Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
S@s

S@s

14-01-2010 om 14:07

Hoe aten jullie kinderen vroeger en hoe nu?

Hallo,

Ik breek hier even in, want ik hoor eigenlijk in de peutertijd. Toch stel ik mijn vraag bewust aan jullie!
Wij hebben een peuter van bijna 3 jaar die totdat hij 22 maanden was álles at. Helemaal "volgens het boekje" is hij daarna minder en minder gaan eten. Alleen pasta met tomatensaus en veel kaas lust hij nog. De rest weigert hij te proeven.
Ik lees veel mee in peutertijd, heb me laten informeren door het cb en andere profs. We volgen nu dus de strategie van: Niet druk om maken, gewoon alles blijven aanbieden, hou het leuk aan tafel en vooral: niet straffen. (En uiteraard eten we minstens 2 keer per week pasta Toetje krijgt hij altijd (gewone yoghurt). Heeft hij alles geproefd, dan krijgt hij een extra lekker toetje (vruchtenyoghurt, vla etc)
Toch blijft het knagen: Komt dit wel goed?? Moeten we niet wat meer pushen? Leert hij zo niet dat hij alles maar mag blijven afslaan en dat niet eens proeven ook ok is?
Hoe aten jullie kinderen als peuter? Wat deden jullie? En waar ik vooral nieuwsgierig naar ben? Hoe eten jullie kinderen nu??
Ik ben heel erg benieuwd!!
Alvast bedankt voor jullie verhalen!
Saskia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

14-01-2010 om 14:37

Proeven helpt wel

Wij doen het ongeveer net als jij, met ongeveer dezelfde historie van eetvoorkeuren van dochter. Pasta met kaas was op een gegeven moment het enige wat ze nog bliefde, later kwam daar een minitoefje tomatensaus bij. Ze is nu acht en eet nog steeds matig, zeer matig eigenlijk.
Het enige verschil in aanpak is dat onze dochter van alles altijd een hapje moet proeven, ook al smeert ze maar een drupje op haar lip. En ik merk dat dat wel vruchten afwerpt. Ik heb hier en daar gehoord en gelezen dat je een nieuwe smaak wel een keer of tien moet proeven voordat je 'm leert waarderen. Onze ervaring bevestigt dat in elk geval. Wat we vaak eten, dat lust ze nu wel min of meer. Pasta met rode saus dus, maar ook verschillende soorten rauwkost eet ze nu eindelijk. Dus geheel op basis van mijn eigen ervaring zou ik zeggen: probeer dat proeven toch erin te krijgen.

Succes hoor, ik weet precies hoe het is met zo'n niet-eter aan tafel! Ik zie dan wel wat vooruitgang, maar het gaat tergend langzaam...

groet,

Lou

Da's lang geleden...

Hai Saskia, hier de moeder van een bijna 12jarige. Dochter at net als jouw zoon voorbeeldig toen ze peuter was. Groenten, maar ook olijven, franse kaas enz. Jaja, ik dacht dat ik een heel goede moeder was, mijn kind had ook nog eens geweldige tafelmanieren. Met een jaar of drie veranderde dat allemaal. Wat groente betreft lustte ze alleen nog maar veldsla. En spinazie door de pasta. Gelukkig was ze nog wel dol op fruit, maar dan moest het wel geschild zijn (ook druiven). Ik heb vanalles geprobeerd, maar niks helpt natuurlijk en uiteindelijk wordt het een grote machtsstrijd. Niet aan beginnen dus! Wat ik wel heel gemeen heb gedaan toen ze wat ouder was: niet meenemen naar een restaurant. Want jij lust toch niks en je eet met je handen, en dat kan niet in een restaurant. Gewoon een paar keer lekker uit eten gegaan en haar bij haar vader gebracht, want die lust ook niks dus daar eet ze patat met kip, zonder groente. En lekker met haar handen.
Wat ik vaak deed, was haar tussendoor een stukje komkommer, een worteltje of een reepje paprika geven. Of ik viste een spercieboon uit de pan met de terloopse vraag om even te proeven of hij al gaar was. We hebben toen ze een jaar of acht was nog wel een systeem gehad dat ze maar een half uur over haar eten mocht doen. Daarna haalde ik het weg, zonder mopperen overigens en was die etensronde voorbij. Anders zat ik gerust anderhalf uur aan tafel te kijken hoe ze zat te mieren met het eten. En het aantal snoepmomenten was hier beperkt, anders ging ze rustig vlak voor het eten een flinke plak ontbijtkoek en een glas melk wegwerken.
Gelukkig kwam het hier allemaal weer goed. Inmiddels lust ze weer bijna alles en anders eet ze er in ieder geval iets van. Gisteren zijn we toevallig heerlijk uit eten geweest in een tapasbar en ze verbaasde haar tante met de manier waarop ze heerlijk garnalen, geitenkaas en andere hapjes zat te eten.
Ik wens je heel veel succes!

Terpi

Terpi

14-01-2010 om 15:18

3 kinderen hier

De eerste heeft volgens het boekje gedaan, dus vooral op gepaste tijden veeeeel eten geweigerd. De tweede heeft altijd van eten gehouden, ook van bijzondere smaken en dat is nog steeds zo, de derde deed weer vooral graag heel moeilijk met stukjes overal in, smaken die ze niet kende etc. Bij alledrie heb ik dezelfde aanpak gehanteerd, aan tafel zitten ook al eet je niet, ik bood ze vanalles aan en ze konden nemen wat ze wilden. Ik daagde ze wel uit te proeven, dat deden ze ook braafjes. (om vervolgens alles af te keuren in het geval van oudste en jongste) Nu zijn ze 7, 9 en 11 en eten ze alles wat ik ze voorzet. Ik heb altijd bewust zo gekozen dat er elke week voor eenieder wel wat bijzat wat ze wel erg lekker vonden, daarnaast heb ik sinds een paar jaar het volgende bedacht: 'proefgerecht'. We zoeken dan een recept, of kiezen zelf een zooitje ingredienten uit, we maken dat en geven er zoals bij idols punten voor. Dingen die hoog scoren eten we vaker, dingen die laag scoren (er wordt een gemiddelde berekend van ons vieren) komen later nog eens terug of soms helemaal nooit meer. Overmorgen maken we ratatouille Ik ben benieuwd!

Kortom, wel uitdagen om te proeven, niet forceren, maak er vooral wat gezelligs en prettigs van aan tafel want dat helpt ook de sfeer waarin je wel eens wat probeert een handje! Smakelijke groet, Terpi

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-01-2010 om 16:03

Komt vast goed

Mijn zoon at met 9 maanden ook olijven en blauwe kaas enzo, en dat werd ook steeds minder. Hij at wel meer als ik alles apart naast elkaar legde op zijn bord en niet gemengd. Ook altijd wel stukjes paprika, tomaat en komkommer enzo. Inmiddels is hij vier en begint nu eigenlijk weer alles te eten, ook als het door elkaar zit. Hij eet nu gewoon met de pot mee en eet bijna alles. Hij moet wel altijd een klein hapje/likje proeven, om aan de smaak te wennen. Blijkbaar is het rond drie jaar vaak wat lastiger met het eten?!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-01-2010 om 16:04

Proeven

Dat proeven gaat trouwens niet onder dwang hoor, als hij echt niet wel hoeft het hier niet.

Guinevere

Guinevere

14-01-2010 om 16:44

Lollige vraag

Lollige vraag zoals jij 'm stelt, eigenlijk moet je deze vraag ook in "jongvolwassen" stellen.
Onze 7-jarige at dramatisch tot hij 5,5 was. Overigens heeft hij nooit een periode gehad dat hij wél goed at. Hij at ongeveer alleen crackers, parmezaanse kaas, patat, appelmoes en één smaak gepureerde prut. Verder gingen ijs en chips en koekjes en toetjes er natuurlijk wel erg goed in. En nu? Het is een lekkerbek geworden! Nog wel met wat specifieke voorkeuren (die parmezaanse kaas is ie nog steeds gek op) en "afkeuren" (eet geen boterhammen, tomaten en komkommer). Als we bij mensen op bezoek gaan en daar eten vraagt hij zelfs af en toe om de recepten. Dus maak je geen zorgen, volgens mij komt het goed bij jouw kind!

maan.

maan.

14-01-2010 om 19:00

Niet veel problemen

Allebei de kinderen gingen als kleuter altijd mee met boodschappen doen, regelmatig liet ik ze zelf kiezen wat ze wilden eten (groenten en soms ook vlees). De ene keer volledig vrije keus, de andere keer een keus uit twee opties.

En eigenlijk bedenk ik nu dat ik de maaltijd nog steeds in overleg kies.

Beide waren en zijn nog steeds makkelijke eters, lusten niet alles en hoeven ook niet persé alles te eten/lusten. De ene is nooit een enthousiaste vleeseter geweest, dus op verzoek regelmatig een vegetarisch maaltje.

Gestunt met toetjes als beloning of straf heb ik nooit. Wat wel een succes was(is), combineren van groenten. Dus bijvoorbeeld sperziebonen/peen/erwten (met stukjes ananas erdoor) of bloemkool/broccoli. En dan door elkaar natuurlijk. Twee verschillende groentes apart heb ik nooit gedaan.

inge123

inge123

14-01-2010 om 21:03

Hier slechte eters

Lastige eters had ik. Ze lustten niet veel. Maar moesten wel alles proeven. En ja, ik ben een beetje hard want niet lusten hoort er bij mij niet bij. Minder lekker. Ik heb er nooit moeilijk over gedaan. Dan maar alleen aardappels maar wel minimaal 2 hapjes groenten.Om toch aan de smaak te wennen. Ik vertelde ze ook dat er veel vitamines in zitten en dat je veel verschillende kleuren moet eten. Ook papa moest natuurlijk de boontjes en doperwten eten ook al vindt hij dat niet lekker. Mijn dochter (10)eet nog steeds niet echt veel. Prakje van 10 bij 7 cm ofzo. Echt weinig denk ik. Maar mijn zoon(11) schept sinds kort 2 x op. En ik heb nu gelukkig kinderen die alle groentes eten. Denk maar zo, als ze er gezond uitzien en energie hebben dan zal het wel goed komen.

Marjoleine64

Marjoleine64

14-01-2010 om 22:30

Net zo... maar het komt goed

Onze oudste at ook alles totdat hij 18 mnd was. Toen stopte hij, en wilde niets meer. Alleen een boterham met pindakaas. Wij hebben daar toen aan toegegeven, omdat we dachten dat het een fase was die wel weer over zou gaan als hij weer wat meer gewend zou zijn aan de nieuwe situatie (nieuwe gastouder plus KDV). Niet dus... Hij is nu 12 en het laatste jaar is het snel verbeterd, daarvoor was het heel lang heel moeilijk. Aardappels in alle vormen, hamburger of vissticks en peer/banaan is heel lang zijn dieet geweest, iets anders (hij moest wel proeven) lukte alleen als er veel pindasaus bij was. Inmiddels smult hij van pasta met alle soorten saus, pizza, omelet, en eet redelijk van verschillende groentes. Alleen helemaal geen sla of rauwkost, helaas.
De jongste is gelukkig een stuk makkelijker, maar daar hebben we dan ook niet toegegeven toen hij begon moeilijk te doen met een jaar of 2.
Marjoleine

Komt goed rond 11,12 jaar

Hier ook in mijn ogen slechte eters, rond een jaartje of 3 werd het minder en het werd een neerwaarste spiraal tot hun 11de,12de jaar. Maar als ik jullie voorbeelden lees aten ze hier nog best 'gevarieerd'. Onze dames houden wel van brood. En met alle soorten beleg, zelfs met sla vinden ze brood lekker. En pasta's ook altijd succesvol, hoewel daar niet teveel (zichtbare) rare dingen in moesten zitten. En sla of rauwkost en aardappels in allerlei vormen ging ook altijd goed. En soep en fruit en melkproducten ook....Zo kom je met een beetje fantasie best een heel eind...Proeven moesten ze hier altijd wel...dat hoorde erbij en eigenlijk lukte dat altijd wel....Rond hun 11-sw,12sw veranderde dat....vooral oudste kreeg een bere-honger. Echt in periodes. Dat ze niet kon wachten tot de volgende maaltijd...en tussendoor gewoon iéts moest hebben omdat ze anders vreselijk buikpijn kreeg. En bij dat tussendoor moet je niet denken aan een snoepje...nee dat moest wel wat beter vullen, 3 bananen of 2 boterhammen komt meer in de richting...Het werd een zomer waarin we elke dag dat we weg gingen een gigantische voorraad eten meenamen voor haar...gewoon eten dus, geen smoepjes (die zijn klein en wat makkelijker dus mee te nemen) Ook dat ging weer over en ondertussen eet ze gewone hoeveelheden en vrijwel alles.
Jongste(11) begint nu ook al overduidelijk meer te eten.
Dus het komt goed écht!
groeten albana

S@s

S@s

15-01-2010 om 13:15

Tjonge!

Wat leuk om julie eet-geschiedenissen te lezen. Bij de meesten komt het gelukkig (een beetje) goed..
Ons ventje eet overigens de rest van de dag heel keurig: 's morgens yoghurt met muesli, 10 uur fruit, 2 á 3 boterhammen en melk bij de lunch en een stukje ontbijtkoek of soepstengel om 15 uur. Eigenlijk nooit snoep. Het gaat dus alleen om het avondeten.
Ik ben ook een groot voorstander van proeven. Maar dat lukt dus echt niet. Als ik écht zou willen dat hij proefde, dan zou ik hem in de houdgreep moeten nemen en het erin duwen. En dat doe ik (uiteraard) niet!
Dank voor jullie reacties.
Saskia

Ilva

Ilva

15-01-2010 om 14:10

Hier

Mijn oudste was ook zo'n probleemeter. Ben er zelfs nog mee bij een ortopedagooge (hoe schrijf je dat?) geweest. Hij was broodmager en at bijna niets. En avondeten al helemaal niet. Maar nu, hij is 9 jaar en eet bijna alles. Proeft ook alles. Zelf buitenlands eten probeert hij (en vind het meestal lekker, hoera). Hij is nog steeds mager, maar niet meer zo vreselijk als vroeger. Jongste (nu 5) wil ook geen avondeten eten, ik maak me er niet meer druk om, het komt nu wel. Dus ik denk dat jou zoontje het misschien ook wel weer gaat proberen hoor. De pedagooge zei tegen mij: Het is jou probleem, niet die van hem. Loslaten zei ze. Met heel veel moeite is me dat gelukt en het resultaat is er. Succes ermee. Het komt vast goed.

inge123

inge123

15-01-2010 om 14:52

Complimentjes

Mijn dochter proefde af en toe iets maar toen ik eens in het bijzijn van haar tegen iemand zei dat ze altijd alles wilde proeven en die ander zei, zo dat is goed, werd het helemaal een obsesie voor haar hahaha. Zelfs met juspoeder moet ze even proeven. Complimentjes doen zo veel.

Polly Shearman

Polly Shearman

15-01-2010 om 16:21

Hier

ook idd rond de 3 jaar ineens een heleboel niet meer willen. maar langzaam aan kwam dat weer terug.
Ik ben niet heel streng met eten, want ik vind sfeer aan tafel ook belangrijk. Maar ik zeg altijd: ik kook goed, en gezond het is geen stront dus proeven...
oudste 2 van bijna 11 en 8 eten echt bijna alles, en nog flinke hoeveelheden ook.
jongste is 3,5 en die heeft dus nu een moeilijk eten fase...
komt wel weer goed.

groet, polly

tofifee

tofifee

21-01-2010 om 15:32

Hier ook...

oudste zoon zei toen hij bijna drie was op een ochtend ...ik eet niks meer...dat neem je op zo'n moment echt niet al te serieus, nou ik had het beter wel kunnen doen, een hele maand heeft hij niets gegeten,maar dan ook niets, de huisarts zei dat hij van zelf weer zou gaan eten, en jawel, maar dan wel hapje voor hapje, alles moest hij opnieuw proeven en leren eten, dat heeft een jaar of 8 geduurd tot hij ene jaar of 11 was, toen ging hij ineens alles proeven en lust nu heeeel veeeel.
Tweelingdochter van bijna 10 heeft altijd alles gegeten en is dol op alles proeven en lust bijna alles.Tweelingzoon van bijna 10 is tot 3 jaar makkelijk geweest en heeft heel wat jaren een drama gemaakt bij het avondeten, op ten duur heb ik van te voren met hem doorgenomen wat we aten en wat wel of niet moest, dat ging erg goed en sinds een een paar maanden eet en proeft hij heel erg goed, hij lust nu ook veel meer,stamppot was hier uit den boze, nu zijn ze teleurgesteld als we iets anders eten.

Het komt dus eigenlijk altijd wel goed, uitzonderingen nagelaten.
Probeer het aan tafel zoveel mogelijk gezellig te houden, probeer de kinderen te laten meehelpen met de voorbereiding en spreek anders van te voren al samen iets af over wat en hoeveel ze van iets moeten eten waardoor je aan tafel geen of weing drama/discussies hebt en beloon ze daarna met iets leuks of lekkers.

Je kunt bepaalde groenten ook tot moes pureren en door de rode saus roeren.Dan hebben ze toch wat van groenten binnen zonder dat ze het weten.
Sucses ...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.