Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Heftige muziek teksten

Hoi,

Mijn dochter van 10 luistert graag naar Ariana Grande, dat vond ik prima maar ik heb een keer goed naar de teksten geluisterd en die vindt ik toch echt ongepast. Zoals haar liedje 34+35 (69) waar ze zingt: “f*ck me till the daylight” “means I wont to 69 with you no sh*t” en haar liedje nasty “like this p*ssy is designed for you” “don’t want to wait for tonight I want to get nasty” wat ik toch wel te heftig vindt. Moet ik dit soort muziek goedkeuren?


Verbieden is niet de oplossing, er is veel muziek met expliciete teksten, je hebt ook geen zicht op wat je dochter allemaal hoort. Ook op school staat de radio aan of doen ze 'just dance' om de klas weer rustig te krijgen. 

Je kunt er wel een gesprek over hebben, net als over de videoclips die ze zeer waarschijnlijk ook zal zien. Verbieden wordt lastig want dan moet je bv ook K3 al gaan screenen. (luister maar eens naar Heya mama)  Je moet je ook afvragen in hoeverre ze deze teksten al begrijpt en er de seksuele lading aan geeft die een volwassene doet. Zelfs mijn bijna 16 jarige zoon vind bepaalde liedjes gewoon leuk vanwege de melodie maar luistert niet zo naar de teksten. 

Hoi bezorgdemoeder11, ik vind dat dat tegenwoordig gewoon een beetje de jeugd is en dat gewoon kan laat ze lekker jong zijn 😋 waarschijnlijk weet uw dochter niet eens wat al die teksten betekenen en luistert ze er gewoon naar voor de fun 🤪😜 maarja dat is mijn manier van opvoeding.

Heb je weleens goed naar K3 geluisterd? Anders eens googlen op de songtekst van bv heyeh mama... En dat wordt toch ook hard meegezongen door een gemiddelde kleuter....

bezorgdemoeder11

bezorgdemoeder11

16-04-2021 om 09:28 Topicstarter

K3 is ook wel dirty idd, ik hoop dat mijn dochter denkt dat 34+35 over rekenen vraagt....

Ik heb dat nu nog steeds wel hoor, dat ik een nummer heel leuk vind, al wekenlang en ik ineens de tekst begin te horen (in het begin luister ik dan een beetje gezellig naar de melodie) ik had dat met het nummer Butterfly van Jason Mraz....toch echt wel een heel dubbelzinnige tekst oke, niet zo dirty als Ariane Grande, maar toch. En ik spreek en lees engels echt een stuk beter dan een 10 jarige denk ik, maar bij sommige liedjes heb je het niet zo snel in de gaten. Dus ik zou er nu niets van zeggen, pas als ze het luidkeels mee gaat zingen dan zou ik uitleggen wat ze zingt.

Kennen jullie die reclame ooit op tv over engelse lessen? Er gaat een gezin in de auto zitten en die ouders zetten de radio aan. Op de radio klinkt 🎶"I wanna fuck you in the ass" 🎵 en die ouders gaan heel vrolijk mee zitten neuriën (en de kinderen zitten te lachen op de achterbank, want zij verstaan het vermoedelijk wel) Vervolgens komt de tekst in beeld: " Engels Leren?" en dan de naam van een taleninstituut Hier is ie voor wie hem nog eens wil zien: 


https://www.youtube.com/watch?v=-uV3uUsoRe4 

Ik vind veel teksten ook niet bepaald verheffend, ook niet voor kinderen. Je moet het er wel over hebben en het relativeren. Er is buiten dat ook ander tekstaanbod. Welke taal maakt ook verschil volgens mij. Ik herinner me dat bij Henny Vrienten de grens was bereikt toen een 6jarig jongetje mee liep te blèren 'Ik loop m'n l*l achterna'. Dat was in het Nederlands en alweer 100 jaar geleden natuurlijk.

Zo hoorde ik alweer lang geleden eens een pakweg 6-jarige jongedame fonetisch maar herkenbaar heerlijk “I wanna have sex on the beach” blèren toen dat een hitje was. Pardon! Ik krabde me eens achter de oren, tilde er verder niet bijzonder zwaar aan maar ben het na al die jaren dus ook niet vergeten. 

Hoe komen kinderen eigenlijk aan die liedjes? Zijn ze al zelfstandig op het internet? Ik draai zelf weinig muziek, geen radio. Zelfstandig interesse in muziek kwam pas eind lagere school op gang. Kun je er als ouder van lagere schoolkinderen nog invloed op hebben wat ze horen (zonder te verbieden, door het aanbod te filteren) of is dat een gepasseerd station in dit internettijdperk? 

Doe maar (niet meer),

Of Belle Hélène, minstens 17. Het wordt vanzelf een fluisterliedje 

En wat dacht je van Doe Maar? 

Oud en naïef 

ik vrees dat ik met heel wat liedjes mee hum en geluiden voortbreng waar ik de tekst niet goed van ken. Als ik er dan eens voor ga zitten moet ik daar dan om lachen. Oh ahaaa, oh jeee... ach klinkt lekker ik blijf maar hummen.😁 Als ik buiten hoor wat er afgespeeld wordt, maak ik me wel wat zorgen om wat je drillrap noemt. Waarom is dat zo aantrekkelijk? Niet fijn. Daar zou ik thuis een gesprek over voeren.

Vroegâh, toen had je je t'aime moi non plus. Ik was een jaar of 14, had geen idee wat er gezongen werd maar mijn moeder gruwde. Ik vond haar een ouwe muts haha. Nou was de tekst denk ik ook niet zo bijzonder maar de overige geluiden deden 't 'm. 

Jannekescholten schreef op 16-04-2021 om 09:25:

Hoi bezorgdemoeder11, ik vind dat dat tegenwoordig gewoon een beetje de jeugd is en dat gewoon kan laat ze lekker jong zijn 😋 waarschijnlijk weet uw dochter niet eens wat al die teksten betekenen en luistert ze er gewoon naar voor de fun 🤪😜 maarja dat is mijn manier van opvoeding.

juist ze weet niet wat het betekend tot dat ze het een keer tegen een paar jongens zegt...

ik begrijp de zorgen van deze moeder heel goed 


inderdaad het is de jeugd deze dagen maar ze is 10 dit zijn uitspraken op seksueel gebied waarvan ze nog niks weet maar wat wel eens verkeerd kan uitpakken als ze die zin tegen een ander zegt

tuurlijk kind gewoon jong laten zijn maar laten we eerst onze kinderen leren wat sex is en hoe het hoort te zijn laten we onze kids eerst maar eens leren dat je lichaam een tempel is en sex dient voor een persoon die heeel veel van je houd

voordat onze kinderen fuck me till the daylight gaan roepen

en de video clip gaan na doen met 2 staartjes en schaarse kleding


want de muziek teksten en clips leren onze kinderen al vanaf klein je als meid open en bloot te gooien met je ass te shaken en dat je er sexy moet uitzien zodat jongens je willen

ik ben pas 25 maar toen ik 10 was mocht ik dit soort muziek niet luisteren ik was dol op k3 omdat ik me daar op focuste En dus ook geen muziek mocht luisteren die niet voor mijn leeftijd was

en dan word er natuurlijk gezegd je kan je kinderen niet van alles weerhouden nee zeker niet maar van dit wel

kinderen van die leeftijd horen geen mtv te kijken snapchat te hebben tiktok instagram dit soort muziek te luisteren dit is absoluut niet voor hun leeftijd dus het is wel degelijk te stoppen

ieder voor zich en iedereen heeft zijn eigen opvoeding

maar om te reageren op het topic nee dit is niet oke en je kan het wel degelijk stoppen alleen is het moeilijk als je dochter al een tijdje gewent is dit soort dingen te zien

ik weerhoud mijn kind daar zo veel mogelijk van buiten kan je het miss niet allemaal in de gaten houden maar hier thuis word er gewoon gekeken wat voor zijn leeftijd bestemt is

en ja ik reageer er heftig op omdat ik helaas veel gevallen heb gezien waar het verkeerd is afgelopen omdat meiden teksten van muziek riepen of typten waarvan ze niet wisten wat het echt betekende en wat voor consequenties het zou hebben  of omdat meiden van die leeftijd zich zo kleden omdat dat in is en ariana doet het ook  terwijl ondertussen er genoeg viezerikken op de wereld zijn die verkeerd na haar kijken of verkeerd willen handelen 

nog niet gewoon kinderen van 10 die het bij elkaar willen proberen want ze zien het in die clips en papa grijpt mama ook bij haar bil 

er zijn genoeg voorbeelden je laat en kind pas echt kind zijn als zij of hij dingen ervaart die toepasselijk zijn voor hun leeftijd niet als je dingen toestaat die ze pas horen te doen als ze ouder zijn  dat kunnen ze dan nog altijd doen

inderdaad laat een kind gewoon kind zijn geen puber

anomarie schreef op 16-04-2021 om 09:26:

Heb je weleens goed naar K3 geluisterd? Anders eens googlen op de songtekst van bv heyeh mama... En dat wordt toch ook hard meegezongen door een gemiddelde kleuter....

klopt heb ik ook gezien inderdaad daar worden ook dingen gezongen met een bepaalde bedoeling waarvan ouders weten wat er misschien mee word bedoel maar kinderen totaal niet omdat er niet specifiek gezegd word wat er mee word bedoeld en kinderen met hun kinderfantasie hun eigen bedoeling mee verzinnen 

maar daar word niet letterlijk gezongen fuck me till the daylight  dit is een zin waar letterlijk gezegd word wat ze wil 

of de zin van i wanna get nasty sorry maar te specifiek 

Koud schreef op 16-04-2021 om 17:48:

Vroegâh, toen had je je t'aime moi non plus. Ik was een jaar of 14, had geen idee wat er gezongen werd maar mijn moeder gruwde. Ik vond haar een ouwe muts haha. Nou was de tekst denk ik ook niet zo bijzonder maar de overige geluiden deden 't 'm.

hahahahahah sorry ik moest hier echt even om lachen wat moet je moeder zich akward hebben gevoeld 🤣🤣😭

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.