Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
m ik

m ik

08-06-2010 om 08:42

Hij geeft geen antwoord

Pffff, moet het even kwijt hoor.
Mijn zoontje (bijna 7 jaar) geeft geen antwoord als je hem iets vraagt waarom hij iets gedaan heeft. Vanmorgen bijv. moest mijn dochter al om kwart voor 8 op school zijn ivm het schoolreisje. Zoon wilde nog niet mee, dus afgesproken dat ik hem zou bellen als hij ook naar school moest komen. Ik hem op een gegeven moment gebeld, maar hij nam niet op. Terwijl ik naar huis begon te lopen nog een paar keer gebeld, zonder resultaat.
Toen ik 'm vroeg waarom hij niet opnam kreeg ik daar geen antwoord op. Ook als hij iets doet waarvoor hij "sorry" moet zeggen weigert hij dat en houdt zijn lippen strak op elkaar.
Ik kan hier zo boos om worden, geef toch gewoon antwoord als ik iets vraag of zeg sorry ook al heb je het niet express gedaan.
Herkennen jullie dit en hebben julie nog tips of een passende "straf"? Ik zei al tegen hem dat ik dan ook niet op zijn vragen meer reageer, maar ja, dat werkt niet hè.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

08-06-2010 om 08:46

Waarom werkt dat niet?

Als hij vraagt of hij een snoepje mag ( of iets anders ) doe je gewoon precies hetzelfde als hij. Lippen strak op elkaar en negeren.
Waarom zou dat niet werken ?
M.

m ik

m ik

08-06-2010 om 08:53

omdat ik mezelf ken en dan denk ik te snel antwoord geef, of het "zielig" voor hem vindt dat ik geen antwoord geef. (Hij kan dan zo'n in- en intriest gezicht trekken).
Maar ik kan het allicht proberen !

Waarom vragen zijn heeel moeilijk.

Zelfs voor een volwassene, laat staan voor een kind. ''Waarom deed je dat nou?'...verwacht je echt van een 6 jarige dat ie je dan uitlegt wat er precies door zijn hoofd speelde, en welke afwegingen hij maakte waardoor ie uiteindelijk besloot niet de telefoon op te nemen?

Anders vragen dus. Of gewoon uitleggen waarom je het belangrijk vindt dat ie een volgende keer wel opneemt.

Zelfde voor sorry zeggen. Zelfs moeilijk voor veel volwassenen als het om iets gaat dat niet echt per ongeluk was. Tuurlijk is het goed om hem te leren zijn excuses aan te bieden indien nodig, maar dat moet wel van binnenuit komen. En dat betekent dat jij er tijd in zult moeten stoppen om hem uit te leggen waarom het zo belangrijk is. Heeft ook iets met 'kunnen invoelen' te maken. En dat kan een kind ook pas vanaf een bepaalde leeftijd. Weet alleen niet meer precies welke..LOL!

Ingrid

m ik

m ik

08-06-2010 om 09:11

Uitleggen inderdaad

Heb ik wel gedaan in de gevallen van het sorry zeggen. Hij was nogal hardhandig en per ongeluk op het scheenbeen van zijn zus gevallen. Uitgelegd dat dat heel erg pijn deed, dat hij het niet express deed, maar dat hij evengoed wel even sorry kon zeggen om zus te troosten.
Tja en inderdaad een andere kijk die jij me geeft op waarom-vragen. Zal het volgende keer eens anders proberen te formuleren. (moet alleen nog even bedenken op wat voor manier

Pippin

Pippin

08-06-2010 om 09:22

In plaats van waarom

Bij ons werkt het volgende heel goed:
Ik merk/zie/ontdekte dat jij ....... Wat is er aan de hand?
Ik zie dat je boos bent, wat is er aan de hand? Ik zie dat je zus heel hard huilt, wat is er aan de hand?
En dan kunnen we best flink doorvragen. Met allemaal wie/wat/waar/hoe vragen. Het is heeeel erg belangrijk om de vragen neutraal te stellen, anders slaan ze gelijk dicht.
En met sorry zeggen, hier hielp het heel erg toen we uitlegden dat sorry een soort lijm is in de wereld. Als je sorry zegt, lijm je de gebroken relatie die je met je zus bijvoorbeeld hebt, weer een beetje. Dan moet je als ouder overigens ook sorry tegen je kind zeggen, als het nodig is. Sommige mensen vergeten dat weleens.

buzz

buzz

08-06-2010 om 09:24

Misschien

Kan je best wat vragen maar niet waarom.
Je nam de telefoon niet op terwijl we dat hadden afgesproken, wat was je aan het doen toen de telefoon ging? of
Vind je het zo vervelend om naar school te gaan?
Wat hier altijd wel werkt met mijn zoon van 4 is (als hij er tijd voor heeft) het omdraaien en zeggen,
He wat deed je nu? Zou je het leuk vinden als een ander dat bij jou deed? Volgende keer beter na denken vooradat je zoiets doet, en ga het nu maar vlug goedmaken.
Wat mij betrefd is soory zeggen, voor dingen waar je echt spijt van hebt, of voor dingen die je reongeluk deed.
Maar sorry voor iets wat met voorbedachte raden expres gedaan is gaat er hier niet ongestraf in, dan kan je overal wel mee wegkomen, een snelle sorry om er vanaf te zijn werkt hier niet.

Algebra

Algebra

08-06-2010 om 10:13

Wat is de reden

klinkt altijd veel vriendelijker, minder aanvallend, dan waarom??? Daar zit meteen een beschuldiging in. Als je naar de reden vraagt ga je er impliciet vanuit dat die er is, en die wil je weten.
Of inderdaad nog concretere vragen stellen: waar was je toen de telefoon ging, heb je hem horen gaan, kon je erbij, weet je wat je moest zeggen als je opneemt, wie zou het kunnen zijn geweest, zag je dat ik het was, moest je al weggaan, had je schoenen en jas al aan, was je net bezig, was je iets anders aan het doen, enzovoort.

Algebra

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-06-2010 om 18:34

Waarom

Het is een misverstand dat iedereen altijd maar weet 'waarom' hij iets doet. Alsof je - voordat je iets wel of niet doet - eerst beel goed nadenkt en dan tot actie overgaat. Zo zit een mens helemaal niet in elkaar. We doen dingen omdat we ze leuk vinden, lekker vinden, omdat anderen ze doen, of omdat het een automatisme is. En héél soms omdat we - na flink plussen en minnen - vinden dat dit de allerbeste actie is.
En stel dát je kind een heel bewuste keuze maakt om 'ondeugend' (of wat dan ook maar) te zijn, wat doet die reden er dan toe? Een kind moet leren dat iets niet mag. Dus je zegt 'Ik zie dat je dit hebt gedaan, en dat wil ik absoluut niet hebben. Het is gevaarlijk (of wat dan ook maar). Kunnen we afspreken dat je de volgende keer ... (en dan noemen wat je wél van je kind verwacht).'

Waarom

vragen zijn inderdaad heel lastig te beantwoorden. Tip die ik laatst hoorde is ipv waarom vragen, vragen: hoe komt het?
Ik heb dat hier al een paar keer uitgeprobeerd en soms werkt het. Overigens zoals Pippin omschrijft is ook een goeie is mijn ervaring.

Eigenlijk (over die waarom vragen)

eigenlijk is een 'waarom' vraag van het in dit draadje beschreven genre 9 van de 10 keer verkapte kritiek. 'waarom deed je dat nou?' betekent eigenlij alleen maar 'wat jammer/vervelend/irritant dat je dat deed' met misschien als vervolggedachte 'hoe kunnen we er voor zorgen dat het een volgende keer beter gaat?'

Vragen van het type 'waarom gaat de zon nooit uit' en 'waarom zijn de bananen krom' die stimuleren we als goede ouders natuurlijk alleen maar!

Ingrid

m ik

m ik

09-06-2010 om 10:24

Gisteren

Gistermiddag toch nog even gepraat met zoon over het "telefoon probleem". Sorry gezegd voor het feit dat ik zo boos werd, maar gelijk ook uitgelegd dat we het toch zo hadden afgesproken en dat ik het vervelend vond dat hij niet reageerde, omdat hij dan te laat op school kon komen. Dat maakte wel indruk !
's Avonds tijdens het eten was er een woordenwisseling tussen zoon en dochter. Hij begreep haar verkeerd en toen ik uitlegde wat ze bedoelde zei hij "sorry B, ik had je verkeerd begrepen". En daarna: goed hè mam dat ik sorry zei !
Verder is het denk ik inderdaad handig om de volgende keer de kookwekker te zetten en zal ik andere tips van jullie om de "waarom-vraag" te ontwijken eens gaan uitproberen.
Oja en Buzz, bij ons gaat alleen een sorry bij iets wat echt express gebeurde er ook niet in hoor. Hij/zij moet wel excuses maken, maar krijgt ook "straf".

Emmawee

Emmawee

13-06-2010 om 00:18

Uit mijn hoofd...

Ik heb me ook wel eens bezig gehouden van het maken van lijstjes met alternatieven....

Uit mijn hoofd:
alternatieven voor 'waarom':
"wat gebeurde er?" / "hoe is dit nou gebeurd?"
"wat dacht je toen... (de telefoon ging)?
"we hadden afgesproken dat je (...). Hoe komt het dat het niet gelukt is?

Alternatief voor (onder dwang) sorry laten zeggen:
"hoe kun je dit nou oplossen?" Maar daar moet je even de tijd voor nemen... en je moet zelf niet (meer) boos zijn.

Alternatieven voor sorry (bij per ongeluk):
"ik wilde je geen pijn doen"
"ik lette niet goed op"
"dat kwam door mij, gaat het wel?"
"Ojee... mijn schuld! Wat vervelend."
"Dat was niet de bedoeling."
Allemaal goed te combineren met "sorry", maar kan ook zonder "sorry" (want dat is soms zo beladen)worden gezegd... bij voorkeur met bezorgd of geschrokken hoofd

Alternatieven voor sorry (bij expres):
"dat had ik niet moeten doen"
"ik zal het niet meer doen"
"kan ik iets doen om het goed te maken?"
"dat was niet aardig van mij. En ik wil juist wel aardig tegen jou zijn, want je bent mijn vriend."
(die laatste is trouwens door een kind zelf zo geformuleerd na de vraag "hoe kun je dit oplossen?"

Tot zover de 'theorie'.

Groeten, Maw. die vandaag nog wanhopig stond te roepen: "WAAROM DOE JE DAT NOU ZO?!!!" En ja, daar zat inderdaad een beschuldiging in...

liora

liora

13-06-2010 om 08:42

Anders

Stel nou dat hij op de waarom-vraag zou antwoorden: ik had er gewoon geen zin in want ik was aan het spelen.

Dan zou jij waarschijnlijk iets gezegd hebben in de trant van: we hadden afgesproken dat je mocht thuisblijven en dat als ik belde, je naar school zou komen. Als jij dan niet opneemt, houd je je dus niet aan de afspraak en dan kan ik deze afspraken nog niet met jou maken.

(stel ik me zo voor)

En volgens mij zou je iets dergelijks zeggen ongeacht wat hij op de waarom-vraag zou antwoorden. Het antwoord is dus niet relevant, de vraag is aanvallend, dus je kunt het helemaal weglaten en meteen zeggen waarom jij het heel vervelend vond.

Overigens, als mijn zoon geen antwoord geeft zit er bij mij altijd een irritatie onder de vraag, hoe 'redelijk' de vraag misschien ook op papier is. Kinderen voelen dat haarfijn aan.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.