Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pien

Pien

08-06-2020 om 14:25

Hoe belangrijk is een typediploma?

De titel zegt het al. Is het echt erg handig dat een kind met tien vingers blind leert typen, of leren ze dit gaandeweg vanzelf door het veel te doen? Zelf heb ik het wel geleerd en kan ik razendsnel blind typen, dit vind ik erg handig. Ik weet niet of ik dat ook geleerd zou hebben zonder cursus, door het alleen te doen in de praktijk.

Op de school van mijn kinderen krijgen ze in groep 7 de gelegenheid om een typediploma te halen. De school maakt een account voor ze aan bij een online cursus. Ze oefenen hier op school en thuis mee.

Bij mijn oudste heeft het bloed, zweet en tranen gekost, maar hij heeft het toen gehaald. Hij zit nu in de brugklas en kan vlot typen.

Mijn middelste zit nu in groep 7 en is er vanaf oktober mee bezig, maar het schiet voor geen meter op met Typeworld. Hij heeft ASS, waardoor alles net even anders werkt bij hem. Hij raakt gestresst van de geluidjes in het programma (als je die uitzet, gaan ze soms vanzelf weer aan) en het oefenen thuis naast de drukte van school is hem teveel.

Ik zou hem willen laten stoppen. Hij kan best vlot typen, alleen niet blind. Zal hij het niet vanzelf nog vlotter gaan doen, als hij op het VO teksten moet gaan typen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, van wie de kinderen geen typecursus hebben gedaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-06-2020 om 14:28

Niet

Mijn dochter heeft het nooit een cursus gedaan en typt prima. Jongste van 11 ook al. Volgens mij komt dat vooral door het veel achter de pc zitten.
Ik zou meer zien in een cursus voor handig gebruik van Office. Al moet ik zeggen dat jongste ook al erg goed met Word overweg kan.

Belangrijk niet, handig wel

Ik vind het echt heerlijk om met 10 vingers blind te kunnen typen. Gaat veel sneller en je hoeft niet te kijken. Maar de meeste mensen kunnen dat niet en typen op hun eigen manier. 'T is een fijne vaardigheid maar niet onontbeerlijk.

skik

Handig

Het is wel heel handig, ik kan het zelf, en ik had het mijn kinderen graag willen leren vanaf groep 3, maar ik heb ze veel kunnen begeleiden met schoolse vaardigheden, maar dit is niet gelukt. Ik kon destijds geen IRL typecursus voor ze vinden, en dat online gedoe dat lukte gewoon niet.

Beiden hebben toch met 2 vingers zichzelf typen aangeleerd. En zoon heeft zelfs bijna tien vingers blind leren typen door heel veel te notuleren en dan te oefenen met het tienvingerblindsysteem. Waar hij zeker inmiddels het nut van inziet.

Beide kinderen hebben een ASS. In hun geval is het als je het echt wil, lukt het alsnog. En tegen je zin en onder druk iets leren is nogal onmogelijk.

Mijntje

Mijntje

08-06-2020 om 14:56

later

Ik heb zelf leren typen op mijn twintigste en ik ben blij dat ik het heb geleerd. Maar als het nu een drama is kan je best je kind laten stoppen. Hij redt zich heus wel en als hij wil kan hij het later altijd nog halen.

ElenaH

ElenaH

08-06-2020 om 15:03

Niet

Ik heb een typediploma, ook gehaald op de middelbare school. Maar ik type al jaren met ongeveer 4 vingers. Pinken gebruik ik niet, van mijn linkerhand meestal alleen de wijsvinger. Wel bijna blind. Gaat prima, ik type behoorlijk snel.

Hangkous

Hangkous

08-06-2020 om 15:16

Irl cursus

Zelf heb ik vroeger blind leren typen op een lokaal typeinstituut, nog op ouderwetse typemachine. De dochter van mijn leraar heeft die methode herschreven voor computer toetsenborden en daar gaat ze de basisbasisscholen mee langs.
Beide kinderen hebben die cursus gedaan en kunnen razendsnel blind typen.
Tegelijkertijd met mijn jongste waren er een aantal vriendjes bezig met een online cursus. Loi voldeed aardig, typetopia vorderde voor geen meter.
Als ik af en toe andere pubers hier met hun laptop samen met mijn kinderen aan opdrachten zie weken ben ik nog altijd blij dat ik mijn kinderen op zo'n ouderwetse cursus heb gedaan en de kinderen zijn daar zelf ook blij om.
Wat een getob met 2 vingers en dan zelfs na 4 jaar verslagen maken nog naar sommige tekens moeten zoeken.
En cursus met een life docent kost wat maar je hebt fase wel een goede start mee.

Pennestreek

Pennestreek

08-06-2020 om 16:08

Nee hoor

Hier ook ervaring met typecursus in groep 7. Beide kinderen doen er nu niks meer mee, in ieder geval niet blind typen. Het is naar mijn idee te vroeg, in groep 7 oefenen ze er in de praktijk toch niet genoeg mee. Tenminste, op de basisschool van mijn kinderen destijds niet. Ze zijn nu 17 en 20, en ze hebben allebei een behoorlijke typesnelheid ontwikkeld, op hun eigen manier. Goed genoeg.
Dus, eens met de anderen hierboven, als het stress geeft lekker laten zitten. Kan later altijd nog.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-06-2020 om 17:22

basis gelegd, toen gestopt

bij mijn jongste zijn we wel begonnen met een online typcursus, maar de laatste lessen/modules, waarbij t echt om de snelheid ging, dat lukte bij haar niet. Ze werd er helemaal zenuwachtig van en ging dan steeds meer fouten maken. Och, man, wat een ellende. Toen zijn we er mee gestopt. Ze heeft dus geen typdiploma, maar heeft wel blind leren typen (ze was, denk ik, ongeveer net zoveel als jouw zoon). Nu in de 5e van de middelbare school heeft ze, door de vele schoolopdrachten met bijbehorend typwerk, een flinke snelheid ontwikkeld. Ik ben blij dat we er toen mee zijn gestopt.

Kortom, ik zou er mee stoppen, nu. De basis beheerst ie, de rest komt later wel.

Pien

Pien

08-06-2020 om 17:35

Bedankt

Tine, mijn zoon is nog niet zover dat hij al op snelheid oefent. Hij is pas op een kwart van de hele cursus (maar wel op driekwart van de looptijd van het account...)

Maar bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad maar beter als hij stopt. Hij zat net aan zijn spreekbeurt (spiekbriefje maken in Word) en dat gaat niet razendsnel, maar best vlot. Zodra hij meer zal gaan typen, wordt dat vanzelf sneller.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-06-2020 om 17:53

Kan altijd nog

Ik heb pas 10 vingers blind leren typen op mijn 16e.
Dus wie weet gaat het hem dan sneller af.

En anders, met 4 vingers kom je blijkbaar ook al een heel eind.

Zeetakje

Zeetakje

08-06-2020 om 18:58

Hier geen cursus

Mijn kinderen hebben nooit een (volledige) cursus gevolgd. Oudste heeft zichzelf destijds een manier van typen aangeleerd blind, met 8 vingers.
De jongste hebben we wel ooit opgegeven voor zo'n cursus. Veel gedoe. De oudste heeft zich toen over haar ontfermd en haar zijn manier van typen aangeleerd.
Ik heb net n.a.v. dit draadje voor de zekerheid nog even gevraagd of ze inmiddels wel behoefte heeft aan een cursus.
Ze geeft aan dat ze daar geen behoefte aan heeft en dat ze vet snel blind kan typen.

Sas

Sas

08-06-2020 om 19:34

Hier cd rom gebruikt van type expert junior

Hebben ze allebei snel en blind mee leren typen, inclusief de meest gebruikte leestekens. De getallen en bijzondere leestekens gaan niet blind.
Beiden kregen een bonus als zij een bepaalde snelheid haalden met weinig fouten. Dat kon je prima zelf afnemen. Daar heb je geen leraar of examen voor nodig.

Blind snel typen heeft zeker toegevoegde waarde. Hoewel veel mensen denken dat ze met 2 of 4 vingers ook snel typen (het voelt voor hen snel) zijn ze echt veel langzamer dan degenen die snel blind typen.
Het grootst voordeel vind ik het blind typen, want dan kun je tegelijk nadenken en het gesprek volgen en typen. Vraagt minder aan multitasking en daardoor minder fouten, hogere snelheid en minder afleiding. Zonder dat het meer inspanning vraagt dan iemand die met een paar vingers typt.

Lou

Lou

08-06-2020 om 19:51

Wel geleerd, geen diploma

Razendsnel en blind en foutloos typen is echt ontzettend fijn om te kunnen. Dat vooropgesteld. Maar dat hoeft niet per se met een cursus en een diploma bereikt te worden. En het hoeft ook niet in groep 7. Ik heb het mezelf geleerd toen ik 25 was en mijn dochter heeft het geleerd toen ze 8 was. Het ligt er maar aan wanneer het uitkomt.

Triva

Triva

08-06-2020 om 20:14

tja

Natuurlijk kun je het op latere leeftijd ook leren maar dat zeggen we toch ook niet over schrijven in groep 3? Ik vind het wel van belang dat ze in uiterlijk groep 7 de basisbeginselen leren. Ook vind ik dat het gewoon verplicht op school moet gebeuren. Wat ze er daarna mee doen moeten ze zelf weten en een opfriscursus is altijd nog mogelijk.

Het diploma echt halen vind ik niet nodig, kunnen typen met 10 vingers wel. Vergelijken met vroeger en dat we het later leerden gaat toch echt niet op. Wij hadden ook geen tablet als kleuter

Tango

Tango

08-06-2020 om 21:39

Handig

Ik had het wel handig gevonden als het hier op school in groep 7 destijds ook was aangeboden. Helaas was dat niet zo. Zelf zijn we er nooit aan begonnen bij zoon, hij had altijd al genoeg begeleiding i.v.m. dyslexie. Dus thuis nog een typecursus vonden we iets teveel van het goede. Zoon heeft nu echter wel een hekel aan typen, juist ook doordat hij het niet goed kan.
Fijn om te horen dat het ook met 16 nog kan. Misschien is dat een idee.
Ik heb het zelf op het VO geleerd, volgens mij in de tweede klas. Echt op de ouderwetse manier met zo'n typeleraar die dan met een karretje met typemachines kwam aanrijden bij school. Gek he, dat vergeet je dus nooit.

Dees

Dees

08-06-2020 om 22:06

Ja doen

Mijn zoon van 7 typt lekker vlot.....maar ik overweeg toch een type cursus. Op mijn werk gebruik ik de computer veel en is het heel handig dat ik ooit heb leren typen.

Thuis gebruik ik zelden een pc maar ook op de telefoon is het handiger want je weet de toetsen te vinden. Hoewel die autocorrectie is vervelend.

Ik zou het wel doen

Triva

Triva

08-06-2020 om 22:07

Tango

Hier dus juist wel een typecursus bij dyslexie. Ik wist dat hij een laptop kreeg ivm de dyslexie op school. Hoe meer woorden ze zien en lezen hoe beter.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-06-2020 om 00:11

Bij autisme Triva

Kan dat net weer even anders liggen.
Nu is het blijkbaar allemaal teveel, maar het kan zomaar dat dat over een paar jaar anders ligt. Het is geen standaardkind, dus kan de ontwikkeling ook zomaar anders lopen.

Triva

Triva

09-06-2020 om 07:46

Ginny

Op welk deel van #15 reageer je nu? Iets nog volhouden en de basisbeginselen zijn geleerd toch?

Geluiden gaan weer aan? Dat kan niet als het geluid vd laptop zelf uit is toch? Zodra alle letters geleerd zijn wellicht stoppen? Ik zei toch dat een diploma niet hoeft?

Pien

Pien

09-06-2020 om 09:26

Triva

Klopt, als je het geluid van de laptop uit zet, hoor je inderdaad helemaal niks. Alleen zou zoon bij sommige oefeningen wel wat willen horen (de letters worden dan genoemd), maar hij wil geen bliebjes enzo horen bij fout getypte letters. Ik heb gezegd dat hij dan maar bij sommige oefeningen het geluid aan en bij andere uit moet zetten.

Hij werkt nu af en toe aan het programma, zo lang de looptijd nog geldig is (nog 4-5 maanden). Om de basis te leggen en de letters op het toetsenbord goed te gaan 'voelen'. We hebben afgesproken dat hij het diploma niet hoeft te halen, dat oefenen genoeg is. Dat geeft wel rust.

Triva

Triva

09-06-2020 om 12:53

precies Pien

Dat geeft rust. Mijn zoon had uiteindelijk zijn typediploma op het allerlaagste niveau gehaald (1 fout meer of 1 woord minder of iets dergelijks en hij was gezakt). Geen idee hoe hij nu typt, hij typt amper maar dat kon ik 7 jaar geleden niet weten. Toch is het zo weer op te halen met een gratis online typecursus of zo. Dat heeft jouw zoon toch binnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-06-2020 om 12:55

Ik bedoel hetzelfde

Geen druk.

V@@s

V@@s

09-06-2020 om 17:01

typediploma niet nodig, tienvingerig typen wel

Ik heb teveel collega's die maar wat doen. Dat gaat echt minder snel dan een goed aangeleerd tienvingerig systeem. Hier heb ik dus aangedrongen op een typecursus voordat ze zelf een minder effectief systeem aangeleerd hadden. Het hangt van het kind af wanneer dat is. Hier was het ergens tussen groep 6 en groep 8.

Zelf ben ik mijn ouders nog erg dankbaar dat ik op de middelbare school naar de typelessen gestuurd ben. Ik had toen helemaal niet het idee dat dat zo nuttig zou zijn. Computers waren echt nog in opkomst.

molletje

molletje

10-06-2020 om 12:25

Leren typen is echt heel handig, een diploma hoeft voor mij niet. Dochter heeft in groep 7 een LOI cursus gevolgd, maar geen examen gedaan. Ze typt razendsnel met 10 vingers. Ik heb zelf een cursus gevolgd op een ouderwetse typemachine, tot de leraar overspannen raakte en de cursus zomaar stopte. Ik type wel razensnel, maar niet helemaal volgens het boekje. Zolang ik net zo snel type als ik kan denken vind ik het wel best.

merel

merel

10-06-2020 om 12:46

Zo'n cursus

Ik zou kijken of de basis in ieder geval geleerd kan worden via zo'n cursus (dus waar je je vingers zet). Misschien iets wat je online kan vinden? Mijn oudste had Pica gedaan, hadden wij aangeschaft, heeft ze helemaal afgemaakt, maar veel vond ze er niet aan, was best een strijd om haar iedere keer aan het werk te zetten. Daarna de map uitgeleend aan meerdere vrienden met kinderen, allemaal dat pica gedaan. Zoon (3 jaar jonger) heeft het zelf aangeleerd (niet via pica). Ik ging hem net even vragen hoe snel hij eigenlijk typt. 107 woorden per minuut. Met zijn linkerhand gebruikt hij alle vingers en rechts alleen duim, wijsvinger en ringvinger. Zelf zo aangeleerd, dus behoorlijk snel vind ik, met zijn eigen systeem

Zura

Zura

22-06-2020 om 21:52

niet nodig

blind leren typen kan je ook zelf leren, gaandeweg weet je wel waar de letters zitten en kan je oefenen met alle 10 de vingers gebruiken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.