Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

HAVO/VWO ADVIES

Mijn zoon heeft een Havo VWO advies gekregen, mijn zoon wil havo doen en daar zijn wij het helemaal mee eens. Ik heb wel de vraag bij de juf uitstaan of dit advies wel echt terecht is. Hij heeft super op de iep toets gescoord, haalt hoge cijfers voor begrijpend lezen en woordenschat en taal, maar zijn rekenen is echt een struikelblok. Haalt er krappe voldoendes of zelfs onvoldoendes voor. Hij doet wel pluswerk voor Rekenen en het huiswerk gaat super, en juf gaf aan dat hij tijdens het zelfstandig werken het ook prima en nagenoeg foutloos doet. Op de toetsen gaat het echter steeds mis. Vaak bestaat zo'n toets uit een opdracht of 5 met ieder een opgave of 10. Dan verziekt hij letterlijk 1 of 2 opgaven door onoplettendheid. 

Nu vraag ik me wel af, gaat hij dan niet compleet de mist in op de havo?


'Nu vraag ik me wel af, gaat hij dan niet compleet de mist in op de havo?' Is dat erg dan? Hij kan daarna altijd nog verder op het VMBO.

Tsjor

hij doet zelfs plus werk voor rekenen, waar maak je je druk om. Hij heeft een uitdaging met het maken van toetsen. Ik denk eerder dat hij zich verveelt bij de toets en het dan afraffelt. Of te ver of te weinig na denkt over wat er gevraagd wordt.

Klinkt juist heel passend, havo/vwo. Kan hij in de brugklas uitzoeken of bij zijn werkhouding en inzet beter havo past of toch vwo.

Hij kan dus wel rekenen, hij doet zelfs pluswerk, maar het gaat alleen mis op de toetsen, door onoplettendheid. Bij andere toetsen speelt die onoplettendheid schijnbaar geen rol. Wat apart. Wat is de oorzaak hiervan? Waarom alleen bij rekenen? En van de 50 sommen gaan er steeds 5-10 fout, verspreid over de toets? Dat klinkt ook niet dramatisch; alleen heel zonde. Ik zou dit wel goed in beeld willen hebben, en ook eventueel op zoek naar ondersteuning gaan. 

Ik vind je vraag bijzonder. Waarom zou je denken dat havo te hoog gegrepen is als de juf havo/vwo adviseert? Het voelt als een "reverse" - heeft je kind vmbo advies gekregen op basis van de slechte rekentoetsen ondanks goede scores op de eindtoets en bij andere vakken?

Je kind zal in een havo/vwo brugklas geplaatst worden en daar zal dan blijken wat het wordt. Niet nu al aansturen op havo. Onnodig gezien wat ik lees.

Hij doet pluswerk voor rekenen en hij scoort bij de andere vaardigheden heel goed. Ik zie het ook gebeuren dat hij vwo gaat doen. Je hebt bij wiskunde A weinig rekenvaardigheden nodig én je mag een rekenmachine gebruiken in bijna 100% van de gevallen.

Vreemd verhaal. Waarom maak je je zorgen of hij wel havo haalt bij een dubbeladvies? En waarom doet school niets aan zijn slechte scores op toetsen? En waarom inderdaad heeft hij die alleen bij rekenen? Juist bij andere vakken kun je veel meer vragen missen of verkeerd lezen.

mijn 2 dochters allebei moeite met rekenen ,maar op vwo wiskunde ging prima!!!

Heel gek misschien, maar ik zou vertrouwen op het advies van de leerkracht.

Ik zou op het advies van de leerkracht vertrouwen. Hij krijgt niet zomaar een havo/vwo advies. Die slordigheidsfouten zijn jammer, maar hopelijk leert hij daar op de middelbare van. Wel gek dat het alleen bij rekenen gebeurt, maar de juf ziet wel dat hij het kan, want hij krijgt wel pluswerk en dat is ook niet voor niks.

Geef je kind het vertrouwen dat hij het kan. Dat mag hij dan laten zien. Ouders die achter je staan en vertrouwen in je hebben is belangrijk. Afstromen kan altijd nog.

dochter struikelde altijd op de redactiesommen (verhaaltjessommen) en daardoor altijd een lage score op de Cito-toetsen. Rekenvaardigheid was wel prima. Met een advies van de basisschool wat havo/vwo was maar met de kanttekening dat rekenen op vmbo kader scoorde is ze toegelaten in een gemengde brugklas havo/vwo. Wiskunde gaat wel goed want is ook echt anders en inmiddels zit ze in havo/vwo 2. 

Decembermamma

Decembermamma

12-01-2024 om 13:44 Topicstarter

tsjor schreef op 12-01-2024 om 09:11:

'Nu vraag ik me wel af, gaat hij dan niet compleet de mist in op de havo?' Is dat erg dan? Hij kan daarna altijd nog verder op het VMBO.

Tsjor

Ja vind ik wel erg, ik heb liever dat hij gelijk op het juiste niveau begint. 

Decembermamma schreef op 12-01-2024 om 13:44:

[..]

Ja vind ik wel erg, ik heb liever dat hij gelijk op het juiste niveau begint.

Dat juiste niveau wijst eerder op vwo dan op havo.

Decembermamma

Decembermamma

12-01-2024 om 13:47 Topicstarter

Ik ben blij te lezen dat er meer kinderen zijn die op de basisschool minder goede cijfers haalden voor rekenen en het toch goed doen op de middelbare. Juf heeft aangegeven dat zij vanwege zijn cijfers en het verschil in wat ze ziet in de klas steeds zijn werk in de klas nakijkt en daar zitten zelden foutjes in. En dat is de reden dat ze vasthoudt aan havo/vwo ook op de iep had hij voor rekenen een goede score .

Decembermamma schreef op 12-01-2024 om 13:47:

. Juf heeft aangegeven dat zij vanwege zijn cijfers en het verschil in wat ze ziet in de klas steeds zijn werk in de klas nakijkt en daar zitten zelden foutjes in. 

Kan ze dan niet beter kijken wat er gebeurt tijdens een toets? (En kijken wat er tijdens het werk in de klas gebeurt, ook.)

Decembermamma

Decembermamma

12-01-2024 om 14:16 Topicstarter

Valeria schreef op 12-01-2024 om 13:57:

[..]

Kan ze dan niet beter kijken wat er gebeurt tijdens een toets? (En kijken wat er tijdens het werk in de klas gebeurt, ook.)

Ze ziet in de klas dat hij het zelfstandig en geconcentreerd doet. Ik vermoed dat hij ongemerkt met rekenen een soort faalangst heeft ontwikkeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.