Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel Sinterklaas cadeaus

Hoeveel cadeaus krijgen jullie kinderen? In getal dus? En voor hoeveel geld? 

Peiling

Hoeveel cadeaus?
55 stemmen
9%
7%
31%
35%
11%
2%
0%
5%

Meesje

Meesje

25-11-2025 om 12:09 Topicstarter

TO trapt af:
Ik was net cadeaus aan het inpakken. Oudste (4 jaar) krijgt 1 cadeau op een Sintmiddag. En dan nog 4 cadeaus van mij op pakjesavond. Die 4 cadeaus zijn 2 van de kringloop voor 1 euro bij elkaar. 1 marktplaats cadeau dat zij héél graag wil, maar waar ik van verwacht dat ze er na een paar dagen al op uitgekeken is. En een uitbreiding magneettegels. Vond ik een prima aantal. Mss nog een pyjama erbij. Maar toen realiseerde ik me dat ze ook nog cadeaus van mijn ouders krijgt en van mijn broer-schoonzus. Alles bij elkaar dus waarschijnlijk ca 10-11 cadeaus. En dat vind ik eigenlijk best veel. Kosten maken nog niet veel uit op deze leeftijd; alleen de magneettegels waren duur. Maar ze komt op deze manier om in het speelgoed. Hoe is dat bij jullie kinderen?

Bij mij kregen ze in de tijd dat ze nog in deze sint geloofden altijd van mijn ouders 1 cadeautje en van ons ongeveer 5 of 6, net hoe het uitkwam.
Iets te lezen, iets te knutselen, ie.ts te spelen en gaan aangevuld met allerlei "noodzakelijke pakjes". Daar zaten dan nieuwe wanten, sjaal en mutsen in of (in de zwemles tijd) een nieuwe zwembroek. 

Bij mij kregen ze met Sint altijd "schandalig" veel cadeautjes, ik verzamelde het hele jaar door van alles wat ze leuk vonden. Waarom? Omdat ik het leuk vond en nog steeds maar dan met Kerstmis (voor kerst begin ik met "verzamelen van grote en kleine wensen in september)

4: iets om te eten, iets om te lezen, iets om te dragen en iets om te spelen.
totaal bedrag € 50- 75 per kind.
Kan van de kringloop zijn, kan iets zelf gemaakts zijn, kan ook iets nieuws zijn. 

Voor ca. 50 euro van hun verlanglijstje (pubers) en daarnaast wat nuttige cadeaus die ik verzin.

We vieren sint bij de kleinkinderen thuis, maar ook met kerst ligt er iets onder de boom. Voor de kleinkinderen kopen we elk 1 groter cadeautje van het lijstje, dan nog iets van leuke dikke sokken ofzo, een klein (niet duur) speelgoedje en een snoeperijtje. Zo'n 40 euro per kind denk ik. En met kerst weer. Dan kopen we standaard voor elk een boek en weer een klein speelgoedje en iets lekkers en een pyjamaatje o.i.d.
Van de ouders weet ik het niet precies.

Thuis krijgen ze 4 cadeautjes: Boek, spel, iets lekkers en cadeau. Al is dat bij jongste ook een spel toevallig. Zo'n 75 euro denk ik. 

In de schoen zijn cadeautjes ongeveer 5 euro maar ik probeer wel voor cadeaus te gaan waar ze echt iets mee doen dus vorige keer mutsen, volgende keer opduikringen. 

Bij schoonouders krijgen ze voor €50 en dat zijn zo'n 4 cadeaus denk ik.

Vallen bij jullie een zakje pepernoten of een chocolade letter onder cadeaus? Ik zag snoepgoed apart van dat. Kleding vind ikzelf ook geen cadeau. 

Frisdrank1972 schreef op 25-11-2025 om 12:58:

Vallen bij jullie een zakje pepernoten of een chocolade letter onder cadeau? Ik zag snoepgoed apart van dat. Kleding vind ikzelf ook geen cadeau.

Tuurlijk wel. Een kind vind alles met een mooi papiertje een cadeau.

In de zak dit jaar 8 cadeautjes per kind en dan nog 1 cadeau voor hun samen. Deels om te spelen, maar ook dingen als een nieuwe onesie, muts e.d. Mijn zus stopt dezelfde hoeveelheid voor haar kinderen in de zak. En dan stopt mijn vader er nog voor de kinderen en volwassenen een chocoladeletter bij.

Vallen bij jullie een zakje pepernoten of een chocolade letter onder cadeau? Ik zag snoepgoed apart van dat. Kleding vind ikzelf ook geen cadeau.

Alles wat is ingepakt is een cadeau. Sinterklaas is bij uitstek een gelegenheid dat ze kleding krijgen die ze normaal niet zouden krijgen of nodig hebben. Hier was dat vaak een onesie in voorgaande jaren.

mana_sutiyuq schreef op 25-11-2025 om 12:44:

4: iets om te eten, iets om te lezen, iets om te dragen en iets om te spelen.
totaal bedrag € 50- 75 per kind.
Kan van de kringloop zijn, kan iets zelf gemaakts zijn, kan ook iets nieuws zijn.

Dit is bij ons ook de strekking. 

Onze kinderen krijgen door het jaar heen vaker iets cadeau en worden met Sinterklaas niet overladen.

Ik kan me nog herinneren dat zus en ik vroeger 30+ cadeaus kregen. Daar zie ik in mijn gezin niet de meerwaarde van t.o.v. 2-10 cadeaus.

chocolade of andere letter is het eet kadootje. 

pepernoten zijn schoenkadootjes of gewoon de snoeperij in deze periode, ipv koekjes.

Meesje

Meesje

25-11-2025 om 13:42 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 25-11-2025 om 12:53:

We vieren sint bij de kleinkinderen thuis, maar ook met kerst ligt er iets onder de boom. Voor de kleinkinderen kopen we elk 1 groter cadeautje van het lijstje, dan nog iets van leuke dikke sokken ofzo, een klein (niet duur) speelgoedje en een snoeperijtje. Zo'n 40 euro per kind denk ik. En met kerst weer. Dan kopen we standaard voor elk een boek en weer een klein speelgoedje en iets lekkers en een pyjamaatje o.i.d.
Van de ouders weet ik het niet precies.

Maar dan krijgen de kleinkinderen ook nog van de ouders cadeaus denk ik? Dus bij elkaar opgeteld ook meer dan de 4 die ze van jullie krijgen? Zelf koop ik er ook ca 4 cadeaus. Maar met die van ouders, oom/tante en vereniging erbij worden het er alsnog veel.

Due-scimmie schreef op 25-11-2025 om 13:04:

[..]

Alles wat is ingepakt is een cadeau. Sinterklaas is bij uitstek een gelegenheid dat ze kleding krijgen die ze normaal niet zouden krijgen of nodig hebben. Hier was dat vaak een onesie in voorgaande jaren.

Kleding vind ik een noodzaak en geen cadeau. Als je iemand sokken geeft is dat ook zo'n lullig cadeau

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.