Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoogbegaafd - sites met tips

Ik zoek fijne sites, Facebookpagina’s, etc. voor tips rondom HB voor onze zoon (10). Iemand suggesties?

(Bestaat vast al een topic over, maar kon niks vinden. Linkje mag dus ook! En ja, ik heb Google, maar iets met bomen en een bos. En geen idee wat een beetje goed, betrouwbaar en professioneel is.)

Wij kwamen er pas achter dat kind HB heeft toen ze 17 was. Een vriend van haar heeft heeft ook HB, en op een HB basisschool gezeten. In zijn familie, vriendenkring van zijn ouders en zijn eigen vrienden, zitten bijna alleen maar meer- en hoogbegaafden. Hij kan moeilijk omgaan met mensen die dat niet zijn, kan daar niet mee levellen. Of hoe je dat ook schrijft. Dochter heeft op gewone scholen gezeten, kan prima omgaan met mensen van allerhande niveaus, al vindt ze het wel makkelijker om om te gaan met meer- en hoogbegaafden. Dat ze goed om kan gaan met de andere 95-99% van de mensheid vinden wij erg fijn, want die kom je nogal vaak tegen. Moraal van dit lange verhaal: denk ook over het sociale aspect en zorg ervoor dat je kind niet alleen in een HB wereld terechtkomt. 

Bloemenzee schreef op 06-06-2026 om 16:14:

[..]

Nee, ik snap dat het niet altijd een keuze is. En van basisschool wisselen zou ik echt snappen, want niet iedere basisschool kan iets passends bieden en niet ieder kind kan daar tegen. Maar meerdere keren wisselen? En wat sommigen allemaal uit de kast trekken is iets wat niet bij kind én niet bij ons past. Die wil ook regelmatig gewoon rust en zn eigen tijd indelen.

Hier ook 2x gewisseld van basisschool en dat was ècht geen gemakkelijke keuze.  Soms is de situatie er nou eenmaal zo naar. Ik ben nu wel bij dat we het gedaan hebben anders was onze zoon heel zeker op het speciaal onderwijs terecht gekomen.  Zodra hij op de middelbare school zat waren alle problemen verdwenen. 

Netherfield schreef op 07-06-2026 om 07:12:

Wij kwamen er pas achter dat kind HB heeft toen ze 17 was. Een vriend van haar heeft heeft ook HB, en op een HB basisschool gezeten. In zijn familie, vriendenkring van zijn ouders en zijn eigen vrienden, zitten bijna alleen maar meer- en hoogbegaafden. Hij kan moeilijk omgaan met mensen die dat niet zijn, kan daar niet mee levellen. Of hoe je dat ook schrijft. Dochter heeft op gewone scholen gezeten, kan prima omgaan met mensen van allerhande niveaus, al vindt ze het wel makkelijker om om te gaan met meer- en hoogbegaafden. Dat ze goed om kan gaan met de andere 95-99% van de mensheid vinden wij erg fijn, want die kom je nogal vaak tegen. Moraal van dit lange verhaal: denk ook over het sociale aspect en zorg ervoor dat je kind niet alleen in een HB wereld terechtkomt.

Je hebt geen hb, je bent het.

Netherfield schreef op 07-06-2026 om 07:12:

Meestal kiezen ouders niet voor een HB school om maar lekker met andere Hb-ers om te gaan, maar omdat een “gewone” school echt niet gaat. De ene HB-er kan prima mee op een reguliere school omdat dat kind sociaal wat “sterker” is, terwijl het andere kind daar meer moeite mee heeft. Het valt mij op dat het vooral jongens zijn die op speciale HB-scholen terecht komen, terwijl meisjes zich makkelijker lijken te handhaven binnen het reguliere onderwijs. 
Voor onze zoon bleek HB onderwijs in ieder geval zijn (en dus onze) redding. Hij maakt voor het eerst van z’n leven vrienden. En idd, allemaal HB-ers. Maar das ook logisch, want dat zijn mensen waarbij hij zich kan identificeren. Net als voetbal-jongens voetbal-vrienden maken.

Bij ons in de buurt worden vanuit de bibliotheek avonden over HB georganiseerd en is ook een soort HB-café voor ouders van HB kinderen. Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets? Dan kun je live met ouders ervaringen uitwisselen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.