Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveelheid suiker voor kinderen

Junio schreef op 21-04-2025 om 07:19:

Ik kan me voorstellen dat je omgeving wel meespeelt. Mijn dochter heeft op een internationale peuterspeelzaal gezeten en de traktaties waren daar ook standaard veel plastic rommeltjes en veel snoep, met vieringen kwamen de ouders met enorme schalen zoete hapjes. Ik was gewend fruit te trakteren en had fruitprikkers bij tijdens de viering en viel echt op hiermee als enige Nederlander.

Een koekje of glaasje ranje tijdens het spelen vind ik zelf geen probleem, hele bergen snoep zou ik ook niet blij van worden. Hoe oud zijn je kinderen?

Vergeet niet dat er in fruit ook suikers inzit. Het is dan wel geen geraffineerde suiker. Als een kind al van huis uit fruit eet krijgt het als nog te veel suikers binnen. En laten we niet vergeten de rest waar overal suikers aan zijn toegevoegd.

Wij passen twee dagen per week op kleinkinderen en ik worstel hier zelf ook mee. Ik probeer echt mijn best te doen ze gezonde dingen te geven maar soms is het toch ook fijn om ze een beetje te verwennen, daar zijn we opa en oma voor. In deze tijd bijvoorbeeld krijgen ze als ze uit school komen zo'n chocoladelolly in de vorm van een paashaasje (lidl). Op vrijdag lunchen ze hier en kopen we lekkere broodjes (croissant en kaizer, en ja, ook volkorenbolletjes maar die kiezen ze niet  ). Als drinken krijgen ze hier uitsluitend thee met melk en een enkele keer siroop zonder suiker (maar ja....die zoetstoffen). Gelukkig krijgen ze naar school altijd volkorenbrood mee met pindakaas en fruit.
Maar inderdaad, ik zie het ook, allerlei traktaties en niet de kleinste. Zelfs bij de kapper kreeg kleinkind een lolly na afloop.
De tijd van een doosje rozijntjes is voorbij. Ik zet ook wel eens een doosje op tafel met stukken appel, die pakken ze ook en verder weet ik het niet goed. Alleen strikt gezonde dingen vinden ze bij oma niet zo heel gezellig, en dat is ook weer logisch.

Sara81 schreef op 21-04-2025 om 00:07:

[..]

En misschien nog ter toevoeging: ik heb zelf een migratie achtergrond, op de school van mijn kinderen hebben ook veel een migratie achtergrond en ik denk dat het soms ook in de cultuur zit om altijd maar eten aan te bieden en mee te nemen. Ik heb het gevoel (maar dat is mijn gevoel hè) dat als mijn kinderen bij de ‘Nederlandse’ kinderen spelen ze minder en ongezonde snacks eten (gewoon een cracker met kaas en water bv), wat ik dus heel fijn vind.

In eerste instantie dacht ik bij het lezen van je post "je overdrijft, maak je niet zo druk", maar door deze toevoeging begrijp ik je wat beter. Mijn (NL)kinderen hadden (en hebben, maar hebben niet meer de leeftijd dat ze ergens spelen) ook veel vriendjes uit andere culturen en daar was dit ook meer het geval. Bij 1 vriendje was het extreem, daar kregen ze uit school een hele pizza of patat met snacks. Als ze daar gingen spelen hoefden ze geen avondeten meer. Dat mochten ze dus niet zo vaak en als het mocht kregen ze dus alleen nog een boterham als avondeten, dan hield ik daar rekening mee. Hier thuis waren de kinderen dol op bakjes vers gesneden gemengd fruit en 'luxe' fruit als bramen, frambozen, mango, kersen, blauwe bessen e.d. kun je oma en opa niet vragen om ze daarmee te verwennen? Ook suikers maar toch gezonder. En zoals iemand al opperde, een fles limo zonder suiker schenken aan je ouders onder het motto 'deze vinden ze het allerlekkerst!!'. De rest heb je niet zo veel invloed op, dus verder geen tips, als het uit de hand loopt weigeren of meenemen voor thuis zoals je al doet. Zelf gezond blijven voeden en wat anderen ze geven iets minder druk om maken. 

Ik vind de hoeveelheid snoep in jouw omgeving wel erg veel. Elke ouder maakt wel mee dat een kind ergens anders meer snoep krijgt dan wat je zelf normaal vindt maar de hoeveelheden die jij beschrijft zijn extreem.
Op de school van mijn kinderen mochten ze als een traktatie te groot was maar één ding nemen en de rest moest dan mee naar huis. Kaart het aan op school en vraag of zij zoiets ook willen doen en praat erover met je kinderen en probeer ze te leren om niet alles op te eten. 
Bij vriendinnetjes thuis lastig maar als ze ergens veel krijgen en regelmatig spelen mag je best vragen of het iets minder kan omdat ze anders de avond maaltijd niet meer eten.
Ik zou nog een keer een gesprek met opa en oma voeren en als dat geen resultaat heeft andere oppas regelen. Als je er zelf bij bent mag je ook best nee zeggen als de hoeveelheid snoep ed te veel wordt.
Denk dat je het best kunt proberen je kinderen bij te brengen wat normaal is en ze ook proberen aan te leren om nee te zeggen tegen het tweede snoepje. Helemaal zonder snoep lukt toch niet.

Chrissie80 Limo zonder suiker? In de meeste limonade light of zero sugar zitten ander soort van zoetstoffen. Waar nu hele discussies over zijn of het kankerverwekkend is. Of je dat nu wilt geven?

Ga samen met je man het gesprek aan met opa en oma. Desnoods meerdere keren totdat jullie tot een compromis komen.

Wat zijn de regels op school wat uitdelen betreft? Op veel scholen mag je alleen gezond trakteren en geen speelgoed uitdelen. Geef dit mee of ga zelf in de medezeggenschapsraad van de raad om dit op de agenda te zetten.

Kijk wat je zelf acceptabel vind per dag (bijvoorbeeld 1 glas limo en 1x zoet om te eten) en communiceer dit met je kinderen zodat ze dan zelf ook nee kunnen zeggen zoals Nick90 hierboven zei.

Wij kwamen vrijdag onverwachts op een feestje terecht. Voor de kinderen was er onbeperkt limo, 1 ijsje en 1 zakje chips. Ik heb toen aan mijn meiden uitgelegd dat ze 1x limonade en 1 ijsje mochten. Ze snapten zelf ook dat die chips en nog meer limo teveel was dus het ging prima zo. 

Op die andere ouders heb je geen invloed dus dat zul je bij de dingen die ze direct aangeboden krijgt moeten accepteren of ervoor zorgen dat je kinderen zelf nee zeggen. Het  verpakte snoep neem je mee naar huis en stop je in 1 grote doos. En dan kun je zelf kijken met welke frequentie ze dat mogen.

Maak er trouwens geen verboden vruchten van want dan loop je de kans dat ze later met hun zakgeld snoep gaan kopen omdat ze het niet mochten thuis (als punt om zich tegen af te zetten). Je kunt dan beter 1x per dag op een vast moment iets toestaan.

Dwaze-Opa schreef op 21-04-2025 om 08:15:

[..]

Ik ben grote deels met je eens. Maar als een andere ouder een groep kinderen snoepgoed geeft en je kind staat er bij. Kan je het moeilijk toe laten kijken.

Ik zou toch telkens weer medewerking inroepen en het niet opgeven. Een ouder heeft de supervisie en hoeft niet alles te laten gebeuren. Dat doe jij als ouder toch ook niet? Je hebt respect voor de wensen van andere ouders.

Vroeger hadden wij gewoon niet genoeg snoep om het aan alle kinderen aan te bieden. En de kinderen mochten twee of drie uur voor het eten niets meer snoepen. Dat was gewoon nee dus.

Dwaze-Opa schreef op 21-04-2025 om 08:47:

Chrissie80 Limo zonder suiker? In de meeste limonade light of zero sugar zitten ander soort van zoetstoffen. Waar nu hele discussies over zijn of het kankerverwekkend is. Of je dat nu wilt geven?

Limonadesiroop bestaat ook zonder kunstmatige zoetstoffen. Het is maar net hoe ver je wil gaan om dat allemaal te vermijden. 

rionyriony schreef op 21-04-2025 om 08:57:

[..]

Ik zou toch telkens weer medewerking inroepen en het niet opgeven. Een ouder heeft de supervisie en hoeft niet alles te laten gebeuren. Dat doe jij als ouder toch ook niet? Je hebt respect voor de wensen van andere ouders.

Vroeger hadden wij gewoon niet genoeg snoep om het aan alle kinderen aan te bieden. En de kinderen mochten twee of drie uur voor het eten niets meer snoepen. Dat was gewoon nee dus.

Ik vind hier ook school ten opzichte van traktaties wat regels voor mag maken. Bij mij op school en zelfs bij mijn jongens op school werd er gevraagd of je iets gezond wilde trakteren. En het is ook een beetje de tijd van nu. En ja, we gingen niet ergens spelen. We speelden ook gewoon met zijn allen na school buiten. 

Zelfde telt voor opa en oma’s. Tuurlijk kunnen ze de kleinkinderen wat lekkers geven. Maar vroeger was je moeder gewoon huisvrouw en inprincipe ging je dan in het weekend naar oma. Dan kon het gewoon. Tegenwoordig moeten ouders allemaal twee verdieners zijn. 

De maatschappij helpt het allemaal wel een beetje in de hand.

Chrissie80 schreef op 21-04-2025 om 09:04:

[..]

Limonadesiroop bestaat ook zonder kunstmatige zoetstoffen. Het is maar net hoe ver je wil gaan om dat allemaal te vermijden.

En dan al de E nummers wat er inzitten. Ik denk dat we het hier over “gezond” hebben dat je toch wel wat verder mag kijken dan wel of geen suiker.

Gewoon limonade geven met suiker maar extra verdunnen!  Dat kan met siroop heel makkelijk. Voor mee naar school degen we hier in plaats van 1 op 7 verdunnen wel 1 op 11. Voor naar de sportwedstrijd 1 op 8.

Wat dacht je gewoon om zelf je sinaasappels te persen? Maar dat moet je wel weer verrekenen met de fruit wat geeft.

Junio schreef op 21-04-2025 om 07:19:

Ik kan me voorstellen dat je omgeving wel meespeelt. Mijn dochter heeft op een internationale peuterspeelzaal gezeten en de traktaties waren daar ook standaard veel plastic rommeltjes en veel snoep, met vieringen kwamen de ouders met enorme schalen zoete hapjes. Ik was gewend fruit te trakteren en had fruitprikkers bij tijdens de viering en viel echt op hiermee als enige Nederlander.

Een koekje of glaasje ranje tijdens het spelen vind ik zelf geen probleem, hele bergen snoep zou ik ook niet blij van worden. Hoe oud zijn je kinderen?

Zo zie je maar hoe ook per ouder het verschilt , ik irriteer me niet aan plastic rommeltjes als traktatie , kinderen zijn nou eenmaal niet milieubewust en ik heb een kind dat ook daadwerkelijk overal mee speelt , ik koop zelf geen losse rommeltjes maar toch heeft hij een doos vol stuiterballetjes enz. Nu gruwelijk ik van die satestokjes fruit (bij jonge kinderen) , alles plakt ervan , continu opletten of ze hun ogen niet uitprikken... doe mij dan maar een banaan met vrolijk gezichtje of gewoon een zakje chips 

Ies schreef op 21-04-2025 om 00:00:

[..]

Het is toch wel bekend dat kinderen (in bijv Nederland) (veel) te veel suikers binnenkrijgen? Dat komt ergens vandaan natuurlijk.
Fijn voor jou dat het geen gemeengoed was/is in jouw bubbel, dat had ik ook wel gewild. Alleen al bij oma en opa was het hier vechten tegen de bierkaai. Je kunt ‘pech’ hebben met je omgeving, te veel verschillende partijen waarin zoet/ ongezond zo enorm ingeburgerd is.
Het gaat bij mij niet meer zo om mijn kinderen, maar ook voor mezelf merk ik dat ik wel heel erg veel moet afslaan. Constant op mijn werk, bij vrienden, bij familie. In veel horeca ondernemingen krijg je nog geen kopje koffie meer zonder een compleet assortiment zoet erbij.
Het viel mij trouwens pas goed op toen ik er meer mee bezig was. Dus er minder mee bezig zijn is een goede optie. Alleen werd ik daar dik en ongezond van. (En mijn dochter dus mollig)

Het is mij inderdaad bekend dat kinderen teveel suiker binnenkrijgen. De hoeveelheid snoep die echter voorbij kwam in de OP, daar schrok ik echt van.Ik begrijp dat het lastig is als de omgeving niet mee werkt, en voor een kind is het lastig om nee te zeggen. 

Bij deze oma kunnen ze fruit, een boterham, plantaardige vla, water, thee, haverdrink krijgen. Is er iets bijzonders dan vraag ik aan de ouders of/wat ik mag geven.

Vanwege een familiegeschiedenis waarin ongezonde voeding helaas voor veel problemen heeft gezorgd, ben ik tussen mijn 20-25 cursussen gezonde (vegetarische) voeding gaan volgen. In mijn vriendkring weten ze dat ik niet van de zoetigheid ben, ik heb zelden iets bij de koffie en voor mij hoeven ze dat ook niet in huis te halen. 

Vervelend als je in een omgeving zit waar het min of meer standaard is, om zoetigheid aan te bieden, voor je kinderen maar ook voor jezelf. Waarschijnlijk is vooral de omslag naar het afslaan van die koekjes ed het moeilijkst, het doe niet zo flauw, of jij kan het hebben, hoor je al snel. Het minder mee bezig zijn komt vanzelf, namelijk wanneer het voor jou een normaal en standaard voedingspatroon is geworden.

Sara81 schreef op 21-04-2025 om 00:07:

[..]

En misschien nog ter toevoeging: ik heb zelf een migratie achtergrond, op de school van mijn kinderen hebben ook veel een migratie achtergrond en ik denk dat het soms ook in de cultuur zit om altijd maar eten aan te bieden en mee te nemen. Ik heb het gevoel (maar dat is mijn gevoel hè) dat als mijn kinderen bij de ‘Nederlandse’ kinderen spelen ze minder en ongezonde snacks eten (gewoon een cracker met kaas en water bv), wat ik dus heel fijn vind.

Je omgeving speelt ongetwijfeld mee, dat maakt het ook lastig. 

Ik heb vrienden met een migratieachtergrond en die blijven ook stug volhouden met het aanbieden van eten   Ik heb ze uitgelegd dat ik uit een familie kom met gezondheidsproblemen door ongezonde keuzes qua voeding. Inmiddels weten ze dat het geen nut heeft, maar het komt wel op tafel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.