Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

27-04-2010 om 10:54

Hoe doen jullie dat broodje hartig/broodje zoet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

28-04-2010 om 12:13

Afwisseling

De regel van geen twee boterhammen met hetzelfde snap ik ook niet zo goed. Wel als mensen alleen maar brood zouden eten maar naast brood lijkt me dat de meeste kinderen ook nog wel een keer warm eten + tussendoortjes dus afwisseling genoeg.

Zelf heb ik 's ochtends bijvoorbeeld liefst wat zoets. Sowieso liever geen brood maar iets van cerealen of brioche. Brood 's ochtends het liefst wit en getoast met een heel dun laagje jam.

's middags heb ik liever wat warms en hartigs en als ik brood eet dan heb ik juist graag wat steviger volkoren broodjes of Turks brood met hartig gevarieerd beleg. Uiteraard vers allemaal.

Kortom, ik heb zelf ook redelijk wat eisen (uiteraard als ik bij andere mensen ben accepteer ik wat me voorgeschoteld wordt) dus misschien dat ik daarom begrijp dat kinderen ook niet altijd op hetzelfde moment in dezelfde dingen zin hebben.

Bij mij gaat het overigens niet over de gezondheid van beleg. Als ze veel zoet beleg hebben dan zorg ik voor wat meer hartige tussendoortjes bijvoorbeeld.

Maylise

angelina ballerina

angelina ballerina

28-04-2010 om 13:26

Ook geen regels

en hier 1 kind dat bijna alleen zoet eet, 1 die alleen hartig eet en 1 kind die bijna alleen pindakaas eet. Afwisseling daar zijn ze niet zo van het zijn eerder periodes dat ze alleen het 1 willen en vervolgens volgt dan weer een periode met iets anders. Ik vind het prima. Ik geef wel alleen bruin brood en ze eten verder goed dus ze krijgen echt wel voldoende voedingsstoffen binnen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

28-04-2010 om 17:15

Gaat bij mij niet om gezonder of minder vet

Ik vind het gewoon niet goed dat onze dochter als ze zelf mag kiezen echt aleen maar chocola kiest. En niet alleen bij het ontbijt, of voor een periode om daarna wat anders te kiezen, maar echt altijd. Ik zou het ook niet goed vinden als ze echt alleen maar huttenkase met tomatenschijfjes en bieslook zou willen eten.
Misschien heeft het er wel mee te maken dat ik moeite heb met volwassenen die maar een heel beperkt eetpatroon hebben. In mijn ervaring hebben die thuis nooit iets anders hoeven eten dan wat hun grote voorkeur had. Vervolgens dicteren ze ook wat er in hun gezin gegeten wordt, bleh. Ik probeer me er niet aan te ergeren, maar doe het toch .

Engelandvaarder

Engelandvaarder

29-04-2010 om 00:22

Izar

Haha, nee hoor, mijn eigen partner eet graag en gevarieerd. En waar ik vond dat er een rare hiaat in zijn repertoire zat (zo beweerde hij geen kaas en olijven te lusten toen ik hem leerde kennen) heb ik hem heropgevoed . Het gaat om gezinnen van anderen.

Bastet

Bastet

29-04-2010 om 07:00

Engelandvaarder

Tijdelijk een passie hebben voor een soort beleg wil beslist niet zeggen dat je dus eenzijdig eet,is mijn ervaring.
Groetjes,bastet

Hanne.

Hanne.

29-04-2010 om 10:38

Mee eens

Ik sluit me bij bastet aan, daarbij vind ik je opmerking over het eten van je man (ondanks dat er een smiley achter staat) vrij hooghartig.

Hij BEWEERDE dat hij geen kaas/olijven lust, en jij bent zo alleswetend dat je wel beter wist?

Tineke

Tineke

29-04-2010 om 11:28

Ach cobi

Tis maar eten. Een paar uur later is het poep.

Sancy

Sancy

29-04-2010 om 11:39

Ach ja

Man ist was man isst!

Engelandvaarder

Engelandvaarder

29-04-2010 om 12:24

Reacties

Bastet, normaal gesproken is dat denk ik wel zo. Maar hoe lang zou jij wachten tot er een omslag kwam? Ik vond het wel genoeg geweest na minstens een jaar (of eigenlijk zo lang ik me kan herinneren) echt alleen maar chocoladepasta en hagelslag eten. Het invoeren van de regel was ook helemaal geen drama. Ze lust best andere dingen, ze zou er alleen uit zichzelf nooit voor kiezen.
En Hanne, hooghartig? Mwah, ik heb gewoon een betere smaak, haha!
Maar even serieus, ik heb zelf ook een moeilijk etende zoon, die heel geleidelijk aan nieuwe smaken en etenswaren moet wennen, en daar heb ik echt heeeel veel geduld mee.
Ik heb alleen erg weinig sympathie voor normale, volwassen mannen die koste wat kost weigeren iets nieuws te proberen. De (inmiddels ex-)vriend van een goede vriendin ging een patatje halen als zij pasta kookte (of rijst, of eigenlijk alles wat geen aardappelen met groente en vlees was). De man van een ander bevriend paar lust geen groenten. Daar kan ik dus helemaal niets mee.
Jose

Jacoline29

Jacoline29

29-04-2010 om 12:53

Ochtend+middag

's ochtend zoet en 's middags hartigs op brood,vaste prik.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

29-04-2010 om 17:07

Je weet het maar nooit ........

....it's a small world.....
Ik weet het, het sop is de kool niet waard, maar ik blijf het ergerlijk vinden (ik ben ook maar een mens). Vooral toen we een keer uitgenodigd waren om te komen eten en de man des huizes patat ging halen omdat er iets gekookt werd waar hij geen zin in had. Bizar vond ik dat.

Bastet

Bastet

29-04-2010 om 19:03

Hemel

Ik eet heel gevarieerd,maar in de ochtend altijd een boterham met pure hagelslag,ik vind dat gewoon het lekkerst op dat moment.En ben ik op vakantie,dan wijk ik er gerust vanaf hoor,maar wat maakt het uit?Hier in huis mogen mensen zeker hun voorkeuren hebben en zeker ook iets niet lusten.Ik eet ook geen olijven,haring,orgaanvlees,en oesters,brrrr....en geen zuurkool bovendien.Ik vind het vrij aanmatigend omdat niet goed te vinden,eigenlijk.
Bastet

Engelandvaarder

Engelandvaarder

29-04-2010 om 21:33

Echt waar?

zouden jullie het echt niet erg vinden als je kind echt NOOIT iets anders eet tijdens broodmaaltijden (twee van de drie maaltijden dus) dan chocoladebeleg? Niet voor een paar weken, maar altijd, jarenlang? Echt niet?
Ik dacht toch echt dat daar een opvoedkundige taak voor me lag (Ik heb het over echt altijd hetzelfde kiezen, niet over iets niet lusten, dat is een ander verhaal).
Jose

Lou

Lou

29-04-2010 om 22:43

Ik wel

Jose: "zouden jullie het echt niet erg vinden als je kind echt NOOIT iets anders eet tijdens broodmaaltijden (twee van de drie maaltijden dus) dan chocoladebeleg? Niet voor een paar weken, maar altijd, jarenlang? Echt niet?"

Nou, ik wel. Alleen maar chocoladebeleg mag mijn dochter niet van mij. Alleen maar zoet beleg mag ook niet. Ontbijt is al zoet, bijna alle tussendoortjes zijn zoet, avondeten lust ze nauwelijks. No way dat ze dan alleen maar schuddebuikjes of andere suikerige korreltjes op brood krijgt als ze ook kaas en vlees lust. Ik heb ooit de regel ingesteld dat ze moet beginnen met een boterham met hartig. Waarbij pindakaas trouwens ook hartig is. De regel wordt niet zo strikt meer nageleefd maar het is wel een gewoonte geworden om kaas op je brood te doen, en daar ben ik wel blij mee. Gelukkig houdt ze erg van kaas en yoghurt en fruit. Nu alleen nog eens leren avondeten, maar da's een ander verhaal.

groet,

Lou

Maylise

Maylise

30-04-2010 om 00:40

Engelandvaarder

Ik geloof niet dat ik er inderdaad een probleem mee zou hebben als een van mijn kinderen jarenlang hetzelfde zou eten bij de broodmaaltijden. Misschien is het wel anders als je echt 7 dagen per week 2 x per dag brood eet. Dat is hier niet zo. Mijn zoon eet weliswaar al vrij lang alleen maar pindakaas op brood maar hij eet niet 14x per week een broodmaaltijd. 's ochtends bij het ontbijt heeft hij altijd cocopops of iets dergelijks en 's weekends eten we 's middags warm dus dan blijven er maar 5 broodmaaltijden over + eventueel een keer bij het ontbijt. Ik stoor me er in elk geval niet aan dat hij alleen maar pindakaas op brood eet.

Maylise

Bastet

Bastet

30-04-2010 om 06:13

Echt waar

Nou eigenlijk had je het wel over dingen niet lusten,zie je stukje over je man,Jose.Ik had het ook niet over jarenlang hetzelfde op brood eten,maar periodes.
Bastet

Tineke

Tineke

30-04-2010 om 09:30

Hier wel

Mijn zoon met autisme eet al jarenlang zijn brood met chocoladepasta (wel een duurdere van de natuurwinkel) en dat terwijl ikzelf (geen autisme) altijd alleen maar kaas op mijn brood eet.

Ik ben blij dat ze eten

Ik stel geen regels over wat er op het brood gaat, wat er in huis is mag er op. Ik ben al blij als ze gewoon lekker eten. En 't hoeft ook echt niet altijd brood te zijn, heb ik zelf ook niet altijd zin in. Dus ontbijten met een bord pap, schaal cornflakes, yoghurt, gebakken eitje, nasi goreng, bamisoep of (mmmmmm, dat is pas echt lekker) een lekkere warme zoete aardappel met een beetje boter erop kan even goed.

Maar goed, Dirk eet al bijna een jaar op bijna elke boterham (liefst geroosterd) tapenade. Of zelfgemaakte kruidenboter.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

30-04-2010 om 11:44

Goh

Dat is dan ook duidelijk, ik ben verbaasd. Grappig dat dit onderwerp zoveel reacties oproept, het leeft blijkbaar.
Mijn man moest overigens erg lachen om mijn opmerking over zijn 'heropvoeding'. Hij is het helemaal met me eens, en wil er alles aan doen om onze kinderen een gezondere houding ten opzichte van eten mee te geven dan hij zelf thuis gekregen heeft.
Hoeveel invloed we daarop daadwerkelijk hebben is natuurlijk een tweede, maar we doen ons best.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

30-04-2010 om 11:50

Bastet

(Nou, eentje nog dan, want ik moet nu echt werken)
Het ging wel over het keuzegedrag van mijn dochter. Jij schreef dit:
'Tijdelijk een passie hebben voor een soort beleg wil beslist niet zeggen dat je dus eenzijdig eet,is mijn ervaring.'
waarop ik reageerde met:
'Bastet, normaal gesproken is dat denk ik wel zo. Maar hoe lang zou jij wachten tot er een omslag kwam? Ik vond het wel genoeg geweest na minstens een jaar (of eigenlijk zo lang ik me kan herinneren) echt alleen maar chocoladepasta en hagelslag eten. Het invoeren van de regel was ook helemaal geen drama. Ze lust best andere dingen, ze zou er alleen uit zichzelf nooit voor kiezen.'
Mijn ergernis over kieskeurige, kinderachtige volwassen mannen was een zijdelingse opmerking over waarom ik probeer de kinderen te leren gevarieerd te eten.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-04-2010 om 18:17

Niks

Ik vind het allemaal best qua eten. Heb ik ook altijd gevonden. En alle kinderen, of ze nu van jongs af alles lekker vonden of begonnen als bijna niets-eter, eten nu zo'n beetje alles. Nu ja, jongste lust brood alleen met pasta. En ik eet helemaal geen brood. En man eet ook altijdenaltijd hetzelfde: volkoren/sesambrood van de bakker en dan twee met kaas en een met kipfilet. Vind ik wel een soort van schattig eigenlijk. Overigens, bij anderen eet hij alles, dat dan wel weer. Maar dat vind ik voor volwassenen meer een kwestie van goede manieren.

Bastet

Bastet

30-04-2010 om 18:20

Engelandvaarder

Ik heb nooit actie ondernomen,na een paar weken gingen de kinderen meestal zelf wel weer over op ander beleg.Dan weer pindakaas met jam,dan weer kaas,whatever.Het regelt zichzelf allemaal wel hier.Overigens weet ik niet of je als ouders zoveel invloed hebt als we zelf allemaal wel denken.Ik ken zat ouders die het net zo doen als jij en ik,maar er zijn echt kinderen die weigeren bijv. brood te eten of groente.En er juist een punt van maken kan het ook verergeren.Het blijft best een lastige materie soms,je kunt het er niet in stampen..
Groetjes,Bastet

Tihama

Tihama

30-04-2010 om 21:09

Van huis uit

herinner ik me niets anders dan ruzie bij elk avondeten. Mijn broer lustte niets en mijn moeder vond dat hij moest eten wat de pot schafte. Mijn moeder was trouwens ook beroepsmatig kok en had sterke opvattingen over dat je 'alles' moest lusten. Dat was dus 16 jaar lang gegarandeerde ruzie elke avond. Ze heeft nooit gewonnen. Broer is inmiddels de 40 gepasseerd en zeer gepassioneerd kok en experimenteert zich suf. Het kan verkeren.

Ik heb me daarom al lang geleden voorgenomen dat ik de maaltijd niet als strijdpunt ga maken. Zoon hier is gek op experimenten en probeert alles. Dochter is een miezemuis. Als ze daar te ver in gaat, dan trappen we even op de rem, want anders blijft ze voor eeuwig in de comfortzone. Beetje stretchen mag wel. Die avonden is het dan even niet gezellig, nee.

Ik experimenteer graag. Als ik experimenteer, dan kook ik wel extra pasta voor dochter. Kost mij weinig tijd en wij kunnen tenminste gewoon genieten van onze avondmaaltijd zonder dat we de nanny erbij hoeven halen. Pick your battles.

Oja: die regel van eerst hartig heb ik altijd heel raar gevonden. Dochter hier eet bij voorkeur alleen maar hartig. Kreeg ze een keer een compliment over van een logeetje 'wat goed dat jij eerst hartig eet'. Ahum alsof onze carnivoor dat moeite kost.

Tihama

Asa Torell

Asa Torell

30-04-2010 om 22:06

Cobi

Eigenlijk zit er een tegenspraak in je berichtje: jij zou ook gewoon lekker uit Jamie moeten koken en je kinderschaar de boom in sturen .

Asa Torell

Asa Torell

30-04-2010 om 22:14

Koentje

On topic: hier ook geen belegregels. Ik ben verbaasd te lezen hoe algemeen die keuze hier op OO is, want in onze omgeving zijn wij daarin zo ongeveer de enige. Ik moet er namelijk niet aan denken dat iemand mij zou vertellen wat ik op brood moet doen, daar ben ik altijd al erg precies in geweest.
Ik vind hartig beleg trouwens een stuk lekkerder sinds ik dingen als humus, tzatziki, kruidenboter, mierikswortel (bij de kaas), tapenade aan het assortiment heb toegevoegd. Misschien levert het uitproberen van nieuwe belegsoorten nog wat op? Humus vinden de kinderen hier bijvoorbeeld ook erg lekker.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

01-05-2010 om 12:55

Ik verval in herhaling

Tuurlijk, ik schreef een paar dagen geleden zelf ook al dat ik twijfel aan de invloed van opvoeding op eetgewoonten op volwassen leeftijd, maar als een kind echt langdurig twee (!) maaltijden per dag alleen maar hetzelfde kiest denk ik wel dat ik iets moet doen. Maar goed, ik las al dat daarover de meningen verschillen (hoewel de meesten van jullie eraan refereren dat dat vanzelf over ging na een tijdje. Bij ons dus niet).
En wij hebben hier ook geen strijd aan tafel hoor, alleen eten de kinderen ook wel eens iets wat ze niet bijzonder lekker vinden. Als ik iets kook waarvan ik weet dat ze het echt niet lusten zorg ik wel dat er iets op tafel komt waarmee ze wel hun buik kunnen vullen, maar ik kan aardig inschatten wat ze gewoon minder lekker vinden en wat ze echt niet lusten.
En ik geloof er zeker niet kinderen te dwingen iets te eten. Onze zoon heeft de eerste vier jaar van zijn leven een heel beperkt dieet gehad ivm voedselallergieen. Daarna vond hij het een tijdlang echt heel moeilijk om nieuwe dingen te eten. Om zijn voedselrepertoire wat uit te breiden moesten we heel langzaam en voorzichtig te werk gaan. Eerst goed naar kijken, dan ruiken, voelen en na een tijdje voorzichtig proeven. En praten over wat het voor je lijf kan doen (zoals in tomaten zitten veel vitaminen, die heb je nodig om ziektes te bestrijden, in vlees zitten eiwitten, enz). Ik vond in die tijd veel herkenning in de (BBC) tv programmas van Tanya Byron over voedsel fobieen bij jonge kinderen. We hadden destijds ook af kunnen wachten en het was misschien wel vanzelf goed gekomen, maar ik krijg steeds geen antwoord op mijn vraag hoe lang je zou wachten voordat je het gevoel zou krijgen toch iets te moeten doen.
En nog een laatste keer over mijn man, omdat mijn opmerkingen over hem zoveel stof doen opwaaien (tot zijn grote plezier). Hij was gewoon helemaal niets gewend van huis uit, en heeft vooral uit eigen beweging geproefd van wat ik lekker vond en waarvan ik dacht dat hij het ook wel lekker zou vinden. En dat werkte prima. Ik geloof ook dat ik dat het belangrijkst vind, af en toe eens wat nieuws willen proberen (en Kaatje, tuurlijk, ik weet ook wel dat dit niet zo werkt bij autistische kinderen). En in sociale settings verwacht ik van volwassenen (en van kinderen eigenlijk ook) dat ze een vorkje meeprikken (om desnoods later in de keuken een boterham te eten als het allemaal echt zo verschrikkelijk was).
Overigens daag ik mezelf ook regelmatig culinair uit. Dat pakt niet altijd goed uit, ik krijg nog rillingen als ik aan de sushi met zee-egel denk, die ik in Vancouver proefde, jakkes, dat was vies! Haha, serves me right!

Ach

"Het kind dat hier het meest gevarieerd het brood belegd, is niet mijn dunste kind"

Hier wel

Hier eten de kinderen beide gevarieerd. Vinden ze zelf prima en op brood lusten ze eigenlijk alles wel. Doordeweeks doen we wel altijd eerst hartig en dan zoet maar in het weekend niet. Is meer een gewoonte dan een strenge regel......

Bastet

Bastet

01-05-2010 om 13:28

Engelandvaarder

Ja,kijk,wat je nu schrijft is toch wat anders dan je man heropvoeden.. Mijn man at voor het eerst 'buitenlands' toen hij mijn moeders nasi kreeg.Juist hij kookt nu heerlijk,beter dan ik.Maar dat heeft hij allemaal zelf gedaan,hij liet en laat zich niet opvoeden..
Ook ik heb ervaring met een allergisch kind,en ik ken dus wel het verschil tussen gewoon ergens geen trek in hebben een tijdje,of echt groen worden van het idee dat je het moet eten.Verder heb ik ook nog een kind wat blij wordt van pasta met blauwe kaas en inktvis.Bbrrr.....
Bastet

Egenlandvaarder (totaal ot)

mijn man moest vreselijk lachen om het idee dat iemand dacht dat jouw man zich LIET heropvoeden....

Had jij jezelf mooi even in de nesten gewerkt met een terloopse opmerking )

oja, sochtends cereals lost ook het probleem op (tenzij ze dan altijd dezelfde cereal kiezen, zoals hier - weetabix met honing en melk. Yukki, dat vind ik dan weer zo dapper dat ze dat elke dag willen eten dat ik dat lekker laat...)

Asa Torell

Asa Torell

01-05-2010 om 22:44

Cobi

Haha, dat hangt er maar vanaf vanuit welk oogpunt je het bekijkt. Die kinderen krijgen jou ook, met Jamie en al moeten ze het er maar mee doen . Die man kan kiezen... Enfin, ik geloof dat we het in de praktijk wel eens zijn. Gelukkig heb ik dat soort mannen niet in mijn kennissenkring!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.