Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel cola mag mijn vijfjarige?

Bwah, jouw huis, jouw regels.
Schoonmoeder heeft dus niet te bepalen of jij je kind wel of geen cola geeft en hoeveel cola.

Ze is hoogstens niet verplicht het zelf te kopen.
Ik zou volgende keer gewoon een paar opties aanreiken. "Kind drinkt cola, maar ook Fristi en appelsap."

Die Fristi en die appelsap zijn even ongezond, maar misschien dat oma daar minder moeilijk over doet.

Ik zag deze hype ook al via Insta langskomen.

Iets als: als ik mij verveel vraag ik op fora hoeveel cola mijn 5 jarige mag

Niet echt orgineel deze vraag dus.
Cola is voor een 5 jarige natuurlijk not done.

Ik doe mijn kleuter een beetje wodka door de ranja tijdens het kerstdiner. Ruikt en proeft hij niks van. Na een tijdje valt hij rustig in slaap op de bank en kunnen wij rustig verder eten.

Met 5 jaar mochten ze dat hier zelf al bepalen. Ze pakten soms ook al zelf koffie in de ochtend of red bull. Geen probleem joh.

Ben inderdaad ook bang voor een serieuze vraag.
Oudste (16) gaf me als antwoord: alleen bij speciale gelegenheden. Ik keek haar aan: nou, wat mij betreft niks!

Gedurende de basisschooltijd, vanaf een jaar of 9 denk ik, heel af en toe, aangelengd met water. Inderdaad, voorzichtig zijn met de melktanden!

Nu laat ik ze los, heb altijd cola in huis, en roosvisee want dat vinden ze lekker. De ene drink daarnaast graag water, de ander thee, ijsthee eb alle zoete meuk die je kunt bedenken (cassis, sinas, Sprite, Fernandes). Maar beiden sportief en gezond, en zolang ik er nog thee of water in krijg vind ik het best. Er gaat max 1 fles cola doorheen in een week, er drinken er drie van.

Deze vraag heb ik al vaker op verschillende fora langs zien komen. Ik neem het niet serieus.

Mijn peuter drinkt trouwens alleen nog chocolademelk en redbull. Snap alleen niet waarom ze zo slecht slaapt.

Ik dacht gelijk, hé vakantiecolatijd op het forum!

Marty1984 schreef op 23-12-2025 om 17:51:

Bwah, jouw huis, jouw regels.
Schoonmoeder heeft dus niet te bepalen of jij je kind wel of geen cola geeft en hoeveel cola.

Ze is hoogstens niet verplicht het zelf te kopen.
Ik zou volgende keer gewoon een paar opties aanreiken. "Kind drinkt cola, maar ook Fristi en appelsap."

Die Fristi en die appelsap zijn even ongezond, maar misschien dat oma daar minder moeilijk over doet.

Qua suiker is het net zo ongezond, maar fristi en appelsap bevatten geen koolzuur en cafeïne, en zijn daardoor wat mij betreft toch een iets betere keus dan cola.

Geef jij je vijfjarige cola?!!! Daar is ze toch veel te oud voor? Ik zou maar snel beginnen met op zn minst een biertje! 

Iemand heeft het over cola zero. Ik vind die chemische zoetstoffen slechter voor een kind dan suiker uit suikerbieten. 
On topic: die drie glazen cola per dag, dat is pas ná die drie koppen koffie ‘s ochtends om wakker te worden?

Mischa83 schreef op 23-12-2025 om 18:47:

Geef jij je vijfjarige cola?!!! Daar is ze toch veel te oud voor? Ik zou maar snel beginnen met op zn minst een biertje

Nou, hier minimaal 5 glazen cola en voor het slapen gaan een biertje of 2

Netherfield schreef op 23-12-2025 om 20:50:

Iemand heeft het over cola zero. Ik vind die chemische zoetstoffen slechter voor een kind dan suiker uit suikerbieten.
On topic: die drie glazen cola per dag, dat is pas ná die drie koppen koffie ‘s ochtends om wakker te worden?

Want?

Niet natuurlijk! Gewoon water, thee en melk! Meer heeft een kind niet nodig. 

Mijn kinderen mogen best een keer cola, en drinken het maar af en toe een beetje. De ene is gek op melk en de andere op fristi.  Tja... 

Jonagold schreef op 23-12-2025 om 22:06:

[..]

Want?

Chemisch. Suiker is natuurlijk, aspartaam, sorbitol, acesulfaam-K en al die andere zoetstoffen waar ik de naam van ben vergeten niet. Betekent niet dat teveel suiker niet goed voor je is natuurlijk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.