Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe kunnen de kinderen de zaterdag doorkomen?

Zaterdag is een vrij drukke dag voor ons. Mijn man en ik werken allebei vier dagen per week, en we halen op zaterdag vaak boodschappen en sorteren de was. Daarnaast moeten de hele dag door kinderen (drie stuks) naar sporten en clubjes gebracht worden.

Helaas zijn deze activiteiten niet allemaal op hetzelfde moment. De kinderen die net niet iets hebben zitten zich meestal thuis te vervelen. Ik wil echter niet dat ze de hele tijd films kijken/computeren en ik heb ook geen zin om ze de hele dag te gaan vermaken. Helaas wonen hier weinig kinderen in de buurt.

Wat kunnen ze dan gaan doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maar liat

Als ze gesport hebben is het toch niet zo erg dat ze daarna lekker op de bank voor de film hangen?

Evanlyn

Evanlyn

12-11-2011 om 15:55

Samen

Spelen ze dan niet samen? Of is er steeds eentje alleen thuis?

Weer

Weer

12-11-2011 om 16:41

Herkenning

Ik herken het. Jongste van 9 gaat altijd buiten voetballen. oudste laat ik haar gang gaan, die is vaak op haar kamer aan het rommelen maar middelste hangt het liefst op de bank de hele zaterdag. Ik vind dat best vervelend. ik probeer nu vrijdag al afspraken met hem te maken over zijn dagbesteding en over hoe lang hij op de bank mag hangen. Als hij echt niets doet, moet hij mee boodschappen doen. Eigenlijk vind ik dat erg gezellig, dus dat komt mooi uit! Afspraken helpt iets, maar is niet De Oplossing. Ik lees mee dus!

liat

liat

12-11-2011 om 17:09 Topicstarter

Film geen probleem

maar... dat doen we meestal aan het eind van de dag als iedereen weer thuis is. Er is telkens minstens een weg, wat betekent dat er weinig momenten zijn dat ze alle drie naar een film kunnen kijken.

Nientje

Nientje

12-11-2011 om 18:35

Duidelijk zijn...

Hier werkt het beste om duidelijk te zijn. Tv en andere beeldschermtijd alleen na 17:00 uur. Voor die tijd op zaterdag soms judo en soms iets ondernemen zoals ballenbak of bos etc. Maar de andere helft van de dag, zoek het zelf uit. Vervelen werd al gauw zelf iets verzinnen. Hier knutselen, hut bouwen in kamer, bouwen met kapla, puzzelen lezen etc. Als ik ze de keus zou geven waren het zombies die alleen maar tv keken en aan het gamen zijn. Dit vind ik niet oke want het is verslavend en ze leren zichzelf niet anders vermaken en het is zo ongezellig. Dus spelen...

Chippie

Chippie

12-11-2011 om 19:24

Wassen en boodschappen op een andere dag?

Jullie halen de boodschappen en doen de was op de drukste dag van de week. Misschien dat het al wat scheelt door dat anders te plannen. Ik denk dat de kinderen alle drie naar school gaan; dan haal je de boodschappen toch op je vrije dag door de week en wassen kan toch ook op een doordeweekse dag (ik was hier - behalve de bedden - alles op een dag weg. Vanwege de sportkleren inderdaad op zaterdag, maar dat kan ook op zaterdagavond/zondag.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-11-2011 om 21:40

Maar wat

doen ze op andere dagen dan? Ze zijn toch wel vaker gewoon thuis neem ik aan. Dan spelen ze toch ook? Waarom dan op zaterdag niet?
Nou is onze zaterdag helemaal niet druk, maar ik loop mijn kinderen echt niet de hele dag te entertainen. Wij gaan ook niet elk weekend op pad. Vrijwel nooit eigenlijk. De kinderen gaan gewoon hun gang met de spullen die ze hebben. En vragen tussendoor om eten en drinken.

Dendy

Kind kan de was doen

Ik zou het nuttige met het nuttige verenigen en de kinderen tegen een kleine vergoeding (in geld of natura - bijvoorbeeld iets extra lekkers bij de thee) de was laten sorteren.

Scheelt weer wat tijd, voor hun en voor jou.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

13-11-2011 om 09:40

Maar...

De kinderen hebben sport en clubjes op zaterdag. Me dunkt doe je genoeg om hen de dag door te laten komen. Ik zou het dan zelf ook niet zo'n punt vinden als ze daarnaast even iets voor zichzelf doen, en als daar een scherm bijhoort,prima. En inderdaad, misschien een handje helpen met handdoeken vouwen en sokken rollen, dat werk.

Guinevere

Guinevere

13-11-2011 om 11:29

Ik snap het niet goed

Ik begrijp ook niet zo goed wat het verschil is tussen de zaterdag en de andere dagen van de week. Kunnen ze zich alleen op zaterdag niet goed vermaken? Gelden er op zaterdag andere regels voor de beeldschermtijd?
Voor de kinderen vind ik een boodschappen/wasdag niet belastend, zij hebben toch geen hinder van die activiteiten? Of is het eerder andersom, dat je daardoor te weinig tijd aan de kinderen die even geen sport hebben kunt besteden?
Hier is het simpel: als jongste naar zwemles gaat kan oudste mooi ongestoord zijn schoolwerk maken. En als oudste naar atletiek is vermaakt jongste zich prima met het speelgoed.
Ik zie je vraag eerder als een algemene vraag: hoe leer ik mijn kinderen zichzelf te vermaken zonder beeldschermen? Of vergis ik me?

Yura

Yura

13-11-2011 om 11:42

Op de sportvereniging blijven?

Weet niet of ze dezelfde sport doen en bij dezelfde vereniging? Die van mij wel en dat is ideaal. Jongste (12)moet vaak heel vroeg spelen en oudste rond het middaguur. Meestal zijn ze gewoon de hele dag op de voetbal, geldt voor heel veel kinderen. Gaan vrienden bij andere wedstrijden aanmoedigen, gaan fluiten bij de F-jes oid, trappen een balletje op een ongebruikt stukje gras, of gaan in de jeugdhoek op de bank hangen en de laatste transfers bespreken of de uitslagen van Ajax-Feyenoord ofzo.

dc

dc

13-11-2011 om 12:20

Bezorgen?

Als jullie beiden 4 dagen werken, zou ik niet op zaterdag boodschappen gaan doen, maar ze laten bezorgen op een andere dag dat een van jullie thuis is. Dat geeft misschien wat meer rust. Op welke tijd moet welke leeftijd kind naar een clubje tot wanneer?

Ise

Ise

13-11-2011 om 13:00

Het probleem

Als ik het goed lees wil je dat de kinderen zich op zaterdag zelf kunnen vermaken zonder beeldscherm. Wat is er, behalve dat je zelf druk bent, anders aan de zaterdag dan elke andere willekeurige dag? Hoe vermaken ze zich op die andere dagen dan?
Hier ook drukke zaterdagen. Ik probeer op een andere dag in de week de boodschappen te doen, maar als dat niet kan valt er vaak wel iets te combineren met ophalen of wegbrengen naar sport. Soms sta ik al om 8 uur bij de supermarkt en soms doet één van ons de boodschappen direct na het avondeten op zaterdag.
De kinderen sporten beide op zaterdag, maken speelafspraakjes voor de middag als dat zo uitkomt, hangen ook gewoon voor de televisie of achter de computer.... Het is juist zo fijn dat dat allemaal kan op zaterdag.

Jillian

Jillian

13-11-2011 om 14:07

Probleem?

Ik snap het probleem ook niet precies. Hier is zaterdag vaak ook een dag waarop van alles gedaan moet worden en dus vrij veel heen en weer gevlieg. Onze regel is dat de kinderen doordeweeks geen tv mogen kijken maar zaterdag/zondag wel.
Zaterdag kijken ze graag een poosje naar cartoons en series. Dat vind ik prima maar ik zou er ook niet blij van worden als ze de hele dag zouden kijken.
Echter hier gaan ze na een poosje tv kijken vervolgens gewoon spelen. Niet perse samen maar gewoon alleen. Ik wil altijd wel ideeën aandragen maar meestal is dat niet eens nodig.
Mijn kinderen zijn gewend om doordeweeks zich zonder tv te vermaken dus het zit ook niet zo in hun systeem om te gaan kijken & door ervaring hebben ze genoeg andere activiteiten om zich mee te vermaken.
Ik zou in jouw geval dus kijken in hoeverre ik er voor zou kunnen zorgen dat de kinderen in het algemeen meer activiteiten buiten een scherm om kunnen ontwikkelen.
Of is dat niet het probleem maar heb je het idee dat de zaterdag een verloren dag is door alle activiteiten?
In dat geval zou ik kijken of de boodschappen niet doordeweeks kunnen. Zelf probeer ik de boodschappen op vrijdagavond te doen en dan blijft man thuis met de kinderen. Soms komt dat er niet van en dan moet het zaterdag. Dat is altijd lastig want ik ben er minstens twee uur mee kwijt.
Huishoudelijke activiteiten doen we op zaterdag met hele gezin. Iedereen heeft een taak en binnen een uur is het huis weer toonbaar voor de buitenwereld. Voordeel is dat niemand tijd krijgt om zich te vervelen en dat we daarna leuke dingen kunnen gaan doen.

Ik probeer de zaterdag hier zo te krijgen dat we tijd houden voor gewoon even wat leuks doen met elkaar. Dat is vaak lastig omdat zaterdag echt een verzamel dag van alles is. Zondag is wat dat betreft een rustigere dag. 'S ochtends rustig aan doen, daarna kerk aan het einde van de ochtend en vervolgens de hele middag/avond om er op uit te trekken en wat leuks te doen.

Deels probeer ik gewoon te accepteren dat zaterdag nou eenmaal een rommelige dag is met weinig structuur en ritme. Ik vind het dan ook niet erg dat er zaterdag meer aandacht voor de tv en de spelcomputer is. Dat is voor één dag per week ook niet zo erg.

Tango

Tango

13-11-2011 om 17:45

Leeftijd

Wat is de leeftijd van de kinderen? Kunnen ze nog niet zelf naar de sport gaan? Dat scheelt in ieder geval al wat rijden. Verder kan ik me niet echt voorstellen dat je zoveel tijd kwijt bent met was sorteren. Dat is toch zo gebeurd? Wassen alleen op zaterdag lijkt me ook niet helemaal handig. Bij ons gaat dat gewoon de hele week door, meestal 's avonds. Maar als er zoveel tijd in zit, zou ik inderdaad de kinderen laten helpen.
Boodschappen doen kun je inderdaad combineren met brengen of halen van de sport. Dit hoef je ook niet met zijn tweeen te doen, lijkt mij.
Hier op zaterdag gaat alleen Tangozoon naar de scouting, eenmaal per 2 weken. Ik combineer dat altijd met een ritje naar de Aldi of andere supermarkt. Verder wordt er hier vaak 's morgens tv gekeken of gecomputerd. 's Middags doen we dan soms iets met z'n allen, dat kan ook boodschappen halen zijn of naar de stad. Aan het eind van de dag mag er dan ook wel weer tv gekeken worden en gecomputerd. Verder doen de kinderen ook dingen voor zichzelf: in hun kamer spelen, lezen of samen een spelletje doen. Ik hoef eigenlijk zelden te vermaken. Ze zijn 7 en 10 jaar trouwens.

Puck

Puck

14-11-2011 om 12:40

Ise

. Wat is er, behalve dat je zelf druk bent, anders aan de zaterdag dan elke andere willekeurige dag?
Wilde gok: School misschien????

liat

liat

15-11-2011 om 11:46 Topicstarter

Wat anders is doordeweeks

inderdaad school, maar ook dat ze twee middagen per week bij de oppasmoeder zijn. Op woensdagmiddag spelen ze met hun neven en nichten en hebben ze ook activiteiten.

Vraag is misschien inderdaad hoe vooral zoon van 6 zichzelf kan entertainen zonder tv of computer. Hij heeft eigenlijk zichzelf nooit zo goed alleen kunnen vermaken. Op zaterdag zijn de zussen een deel van de dag weg.

liora

liora

15-11-2011 om 12:44

Liat

Zoon van zes: boeken (Vos en Haas), kapla, beyblades, Lego.

Zoiets?

Ise

Ise

16-11-2011 om 15:41

Liat en puck

Het was volledig langs me heen gegaan dat er op zaterdag geen school is.....
Dus het werkelijke probleem is: mijn kinderen kunnen zich niet alleen vermaken zonder beeldscherm. Maar als ze doordeweeks druk zijn met andere dingen, is het dan zo erg als ze op een zaterdag iets meer beeldschermtijd hebben? Ik begrijp dat ze allemaal daarnaast nog clubjes of sport hebben op die zaterdag, dus het zullen geen uren achter elkaar zijn. Of wil je dat ze leren alleen te spelen?
Wat mijn kinderen doen in hun vrije tijd als ze alleen zijn (naast beeldschermtijd): kapla, knikkerbaan opzetten, tekenen/knutselen, donald ducks lezen, lego of playmobiel, met de kat spelen en nu het winter wordt puzzelen met een grote beker warme chocomel erbij.....

AzoraC.

AzoraC.

18-11-2011 om 00:57

Vervelen

Ha Liat,

Ik snap het wel hoor. Natuurlijk is een zaterdag anders dan een doordeweekse dag. Als je zoon zich op een doordeweekse dag twee uur alleen vermaakt is het etenstijd en gaat hij daarna naar bed. Geen enkel probleem. Op een zaterdag is de cohtend na twee uur zelf vertier zoeken nog maar halverwege. En langer dan twee uur heb ik een zesjarige zichzelf nog nooit zien vermaken.
En een zesjarige wil je ook geen uren alleen laten.
Ik vind het ook logisch dat je de tv en ander schermgedoe beperkt tot een bepaalde tijd aan het eind van de dag. Anders worden het zombies die zichzelf niet meer kunnen vermaken.

Mijn zesjarige vond het destijds best aardig om mee te gaan naar het sportveld en daar een beetje met een bal en andere broertjes en zusjes te spelen.

Kun je misschien boodschappen doen tijdens de sportsessies van je dochter en dat hij mee gaat? Niet zo snel en efficiënt als in je eentje boodschappen doen, maar best gezellig.

Het belangrijkste is denk ik voor jezelf te accepteren dat het niet erg is als zaterdag niet zo'n topdag is voor het kind dat even niet naar een sport is. En dat je je niet schuldig voelt als een kind van je vraagt om een spelletje te doen terwijl jij net van plan bent om de was in de droger te doen (en wassen kost wél tijd) en boodschappen te doen.

Maak gewoon van de zondag de gezellige gezinsdag met boswandelingen en spelletjes en leer de kinderen ook accepteren dat zaterdag de drukke regeldag is waarop ze wat minder aandacht krijgen.

Playmobil, lego, boeken, spelletje met je zus doen (was echt een eyeopener voor mijn kinderen dat het zonder vader of moeder ook leuk kan zijn), topmodellen tekenen (voor de meiden), in de tuin spelen, voetballen met vriendjes, tig mogelijkheden om jezelf te vermaken. En vervelen is niet erg. Dat duurt een half uur en dan hebben ze iets gevonden waar ze zo weer een uur in op gaan.
Alleen balen dat je ze dan net weer uit het hoogtepunt van hun spel moet rukken om naar sport te gaan

O en zorg dat je zelf de zaterdag fluitend doorkomt, want zodra jij chagrijnig, gehaast en mopperig wordt, worden de kinderen dat ook (spreek uit ervaring) en dan vermaken de achterblijvers zich met ruzie maken.

liat

liat

18-11-2011 om 14:19 Topicstarter

Wat een superposting azora!

Ik ga hem bewaren.

AzoraC.

AzoraC.

23-11-2011 om 23:59

Fijn zo

Leuke dingen.

Ik ben het er helemaal mee eens dat je moet accepteren dat het weekend nu eenmaal lange dagen zijn voor een kind. Helemaal als het weer tegen zit.

Wat wij doen is in ieder geval een ritme aanbrengen. Nu hebben wij een vrij hectisch gezin (ik met ADHD en 3 kleine mannetjes en wel 1 rustige grote man, haha) dus hebben wij dagkaarten gemaakt. Hier staan allerlei activiteiten op. Sommige bepalen wij, sommige mogen ze zelf kiezen. We gebruiken het niet elke dag, alleen in onrustige periodes of bij dreiging tot verveel weekend. Hierdoor is het voor hen heel duidelijk wat er komen gaat. Bij ons zijn ze dan veel sneller te activeren tot waar ze voor hebben gekozen en/of uberhaupt een keuze te maken (want ze moeten zelf onderdelen kiezen anders werken ze alleen ons programma af).

Wij proberen elke dag vh weekend (of vakantie) iig naar buiten te gaan voor een buitenactiviteit (desnoods onder paraplu's naar opa en oma wandelen) en op zaterdag doen we weekboodschappen waar meestal 1 of 2 mannetjes meegaan met een eigen boodschappenlijst.

De activiteiten wisselen we af met: alleentijd (zonder broertjes spelen, ook wel eens fijn voor ze), papa/mama-tijd (alleen met papa of mama een spelletje oid doen), gewoon spelen/kiezen en met z'n alleen een activiteit (kan ook een kort spel zijn. Bij ons motiveert dat dan meteen om erna weer alleen iets op te pakken).

En ja, nog vervelen ze zich soms. Moet ook kunnen Daar leren ze weer van dat niet alles aangereikt wordt.

Oh, nog een tip: opdrachtenboekjes. Zo noemen wij ze. Dat zijn doe-boekjes van de Action, Hema, Bruna, etc. met puzzels/ kleurplaten/ verbind de puntjes/ oefenen met schrijven/lezen. Werkt hier als een trein voor loze momenten. Leuk om samen te doen (danwel met ons, danwel onderling) en alleen.

Succes ermee.

Marjan Vlaardingerbroek

Marjan Vlaardingerbroek

02-12-2011 om 13:33

Zelf iets verzinnen

worden ze creatief van.
Hier: lego, boek lezen en bij mooi weer standaard naar buiten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.