Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

27-07-2012 om 10:17

Hoe belangrijk vinden jullie sporten


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

29-07-2012 om 13:18

Ook niet verplichten

Verplichten doen wij ook niet. Alleen zwemles en dan t/m b, verder mag natuurlijk. Zelf werd ik vroeger ook niet verplicht tot sporten, ik heb wel diverse dingen gedaan, heel lang ballet en verder tennis (was geen succes, want ik was niet zo sociaal dus maakte nooit tennisafspraakjes), volleybal en badminton. Dat laatste ging weer wel goed, want het was een heel kleine club waar iedereen elkaar kende. Mijn zus heeft nauwelijk sport gedaan, heel kort wedstrijdzwemmen en daarna vooral scouting.
Tangoman heeft jarenlang fanatiek gezwommen, ook wedstrijden.
Tangodochter heeft ook ballet gedaan en daarna streetdance. Ik heb nog geen idee wat ze komend seizoen gaat doen. Zal ook wel weer iets met dansen worden w.s. Ze zit daarnaast ook nog op een koor en een zang/dansgroepje.
Tangozoon zit op scouting en wilde daarnaast heel graag op voetbal. Hij voetbalt nu bij een vrijwilligersclubje. Heel leuk, niet zo vroeg (10 uur op zondagochtend) en het kan gewoon naast de scouting. Tot nog toe vindt hij dit prima. We hebben met hem afgesproken dat hij nog een jaar scouting gaat doen en daarna gaat kiezen of hij door wil gaan met scouting of bij een echte voetbalclub wil. Gelukkig is hij heel makkelijk en vindt hij het best. Ik ben er blij mee want om 7.30 u. op het voetbalveld staan op zaterdag, daar heb ik niet echt zin in.
We volgen bij het sporten dus echt de interesse van de kinderen en tot nu toe gaat dat prima. Belangrijk vind ik verder dat het logistiek in te plannen is en niet teveel allemaal.
Lisbeth, als jouw dochter sporten niet echt leuk vind zou ik het gewoon zo laten. Misschien vindt ze muziekles wel leuk of scouting. Is toch ook prima.
Kinderen met tegenzin naar sporten of iets anders brengen is toch niet nodig. Ze moeten al verplicht naar school, dat is soms al moeilijk genoeg voor ze.

Primavera

Primavera

29-07-2012 om 19:11

Is scouting niet genoeg, dan?

Ik stimuleer mijn kinderen erg om tenminste één activiteit te doen als hobby. Dat is bij ons sport, maar het zou ook zo muziekles kunnen zijn, toneel of schaakclub, enz. Scouting lijkt me prima als activiteit, dus waarom zou daar nog iets verplichts bij moeten?
Meer dan één activiteit per kind word in ons grote gezin wat logistiek betreft wat onhandig, vooral omdat degenen die zwemmen hebben gekozen dat inmiddels op wedstrijdniveau doen, wat inderdaad sloten tijd kost.
Ik denk dat iedere sport die op hoger niveau wordt beoefent aardig wat tijd opslokt, maar daar kies je dan ook voor. De keuze moet echt vanuit het kind komen, omdat het het echt leuk vindt op dat niveau zich in te spannen, niet omdat het toevallig ergens goed in is.
Verder denk ik dat het jammer is dat de meesten zich maar tot het proberen van een beperkt aantal sporten beperken. Het kan zomaar zijn dat de talenten en plezier van het kind ergens anders liggen waar je niet zo snel aan denkt. De olympische spelen zijn misschien een leuke gelegenheid om wat minder bekende sporten te leren kennen.
Groeten Primavera

MariaR

MariaR

29-07-2012 om 22:00

Heel erg belangrijk! onmisbaar

Mijn zoon is transgender: dus een geboren meisje. Hij is nu elf jaar. Voor hem is het ontzettend belangrijk zijn lichaam als positief te ervaren. Te voelen dat hij motorisch goed is en lekker kan bewegen. Hij zit op capoeira (Braziliaanse non-contact dans/vechtsport). Daar leert hij allerlei mooie sprongen en trucjes in een fijne atmosfeer met elkaar. Eerst zat hij op karate. Daar was hij ook goed in maar hij vond de sfeer te agressief. Hij vindt het zo leuk dat hij thuis ook vaak aan het oefenen is en graag dingen wil laten zien.
Toen hij eraf wilde, heb ik er echt voor gezorgd dat er snel een nieuwe sport in beeld kwam. Een aantal jaren geleden, toen hij acht was heeft hij een aantal keren hyperventilatie aanvallen gehad. Die zijn verdwenen toen hij ging sporten en ik elke dag met hem van en naar school ging lopen (drie kwartier),
Daarnaast heeft hij zelf nog de discipline om zich 50 keer op te drukken en met gewichten te werken: hij wil zijn spieren onderhouden.
Sport is nodig om hem gelukkig te houden.

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2012 om 22:19

Maria

En dat geldt voor mijn zoon wat betreft muziek, dus vandaar dat ik niet specifiek aan sport hang als het gaat om activiteiten die een kind goed kunnen doen.

Fiorucci

Fiorucci

29-07-2012 om 22:22

Gale

Dat is zo leuk hier in de stad, kinderen kunnen elk schooljaar kiezen uit een scala aan sportactiviteiten in de ruimste zin van het woord, en proeflessen volgen hierin,voor een introductietarief. Soms series van lessen voor een tientje ofzo!

MariaR

MariaR

30-07-2012 om 00:35

Fio

"En dat geldt voor mijn zoon wat betreft muziek, dus vandaar dat ik niet specifiek aan sport hang als het gaat om activiteiten die een kind goed kunnen doen." Kan ik mij voorstellen

Kobalt

Kobalt

30-07-2012 om 09:51

Niet voor iedereen

Albana: 'Ik denk ook dat er voor iedereen hoe onhandig of onsportief ook wel 'iets' moet zijn wat ze ligt of waar ze best redelijk in mee kunnen komen en plezier in hebben.'
Dat denk ik niet. Ten minste, niet als je je beperkt tot sport. Ik kan echt geen enkele sport. En dat is niet omdat ik het niet geprobeerd heb.
Ik vind het wel zeer goed voor kinderen, als ze een hobby vinden, waar ze hun passie in kwijt kunnen. Maar dat kan net zo goed tekenen, of scouting, of muziek, of schaken, of..

Nou gale

Je hebt wel een heel zwart/witte voorstelling van sport.
17 sporten lijkt me wel errug veel, over het algemeen beginnen kinderen pas rond de 4,5,6 jaar met een sport. Tot hun 18de gerekend is dat 12,13,14 jaar. Dan red je als je afspreekt dat ze minsten het jaar moeten volmaken 17 sporten niet eens.
En zelfs als ze elk jaar wisselen de een of de andere sport, dat maakt qua geld niet zoveel uit. De meeste sporten zijn even duur, op een enkele elitesport na (golven ofzo).
Toernooien/wedstrijden zijn voor amateurs op laag niveau vaak 'thuis' of in ieder geval dicht bij en soms zelfs helemaal niet (zoals in de sportschool). En waarom zou je niet op de fiets naar sport kunnen? 1 of 2 keer meerijden voor de meest veilige handige route en daarna alleen of met medesporters....Hier gaan ze altijd op de fiets.
groeten albana

Kobalt

Mwah...dat ligt eraan. Als je een heel bewegelijk kind hebt, dat veel buiten speelt en lopend/fietsend naar school gaat dan zou ik er nog vrede mee kunnen hebben dat ze géén sport doen. Maar als je een kind hebt dat liever lui dan moe is en dat dan alleen wil tekenen, dan zou ik toch enige druk uitoefenen om naast dat tekenen óok iets 'actiefs' te doen. Scouting zou wat mij betreft ook kunnen, ook actief. Net zo als dansen, fietsen, lopen in een straatorkest etc. Ik zie sport wél 'ruim', het gaat me om het plezier in 'bewegen' in 'actief' zijn. En dat je ervaart dat je daar 'opbouwend' in bezig kan zijn, of het nu wandelen is en dan steeds een stukje verder wandelen of vuurtje stoken bij de scouting en dan hout moeten verzamelen. Dat maakt niet uit.
En géén sport kunnen dat gaat er bij mij niet in.
Je kan toch lopen en fietsen? Dan kan je zeker ook sporten. En als je dát niet kan zijn er zelfs talloze mogelijkheden (rolstoeldansen, heb ik ook een tijdje gedaan mét een partner in rolstoel.)
Ik vind gewoon bewegen en leren dat dat 'goed' is voor je lijf en dat je steeds verder kan of het beter kan, door de ervaring, conditie die beter word etc. belangrijk voor opgroeiende kinderen.
Volwassenen mogen wat mij betreft zelf die keuze maken. Doe kunnen de consequenties overzien. Kinderen niet.
groeten albana

Kobalt

Kobalt

30-07-2012 om 11:43

Redelijk in mee komen en plezier in hebben

Albana, als je als criterium neemt, 'redelijk in mee komen en plezier in hebben', dan vallen toch echt alle sporten af voor mijzelf, maar ook voor mijn dochters.
Scouting gaat wel volgens een van mijn dochters, en dan beweeg je ook, maar ik zie scouting niet als een sport.

Er is gewoon niets aan, als jouw team beter speelt wanneer jij op de reservebank zit, als je bij het turnen blijft hangen bij de meisjes die twee jaar jonger dan jij zijn, als je altijd degene bent die de aanwijzingen van de coach krijgt, waarna het nog niet lukt. Als je ziet dat jij de slechtste bent van je groep.
Dan geef je de moed op.
Ik ga mijn meiden niet dwingen om met een steen in hun maag, tegen hun zin naar zoiets toe te gaan. Ik vind dat een hobby bovenal leuk moet zijn. En voor sommige mensen is sport gewoon niet leuk te krijgen. Ik vind wel dat ze het moeten proberen en dat hebben ze ook gedaan. En dan houdt het op.

Albana

Dat bewegen goed is voor je lijf, daar zijn we het allemaal wel over eens, denk ik. Maar er zijn kinderen en mensen die er niet speciaal plezier in hebben om te bewegen. Om eerlijk te zijn kan ik dat wel begrijpen. Ik heb ook niet veel met "bewegen om het bewegen". Er valt me een vergelijking in: ik houd niet speciaal van autorijden. Het is een manier om lange afstanden te overbruggen en ik heb er verder ook geen hekel aan, ook niet aan een paar uren alleen rijden, zoals dat geregeld voorkomt. Maar "eens lekker op zondag een stukje gaan rijden", zoals sommige vrienden van me doen, daar vind je me niet voor. Ik wil best autorijden, maar dan wel met een doel. Zo zie ik veel vormen van lichaamsbweging ook. Fietsen? Ja, om ergens te komen. Hardlopen? Liever niet, maar als je de trein moet halen... Om die reden trekken ook veel vormen van sport me niet. Echt goed (topniveau) word ik er toch niet in en dan moet je, zoals jij schetst, je bevrediging halen uit het plezier in het bewegen. Dát heb ik gewoon niet. Er moet toch een soort van kick zijn. Als die er bij scouting wel is, of als je elke dag 10, 15 km fietst naar werk of school, waarom zou je daarnaast dan nog plezier in bewegen moet krijgen?

Nou albana...moet even iets rechtzetten hoor!

hier 3 golfende kinderen, en geloof het of niet, maar qua contributie / lesgeld is dat goedkoper dan de andere sporten die hier de revue hebben gepasseerd ( bv atletiek, basketbal. Voetbal weet ik niet)

Tel daar bij op dat de kinderen 7 dagen in de week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zonder wat voor extra kosten dan ook de baan in mogen...ze hebben als ze dat willen in bv de zomervakantie 7 dagen in de week plezier van hun lidmaatschap.

Nee, valt echt reuze mee. Weinig elitairs aan eigenlijk, tenminste niet qua kosten.

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 12:54

Ingrid

Dat ligt eraan wat je kunt betalen natuurlijk, wat kost zoiets? Mijn dochter turnt voor een tientje per maand...

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 12:55

Scouting

Scouting mag je gerust onder sporten scharen, ze bewegen heel veel, op de meest onontgonnen gebieden, lopen en trainen voor de duinenmars, doen buitenspellen, kanoen,zwemmen, etc.

Fio

Lidmaatschap is 100 euro per jaar. Kompleet lessenpakket voor een heel jaar is ongeveer hetzelfde bedrag. Dus voor 200 euro per jaar ben je klaar. Voor de atletiekvereniging betalen we ongeveer hetzelfde bedrag per kind. Basketball was duurder.

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

30-07-2012 om 14:57

Ingrid

Dat is een mooi bedrag.Maar.....je moet wel spullen aanschaffen lijkt mij? Als ik zie hoeveel golfspullen mijn pa heeft...

Voor de kinderen:

leensetje van de golfclub, 25 euro. Kun je inruilen tegen grotere maar als het nodig is. Voldoet de eerste tijd prima. Kleren: geen. Schoenen: Gewone gympen zijn in het begin prima. Hoeven niet duur te zijn. oefenballen: gratis voor de kinderen. Handschoentje een tientje of zo, ballen kunnen ook heel goedkoop & mijn ervaring is dat onze kinderen op de baan over het algemeen meer ballen vinden dan kwijtraken. Ballen zoeken in het struikgewas is leuk tijdverdrijf als het stilletjes is op de baan.

Ja je hebt gelijk dat je kapitalen KUNT uigeven aan golf, maar voor de (beginnende) kinderen valt het echt vreselijk mee.

Precies p

Golf is dus voor kinderen helemaal niet zo absurd duur. Da's het enige wat ik even wilde laten weten. Naar aanlaiding van Albana's opmerking over elitaire sporten als golf.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2012 om 23:46

Paardenmeid

Mijn dochter zit op paardrijden en gaat er helemaal in op. Niks mis mee wat mij betreft voor een 10 jarig meisje dat het liefst iedere vrije minuut doorbrengt in de manege en helemaal blij en relaxt wordt van die beesten.

Het kost wel wat ja, dat wel.

Maar verder zie ik het probleem ook niet zo. Je kunt maar een passie hebben. En bovendien kan er nog heel veel veranderen in de loop der tijd. Niet iedereen wordt als Dendys man. Er is heus wel een leven naast paardrijden mogelijk.

lisbeth

lisbeth

31-07-2012 om 09:24

Wat late reactie

maar we waren met dochter twee daagjes in Amsterdam.
Ik denk wel eens dat ik haar op sporten moet zetten omdat het zo hoort of dat andere mensen mij het gevoel geven dat het zo hoort. Van haar en van mij hoeft het inderdaad niet zo al heb ik er ook geen enkel probleem mee om haar te brengen en te halen als ze iets doet. Dat doe ik graag. Haar interesses liggen zelf meer richting boeken, science, proefjes. Knutselen, tekenen, hmm niet echt. Ze is graag buiten maar dan meer bezig met het verzamelen van stenen, bekijken van dieren etc. Ze heeft vorig jaar een paar proeflessen toneel gevolgd en dat vond ze wel leuk, wat haar alleen tegenviel was dat er geen resultaat was, geen voorstelling voor ouders, niets eigenlijk. Ze zou dit jaar ook weer opnieuw moeten beginnen met de beginnerscursus omdat er geen gevorderdencursus voor haar leeftijd is en dan ben ik bang dat het niet boeiend genoeg is voor een volledig jaar terwijl de cursus toch bijna 400 euro kost voor een jaar.
Scouting vind ze wel leuk maar vooral omdat er twee vriendinnetjes bijzitten, het is afwisselend en het wandelen maakt haar niet veel uit. Bij balspellen zorgt ze vaak dat ze eronder uit komt.
Zelf zou ze best op een sport willen als er iets was wat ze leuk zou vinden maar ze kan op dit moment niets verzinnen wat ze leuk vind. Ik los het op dit moment op door zelf regelmatig met haar te gaan zwemmen of we gaan op zondagochtend in het bos wandelen.

Natuur

is er geen natuurjeugdgroep of zo in de buurt waar ze naar toe kan? Dan mag ze veel beestjes kijken etc. Ik denk dat het belangrijker is om interesses te volgen dan om perse te sporten.
Zwemmen is zowiezo goed voor allebei dat kan ook in clubverband,bv een paar brevetten halen of snorkelen?

lisbeth

lisbeth

31-07-2012 om 12:51

Groep

probleem bij sporten in groepsverband is dat ze niet goed is in groepen. Bij de scouting heeft ze haar twee vaste vriendinnetjes zitten en met de rest van de kinderen bemoeit ze zich niet veel. Vaak als ze iets in groepsverband moet doen dan raakt ze overprikkeld waardoor ze opeens volledig uit de pan kan vliegen of ze trekt zich juist terug en doet niet mee. Bij sporten weet ik dat ze dat nog sneller heeft omdat eht sporten zelf al veel van haar vraagt. Bij gym heeft ze dat ook en dan gaat ze wel eens even apart zitten of de meester/juf ziet het aankomen en kan haar dan even uit de groep halen.

een natuurgroep was geen gek idee, daar ga ik eens op kijken.
ze heeft het ook al eens over schaken gehad, misschien dat ik ook eens daar met haar kan gaan kijken

ik denk dat de contributie van de volwassenen die hogere vierkante meter & onderhoudskosten covert. Denk overigens dat het onderhoud (er loopt echt een legertje greenkeepers rond) nog duurder is dan de grond zelf (althans hier ver buiten de randstad) Zeker weten dat man of ik ik beter op volleybal kunnen gaan qua kosten.

Maar voor de kinderen is het echt niet duur. En daar ging het hier om toch?

Ingrid

+ Brunette +

+ Brunette +

31-07-2012 om 19:17

Boekentip

Je moet Lichamelijke Oefening van Midas Dekkers eens lezen. Heel leuk boek. Daarna ben je voor eens en altijd genezen van het idee dat sport "goed is" en "erbij hoort".

Ben zelf trouwens ook zoeentje die altijd als laatste werd gekozen en wat houterig was. Zwemmen vond ik als kind leuk, vechtsport en tegenwoordig wandel ik graag.

Kobalt

Kobalt

01-08-2012 om 12:17

Ja brunette

Ik heb dat boek met zeer veel aandacht en plezier gelezen.
Leuk boek. Ook zeer herkenbaar.

lisbeth

lisbeth

01-08-2012 om 12:34

Tot mijn grote verbazing

Gaf dochter gisteravond opeens aan dat ze wel bij de lokale zwemclub wilde. Kleine broer moest diploma zwemmen en volgens mij was ze een beetje jaloers dat hij dadelijk gaat oefenen voor zijn B diploma iets wat zij niet heeft. Van mij mag ze, op die manier kan ze als ze wil oefenen voor haar B diploma. Volgende week moet ze tegelijkertijd met kleine broer komen zwemmen om te kijken wat ze kan en in welke groep ze past.
Ik ben benieuwd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

01-08-2012 om 22:25

Wat ik dan weer grappig vind albana

Is dat je aangeeft dat je zelf door je ouders gedwongen bent tot allerlei sporten en dat je daar geen moer aan vond, maar dat je nu als volwassene vindt dat kinderen moeten sporten. Grappig. Kan ik weer erg over nadenken.

Tirza

Contributie

De contributie die hier voor jongste betaald word (ook zaalsport) is ik heb het even nagekeken...net zoveel per kwartaal als bij jullie per maand, voor 1 uur dan, eigenlijk nog minder (27,50). Voor jongste per uur nog goedkoper omdat ze véél uren doet...en hoe meer hoe goedkoper.
De golf is hier wél duur...je moet als gezin eerst 'vriend' zijn van de glofclub en dat kost zelfs meer dan 1000 euro per jaar. Ben je als volwassene al lid of 'vriend' , dan kost je kind bijna niets...Ook hochey is duurder en paardrijden...verder weet ik er zo geen. Man was lid van volleybalvereniging (ook zaal) en betaalde 35 euro per 3 maand dat was 2 jaar geleden.
groeten albana

Ja maar ik heb toch iets gevonden?

Ik doe nog steeds de sport die ik als 15 jarige pas ontdekt hebt. En die vind ik wél erg leuk...Nog steeds. De 'dwang' van mijn ouders had dus wél effect.
groeten albana

Sport/bewegen

Het gaat me ook niet écht om de sport...het gaat me puur om het bewegen an sich.
Hele dagen op de bank zitten vind ik ongezond. Voor zowel volwassenen als kinderen...Als je wel elke dag zoveel km naar je werk fietst is dat voor mij ook 'sport'. Dat sport zie ik 'ruim' dat zei ik vanaf het begin al. Buiten spelen actief en véél is ook genoeg.
Zo zie ik het. En ik was bepaald geen kind dat veel bewoog...ik werd naar school gebracht, las veel en graag en kletste met vriendin.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.