Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-11-2009 om 09:47

Hele dagen naar school teveel?

Mijn zoon gaat sinds vandaag officieel naar school. Hij heeft eerst een paar keer een ochtend 'gewend', en nu gaat hij hele dagen, inclusief overblijven en 1 middag BSO. Nou krijg ik het idee van de juf dat ze dat wel heel veel van het goede vindt, omdat kleuters in het begin zo moe zijn en zo.

Zijn wij nou de enigen die het zo doen of valt het wel mee? Ik begin me haast een ontaarde moeder te voelen! Ik ben nu 'ziek' thuis ivm bekkeninstabiliteit, maar normaal gesproken zou ik 4 dagen werken en is tussen de middag thuis eten en een middag thuis houden niet aan de orde. Hoe doen/deden jullie dat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hoor, hele dagen

Gewoon vanaf het begin, inclusief 2 dagen overblijven en NSO. En nog ontaarder: bij ons hoeven / mogen de 4-jarigen niet op vrijdag naar school, omdat de juf dan wat meer tijd en aandacht kan geven aan de groep 2 kinderen om ze voor te bereiden op groep 3, en omdat de kleinsten beter af zouden zijn met een 4-daagse schoolweek. Wij hadden altijd de vrijdag al als kinderopvang-dag, en hebben dat zo gelaten. Was ook niet echt mogelijk ivm wachttijden om een andere dag te kiezen. Dus met 4 jaar ook op de vrijdag, de hele dag, naar de NSO.
En mijn ervaring is dat tussen de middag naar huis niet echt rustgevend is - we wonen op 5-10 minuten fietsen van school en moeten dan echt haasten om binnen een uur weer terug te zijn. Onze kinderen (nu 6 en 4 jaar oud) kiezen op dagen dat ze niet HOEVEN over te blijven er trouwens ook vaak voor om wel over te blijven.
Lekker doen waar jullie je goed bij voelen hoor!

Caroro

amk

amk

30-11-2009 om 10:25

Volle bak

wij hebben niet eens laten wennen. Alleen de eerste week halve dagen, daarna volle bak. Gelijk ook zwemles 2x per week er bij.

De 2e week zat ze op woensdag spugend van vermoeidheid achterop de fiets. En ze gaat nu eerder naar bed 's avonds. Maar dat zijn dan ook alle verschijnselen geweest.

het ritme hier, ma en do na school zwemles
di vrij bso tot max 7 uur. Hangt er een beetje vanaf bij wie ze slaapt. Ik ben vaak wat later, maar heb korte reistijd, haar vader is een half uur met de auto.
Overblijven 1 dag op school, andere dagen op de bso (ze worden gehaald en krijgen daar een 3gangen warme maaltijd)
Ze wil meestal niet mee naar huis vanaf de bso.

Op vrijdag is ze wel heel erg moe, dan eten we ook heel makkelijk (voordeel is dat ze natuurlijk al warm gegeten heeft)

Roosje

De juf kan wel zeggen dat zij de combi school en BSO te veel van het goede vindt, maar het is niet anders. Legio's kinderen maken gebruik van BSO na school, ook kinderen die net naar school gaan. Een middagje vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Ik vind het weinig professioneel van een leerkracht om dat soort uitspraken te doen, lekker peuren in het schuldgevoel van de werkende ouder die niet de luxe heeft om tijdens schooltijden te kunnenw erken.

Mijn oudste gaat sinds augustus 2008 naar school, vier hele dagen van 0830 tot 14.45 uur. Vanaf januari 2009 ben ik weer twee dagen per week gaan werken (had zwanger- en ouderschapsverlof van de jongste), dus op die dagen gaat hij naar school naar de BSO. De eerste maanden kon ik hem dus vier dagen naar school brengen en weer ophalen. Dat was fijn voor hem en voor ons, zo kon hij wennen aan school. En ja, hij is toen hij net naar school ging. Wij zorgden ervoor dat hij op tijd at, in bad ging en ging slapen en op zijn vrije dagen lekker kon uitrusten, dan ging het prima.

Maar die luxe heeft niet iedereen, dat de eerste periode zo zacht verloopt. Je hebt nu eenmaal (beiden?) een baan en zoekt naar een oplossing om je kind(eren) te kunnen opvangen.

Succes, alles went en probeer je schuldgevoel losss te laten. En dat is moeilijk, ik weet er alles van..

Groet,
Linda

Mamvantwee

Mamvantwee

30-11-2009 om 10:40

Hier ook hoor

Beide kinderen zijn vanaf de eerste echte week school (dus na het wennen) direct alle dagen overgebleven (behalve woensdag uiteraard) en drie dagen per week naar de bso gegaan. En ook hier hebben ze in groep 1 en 2 om de week een vrijdag vrij, en dan gaan ze de hele dag naar de bso.

Bij mijn oudste voelde ik me ook schuldig. Ook op de vrije dinsdag moest ze overblijven omdat het heen en weer scheuren gewoon teveel stress opleverde, bij mij!
Bij mijn jongste was het veel gemakkelijker, die volgt zijn zus en hoeft dus minder te wennen.

Intussen gaat het prima. Laat je geen schuldgevoel aanpraten door een juf! Kijk wel naar je kind: als jij denkt dat het teveel wordt, kun je tijdelijk iets anders verzinnen. Maar ik merk dat de bso zo leuk gevonden wordt, ze willen niet meer mee naar huis. Sta ik elke keer weer een kwartier te wachten voordat de tekening/stapel blokjes/barbie/knutselwerkjes eindelijk klaar zijn...

groet, Mamvantwee

Tegengeluid

Ik werkte in een nieuwe drukke baan toen mijn zoon op school begon en ik dacht dat het wel mee zou vallen omdat hij ook al drie dagen kdv gewend was.

Maar... school bleek echt andere koek. Erg druk voor kleuters, zeker de najaarsperiode en de maand voor het begin van de zomervakantie.

Ik vind het dus helemaal niet zo raar om dat wat op te bouwen, ook niet als je werkt. Bij mijn oudste waren de mogelijkheden beperkt maar daar heb ik wat ouderschapsverlof opgenomen om de dagen wat korter te maken als hij naar de bso ging. En bij de jongste ben ik af en toe gaan thuishouden op onze thuisdagen. Niet op zijn geleide, want dan zijn de poppen aan het dansen als de kleuter weer wel moet gaan, maar gewoon een vaste middag thuis met aanzeggen wanneer dat afgelopen is. En een keer spontaan een woensdag thuisgehouden omdat hij een hieperdepiep juf had die van speelgoeddag een enorme powwow maakte, en ik zag dat hij daar te moe voor was.

Ik zit in een omgeving waar de meeste ouders grote parttime banen hebben (3/4, 4.5/5, 4/4). Altijd wel een of meer thuisdagen dus, en op die dagen worden er regelmatig kinderen thuisgehouden. sommige kinderen hebben bijv. bso-dagen op ma, di en do, soms ook nog vr, die blijven dan het eerste half jaar of de eerste maanden de woensdag thuis.

Dat soort dingen kan namelijk wel als je niet allebei fulltime werkt. Veel kleuters raken heel erg vermoeid de eerste maanden en ik ben dat liever voor dan dat ik met een huilende zoutzak thuis zit.

Het wennen met een niet helemaal vol schema (maandagmiddag thuis) heeft bij ons maar 4-6 weken geduurd, maar het gaf wel net wat meer rust.

Dus ik vind het echt geen subversieve juf. Eerder een die de beperkingen van het schoolaanbod realistisch inschat. Want laten we welwezen, een kleuter mist echt niets als hij een iets kortere schoolweek heeft. Het is toch wel een structuur met heel veel impulsen en indrukken en niet altijd de rust die een kleuter zou kunnen gebruiken. Wat mij betreft dus ook niet onbeperkt geschikt als opvang voor een kind van die leeftijd.

Hier ook

Zoon gaat sinds oktober naar school. Ik had daarom mijn vrije dag al naar de woensdag verplaatst, kinderopvang en BSO daarop geregeld, en vervolgens blijkt dat de school miv dit jaar op een continurooster is overgegaan. Zoon gaat nu dus vijf dagen van 8.45 tot 14.00 naar school, op woensdag gaat hij nadien naar huis en de overige dagen naar de BSO.

Het gaat goed. Hij wil op de BSO wel gewoon met de andere kinderen spelen en niet - wat hij ook zou mogen - eerst uitgebreid op de bank hangen om uit te rusten. Maar hij is wel moe, dat merken we duidelijk. Het heeft overigens nog niet geleid tot later opstaan.

Groeten,

Temet

Kijk naar kind

Tuurlijk is het voor alle kinderen schakelen en een grote overgang naar school, maar niet alle kinderen hoeven daar perse helemaal stuk en dodelijk vermoeid van te raken. Ik vind het vrij voorbarig van de juf en ik zou pas het schema aanpassen als je kind het toch te vermoeiend vindt. Als dat kan.

Ikzelf had mij 2 weken vrijgeroosterd (zelfstandig) om zoonlief goed te begeleiden naar school en rustig met halve daagjes te beginnen. Maar mijn zoontje besloot anders: hij wilde zelf meteen hele dagen naar school, inclusief overblijf. Hij vond het geweldig allemaal. Na een week ofzo zijn we ook met de 2 middagen BSO begonnen, omdat hij het allemaal goed leek te trekken. Dat ging ook prima.

Wel hebben we hem na een paar weken af ten toe een half dagje thuis gelaten, als we zagen dat hij moe was en omdat ik het ook wel erg gezellig vond om weer ouderwets een ochtendje te keutelen in huis. Of we lieten de BSO eens achterwege. Maar niet iedereen heeft die keuze uiteraard.

Vriendje van zoon gaat nu al weken halve dagen naar school, en blijft dat ook voorlopig doen, omdat hij volgens zn moeder het veel te zwaar vindt. Kan ook. Ieder kind is weer anders.

Kijk gewoon hoe je kind het doet zou ik zeggen. Het is vast lief bedoeld van de juf, maar ook juffen slaan soms de plank mis weet ik inmiddels!

toja

toja

30-11-2009 om 14:13

Inderdaad

kijk naar je kind. Dan merk je vanzelf of hij het aankan. Als juf zou ik ook nog even afwachten. Je ziet snel genoeg of een kind het wel aan kan. Ik had ook kinderen die meteen hele dagen gingen incl. nso en dat ging gewoon goed. Ik heb ook kinderen gehad die meer tijd nodig hadden om te wennen. Mijn eigen zoon is ook langer thuis geweest en dat hebben we op moeten bouwen met steeds een middagje erbij.. Mijn dochter is alleen de eerste week halve dagen geweest en daarna ook gewoon hele dagen (alleen geen nso).
Dus wacht het gewoon nog even af en kijk hoe het gaat

Ook tegengeluid

Soms is het niet anders, als je 4 dagen werkt ofzo, maar als het anders kan en je kind is moe, waarom niet langzaam opbouwen. Mijn middelste is vorige maand met school begonnen en hij is echt op. Op maandag en op vrijdag maakt hij hele dagen inclusief overblijf, nog geen BSO, omdat ik dan ook werk en de rest van de week houd ik hem in ieder geval 's middags thuis. Hij is echt zo moe, dat hij soms onhandelbaar is. (hij heeft ook griep gehad, dat zal zeker meespelen).
Ik weet dat het niet altijd kan, maar als je een van vermoeidheid spugend kind kan verkomen zou ik het doen.
Ik ga volgende week met zwangerschapsverlof en ben toe aan wat rust, maar als zoon erg moe is, houd ik hem die dagen ook 's middags thuis.

Hee...geboortedatum!

Misschien is het niet alleen een kwestie dat toevallig de kinderen van thuismoeders minder kunnen hebben dan die van werkmoeders (dat soort observaties is al vaker gemaakt op dit forum).

Maar, en ik refereerde er al zijdelings aan, het maakt ook heel veel uit in welk jaargetijde je begint. Mijn oudste is van begin november en dan val je echt van de ene stuip in de andere. Eerst Sinterklaas, dan Kerst... je verjaardag daar nog vlak voor... voor mijn kind was dat erg veel.

Mijn jongste is begonnen aan het begin van het schooljaar. Ook onhandig want je kan niet wennen (als je ouders werken , je hebt geen overlap met kdv. Maar het is een kleinere klas en je hebt geen wilde feesten.

Dus dat novemberkinderen ff opbouwen is misschien niet zo raar. Dit even generaliserend want er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die in november onmiddelijk hun draai gevonden hebben.

Rodebeuk

... en het kan nog erger
Mijn zoon: verhuisd eind augustus, nog een tijdje gependeld naar oude kdv, toen in oktober jarig, allemaal buitenlandse familie in het land wegens verjaardag opa (die is twee dagen voor zoon jarig), dus veel familie-activiteiten, toen naar school, en hoppa, daar is de bisschop alweer in het land...
Ik vind het nog een mirakel hoe goed hij zich houdt, eerlijk gezegd, geen wonder dat hij moe is. Korte dagen helpen daarbij ook niet mee.

Inderdaad is de herfst een drukke tijd om te beginnen met school. Beginnen in januari is waarschijnlijk minder belastend.

Groeten,

Temet

Temet: én een zusje erbij

Hier was het een broertje (ze schelen 3,5 jaar)... en mama een nieuwe baan en jongste nog aan de borst...

Ik krijg opeens een brainwave: misschien was school voor jouw en mijn zoon juist een rustpunt, konden ze bijkomen van hun privé-beslommeringen..

Nog even over die moeheid: juffen zien ook andere dingen dan ouders. Kinderen van die leeftijd kunnen instorten en er dan weer overheen komen, dat ze niet meer in slaap kunnen komen van de moeheid..

Mijn jongste ging gewoon in de hoek liggen om te pitten tijdens het opruimen haha! En dan krijg je je zoon thuis 's middags en je ziet er niets van. Hij was er dus gewoon handig in om zich terug te trekken. Oudste had meer moeite met zich afsluiten. In ruil daarvoor heeft hij maandenlang niets gezegd op school..

Rodebeuk

Hmm interessant Rodebeuk, kan allemaal meespelen waarom middelste zo erg moe is. Hij is nl veel moeier en aangedaner dan ik had gedacht. Ik dacht dat hij het wel kon hebben, school.
Hoorde vorige week van overblijfmoeder dat hij er de hele overblijf stilletjes en bleek bij zat. Voel me dan wel schuldig.

Sharon

dat had ik net zo hoor, toen de juf vertelde dat jongste was gaan pitten in de leeshoek!

Niet leuk.

Ik zou gewoon overwegen om een half dagje thuis te houden. Tot de vakantie ofzo. Hoe jammer ook van je eigen rust.. maar het betaalt zich snel genoeg uit. Ik heb er ook altijd zo'n hekel aan als je thuiskomt en al voorziet dat je per se om zeven uur naar boven moet en geen seconde later omdat anders het naar bed brengen een groot drama wordt. Grrr.

Rodebeuk

Ja ik denk dat ik hem ook lekker 's middags thuis houdt. En ik kom dan wel aan mijn rust eigenlijk. Gaan we gewoon samen in bed een dvd'tje kijken en boekjes lezen ofzo. Eigenlijk wel gezellig, even een paar uurtjes alleen met hem.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-11-2009 om 15:43

Leuk!

Leuk, al die reacties! Inmiddels is zoon weer thuis en heb ik thee gezet met een stuk banketstaaf en de sinterklaas-CD aan... dat dan weer wel

Het was goed gegaan, de overblijf ging prima en zoon is nu lekker aan het spelen met zijn nieuwe speelgoed dat hij gister op zijn verjaardag heeft gekregen. Hij is vrolijk en niet veel moeier dan anders. Volgens juf was het wel een hele lange dag voor hem, dat heeft ze twee keer herhaald maar goed, als het zo gaat vindt ik het prima! Morgen gaat hij naar de BSO, dan haal ik hem wel wat eerder op en dan woensdag en vrijdag een halve dag...

Het is idd maar even afwachten hoe het gaat, mocht hij echt te moe worden dan houd ik hem wel een middagje thuis, wat dat betreft is het mazzel dat ik nu niet hoef te werken.

En idd jarig zijn eind november is niet heel handig qua drukte. Daarom hebben we hem ook eerst 4 weken twee ochtenden laten wennen, want beginnen in de sinterklaasweek vond ik ook wat veel van het goeie. En ook hier een broertje van 3 maanden, dus veel veranderingen ineens!

mijk

mijk

30-11-2009 om 15:53

Mijn overweging

was dat mijn kinderen vooral veranderingen heel spannend vonden dus dat ik het beter in een keer allemaal kon veranderen dan telkens een beetje. Ze gingen dus meteen alle dagen plus overblijven. Bso hoeft niet. Voor mijn kinderen is het absoluut niet te veel. Juf vindt nog steeds de overblijf eigenlijk te veel maar ziet over het hoofd dat met een school op een dik kwartier fietsen thuis eten ook tamelijk vermoeiend is!

De ergste keer was ik nog vergeten

..in de tweede week was hij al uit de ochtendkring gestapt om te pitten in de huishoek.
Om kwart voor negen!

Overigens

... was ik altijd al wel voor een continurooster, in theorie, maar nu zie ik er nog een extra voordeeltje van. Het lijkt mij voor een kleuter wat makkelijker de boog gespannen te houden tot 2 uur dan om het vol te houden tot half vier.

Hier is het dus in zoverre weer relatief rustig dat zoon maar 1 verplaatsing heeft overdag: van school naar BSO, en omdat die BSO in hetzelfde gebouw is (brede school) hoeft er ook niet gereisd te worden.

Groeten,

Temet

Mijk

Is op andere manier vermoeiend, denk ik. Mijn oudste vindt overblijven vaak nog steeds erg vermoeiend omdat het heel druk en lawaaierig is, vooral tijdens het eten. Geestelijk vermoeiend dus. Een kwartier fietsen is misschien wel lichamelijk vermoeiend, maar kan rustgevend zijn.

Temet

Ja, tot 2 uur klinkt goed. Alleen de vorige school van oudste had ook continurooster, maar dat was wel tot 3 uur.
Wel op woensdag om 11.45 vrij.

angel3

angel3

30-11-2009 om 18:32

Full package deal

Ook hier een full package deal. 2 dagen BSO, 4 dagen overblijven. Ze is van eind okt. Gaat prima.
Ze is wel driftiger dan anders maar ik weet van andere ouders dat die kinderen dat ook hebben en die kinderen waren meer thuis/langzamer aan het wennen en geen BSO. Het is gewoon veel ja, maar met onze kinderen gaat het wel.
Ze hebben hier zelfs de vrijdag tot 15 uur....
Daar tegenover staat dat ze eens in de 2 weken de woensdag vrij hebben bij de kleuters. De af en toe een breek in de week....

Leandra

Leandra

30-11-2009 om 18:45

Hier niet

Mijn zoon is 26 oktober begonnen op school en hij gaat nog steeds alleen de ochtenden. Hij is een paar middagen geweest en hij is gewoon te moe. Hij wil niet en is al 2 keer in de klas in slaap gevallen tijdens de middag. Dus voorlopig nog geen middagen.Juf vindt dit ook geen probleem.

Groetjes Leandra

sidneysheldon

sidneysheldon

30-11-2009 om 21:17

Af en toe thuis

hoi, bij mij ook hele dagen naar school maar als mijn zoontje erg moe was inderdaad thuis gehouden, beetje op gevoel zeg maar. Het is ook wel intensief ineens de hele week voor die hummels.

en zo doe ik het nog steeds, hij is nu 4,5.

mijk

mijk

30-11-2009 om 22:06

Sharon

Nou, zoonlief is een chaoot altijd terug voor zijn fietssleutel. Hij doet er rustig 10 minuten over om de school uit te komen, dan moet hij een kwartier fietsen dan heeft hij een half uur waarin we moeten eten en dan moet de hele bubs weer terug. Dan hadden we toen hij op school begon nog een baby die dan sliep en een hond die uit moet. En ik ben dus zeker 35 minuten weg en dat vond ik te zwaar voor baby. Ik vermoed dat we alleen maar ruzie zouden hebben....Overigens hebben beide kinderen geen moeite met overblijf..

Mijk

Nasha 1st

Nasha 1st

30-11-2009 om 22:25

3 dagen

school en BSO vanaf het begin, voor alledrie de kinderen...geen problemen mee gehad....misschien heb ik kinderen die niet zo snel vermoeid zijn, het middagslaapje was bij alledrie ook al snel over.....

Hier ook

Dochter ging vorig jaar naar groep 1 en kon gelijk vanaf het begin hele dagen en 3 keer per week overblijven. Ja, dan was ze 's avonds wel moe, maar of dat nou alleen van dat overblijven en hele dagen school kwam betwijfel ik.
Dit jaar komt ze gewoon iedere dag tussen de middag thuis en ik kan aan de juffen merken dat ze dit toch beter vinden dan hoe het vorig jaar ging.

Mijk

Nee, klinkt niet echt bevordelijk en ontspannend dan haha.

buzz

buzz

01-12-2009 om 09:53

Mijn

zoontje zit nu net 3 weken op de basisschool, en hij trekt het maar net, zonder overblijven zonder bso.
Ik heb hem 2 keer een middag thuis gehouden omdat hij tussen de middag in slaap was gevallen.
Hij is erg moe na schooltijd. Hij ging voorheen alleen naar de peuterspeelzaal en voor de rest was hij bij mij.
Ik heb het idee dat hij het tussen de middag echt nodig heeft, ff zijn verhaal kwijt ff niet tussen zo veel kinderen ff poepen enz.
ZIeder kind is anders natuurlijk, en ik denk dat iedere ouder dat zelf moet beslissen

Mathilde

Mathilde

01-12-2009 om 11:51

Uitproberen

Mijn oudste ging na de zomervakantie naar groep 1, bleef vier keer over en ging vier keer naar de bso. Ik hield de woensdagmiddag en de weekeinden heel rustig en zelf sliep ze 's morgens langer (19.00-07.30 of nog later). Af en toe deed ze in het weekeinde nog een middagdutje. De eerste weken was ze inderdaad moe, maar na de herfstvakantie trok dat weer bij. In dezelfde periode zag ik kinderen met een minder 'zwaar' programma ook regelmatig met een bleek bekkie op school komen. Ik denk dat het het gewoon moet uitproberen. Bevalt het niet, kun je nog altijd veranderen.
Mijn jongste is bijna vier en gaat al heel lang vier dagen per week naar het kdv. In februari start hij op school, met vier keer overblijven en twee dagen bso. Ik ben heel benieuwd hoe hij dat oppakt, want nu doet hij nog een middagdutje. Morgen gaan we samen oefenen op school, hij heeft er al enorm veel zin in.
Fijne schooltijd gewenst!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.