar misschien ook niet. Laatst was er voor de kinderen een discofeestje op school. Op een gegeven moment raakte ik met de juf van mijn dochter (32, 3 kinderen, werkt 2 dagen) aan de praat over het dansje dat de kinderen deden en ik niet kende. Dus ik zei dat dat schijnbaar van Youtube kwam en dat ik niet zo op de hoogte was daarvan. Zegt juf: 'Ja, dat komt doordat je teveel werkt'. Ik heb er maar om gelachen, maar achteraf vond ik het zo'n flauwe opmerking ;-( Juf klaagt zelf notabene regelmatig dat ze liever meer zou willen werken, maar dat niet kan omdat haar man zzp'er is. Dat hoor ik dan ook gewoon aan zonder daar kritische/flauwe opmerkingen over te maken.
Er zijn dus nog heel wat jonge moeders die er ouderwetse opvattingen op na houden.

Sanne

Sanne

20-02-2015 om 13:27

Een moeder moet nou eenmaal

meer zorgen dan een vader?

Eh. Van wie moet dat?

Hier werken we beiden sinds het begin al vier dagen. Soms de één wat verder van huis en soms de ander.
We verdienen en zorgen 50/50.

Dat ze op je werk opeens streng worden is lastig, maar ongeschreven rechten kunnen veranderen. Eerlijk of niet. Pas als mensen voor én na jou het wel mogen heb je een poot om op te staan.

Sanne

creabea

creabea

20-02-2015 om 13:53

Een moeder wil nou eenmaal....misschien?

ik geloof niet dat er moeten is, maar wel dat moeders vaak meer willen zorgen voor de kinderen dan de vaders. Maar hier hebben de kinderen een vader die net zo lief de haartjes kamt, de tanden poetst en kookt en bedden verschoont als ik. Hij doet het wel anders en het zou kunnen dat ik daar af en toe mijn bedenkingen bij heb En sommige dingen doe ik het meeste, zoals kleding en kadootjes (voor kinderfeestjes) uitzoeken, helpen op school, omdat ik dat zo leuk vind.

En verder.... Katniss, wat irritant. Soms verwacht zo'n school ook dat je alles maar bijhoudt wat betreft het wel en wee van je kinderen! Je gaat toch niet elke film/boek/spel volgen dat hen interesseert bekijken? Afgezien van of je (veel) werkt of niet, er is toch echt meer in het leven dan het kind.

Desiree

Desiree

20-02-2015 om 14:10

alleen voor mijn kind zorgen??

wat raar dat jullie het allemaal zo opvatten alsof de vader van mijn zoon niks doet. echt heel frustrerend. hij is er gewoon minder ja. maar doet alles met hem als hij er wel is. en dat is toch wel iedere dag iets hoor! en ja, de maatschappij is nou eenmaal zo, dat moeders meer doen. daarom ben ik ook minder gaan werken en mijn vriend niet. zo hebben we dat SAMEN besloten. en het kan ook niet anders. hij is hoofdkostwinner. maar ik ga het er bij laten want het begint een hele andere discussie te worden. en ik heb daar geen zin in. ik ben een goede werknemer, een goede moeder en mijn vriend is een goede vader. en mijn werksituatie is allang opgelost en er zijn totaal geen problemen van gekomen of scheve gezichten door ontstaan. ja hier. erg jammer. succes allemaal.

Astrid

Astrid

20-02-2015 om 14:13

dat

Dat vinden jullie en dat mag, maar mag zij ook haar eigen mening en invulling geven aan het ouderschap? Waarom laten we elkaar niet gewoon in elkaars waarde, ongeacht of we het ergens mee eens zijn of niet?
Zullen genoeg moeders zijn die meer of minder willen werken, dito voor de vaders. Het leven loopt zoals het loopt, maar om iemand dan ouderwets te noemen als het niet overeenkomt met hoe jij in het leven (moet) staan vind ik flauw.

Desiree

Desiree

20-02-2015 om 14:21

bedankt astrid

ben het helemaal met je eens astrid. ik ga lekker met mijn zoon wandelen. het beste . ik ga van dit forum af .

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

20-02-2015 om 14:22

Wat mij verwonderd

is het feit dat je vriend bij defensie werkt, (ik neem aan als beroepsmilitair) en dat hij dagen werkt en met pijn en moeite zijn ouderschaps verlof op kon nemen 1 dag in de week.

Gemiddeld genomen is het bij defensie goed geregeld, dus snap ik niets van wat je hier aangeeft.

bieb63

bieb63

20-02-2015 om 14:52

Ik snap desiree wel!!

En ik vind het ook best irritant als hier zo wordt gehamerd over zogenaamde emancipatie. Soms zitten situaties nu eenmaal anders in elkaar. Heb je keuzes en afspraken gemaakt.

Wat doet het er toe of man of vrouw degene is die pt gaat werken, of degene is die gezien het werk makkelijker ad hoc vrij kan nemen. Of degene is die relatief dichtbij werkt en snel op school/thuis kan zijn voor e.o.a. calamiteit. Het kan net zo goed andersom zijn, dat maakt geen bal uit. Maar als de 1 (man of vrouw) degene is met het hoogste inkomen, een baan heeft die niet pt vervuld kan worden, misschien wel regelmatig (of altijd) aan de andere kant van het land is, danis dat niet degene die een deel (al dan niet ad hoc) zorg op zich kan nemen. Zo simpel is dat. En het doet er totaal niet toe of dat de man of de vrouw is.
Dus je kies op maat, afhankelijk van de situatie, wie wat doet en kan. Zowel financieel gezien als praktisch gezien.
En nee, daar hoeven de collega's/werkgever van de ander niet de dupe van te zijn, maar altijd maar roepen 'waar is de man?' vind ik zo een ontzettend domme reactie.
Om maar een voorbeeld te noemen: ik heb een vriendin en haar man werkt op een booreiland en IS er gewoon niet 2 weken per maand. Tja...

creabea

creabea

20-02-2015 om 15:12

ik snap haar ook wel, maar....

misschien had ze haar zin wat ongelukkig geformuleerd, die van : "een moeder moet nou eenmaal meer voor haar kinderen zorgen dan een vader".

Die tijd waren we voorbij, dacht ik. Ik ben verder zelf ook een beetje allergisch voor dat moeten emanciperen (als je niet 4 dagen in de week werkt vergooi je je talenten en onnodig afhankelijk, etc.) maar hier kan ik me echt niet in vinden.

Suze

Suze

20-02-2015 om 15:20

Tja

Natuurlijk moet iedereen samen kiezen, maar vaak genoeg is het toch de vrouw die het onderspit delft (ja, vrijwillig), en (veel minder) gaat werken. En dan over 5 a 10 jaar is er een scheiding (soms geheel plotseling) en is vrouw financieel niet zelfstandig. Ik heb dat de laatste tijd hier op OO wel erg vaak voorbij zien komen.

Het lijkt me goed dat vrouwen daar vooraf, voor ze een keuze maken om (veel) minder te gaan werken of stoppen, toch wel serieus over nadenken.... En natuurlijk snap ik dat elke situatie anders is, en als de man meer verdient dan de vrouw, is het vanuit financieel oogpunt misschien een logische keuze, maar vrouwen doen zichzelf dan (op de lange termijn) misschien toch wel tekort.

bieb63

bieb63

20-02-2015 om 15:23

creabea

Nee, in de zin "een moeder moet nou eenmaal meer voor haar kinderen zorgen dan een vader" kan ik me ook niet echt vinden, heb ik eerlijk gezegd niet gezien. Maar wellicht was dat in een andere context.

Katniss

Katniss

20-02-2015 om 15:26

Precies Suze

Het boeit mij echt niet hoeveel andere mensen werken, dat mag iedereen fijn voor zichzelf bepalen. Maar ik vind het dus wel dom (en dat bedoel ik dan ook zo) als mensen zich in zo'n kwetsbare financiële positie brengen. Nog niet eens zozeer als ze getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, dan heb je na een evt. scheiding vaak nog wel een beetje extra inkomen in de vorm van partneralimentatie. Maar hoe vaak hoor en lees je geen verhalen over samenwonende stellen waarvan een van de partners (in 99% van de gevallen de vrouw) minder/niet is gaan werken om voor de kinderen te zorgen, en dan vervolgens ook geen mede-eigenaar is van het huis waar ze wonen. Ja, en dan is het huilen als je ineens met een scheiding te maken krijgt.

bieb63

bieb63

20-02-2015 om 15:28

suze

Jouw uitgangspunt: "de vrouw moet (meestal) het onderspit delven", is voor mij niet logisch. Waarom zou dat moeten? Er moet niets en elke situatie is anders. En het doet er ook geen bal toe of dat vaker de vrouw is dan de man. Het kan net zo goed andersom. En ook al komt dat minder vaak voor (statistisch), dan is dat zo. Blijkbaar hebben vrouwen vaker meer feeling met getut thuis. Nou en? Zal wel biologisch vaker zo in elkaar zitten. Maar nogmaals, de situatie kan net zo goed omgekeerd zijn. Dus dan maak je andere keuzes. Waar het om gaat is dat als beide ouders niet willen dat hun kind ft naar creche/opvang gaat, er keuzes gemaakt moeten worden. En die maak je m.i. afhankelijk van de situatie.

kinderachtig

Ik vind het altijd zo kindertachtig als mensen meteen gaan roepen dat ze nooit meer een vraag gaan stellen of dat ze van het forum afgaan als ze niet precies de reacties krijgen die ze willen. Tjees, grow up, denk ik dan.

Astrid

Astrid

20-02-2015 om 18:06

offtopic

Heeft ze een aardig welkom gekregen van een aantal dan?
Hoe zo grow up? Moet iedereen maar tegen mensen kunnen die directer dan direct zijn, tegen het botte of (in andere gevallen) grove af? Grow up geldt voor beide kanten. "Je moet er maar tegen kunnen" vind ik pas kinderachtig.
Vraag me wel eens af waar m dat toch in zit op fora. Zijn botte/directe mensen in het echt ook zo of voelen ze zich beschermd door een nick? Leuke voor een nieuw draadje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.