Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Heitje voor karweitje 12-jarige

Er is in de buurt een jongen van 12 jaar die het leuk vindt om klusjes te doen en om wat geld te verdienen. Ik dacht, misschien kan hij wat helpen in de tuin, beetje aanharken en aanvegen, wat onkruid eruit halen, iets schoonmaken, wat simpel snoeiwerk misschien, de groene bak vullen. Misschien ook de auto wassen.

Ik heb geen idee wat hij wanneer precies kan doen (wat ik wil laten doen) en hoeveel tijd het kost, dus het lijkt mij het handigste een uurtarief af te spreken. Wat zouden jullie voor zoiets een redelijk bedrag per uur vinden? We zitten buiten de Randstad voor zover dat relevant is.

Hier doen kinderen dat ook regelmatig. De tuin onkruidvrij laten maken heb ik wel eens laten doen. Met wisselend succes overigens. De laatste keer greep een kind in de distels, daarna heb ik het niet meer laten doen. Ik zou dus wel zorgen voor handschoenen.

Verder laat ik ze vaak kleine klusjes doen zoals oud papier naar de ondergrondse container brengen, glas naar de glasbak en lege flessen inleveren waarbij ze het statiegeld bonnetje mogen houden. Ook heb ik ze met warm weer wel eens wat schoon laten maken met water. 

Ik zou zelf er een klein karweitje van laten maken. Iets wat ze in een kwartiertje kunnen doen en dan een 1 of 2 euro ervoor geven. Een 12-jarige je auto laten wassen, zonder dat je weet dat hij ervaring heeft, kost vooral jezelf veel tijd. Als je dat hebt natuurlijk prima. 

Auto wassen vind ik altijd riskant. Kinderen nemen het niet zo nauw met zand enzo. Als de spons valt dan gaan ze vrolijk weer verder.

ArianneH

ArianneH

15-06-2025 om 15:53 Topicstarter

Het gaat me vooral om helpen in de tuin. De auto is bijzaak en doe ik inderdaad misschien ook niet. Dus laat die maar buiten beschouwing verder.

Maar de vraag is dus wat jullie een redelijk uurtarief vinden voor helpen in de tuin als ik het niet per klusje wil vragen en ook niet weet hoeveel tijd dingen hem kosten, zelfs niet hoeveel tijd het mij zou kosten.

Het is een "heitje voor een karweitje". Een klusje dus, niet iets waar je uurtarieven voor afspreekt. 
Je zet hem aan het werk en als hij er genoeg van heeft bepaal je op basis van het gedane werk wat het je waard is. 

Geen uurtarief afspreken, maar betalen per klusje. En afspreken met wat jij klaar/af/voldoende vindt. Mijn twaalfjarige had al heel snel berekend dat als hij rustig aan deed, dat hij dan meer verdiende dan als hij doorwerkte als hij per uur betaald werd. En zijn definitie van klaar/af/netjes is niet altijd hetzelfde als de mijne.

April2021 schreef op 15-06-2025 om 16:36:

Het is een "heitje voor een karweitje". Een klusje dus, niet iets waar je uurtarieven voor afspreekt.
Je zet hem aan het werk en als hij er genoeg van heeft bepaal je op basis van het gedane werk wat het je waard is.

Dit, je maakt het erg "groot" , bij de kids hier in de buurt werkt het het best als je iets kleiners vraagt , overzichtelijker.. dus niet de hele tuin onkruid vrij maken, maar "het stoepje" , de groencontainer soppen enz. 2 euro voor een kleine klus (15 minuten) en 5 euro voor een grotere klus is hier de norm

Ik zou wel een prijs per klusje geven. Als blijkt dat ze er veel langer over deden dan je dacht en het is netjes uitgevoerd kan er alsnog wat extra bij.
Twee euro voor een kwartier is 8 euro per uur. Vind ik voor 12 jaar heel royaal. 

MamaE schreef op 15-06-2025 om 18:14:

Ik zou wel een prijs per klusje geven. Als blijkt dat ze er veel langer over deden dan je dacht en het is netjes uitgevoerd kan er alsnog wat extra bij.
Twee euro voor een kwartier is 8 euro per uur. Vind ik voor 12 jaar heel royaal.

Ik vind het niet meer dan normaal voor best zwaar werk,  onkruid wieden, soppen enz met deze warmte , het zijn klusjes die best pittig zijn

MamaE schreef op 15-06-2025 om 18:14:

Dit ja! Ik weet nog dat mijn vader ooit twee klasgenootjes van mij (groep 7 of 8) een klusje had gegeven en een prijs per stuk had afgesproken. Die twee jochies hebben de hele dag keihard gewerkt en aan het einde van de dag hadden ze allebei 35 cent (guldens nog) verdiend 😅 kostte duidelijk iets meer tijd dan gedacht. Ik weet niet meer wat hij ze uiteindelijk heeft gegeven maar wel zoveel dat iedereen er blij mee was. Ze hebben nog jaren bij mijn vader 'gewerkt'. 

Maar het hangt er wel vanaf hoe serieus het aangepakt wordt. Onkruid tussen mijn tegels weg plukken vond ik wel een geschikt karweitje voor mijn kleine voortuin. Ik heb het uitgelegd, laten zien wat ik met onkruid tussen tegels bedoelde en even voorgedaan. Dat wilde die jongen (jaar of 10?) wel doen. In 30 seconden plukt hij 3 bloemen, laat ze zien en houdt zijn hand op voor de euro (die toen nog niet lang was ingevoerd). Hij was erg teleurgesteld dat ik vond dat het nog niet klaar was. Maar met 5 cent was hij ook wel tevreden en hing hij op zoek naar een gullere gever, of leuker werk.

Om een beetje een indicatie te hebben, heb ik even opgezocht wat het uurloon bijv. bij AH is: 

13, 14 en 15 jaar oud4,55 + 32,97% = 6,06 euro per uur
16 jaar oud5,25 + 32,97% = 6,99 euro per uur
17 jaar oud6,00 + 32,97% = 7,99 euro per uur

Die 4,55 voor een 13-jarige is dan het BRUTO uurloon. 

Dus als je een 12 jarige 4 euro netto per uur zou geven, doe je het netjes. En het ligt er ook aan wat je hem laat doen; het is natuurlijk geen werknemer en hij is nog erg jong, dus ik kan mij voorstellen dat het bij tuinwerk meer hand-en-span diensten zijn. 

Ik zou denk ik, als hij bijvoorbeeld 2 uur heeft geholpen, twee keer 4 euro 'uurloon' rekenen en dan afronden naar boven. Dus een tientje geven. 

Ik zie het van een andere kant. Mijn zoon is inmiddels 32 en hij wilde dat vroeger ook. Mijn man en ik waren daarop tegen. Hij mocht dat niet van ons. Schooien om geld voor een klusje dat doe je niet! 

watertoren schreef op 16-06-2025 om 00:22:

Ik zie het van een andere kant. Mijn zoon is inmiddels 32 en hij wilde dat vroeger ook. Mijn man en ik waren daarop tegen. Hij mocht dat niet van ons. Schooien om geld voor een klusje dat doe je niet!

Nee zouden mijn kinderen ook niet mogen. Ik heb ze vorig jaar klusjes laten doen in huis. Waarvoor ze dan geld kregen.

Ach, vragen staat vrij.
Iemand kan en mag altijd nee zeggen. En de kinderen onthouden vast wel wie 2 keer achter elkaar nee zegt. Daar vragen ze het waarschijnlijk geen derde keer. En wordt het dus ook niet vervelend. Persoonlijk zou ik dit enkel toestaan bij bekenden. 
Qua bedrag zou ik wel laag inzetten. Het gaat om een eenmalig klusje waar ze niet op ingewerkt zijn. Dit kost jou dus ook tijd en levert naar verhouding minder op. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.