Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

HAVO/VWO ADVIES


Decembermamma schreef op 13-01-2024 om 09:49:

[..]

O mijn kind heeft al te maken met voldoende obstakels, is vanaf groep 3 gepest en getrijtert en dat loopt nog steeds door. Dat is de reden dat ik super blij was met het advies, want die pestkoppen hebben allemaal een vmbo advies gekregen.

Des te meer reden om blij te zijn en je zoon naar havo/vwo te laten gaan.

Ik vind dit niet passen bij een curling ouder. Daar versta ik toch echt andere dingen onder. 

Mijn dochter scoorde met begrijpend lezen-en rekencito vmbo basis/kader. 

Begrijpend lezen in de klas (methode) heel hoog. Rekenen gemiddeld. 

Lang verhaal, bleek onzeker, 'ik kan het toch niet, dus mijn eerste ingeving op de cito is fout, dus ik pak een ander antwoord'

Ze mocht met veel maren en bezwaren starten op tl/havo. Na drie maanden naar havo/vwo. Ze doet het nu super op de havo.

Begrijpend lezen doet ze nog steeds super. Ze ziet dingen al, nog voor de vraag helemaal gesteld is. Iets meer vertrouwen in d'r eigen kunnen.

Rekenen daarentegen is op de basisschool een lineair vak, daar zitten veel hiaten bij haar. 

Maar wiskunde op de havo? Appeltje eitje. Heel andere tak van sport.

Ik ben zelf leerkracht van groep 8. Ik snap de leerkracht van jouw zoon wel. Vertrouw er wat meer op. Ze weten echt wel wat ze doen. 

Tuinfluiter schreef op 13-01-2024 om 09:30:

Ouders woonden op uur rijden. Ik ging één keer per drie weken in het weekend, later door mantelzorg iedere week maar dan ook regelmatig door de week als de kinderen op school zaten.
Als puber gingen ze niet altijd mee ze hadden sport, baantjes en vrienden. Ze vonden het wel leuk om af en toe mee te gaan het was gezellig bij opa en oma. Zo'n bezoek combineerden we vaak met een andere activiteit. We gingen strandwandelen, de stad in ( Den Haag) of naar een museum.
Ik denk dat ze als puber ongeveer zes keer per jaar meegingen.

Oeps verkeerde topic 

Op meeste middelbaren geven ze bijles voor minder presterende studenten

Decembermamma

Decembermamma

20-01-2024 om 21:15 Topicstarter

Ik was er dus vanuit gegaan (obv ons laatste gesprek over zijn cijfers voor rekenen) dat het havo/vwo pre advies bleef staan. Dat is dus veranderd naar vwo.

We gaan dus nu kijken naar diverse vwo scholen  ik ben redelijk geschrokken 

Decembermamma schreef op 20-01-2024 om 21:15:

Ik was er dus vanuit gegaan (obv ons laatste gesprek over zijn cijfers voor rekenen) dat het havo/vwo pre advies bleef staan. Dat is dus veranderd naar vwo.

We gaan dus nu kijken naar diverse vwo scholen ik ben redelijk geschrokken

Gezien wat je schrijft vind ik het wel logisch want pluswerk krijg je niet zomaar. 

Decembermamma schreef op 20-01-2024 om 21:15:

Ik was er dus vanuit gegaan (obv ons laatste gesprek over zijn cijfers voor rekenen) dat het havo/vwo pre advies bleef staan. Dat is dus veranderd naar vwo.

We gaan dus nu kijken naar diverse vwo scholen ik ben redelijk geschrokken

Waarom geschrokken?

En laat het hem nou alsjeblieft niet 'proberen', maar gewoon 'doen'. 

Ysenda schreef op 20-01-2024 om 21:22:

[..]

Gezien wat je schrijft vind ik het wel logisch want pluswerk krijg je niet zomaar.

Ik ook en nog anderen in het topic hadden al gesproken over vwo als reële optie.

Valeria schreef op 21-01-2024 om 07:40:

[..]

Waarom geschrokken?

En laat het hem nou alsjeblieft niet 'proberen', maar gewoon 'doen'.

Precies. Hij krijgt het advies niet voor niets.

Je hebt het niet zien aankomen omdat je gedachtes in een koker zaten/zitten.

Lees onze reacties nog eens terug.

Decembermamma

Decembermamma

21-01-2024 om 10:41 Topicstarter

Nee her woord proberen ga ik absoluut niet in mijn mond nemen.

Ik merk wel dat mijn zoon direct een school die hij had laten afvallen nu wil bezoeken. Maar op het categoriaal gymnasium na hebben alle scholen de eerste 2 of 3 jaar standaard een havo/vwo klas.

Heb vertrouwen in je zoon, in de leerkracht en in de middelbare school. Op de school waar ik werk zou jouw zoon in een vwo brugklas beginnen. Tijdens de tweejarige brugperiode wordt bekeken of hij daar op z'n plek zit en of havo wellicht passender is. De grote meerderheid van de kinderen op het vwo blijft daar echter. In grote lijnen is het verschil tussen havo en vwo inzicht. Op de havo redden veel kinderen het met uit het hoofd leren en op het vwo wordt wat inzicht gevraagd, zeker in de bovenbouw. Jij kunt wellicht zelf wel inschatten of jouw kind in staat is om enigzins abstract te redeneren etc. 

Verder vind ik het woord 'verzieken' wel erg negatief. Sommige rekenopdrachten zijn gewoon niet zo duidelijk en zeker slimmere kinderen hebben daar soms moeite mee. 

Voorbeeld: in de opgave staat dat je voor één cake 3 eieren nodig hebt en er wordt gevraagd hoeveel cakes je met 9 eieren kunt bakken. Sommige kinderen zullen dan zeggen, 3 cakes, maar andere kinderen zullen dan zeggen één cake, want voor 3 cakes heb je ook meer bloem en boter nodig. Weet je waarom hij de fout ingaat? Dat zou aan de juf vragen, om dat met hem te bespreken.

'Maar op het categoriaal gymnasium na hebben alle scholen de eerste 2 of 3 jaar standaard een havo/vwo klas.' Prima toch?
Tsjor

Bellebelle schreef op 21-01-2024 om 11:19:

Heb vertrouwen in je zoon, in de leerkracht en in de middelbare school. Op de school waar ik werk zou jouw zoon in een vwo brugklas beginnen. Tijdens de tweejarige brugperiode wordt bekeken of hij daar op z'n plek zit en of havo wellicht passender is. De grote meerderheid van de kinderen op het vwo blijft daar echter. In grote lijnen is het verschil tussen havo en vwo inzicht. Op de havo redden veel kinderen het met uit het hoofd leren en op het vwo wordt wat inzicht gevraagd, zeker in de bovenbouw. Jij kunt wellicht zelf wel inschatten of jouw kind in staat is om enigzins abstract te redeneren etc.

Verder vind ik het woord 'verzieken' wel erg negatief. Sommige rekenopdrachten zijn gewoon niet zo duidelijk en zeker slimmere kinderen hebben daar soms moeite mee.

Voorbeeld: in de opgave staat dat je voor één cake 3 eieren nodig hebt en er wordt gevraagd hoeveel cakes je met 9 eieren kunt bakken. Sommige kinderen zullen dan zeggen, 3 cakes, maar andere kinderen zullen dan zeggen één cake, want voor 3 cakes heb je ook meer bloem en boter nodig. Weet je waarom hij de fout ingaat? Dat zou aan de juf vragen, om dat met hem te bespreken.

Of er staat verdeel bedrag x over y kinderen, waarmee ze bedoelen gelijk verdelen, terwijl de kinderen in het plaatje duidelijk verschillende leeftijden hadden, dus de verdeling zoals ouders zakgeld uit delen de oudste meer dan de jongste was niet goed. 10, 10, 10 was het antwoord, zoon deed 5, 10, 15 en dat was fout. Nee, de vraag was gewoon onduidelijk 

gefeliciteerd met de goede uitslag. 

Het kan nog alle kanten opgaan. Het beste is om je nu niet druk te maken over wat er kan gebeuren. 

DE middelbare school is toch heel anders, dus ik zou voor nu naar de HAVO/VWO laten gaan. 

Bellebelle schreef op 21-01-2024 om 11:19:

.

Voorbeeld: in de opgave staat dat je voor één cake 3 eieren nodig hebt en er wordt gevraagd hoeveel cakes je met 9 eieren kunt bakken. Sommige kinderen zullen dan zeggen, 3 cakes, maar andere kinderen zullen dan zeggen één cake, want voor 3 cakes heb je ook meer bloem en boter nodig. Weet je waarom hij de fout ingaat? Dat zou aan de juf vragen, om dat met hem te bespreken.

Dat lijkt mij een slecht voorbeeld. Ik was ook zo’n kind dat te slim was om de inkomvragen in een toets te nemen voor wat ze waren, omdat ik altijd dacht ‘als het antwoord zo simpel is, zullen ze het wel niet vragen want dit weet een kleuter al’. 
bij dit voorbeeld met de eieren staat er niet “je hebt voor 1 cake drie eieren, bloem en boter nodig, hoeveel cakes kun je maken met 9 eieren”. Dan zou een kind zeggen “geen, want je hebt ook bloem en boter nodig”. Nu de bloem en boter niet genoemd worden, zal een kind dat niet denken. 

Annaniem2023 schreef op 21-01-2024 om 14:37:

[..]

Dat lijkt mij een slecht voorbeeld. Ik was ook zo’n kind dat te slim was om de inkomvragen in een toets te nemen voor wat ze waren, omdat ik altijd dacht ‘als het antwoord zo simpel is, zullen ze het wel niet vragen want dit weet een kleuter al’.
bij dit voorbeeld met de eieren staat er niet “je hebt voor 1 cake drie eieren, bloem en boter nodig, hoeveel cakes kun je maken met 9 eieren”. Dan zou een kind zeggen “geen, want je hebt ook bloem en boter nodig”. Nu de bloem en boter niet genoemd worden, zal een kind dat niet denken.

Dit is een voorbeeld uit de praktijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.