Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel cola mag mijn vijfjarige?

goedenavond,

Mijn schoonmoeder vroeg met welk drinken zij kan kopen voor kerst voor mijn 5 jarige dochter. Ik heb aangegeven dat mijn dochter graag cola drinkt. Mijn schoonmoeder schrok en vroeg hoevaak ik dit geef aan dochter. Ik denk dat ik gemiddeld 3 bekers cola per dag geef. Uiteindelijk is dit uitgemond tot een ruzie en heeft mijn schoonmoeder de telefoon opgehangen.

Ik zit hier nu echt met een rotgevoel. Doe ik het verkeerd? Hoeveel bekers frisdrank mogen jullie kinderen drinken?

Groetjes

Ja tuurlijk. Waar heeft ze de telefoon aan opgehangen?

Mijn neefjes lusten geen water. Poetsen zelfs hun tanden met cola. Dus 3 bekers kan makkelijk meer worden. 

rooiekater schreef op 23-12-2025 om 16:49:

Mijn neefjes lusten geen water. Poetsen zelfs hun tanden met cola. Dus 3 bekers kan makkelijk meer worden.

Mijn peuter 1 fles per dag. Zijn wel 2 liter flessen, want die zijn relatief het goedkoopst. Anders wordt het ook zo duur meteen.
Voor het slapen een pilletje anders slaapt ze slecht.

Litertje per dag moet er zeker in.  Cola met suiker en caffeine. Als ze dan al is begonnen met wisselen van het gebit dan lossen die tanden meteen op (omdat het glazuur nog niet voldoende stevig is). 
Mijn kinderen kregen dat niet en dat is best wel jammer dat ze nu zulke gave gebitten hebben. Ik had ze echt zo'n gebit als het mijne gegund. Ieder jaar voor zo'n €1000 laten versleutelen om het toonbaar en bruikbaar te houden dat had ik ze zo gegund. 
Maar dat is helaas niet gelukt want ze houden niet van koolzuur.

Zilver_gray schreef op 23-12-2025 om 16:45:

Best lekker voor bij die cola 

Dat ligt eraan hoeveel rum je bij die cola doet. Kinderen lusten geen cola zonder rum. 

Mijn kinderen kregen op die leeftijd absoluut nog geen cola. Bij  een heel bijzondere gelegenheid vanaf een jaar of 7/ 8 denk ik een klein flesje kindercola  . Maar dat was misschien een keer per 2 maanden ofzo.  Denk dat daar 250 ml in zat. Stuitert jouw kind niet door het huis heen?  Nog afgezien van gebitsproblemen dan.

Vanaf middelbare school was mijn controle weg en toen gingen ze er vol in. En heb ik het ook maar los gelaten. 

LazyCat schreef op 23-12-2025 om 16:54:

[..]

Best lekker voor bij die cola

ja toepasselijk hè!

lientje69 schreef op 23-12-2025 om 17:03:

Mijn kinderen kregen op die leeftijd absoluut nog geen cola. Bij een heel bijzondere gelegenheid vanaf een jaar of 7/ 8 denk ik een klein flesje kindercola . Maar dat was misschien een keer per 2 maanden ofzo. Denk dat daar 250 ml in zat. Stuitert jouw kind niet door het huis heen? Nog afgezien van gebitsproblemen dan.

Vanaf middelbare school was mijn controle weg en toen gingen ze er vol in. En heb ik het ook maar los gelaten.

Nou Lientje, dat kan toch echt niet, geen frisdrank voor kinderen. Nu hebben ze een trauma. 

Hier kregen ze vanaf dat ze uit een bekertje konden drinken naast de maaltijden alleen frisdrank. En ook al vrij snel koffie. Water ga je toch niet drinken.

Vanaf hun 8e toch ook wel wijn of bier. Denk dat ze op hun 10e wel begonnen met vapen. Het is wel lastig dat ze dat niet zelf kunnen kopen.

mana_sutiyuq schreef op 23-12-2025 om 17:17:

[..]

Nou Lientje, dat kan toch echt niet, geen frisdrank voor kinderen. Nu hebben ze een trauma.

Hier kregen ze vanaf dat ze uit een bekertje konden drinken naast de maaltijden alleen frisdrank. En ook al vrij snel koffie. Water ga je toch niet drinken.

Vanaf hun 8e toch ook wel wijn of bier. Denk dat ze op hun 10e wel begonnen met vapen. Het is wel lastig dat ze dat niet zelf kunnen kopen.

Tsja. Ik ben een strenge ontaarde moeder geweest.  gelukkig houden ze nog steeds van me.

Aangezien TO al sinds 2021 lid is van het forum, ga ik voor nu uit van een serieuze vraag. Op 5 jarige leeftijd kregen onze kinderen nog geen frisdrank. In ieder geval de oudste niet. En later alleen bij speciale gelegenheden zoals een verjaardag of uit eten.
En nog steeds krijgen ze het thuis niet vaak, ze zijn 17 en 21, maar er wordt nu zelf één en ander aangeschaft. Wij als ouders drinken het ook zelden. Oudste drinkt nog wel eens een half glaasje cola bij een hypo, maar dan is het meer als medicijn.
Ik zou bij je dochter het gebruik flink terugschroeven. Alleen een glaasje in het weekend ofzo. Want het is, zoals door anderen al aangegeven, echt niet goed voor haar.

Op die leeftijd geen. Toen ze tien, elf, twaalf waren hooguit twee glazen in een weekend, meestal minder.

Wat jouw kleuter in een week drinkt daar hadden zij een half jaar voor nodig. 

Dank voor het speurwerk Schemerlamp. Denk dat je gelijk hebt (helaas). Kijk eens op het www. Dan lees je dat tot 12 jaar cafeïne helemaal wordt afgeraden vanwege de invloed op zenuwstelsel, hart en bloeddruk. En dan hoop ik maar dat je cola zero geeft, want al die suiker is ook vreselijk ongezond. Koolzuur is een enorme aanslag op het tandglazuur. Onmiddellijk mee stoppen dus.
Ik snap je schoonmoeder dus wel. Cola is gif, zeker voor jonge kinderen.
Alternatieven zijn er genoeg. Water, thee (eventueel met wat honing) melk. En dus niks met cafeïne of koolzuur. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.